Maastaveto kehonrakennuksessa.

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Fighter69: Vedän aina sumotyylillä, koska sillä tavalla pystyn tekemään työn jaloilla, kun taas perinteisellä tyylillä menee ainakin minulla selällä vetämiseksi = ei hyvä. Muistaa vain pitää polvet ja varpaat samaan suuntaan ja huolehtii sisäreisien riittävästä lämmittelystä (lähentäjälaite a.k.a. akkojen hilavitkutin (;)) toimii tässä suorastaan erinomaisesti!) ja lihashuollosta, niin no problemos. :thumbs:

Mutta kukin vetää tyylillään, varmasti toisille taas sopii tuo perinteinen, kapea tyyli paremmin. Tämä(kin) riippunee pitkälti niistä kuuluisista välityksistä ja mittasuhteista.

Gillyanne sanoi:
Fighter69: Vedän aina sumotyylillä, koska sillä tavalla pystyn tekemään työn jaloilla, kun taas perinteisellä tyylillä menee ainakin minulla selällä vetämiseksi = ei hyvä. Muistaa vain pitää polvet ja varpaat samaan suuntaan ja huolehtii sisäreisien riittävästä lämmittelystä (lähentäjälaite a.k.a. akkojen hilavitkutin (;)) toimii tässä suorastaan erinomaisesti!) ja lihashuollosta, niin no problemos. :thumbs:

Mutta kukin vetää tyylillään, varmasti toisille taas sopii tuo perinteinen, kapea tyyli paremmin. Tämä(kin) riippunee pitkälti niistä kuuluisista välityksistä ja mittasuhteista.

Niin, mutta jos sen tekee selkätreeninä... ? Tästä on lisää vuodatusta mun "treeni"päiväkirjassa. Sumomave on tosi hyvä liike (ja Sjmave takareisille), mutta jos haluaa selälle pääliikkeen, niin eikö se juuri ole tavallinen mave? Vai mites?

Esni: Ymmärrykseni (ja myös kokemukseni) mukaan tavallinen maastanosto tosiaan ottaa selkään enemmän kuin sumoversio - mutta toisaalta olen antanut itseni ymmärtää, että siinäkin (siis perint. mavessa) tuo nosto tulisin mahd. pitkälle tehdä jalkojen ja pakaroiden voimalla, eikä niinkään selällä. Liikkeen virallinen nimihän tosiaan on siis maastaNOSTO eikä maastaVETO, tämäkin viittaisi siihen, että paino "nostetaan" (=työntekevät jalat yms.), eikä niinkään "vedetä" (=työn tekee selkä). Vai olen nyt aivan hakoteillä ja :david:...? :nolo:

Niin tai näin, alaselkä (ja selkä yleensäkin) ottaa kyllä maastanostossa tehokkaasti osumaa tyylistä riippumatta. Raskaista maveista ne alaselän "putket" on tehty! :thumbs:

Tavallinen maastanosto on sekä erinomainen selkäliike että erinomainen jalkaliike. Periaatteessahan maastanosto on kyykkyliike, jossa tanko on vaan eri paikassa ja jalkoja jalkaprässätään lattian läpi. Ergonomisesti lantio alhaalla tehtynä etureidet jo saavat työtä, mutta etureisien lisärasittamiseksi kannattaa kokeilla joskus myös seisomista korokkeella: lienee paras kuntosaliliike, kunhan saa selän pysymään suorana. Leveille selkälihaksillekin maastanosto on jo perusmuodossaan erinomainen liike, mutta leveällä käsiotteella (tempausleveys) tehtynä vieläkin parempi.

Maastanosto on hermostolle kaikista rasittavin liike (isot lihasalueet, kämmenten herkät hermoimpulsoijat kovilla), joten sen voluumien, frekvenssien ja intensiteettien kanssa kannattaa olla tarkkana. Sumokin on hyvä liike. Ao. artikkelissa vertaillaan perinteisen ja sumotyylin biomekaniikkoja:

http://www.elitefts.com/documents/biomechanical_analysis_of_dl.htm

MKM sanoi:
Maastanosto on hermostolle kaikista rasittavin liike (isot lihasalueet, kämmenten herkät hermoimpulsoijat kovilla), joten sen voluumien, frekvenssien ja intensiteettien kanssa kannattaa olla tarkkana.

Eli itsensä voi vetää helposti juntturaan kovalla mavettamisella? Monen olen kyllä nähnyt kehittyvän mavessa vähäiselläkin vetämisellä. Laatu siis korvaa määrän tässä tapauksessa?

Rauta Rane sanoi:
Tekeehän toi Ronnie Coleman maastavetoa ja tietääkseni Big Nastya parempaa kehonrakentajaa ei maa päällään kanna ja onhan sillä toi selkä iha kiva eikä vyötärössäkää oo hirveesti sanomista,samoin monet muut pro miehet vetelee maasta.että ei ku mavea tekemään ja olympia lavalle!
eipä itselleni äkikseltään tule muita kuin ronnie mieleen jotka tekevät oikeaa vetoa, varmasti muitakin on mutta ei tule kyllä nyt yhtäkkiä mieleen.

Jotenkin jaksaa aina huvittaa nämä Coleman sitä ja Coleman tätä jutut. Ihan niinkuin Colemanin massat ois oikeesti siitä kiinni vetääkö se maasta vai ei. :jahas:

En halua dissata mavea millään tavalla, vaan pudottaa vähän maanpinnalle. Sellaita liikettä ei olekkaan jota ei joku pro-ukko tee ja aina siihen jaksetaan vedota.

neutraali sanoi:
eipä itselleni äkikseltään tule muita kuin ronnie mieleen jotka tekevät oikeaa vetoa, varmasti muitakin on mutta ei tule kyllä nyt yhtäkkiä mieleen.
Myös Dorian Yates vannoi maastavedon nimeen perusmassan rakentamisessa.

arni sanoi:
Eli itsensä voi vetää helposti juntturaan kovalla mavettamisella? Monen olen kyllä nähnyt kehittyvän mavessa vähäiselläkin vetämisellä. Laatu siis korvaa määrän tässä tapauksessa?

Juu, maastanostossa voi kehittyä varsin vähäiselläkin maastanostelulla. Legendaarinen voimavalmentaja ja voimailukirjoittaja Bill Starr 60-luvulla alkoi suosittelemaan erittäin vähäistä maastanostelua rikottuaan maastanoston ennätykset tehtyään enimmäkseen kyykkyjä, painonnostoliikkeitä, hyviä huomenia, selänojennuksia ja yläselkää. Nykyäänhän Westsiden voimanostajat ovat kuuluisia vähäisestä maastanostelustaan: tekevät sitä suunnilleen kerran kahdessa kuukaudessa, useammin alakropan maksimiliikkeinä ovat erilaiset kyykky- ja hyvää huomenta -versiot. Mutta toki toisenkinlaisen tien voi valita: venäläiset maastanostavat eri versioina kahdesti viikossa ja aikamoisilla voluumeillakin ajoittain, mutta he eivät tee sarjojaan loppuun asti. Ja jotta maastanoston suuret hyödyt massanhankinnassa saavutetaan, niin täytyyhän sitä tehdä. Mutta noin yleisesti hieman harvemmat treenikerrat tai vähäisemmät sarjat riittävät kuin muissa liikkeissä.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
MKM sanoi:
Nykyäänhän Westsiden voimanostajat ovat kuuluisia vähäisestä maastanostelustaan
Mutta ovatko he kuuluisia kovista maastanostoistaan? :jahas:

veli kumpuniemi (edelleen me 357.5kg sarjassa 82,5kg) teki aikanaan maastavetoa kolme kertaa viikossa ja omien sanojensa mukaan aina kovaa. kyllä ne puheet maastavedosta jonakin jumikoneena ovat myös pitkälti kokemattomuutta ja mutua.

totta on se, että alaselän palautumiskapasiteetti tuppaa olemaan heikompi kuin esim. etureisien, mutta kyllä oikeella treenillä voi maastakin vispata hyvinkin tiuhaan. onpahan täälläkin saitilla nuorimies, joka kokeili kirjoittamaani 3krt/vko kyykkyohjelmaa maastavetoon ja tulosta tuli komeesti.

ite oon aikalailla sitä mieltä, ettei maastavedon kehittämiseen itse vetoa tarvita. kuitenkin epäsuorasti lajilihasten kehittäminen on tarpeen esim. just jullella ja sjmv:lla. kyykyssä ja vedossa käytetään sen verran samoja lihaksia, että kyykkytreenit riittää vedon kehittämiseen oikein hyvin hyvin suuressa osassa tapauksia. poikkeuksia tietenkin on esim. heikoilla loppuvetäjillä jne.

jotkut sitten vaan tykkää treenata vetoa. siinä ei oo mitään väärää. kyllä se treenaamisesta nauttiminen on tärkee osa sitä. itekin kirjottelen moniin ohjelmiin varsinkin erilaisia pukeiltavetoja hieman urheilijan tarpeista ja tavoitteista riippuen. mielestäni paras apuliike itse vetoon pukeiltaveto 5-10cm polvilumpion alta. aivan, juuri siitä paskimmasta paikasta.

jonkinlaisella westside-modifikaatiolla treenaileva a.turtiainen on ainakin lähin kohtuutason maastavetäjä... vaikka korkeita kyykkiikin :) kyllähän noi... jälleen kerran... on hyvin yksilöllisiä noi keinot menestyä... ja... jälleen kerran... moninaisia. yhtä keinoa ei ole.

Menee aika pahasti :offtopic: , mutta onkos tuo julle sama ku hyvää huomenta? :nolo: Eli liike kohdistuu siis pääasiassa takareisiin?

arni sanoi:

Joka toinen jalkatreeni mulla maastanostopainotteinen ja toimii näin mulla parhaiten.Eli mavetusta(mulla ehdottomasti sumolla)tulee vaan joka toinen kierto(kerran 2-3viikossa).Näin sain maximituloksen parissa vuodessa 150kg:sta 260kiloon.Paljonhan tossa kehityksessä menee tekniikan ja hermotuksen piikkiin,mutta mulla tollanen harvoin tehty mave toimii parhaiten.Tulee kuitenkin toisessa jalkatreenissä tehtyä jonkin verran suorinjaloin maveakin.

Narukäsi sanoi:
Joo, myötäotetta kannattaa käyttää. Niinhän Colemankin teki videollaan.
The Unbelievable videossaan Coleman vetää kyllä ristiotteella ja remmejä käyttäen. Tarkistin tämän juuri äsken. Vai oliko tässä kenties vaan jotain ironiaa ilmassa mitä en huomannut? :) Itse kyllä pidän maastavetoa hyvänä liikkeenä kehonrakennusmielessäkin. En kuitenkaan väitä etteikö vallan mainoita selkää saisi treenattua ilman maastavetoakin (esim. Mike muistaakseni sanoo pystyvänsä laskemaan maastavetokertansa omilla sormillaan, kaikki 10 taitaa olla tallessa? :D)

Larzan sanoi:
Joo, noihin alaselän ongelmiin on usein myös toinen syy. Heikot vatsalihakset! Itsellä tilanne tuntuu ainakin olevan se, että mitä paremmassa kunnosssa on vatsalihakset, sen paremmin myös mave ja kyykky pysyy kasassa. Eli jos treenaa mavea / alaselkää kovaa, tulee myös treenata vatsalihaksia kovaa.

Larzan

Juuri näin. Molemmat ryhtilihakset, vatsat ja selkä on syytä olla kunnossa selkäkipuihin taipuvaisilla. Ja vatsoista etenkin syvät vatsalihakset (voi vahvistaa esim voimapyörällä)
PS MAVE ja Kyykky vahvistaa myös vatsalihaksia.

Pecman sanoi:
Myös Dorian Yates vannoi maastavedon nimeen perusmassan rakentamisessa.
jaa, no ei tee ainakaan videollaan oikeaa mavea. kun mainitsin tuossa viestissäni "oikean" maven eli lattiasta asti, nuita puolittaisia vetojahan tekee aika monikin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom