Maastaveto kehonrakennuksessa.

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Mikä on puolikkaan vedon teho/kohdistus verrattuna täydellä liikeradalla tehtyyn? Itsellä olen huomannut, että selkä ei pyöristy niin helposti, jos laskee tangon vaan tohon polvien alapuolelle.

Vuoris sanoi:
Onko kukaan kokeillut sellaista liikekummajaista kuin maastavetoa käsipainoilla? Itse olen tehnyt tätä liikettä lievien alaselkäongelmien takia muutaman kerran korvaamaan tavallista mavea, ja vain pelkästään hyviä kokemuksia toistaiseksi. Tuntuma siirtyy ainakin minulla pakara- ja alaselkäalueelta enemmän etureisiin ja yläselkään.

Itse kuvittelin tekeväni kyykkyä käsipainoilla kun ekan kerran kokeilin (Katsoin kirjasta "Lihaskuntoharjoittelun anatomia"), mutta huomasin tehdessäni että liike on lähes yhtä paljon maastaveto kuin kyykky. Painot käy lattiassa. Just nyt on vaikeuksia kävellä, sen verran otti tiistaina ko. treeni reisiin ja epäkkäät ja lapojen välit on myös kipeät, eli samoja lihaksia rasittaa pitkälti kuin mave, mutta kuten sanoit yläselkäpainotteisemmin.
Missä kohtaa ne painot sulla on? Itse pidän niitä sivulla. Ongelma vaan on tällasella kapeehartiaisella että isokiekkoiset painot tuppaa ottamaan jalkoihin kiinni noustessa ja jalat on pidettävä hyvin lähellä toisiaan. Siitä johtunee myös tuo tuska tuolla reisien ulkosyrjässä...Pitäis olla salkkumallisia painoja tohon.

"Kyllä maastaveto on yksi parhaita ja varmimpia selänkasvatusliikkeitä, eikä se todellakaan vie pois v-muota, päinvastoin. Uskoisin, että kaikki huippukaverit tekevät maastavetoja.
Maastaveto on hyvä perusliike, joka kohdistuu kaikkialle selkään ja siinä myös takareidet ja pakarat saavat harjoitusta.
Suosittelen tekemään ehdottomasti maastavetoa, jos ei jokaisessa selkätreenissä, niin ainakin joka toisessa.

-ari-"

Hei jos Godzilla sanoo, että mave on hyvä liike niin kyl se sit on!

:D

Mave oli aika inflaatiossa ekat 6kk mun punttailussa, paras tulos oli 88kg kun tein viitosia.

Nyt saavutin ekan virstanpylvään, SJMV omapainolla (95kg) 3 x 10 toistoa. Ja muutenkin selkätreeni ruvennut kulkeen. Romut ei vieläkään isoja millä treenataan mutta kun 2kk sitten aloittaessani ylä/alatalja oli 55/52.5kg, nyt teen ne 72.5kg/67.5kg... Ja peilissäkin havaittavissa pieniä muutoksia.

Tjooh... luinpa sitten ketjun läpi. Perskuta, kai tätä pitää ruveta tekeen vaikka toi alaselkä onki pelottanu. Mut jos rauhassa alottelis harjotteleen tekniikkaa niin pitäs senkin sitten vahvistua.

Mut yks kysymys: saaks mavella ison perseen?

mave on hyvä liike mut siinä rikkoo tod helpolla ittensä jos käyttää liikaa painoja mut suosittelen ja tulokset nousee melko nopeesti

edit: ja iso perse ja isot etureidet siitä ne tytöt tykkää :D eikä mistää lätty perseistä ;) kait :rolleyes:

Oolrait, luin sitten noi pari linkkiä (yks ja kaks) ja jäi pari jutskaa:

1. ekassa sanotaan että lavat irti toisistaan (lyhyempi matka vetää), ja tokassa sanotaan että hartiat takana. Kummins on? Ilmeisesti ekat ohjeet oli enemmänkin voimatreeniä ja jälkimmäinen bodytreeniä?

2. ekassa on myös että lantio ylhäällä, jotta ei käytetä reisiä, tokassa sanotaan että lantio alhaalla jotta käytetään reisiä...

/me pihalla

Cockton sanoi:
Perskuta, kai tätä pitää ruveta tekeen vaikka toi alaselkä onki pelottanu. Mut jos rauhassa alottelis harjotteleen tekniikkaa niin pitäs senkin sitten vahvistua.

Vahva selkä = terve selkä.

Aloittelet vedot rauhassa ja lisäät painoa tasaisesti. Pyydä jotain kokeneempaa tarkastamaan tekniikkaasi.

Alaselän pyöristyminen on pahin virhe, yläselkä kylläkin saa olla hieman kumarassa.

Cockton sanoi:
1. ekassa sanotaan että lavat irti toisistaan (lyhyempi matka vetää), ja tokassa sanotaan että hartiat takana. Kummins on? Ilmeisesti ekat ohjeet oli enemmänkin voimatreeniä ja jälkimmäinen bodytreeniä?

Kun teet mavea niin et sa niita olkapaita pysty kokoaikaa takana pitamaan, jos siella tangossa on ees pikkasen rautaa. Itella on mavea tehdessa olkapaat vahan edessa mutta sitten kun paasen tangon kanssa ylos niin vedan ne olkapaat taakse ja tyonnan rintaa ulos.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
arni sanoi:
Vahva selkä = terve selkä.

Aloittelet vedot rauhassa ja lisäät painoa tasaisesti. Pyydä jotain kokeneempaa tarkastamaan tekniikkaasi.

Alaselän pyöristyminen on pahin virhe, yläselkä kylläkin saa olla hieman kumarassa.

Mielestäni se, että nostettava paino vetää olkapäät ja hartiat eteen ei haittaa, sillä selkärankahan on edelleen mahdollista pitää suorana. Selkä saisi siis pyöristyä leveyssuunnassa, mutta pituussuunnassa kaikki pyöristyminen on pahasta.

Willie sanoi:
Mielestäni se, että nostettava paino vetää olkapäät ja hartiat eteen ei haittaa, sillä selkärankahan on edelleen mahdollista pitää suorana. Selkä saisi siis pyöristyä leveyssuunnassa, mutta pituussuunnassa kaikki pyöristyminen on pahasta.
Onko pahasta jos alaselkä pyöristyy ihan vedon loppuvaiheessa, siis kun ollaan jo pystyssä. ts vedetään yläselkää taakse vielä pystyasennosta.

Jees, kiitoksia! Tuolleen näinkin sitä jonkun tekevän, että lopussa veti just hartiat taakse. Vielä ku kehtais mennä kysyyn joltain joka sen näyttäis osaavan...

Mitä vois muiden kokemusten perusteella mun maastavedon maksimi olla kun 145kg tulee kolmesti? Ja mitä porukka sanoo siihen että onko vaarallista nostaa selkä pyöreänä maasta?:)

Itellä ongelmana on tekniikka ja liikkuvuus. Kun liikkuvuus on luokkaa rautatanko venyttelyn kanssa niin ihmeisiin ei pysty. Esim. Kyykyssä en pääse riittävän syvälle. :D Mavessa perinteisellä tyylillä joutuu tiputtaa raudat tuonne 60 jos haluaa puhtaasti tehä ja moinen ei tähän pieneen päähän uppoa sitten millään. Sumolla pääsee jo yli 100 painoihin kyllä mutta siinäkin tahtoo kyllä rauta nousta selällä.

Ja sumohan tosiaan on nyt mulla mavena. SJMV sen sijaan tuntuisi mulle hyvältä. Tosin rangon voin laskea vain polviin asti mutta sillä tavalla pysyy tekniikka hyvänä ja voi käyttää isoja romuja.

Olisiko siis syytä unohtaa perinteiset mavet ja tehdä sjmv:a? Eikös tuokin ota kuitenkin ihan kivasti selkään takareisien ohell? Parin kuukauden kohtuullisella venyttelyllä ei ole liikkuvuus parantunut juurikaan. :rolleyes:
Vai onko mun pakko hinkata salilla nolona mavea 60 kilolla mikä on vähemmä'n kuin oma paino? :) Pahalta liike siis ei tunnu, tekniikka nyt vaan arveluttaa.

Jääkuningas sanoi:
Mitä vois muiden kokemusten perusteella mun maastavedon maksimi olla kun 145kg tulee kolmesti?

Mitä hyvänsä välillä 150-170, koita niin tiedät.

Jääkuningas sanoi:
Ja mitä porukka sanoo siihen että onko vaarallista nostaa selkä pyöreänä maasta?:)
On.

Joo kiitti tosta ykkös-tiedosta. mutta pitäskö selän olla täysin suora ja millasella tavalla se on vaarallisista?

Jonkun mielestä saattaa olla tyhmä kysymys, mutta pistämpä silti:

Mikäli vetää maasta "lätkämaila-otteella" (esim. oikea käsi on tangossa vasta- ja vasen käsi myötäotteella), onko suotavaa vaihdella otetta vaikkapa vuoroviikoin? Vaikuttaako käsien epäsymmetrinen asento yläselän & hartioiden asentoon?

Bateman sanoi:

Mikäli vetää maasta "lätkämaila-otteella" (esim. oikea käsi on tangossa vasta- ja vasen käsi myötäotteella), onko suotavaa vaihdella otetta vaikkapa vuoroviikoin? Vaikuttaako käsien epäsymmetrinen asento yläselän & hartioiden asentoon?

Kannattaa vaihdella käsien asentoa. Kyllä siinä pientä kääntyvyyttä tapahtuu kun vetää ristiotteella. Itse vedän yleensä kevyet raudat (=lämmittelysarjat) joko myötäotteella tai heikommalla ristiotteella. Kovat sarjat otetaan sitten pitävimmällä ristiotteella (mun tapauksessa oikea käsi myötäotteessa ja vasen käsi vastaotteessa).

Bateman sanoi:

Vaikuttaa kyllä. Joskus jopa aika radikaalisti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom