Maastaveto kehonrakennuksessa.

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Maastaveto on just niitä RASKAITA PERUSLIIKKEITÄ JOITA KANNATTAA TEHDÄ!!

Ei se keskikeho niin kauheasti kasva, kun pitää toistot korkeina tekniikan siistinä ja käyttää vyötä.
Perusliikkeet kunniaaan :rock:

GoA sanoi:
Olisiko siis syytä unohtaa perinteiset mavet ja tehdä sjmv:a? Eikös tuokin ota kuitenkin ihan kivasti selkään takareisien ohell?
Mihin mave käy... Varmaan johtuu itellä heikoista etureisistä, joten nostoasento on alhaalta asti melko pysty. Mutta mulla käy ihan normiveto, siis se, jolla vedän isoimmat raudat, takareisiin melkeen yhtä paljo ku alaselkään. Ainakin jos seuraavien päivien lihaskipua on yhtään uskominen..

Jääkuningas sanoi:
mutta pitäskö selän olla täysin suora ja millasella tavalla se on vaarallisista?

Joko suorana, tai sitten pieni vastakaari. Mutta jos sitä rautaa on riittävästi, niin eiköhän se vastakaari suoristu kovemmaltakin kundilta... ;) Tärkeintä on, ettei alaselkä pääse pyöristymään.

En osaa sen tarkemmin sanoa, mikä osa selästä on vaarassa, mutta villi veikkaus on, että esim. välilevyt eivät kovin hyvää tykkäisi, jos kuplavolkkariselällä vedetään...?

Samuli-1 sanoi:
Mutta mulla käy ihan normiveto, siis se, jolla vedän isoimmat raudat, takareisiin melkeen yhtä paljo ku alaselkään. Ainakin jos seuraavien päivien lihaskipua on yhtään uskominen..

Samma här, tosin vedän aina sumolla.

Viimeksi muokattu:
Sori nyt kun nostan vanhan ketjun, mutta kun on juuri tähän liittyvää asiaa..

Minkälaisia sarjoja teette maastavedossa? Itse koitan siis kasvattaa lähinnä massaa, ja olen tehnyt kovat sarjat tollaisina suunnilleen 2-3x6 -tyyliin. 135kg on tuo 2x6-ennätys tällä hetkellä, vyön kanssa. Välillä treenaan kymppeinä ilman vyötä, joku vähän reilu sata kiloa oli viimeksi tangossa noin tehdessä.

Vähän hakusessa tämän liikkeen tekniikkakin, pitäisi varmaan ottaa videokamera mukaan salille niin näkisi miten se menee, tuntuu että jalat pysyy melko suorina noissa kovissa sarjoissa, tai ainakin että jalat melkein suoristuu ennenkuin selkä.

gid sanoi:
Minkälaisia sarjoja teette maastavedossa?

No, kun HST:llä treenaan, niin teen 15, 10 ja 5 toiston sarjoja kutatkin kahden viikon jaksoissa. Viimeisen kaksi viikkoa teen 3 toiston sarjoja. Yleensä teen vain yhden "kovan" maastavetosarjan ja poikkeustapauksissa kaksi sarjaa.

Ehkä Mavessakin sopii nyrkkisäännöksi massan kasvatukseen se 6-15 toistoa / sarja. Sarjamäärä riippukin sitten treenisysteemistä eli kuinka pitkä treenikierto, kokonaisvoluumi yms.

maastavetoa voi tehdä esim. sillä "miken 2x6"-systeemillä, jos hakee sekä massaa että voimaa. homma on turvallista, jos lopettaa kovan sarjan siihen kun tekniikka alkaa rakoilemaan (eli ei vedä täysin loppuun asti tähtiä katsellen).
lisäksi törmäsin tälläiseen voimanosto-ohjelmien yhteydessä:
6x50%
6x75%
6x100%
lisää 2,5kg, koita saada 6. jos menee, tämä on uusi 100%.
tauot tällöin ainakin itselläni vähintään 2 minuuttia. voimaa voi painottaa vielä lisää tekemällä vähemmän toistoja/sarja ja isommalla painolla.
itse näen maven selkätreenin kulmakivenä ja näinollen selkäpäivän ensimmäisenä liikkeenä. sen jälkeen sitten vedellään taljaa ja soutua ehkä vähän isommilla toistomäärillä, jos kyse on massan hankkimisesta.
huolellinen lämmittely on ainakin näin vanhemmiten mavessa tärkeää.

Täyttä :anssi: se, että "keskikeho" kasvaisi jotenkin. Oletteko koskaan katsoneet isoja voimanostajia pienillä rasvoilla? Useimmiten heillä on mahtava fysiikka. Katsokaapa huvikseen tuo:

http://www.t-nation.com/readTopic.do;jsessionid=DB819C210595768321C7BCC6B9284530.hydra?id=699538

Täydellisyyttä hipova kroppa ja mahtavat alaselän putket!

Ja pistetään nyt vielä kysymyskin tähän, että miten porukka vetää maasta? Jokainen toisto erikseen vai kaikki putkeen? Itse vetelin ennen vanhaan kaikki putkeen, ja huomasin ettei siinä ollut muuta kuin ensimmäinen toisto raskas, loput sitten meni ihan heittämällä. Nykyään vedän toisto kerralla, eli lasken joka toiston jälkeen hitaasti tangon maahan, nousen seisomaan, ja vedän uudestaan. Eli periaatteessa kasa ykkösiä putkeen. Mitä mieltä olette, onko fiksua?

Habankorppu sanoi:
Ja pistetään nyt vielä kysymyskin tähän, että miten porukka vetää maasta? Jokainen toisto erikseen vai kaikki putkeen?

Putkeen vedän nuo pidemmät sarjat eli 15 ja 10 toistoa. Sitten 5 ja 3 toiston sarjat otan yksi kerrallaan.

On kyllä totta, että jos ottaa toistot putkeen niin vaikean ykkösen jälkeen tekee vielä kummasti 5-8 toistoa. En sitten tiedä onko tuolla suurta merkitystä kehoilutreenissä vetääkö toistot yksi kerrallaan vai ei? Voimanostajilla tuolla on varmaan enemmän merkitystä...

Kommentteja voi pistää myös siitä, teettekö sarjat siten että tanko pysyy koko ajan ilmassa vai käykö se välillä maassa.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
kun vetää joka noston ykkösenä, on helpompi keskittyä oikeaan tekniikkaan. samalla hengityskin kulkee paremmin, eli alhaalla aina hengitetään ja sitten vasta nostetaan uudestaan. ja tuskin painon pomputtaminen lattialta on järkevää, vaikka coleman niin tekeekin (se nyt repii ja riuhtoo muutenkin videollaan niin järkyttävän näköisesti, että oikein huonoa tekee ainakin mulla).
SJMV on sitten eri asia.

typhoon sanoi:
Mä teen yleensä mavessa n.8 toiston sarjoja. Sarjat teen putkeen niin että painot vain hipaisee maata ala-asennossa.
painot tulisi mavessa aina laskea lattiaan asti eli tanko lähtee aina kuolleesta "kulmasta", siitä myös nimi dead lift. sillain se on myös raskaampi vetää ja kehittää voimiakin parhaiten.

Suosittelen testaamaan polvista vetoa. Itse aloin tekemään vähän aikaa sitten ja tuntuu kyllä todella hyvältä. Vedän hieman polvien alapuolelta ja ottaa todella hyvin selkään pituussuunnassa ja epäkkäisiin, ei pistä alaselkää tukkoon, eikä liike mene takareisille, pakaroille ja etureisille turhaan (jotka tulevat treenattua muutenkin).

J.Gers sanoi:
Miten SJMV on eri asia?

Pienemmät painoit kuin mavessa, ottaa enemmän takareisistä ja alaselästä (sekä pakaroista), normaalimavessa on luultavasti käytössä huomattavasti isommat painot ja tekotavasta riippuuen liike ottaa enemmän selkään kokonaisuutena, epäkkäisiin ja myös etureisiin.

neutraali sanoi:
painot tulisi mavessa aina laskea lattiaan asti eli tanko lähtee aina kuolleesta "kulmasta", siitä myös nimi dead lift. sillain se on myös raskaampi vetää ja kehittää voimiakin parhaiten.
no pitääpä ens kerralla kokeilla.. thanks :worship:

Habankorppu sanoi:
Täyttä :anssi: se, että "keskikeho" kasvaisi jotenkin.

Kyllä se saletisti kasvaa. Eri asia, että kuinka paljon ja onko sillä mitään merkitystä. Itse teen maven joka tapauksessa.

Mä ajattelin taas aloittaa mavettelun. Perusongelmana mulla on tämä kyykkyjen, maven ja yläselkäliikkeiden yhteensaovittaminen ja palautuminen. Kierto ma) rinta-olkapää-ojentaja; ke) jalat; pe) selkä-hauis toimii hyvin.

1. Mulla kestää kyykkypäivästä palautumiseen 3-4 päivää, jotenka jalat ei oo täydessä iskussa jos maven tekee selkäpäivänä
2. Jos tekee ekana liikkeenä selkäpäivänä maven, lähtee terävin kärki pois yläselkäliikkeistä
3. Jos tekee maven selkäpäivänä viimeisenä liikkenä, ei jaksa antaa kaikkea mavetukselle leuanvetojen, soutujen ym jälkeen. Lisäksi jos on soutanut, huutaa alaselkä leipää - eikä mavetus ainakaan paranna asiaa.
4. Mave kyykkypäivänä rasittaa sekin liikaa alaselkää.

Viimeksi kun tein mavea, tein sen viimeisenä selkäliikkeenä. Tietenkään en siis päässyt tekemään sitä niin suurilla painoilla kun olisin halunnut. tosin kehitystä tuli mutten ollut ihan tyytyväinenkään mave-treeniini. Lopulta kyykyt ja mave laittoi selän juntturaan jotta ja jätin maven pois.

Nyt ajattelin ottaa maven taas mukaan ja vähentää kyykkysarjoja per vk. Periaatteella että korvaan yhden kovan kyykkysarjan kovalla mavesarjalla. Milloinka toi mavesarja kannattaisi tehdä? Entäs jos tekisi mavea, muttei kovaa, elikä vaikka 50% painoilla?

JFG sanoi:
Mä ajattelin taas aloittaa mavettelun. Perusongelmana mulla on tämä kyykkyjen, maven ja yläselkäliikkeiden yhteensaovittaminen ja palautuminen. Kierto ma) rinta-olkapää-ojentaja; ke) jalat; pe) selkä-hauis toimii hyvin.

1. Mulla kestää kyykkypäivästä palautumiseen 3-4 päivää, jotenka jalat ei oo täydessä iskussa jos maven tekee selkäpäivänä
2. Jos tekee ekana liikkeenä selkäpäivänä maven, lähtee terävin kärki pois yläselkäliikkeistä
3. Jos tekee maven selkäpäivänä viimeisenä liikkenä, ei jaksa antaa kaikkea mavetukselle leuanvetojen, soutujen ym jälkeen. Lisäksi jos on soutanut, huutaa alaselkä leipää - eikä mavetus ainakaan paranna asiaa.
4. Mave kyykkypäivänä rasittaa sekin liikaa alaselkää.

Viimeksi kun tein mavea, tein sen viimeisenä selkäliikkeenä. Tietenkään en siis päässyt tekemään sitä niin suurilla painoilla kun olisin halunnut. tosin kehitystä tuli mutten ollut ihan tyytyväinenkään mave-treeniini. Lopulta kyykyt ja mave laittoi selän juntturaan jotta ja jätin maven pois.

Nyt ajattelin ottaa maven taas mukaan ja vähentää kyykkysarjoja per vk. Periaatteella että korvaan yhden kovan kyykkysarjan kovalla mavesarjalla. Milloinka toi mavesarja kannattaisi tehdä? Entäs jos tekisi mavea, muttei kovaa, elikä vaikka 50% painoilla?

Mikset tee Ma/jalat Ke/rinta+yläselkä Pe/Selkä eli mave? Mulla menee vähän tohon malliin..

Tommy.. sanoi:
Mikset tee Ma/jalat Ke/rinta+yläselkä Pe/Selkä eli mave? Mulla menee vähän tohon malliin..
Milloin olkapään ja kädet teet? Oon joskus tehnyt rinnan ja yläselän samana pvnä, mut ainakin leuanvetoihin penkkipunnerrukset vie voimat...Ei mielellään kahta isoa lihasryhmää samana päivänä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom