Maastaveto kehonrakennuksessa.

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Snafu sanoi:
Kahta en vaihda... Toinen on kyykky ja toinen maastaveto :D

Juuri näin! Neljää kertaa viikossa kummatkin, I'm lovin' it :mäkki:
Jos ei muita liikkeitä noiden jälkeen saa sovitettua ohjelmaan niin sitten ne jätetään tekemättä, yksinkertaista :)

Kuis pitkiä sarjoja olette ottaneet maastavedossa? Mä kun reenaan sitä woimaa niin ei ole yli 5 toiston sarjoja tullut vuosiin tehtyä, mutta pystyykö jotain 8 toiston sarjaa tekemään maastavedossa ilman että viimeiset toistot tulee selkä pelottavan pyöreenä? On meinaan itsellä kovissa vitosissa jo havaittavissa kyseistä ilmiötä. Vaikeuttaa vähän periodisointia tuo toistoalueen rajallisuus.

Heikko sanoi:
Kuis pitkiä sarjoja olette ottaneet maastavedossa? Mä kun reenaan sitä woimaa niin ei ole yli 5 toiston sarjoja tullut vuosiin tehtyä, mutta pystyykö jotain 8 toiston sarjaa tekemään maastavedossa ilman että viimeiset toistot tulee selkä pelottavan pyöreenä? On meinaan itsellä kovissa vitosissa jo havaittavissa kyseistä ilmiötä. Vaikeuttaa vähän periodisointia tuo toistoalueen rajallisuus.

Kyllä tuossa HST-kierrossa on tullut tehtyä 15 toiston ja 10 toiston sarjoja myös mavessa. :whip: Tuskaisen tuntuisiahan ne on, mutta ei ainakaan mulla ole ongelma selän pyöristyminen vaan mieletön pumppi ja lievä "hapen puute" sarjan loppupuolella.

Ite en enää vetoa tee. Katkes hauiksen alakiinnityskohdasta kovassa kolmosen sarjassa.
Hauiksiin tulee turhan kova paine ristiotteella, jota en suosittele käytettäväksi. Lisäksi kun treenaa hauiksia vielä kovaa niin ennen pitkää, riks raks poks. Eli silloin kun bodaillaan niin jätetään maastaveto pois.

Se puoli noissa yleisliikkeissä on, että pelkillä eristävillä liikkeillä ei välttämättä ole edes mahdollista päästä käsiksi kaikkiin lihaksiin.
Kovassa kyykyssä/vedossa/rinnallevedossa/..... aktivoituu kaikki mahdolliset lihakset, mitä keho tarvitsee päästäkseen kyykystä suoraksi raskaan taakan kanssa.

Eristävillä liikkeillä voi sitten tehdä hienosäätöä.

Eli voisiko joku selostaa maastavedon suoritustekniikan ns. käsikädestä?

Linkissä tossa alla on Dave Taten ohjeita. Mulle ainakin oli apua.

Narukäsi sanoi:
Ite en enää vetoa tee. Katkes hauiksen alakiinnityskohdasta kovassa kolmosen sarjassa.
Hauiksiin tulee turhan kova paine ristiotteella, jota en suosittele käytettäväksi. Lisäksi kun treenaa hauiksia vielä kovaa niin ennen pitkää, riks raks poks. Eli silloin kun bodaillaan niin jätetään maastaveto pois.

Miten olisi sitten ristiotteen sijasta ihan tavallinen myötäote ja vetoremmit? Mun mielestä bodari voi aivan hyvin vetää remmejen kanssa vetonsa.

Kannattaa muistaa siinä vedon suoristumisvaiheessa työntää se lantio eteen. Persuuksissa ja jaloissa se voima piilee.

Mä ainakin haluan saada lantioon leveyttä, koska oon niin s******* laiha. Mavella se on onnistunut vähän, enkä aio sitä jättää pois ohjelmasta, vaikka selkä joskus huutaakin armoa...

Tottakai mavea! On sitten mukava kantaa muuttoapuna tuttujen pesukoneita, yksin... :D

Itselläni on aina ollut selkävaivoja notkoselän vuoksi, mutta maven tekemistä se ei ole estänyt, selkävaivat on jopa vähentynyt! Tosin enpä pahemmin revittele siinä ettei kuitenkaan sattuisi haaveria...

Timba79 sanoi:
Miten olisi sitten ristiotteen sijasta ihan tavallinen myötäote ja vetoremmit? Mun mielestä bodari voi aivan hyvin vetää remmejen kanssa vetonsa.

Joo, myötäotetta kannattaa käyttää. Niinhän Colemankin teki videollaan.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Voimailussa yleisiä ongelmia on juuri alaselän heikkous ja kivut. allekirjoittanutkin on alaselän kivuista kärsinyt. No, eipä oo n. vuoteen vaivannut, ja mavekin on alkanut kulkemaan samoihin aikoihin.. niin ja kyykky myös. Väittäisinpä että tuo alaselän vahvistaminen ko. liikkeillä on poistanut nuo kivut ja perinnöllisen notkoselän aiheuttamat ongelmat.

JFG sanoi:
Voimailussa yleisiä ongelmia on juuri alaselän heikkous ja kivut. allekirjoittanutkin on alaselän kivuista kärsinyt. No, eipä oo n. vuoteen vaivannut, ja mavekin on alkanut kulkemaan samoihin aikoihin.. niin ja kyykky myös. Väittäisinpä että tuo alaselän vahvistaminen ko. liikkeillä on poistanut nuo kivut ja perinnöllisen notkoselän aiheuttamat ongelmat.

Jaa... Tuo oli uutta mullekin. Ehkä ens syksynä innostun uudelleen KO liikkeestä. Sehän siinä vaan tahtoo olla ku ei osaa ottaa mitenkään hillitysti vaan täysillä alusta loppuun. Enkä usko että MAVEa kandeekaan millään pikkupainoilla tehdä. Siitä nyt tuskin on hyötyä mihinkään suuntaan.

Joo, noihin alaselän ongelmiin on usein myös toinen syy. Heikot vatsalihakset! Itsellä tilanne tuntuu ainakin olevan se, että mitä paremmassa kunnosssa on vatsalihakset, sen paremmin myös mave ja kyykky pysyy kasassa. Eli jos treenaa mavea / alaselkää kovaa, tulee myös treenata vatsalihaksia kovaa.

Larzan

Itselläni on kyllä vatsat suht hyvässä kunnossa. Jostain syystä olen aina tykännyt treenata vatsoja ja vähemmälläkin huomiolla ne on näyttäny kehittyvän. Alaselkä on kyl tuskainen paikka. Treenata sitä kyllä pystyy esim. normi selänojennuksia lisäpainoilla mut jostain syystä se rasittuu ihmeen helposti pienimmissäkin kotiaskareissa. Viime viikolla vaihdoin pyörään kumet niin joutui aika pitkään sen jälkeen sängyssä makaamaan ku vihloi niin pirusti selkää. Onhan sieltä joku nikama vähän vääntyny mut kait se ehkä vaan pitäis jossain vaiheessa alkaa kiskomaan sitä MAVEa isoilla painoilla niin jospa se siitä vertys tuo selän kutale :)

Anaboli sanoi:
Itselläni on aina ollut selkävaivoja notkoselän vuoksi, mutta maven tekemistä se ei ole estänyt, selkävaivat on jopa vähentynyt! Tosin enpä pahemmin revittele siinä ettei kuitenkaan sattuisi haaveria...

Minulla ainakin tuo maastaveto tuntuu jollain tapaa laittavan tätä ruotoa suorempaan, mitä se muuten olisi. Alaselkä kun hieman notkottaa ja ryhti tuppaa aina menevän puolihuomaamatta lysyyn.
Tuota maastavetoa olen tehnyt sellaisilla 6-12:n toistoina kolmesta neljään kertaan.
Vedot olen tehnyt suurimmilta osin suhteellisen suorin jaloin, joskus taas hieman koukistaen leguja.

Pari kysymystä tuosta oikeaoppisesta maastavedosta suorinjaloin, että pidetäänkö siinä polvet "lukossa", vai tekeekö jalat myös pientä ponnistusduunia koukistumalla hieman? Ja annetaanko painojen pudota toistojen välillä lattiaan, vaiko eikö?

edit: Tää ois varmaan kuulunu paremmin tuonne aloittelijoiden osioon... :nolo:

Kopriainen sanoi:
Maastaveto on Miesten liike.

... ja Naisten - väitän, että kunnon ankara sumomavetus on yksi parhaista, ellei jopa paras tapa iskeä tuonne naisten perinteisille "ongelma-alueille", reisiin ja ahteriin. Puhumattakaan siitä, miten valtavan hyvä liike mave on kropan yleisvoiman ja sitä kautta ihan arkielämänkin kannalta!

Miksi ihmeessä tahkoaisin läpi tuskastuttavan monia reisivänkytintä, kun voin maastanostamalla lyödä monta kärpästä yhdellä iskulla? Ja kun lataan tankoon riittävästi rautaa, ei minun myöskään tarvitse kyllästyttää itseäni piiiiitkillä sarjoilla... Totta on, että se ns. pumppi ja polte on kyllä mavetuksesta kaukana, mutta tuntuma on kyllä sitten taas vastaavasti aivan omaa luokkaansa - viimeistään seuraavana päivänä. :kuola:

EDIT:
Silencio sanoi:
Pari kysymystä tuosta oikeaoppisesta maastavedosta suorinjaloin, että pidetäänkö siinä polvet "lukossa", vai tekeekö jalat myös pientä ponnistusduunia koukistumalla hieman? Ja annetaanko painojen pudota toistojen välillä lattiaan, vaiko eikö?

Ei missään tapauksessa lukita polvia, se on niille pahaksi. Ja en kyllä ole koskaan kuullut, että painot laskettaisiin suorinjaloin-versiossa toistojen välissä lattiaan. Itse asiassa tuo "suorin jaloin maastaveto" on vähän huono termi, parempi olisi "jäykin jaloin maastaveto" (lontooksi stiff-legged deadlift). Mistress Krista näyttää mallia (kelaa sivua alaspäin, niin löytyy): http://www.stumptuous.com/baddl.html

Gillyanne sanoi:
Ei missään tapauksessa lukita polvia, se on niille pahaksi. Ja en kyllä ole koskaan kuullut, että painot laskettaisiin suorinjaloin-versiossa toistojen välissä lattiaan. Itse asiassa tuo "suorin jaloin maastaveto" on vähän huono termi, parempi olisi "jäykin jaloin maastaveto" (lontooksi stiff-legged deadlift). Mistress Krista näyttää mallia (kelaa sivua alaspäin, niin löytyy): http://www.stumptuous.com/baddl.html

Tattis, tuosta linkistä kävikin homma suht selväksi! :)

Tekeehän toi Ronnie Coleman maastavetoa ja tietääkseni Big Nastya parempaa kehonrakentajaa ei maa päällään kanna ja onhan sillä toi selkä iha kiva eikä vyötärössäkää oo hirveesti sanomista,samoin monet muut pro miehet vetelee maasta.että ei ku mavea tekemään ja olympia lavalle!

Gillyanne sanoi:
EDIT:

Ehdottomasti näin. Ja tuo alin kuvasarja tuon linkin takana on meilkein suoraan mun tekniikasta. Ehkä kovimmilla raudoilla saattaa joskus mennä enemmän tavallisen maven puolelle, mutta pääsääntöisesti noin.

Tosin on mulla yksi kaveri joka vetää tosi suorilla jaloilla, erinomaisella tekniikalla ja isoilla raudoilla. Mutta tämä taitaa olla jo paljon välityksistä ja liikkuvuudestakin kiinni. Eli ei välttämättä kannata tehdä näin.

Joo tuostapa tulikin mieleen kun mavesta puhutaan, että millaisella tyylillä te tykkäätte tehdä, onko jalat leveällä (n. m) vai kapealla. Mulla on semmonen ongelma, että jalat leveällä vedettäessä polvet vääntyy niin ettei uskalla riskeerata ja toiseksi tuntuu että sisäreidet venyy metri mittaisiksi. :hyper:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom