Väärät metodit

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Aika paljon on eri ohjelmia täällä esillä mutta niiden filosofiaa ei kauheasti availla. Laitelkaa tänne omia treenifilosofioitanne, ja mieluiten perusteluita miksi teette näin.

Itse treenasin monta vuotta kovaa, mutta treeni oli enemmänkin sellasta pumpin hakemista ja sarjapainoihin tuijottelua ilman kunnon järkevää progressiivisuuttakaan. Nyt myöhemmin oon huomannut kuinka tollanen #helvetinpolte treeni on tehonnut huomattavasti paremmin lihasten kasvatukseen. Eli yritetään puskea sen kipukynnyksen yli. Teen lihasryhmän ekan(tai isommissa lihasryhmissä kaksi ekaa) liikkeen yleensä ~6:n toistoja vieläkin, mutta muuten toistoja on tullut väkisin vähän lisää tota poltetta hakiessa. Jollain tapaa tota voisi kai kutsua henkiseen failureen treenaamiseksi.

Pari seikkaa mitä oon tuolla treenillä huomannut:
-Ravinto vaikuttaa tuohon poltteeseen
-Jotku lihakset on huomattavasti vaikeampi saada tähän poltteeseen, jolloin pitää käyttää mm. venyttäviä liikkeitä
-Keskittyminen kohdelihakseen on tärkeää sarjan aikana
-Treenilatureista on auttanu puskemaan läpi ton kivun huomattavasti paremmin kuin ilman

Tämä #metodi perustuu nimenomaan siihen lihasten mikrovaurioiden hakemiseen. Yleensä ajattelen niin että tuo treeni alkaakin vasta noiden ekojen 6toiston sarjojen jälkeen, vaikka nekin kovia ovat. Silloinkun polte on läsnä tiedän että olen oikealla alueella ja mitä pidemmälle pystyn siellä kivussa olemaan sen paremmin kehityn.

Oon jonkinverran tutkinut noita lihaskasvun tekijöitä ja joskus on muistaakseni ollut uskomus että se treenin aikainen verenvirtaus auttaisi lihaskasvuun. Muistaakseni tämä kuitenkin lytättiin. Tämän takia en itse enää sitä pumpin hakemista pidä niin isossa arvossa.

Tässä jotain mietinnän aiheita metodeihin:

1.
Stretching tension. When a contracted muscle is not ready to lengthen to its stretched position, and the muscle is moved forcefully by a weight, the confrontation of those two resistances causes a lot of cellular damage. That is exactly what happens during the negative phase of a repetition, a weight-muscle confrontation that damages the fibers and forces the body to repair itself and grow. “The stretching tension is a powerful signal for growth,” Delavier says. “To exploit this potential for growth, you need to accentuate the negative phase for each repetition.”

2.
Contraction tension. When a muscle has difficulty contracting because of the force exerted by a very heavy weight, the muscle must strengthen itself. Delavier stresses, “To ensure that you provoke a significant muscle-building response, you must continually apply force on your muscles by using heavier and heavier weights.”
Time under tension. The weight used during a workout is not the only factor that affects muscle growth. The amount of time that the muscle remains under tension also plays a fundamental role. If too light a weight is used, the time under tension will be longer, but the force of the contraction will be too weak for muscles to take notice of the growth signal. Delavier says that people must find an ideal compromise between absolute tension and time under tension. Scientific research shows the compromise to be a weight that is about 70 to 80 percent of the maximum strength.

3.
Muscle burn. The arrival of lactic acid in the muscles means that they have reached the end of what they can endure metabolically. Enduring this burn for as long as possible takes the muscles to the edge of metabolic rupture. Muscle burn is another means of progressing that is different from the heavy, traumatic work that exploits stretching tension, contraction tension, and time under tension.

4.
Muscle pump. As someone continues doing repetitions, his or her muscles fill with blood. Called muscle pump, this blood flow brings nutrients and “deforms” the muscles in an unusual fashion. The more intense the muscle pump is, the more the muscle fibers are pressed together. “Because muscle pump training is not traumatic, it can be done frequently, especially as a way of accelerating recuperation,” comments Delavier.

Itse joitakin vuosia sitten juuri tuota muutama toisto varastoon tyyppistä treeniä, kun sen jostakin spottasin ja pidin hyvänä homma, jos vähän voimaakin tarttuisi. No voimatasoihin kyllä jonkun verran nousi, niinkuin vähän aikaa treenalleella aina, mutta kehitystä en lihasten suhteen en pitänyt kovin merkittävänä. Jossain vaiheessa tuli alettua vetämään jokaikinen sarja failureen ja omasta mielestä kehitys on ollut huomattavasti parempaa. Tottakai moni asia on muuttunut vuosien varrella, mutta uskon suurimman eron tekävön treeni tyylin muutos.

Omat treenit alkaa aina ns. Päälikkeillä 6-8 toistoa isot painot failureen, sitten yleensä apuliikkeillä haen sitä poltetta ja saatan tehdä supereitä tai yms. Lopuksi pumppailen ja haen vielä pumppia... Voimantuottohan se vähän kärsii tälläisessä, mutta omasta mielestä patti kasvaa paremmin

Niin paljon tullu viestejä tänne, että pistää miettimään tekeekö porukka jotain tiettyä rutiinia salilla vaan siksi koska se "tuntuu hyvältä", vai siksi koska on huomannut jonkun muun tekevän sitä(kopioinut ohjelman).

Niin paljon tullu viestejä tänne, että pistää miettimään tekeekö porukka jotain tiettyä rutiinia salilla vaan siksi koska se "tuntuu hyvältä", vai siksi koska on huomannut jonkun muun tekevän sitä(kopioinut ohjelman).

Suurta osaa täällä pakkotoistossa, varmaan lähinnä tällä hetkellä vaan vituttaa: Se, joka saatanan mahdollisessa ketjussa oleva vääntö, vääristä metodeista yms paskasta. Kyllä tämäkin ketju vielä osansa tulee saamaan...<---( Joka toki olisi vaan hyvä asia, jotta muualla voitaisiin palailla alkuperäisiiin aiheisiin)...

EDIT : Posti nro: 7777 :)

Itse koitan pitää kerran kuukaudessa erikseen tuntumapäivän, eli keskityn saamaan vain kunnon tuntuman ja pumpin, pienillä painoilla paljon toistoja. Muuten treenaan sen kummemmin noista välittämättä. Tietysti koitan saada tuntuman, mutta ei haittaa ellei sitä tule ihmeellisesti. Silti saattaa lihas olla kipeänä seuraavana päivänä vaikkei tuntumaa ole tullut. Tosin isompaan lihakseen voi saada enemmän tuntumaa, eikä tälläisen norpan kannata siitä murehtia. Vaikeita lihaksia saada pumppiin ovat itsellä latsit, rinta ja muut selän lihakset. Kädet, jalat, mahan ja olkapäät saa helposti pumppiin. Selkä on itselle vaikein

Itse koitan pitää kerran kuukaudessa erikseen tuntumapäivän, eli keskityn saamaan vain kunnon tuntuman ja pumpin, pienillä painoilla paljon toistoja. Muuten treenaan sen kummemmin noista välittämättä. Tietysti koitan saada tuntuman, mutta ei haittaa ellei sitä tule ihmeellisesti. Silti saattaa lihas olla kipeänä seuraavana päivänä vaikkei tuntumaa ole tullut. Tosin isompaan lihakseen voi saada enemmän tuntumaa, eikä tälläisen norpan kannata siitä murehtia. Vaikeita lihaksia saada pumppiin ovat itsellä latsit, rinta ja muut selän lihakset. Kädet, jalat, mahan ja olkapäät saa helposti pumppiin. Selkä on itselle vaikein

Itse en enään oikein ymmärrä tota pumpin hakemista, vaikka sitä joskus oon myös tehnyt. Eli miksi joku hakee pumppia treeneissä? Tuntuman hakemisen ymmärrän ja itsekin teen yleensä lämmittelysarjat ihan tuntumaa hakien, että pystyn tekemään työsarjat näillä lihaksilla mahdollisimman hyvin. Joskus tein kevyet viikot tollasta pelkkää tuntumaa vaan.

Sitten tänne vois samantien jaotella roinaaville toimivat ja natuille toimivat metodit ;)

Sitten tänne vois samantien jaotella roinaaville toimivat ja natuille toimivat metodit ;)

Miksi, kun kummillakin nuo lihakset kasvaa samalla periaatteella. Roinaajien lihaskasvu vaan on tehostetumpaa.

Pumppia nyt lähinnä porukka varmaan sen vuoksi, että saisi verta lihakseen ja näin ollen lihaskalvoja venytettyä... Kyllä mun mielestä natukin palautuu kun sitä vaan harjoittelee, eikä oo ensimmäisenä kotia jäämässä kun vähän lihaksia aristaa. Tuplatreenipäivistä tuntuu näin natuvemputtaja vähän vaikeammin palautuvan, vaikka lähemmäs 5000kcl työntää ruokaa naamaan ja makaa seuraavan päivän. On muuten erinomainen tapa panostaa vaikkapa heikompiin lihasryhmiin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kun tässä on nyt 9kk tullut syötyä lääkkeitä jotka lisää kortisolitasoja, on katabolisia, hidastaa solujen uusiutumista ja ovat muutenkin vittumaisia niin voin sanoa palautumiskyvyn olevan tosiaan treenin kannalta todella tärkeä. Ja samalla on kans huomannut että ihan turhaan ennen murehdin palautumisen kanssa, nyt kun on tosiaan tullut koettua mitä se tarkoittaa kun EI palaudu treenistä. Aivan tukkoon saa tehdä ja pitkään, ennenkuin se palautumiskyky oikeasti on heikoin lenkki terveellä ihmisellä ja ylikunto iskee.

Joka kerta kun lääkeannostusta vähennetään tuntuu kuin treeni ja palautuminen hyppäisi aivan eri tasolle. Kaukana silti vielä siitä missä oli reilu vuosi takaperin.

Pumppia nyt lähinnä porukka varmaan sen vuoksi, että saisi verta lihakseen ja näin ollen lihaskalvoja venytettyä...
Ja sit päästään siihen, että miksi niitä lihaskalvoja pitäisi saada venytettyä? Sitä väitettä ei ole vieläkään todistettu, että ahdas lihaskalvo jotenkin estäisi lihaksen kasvamisen. Musta koko teoria kuulostaa hölmöltä. Ja sit taas kuinka monella oikeasti on edes niin ahtaat lihaskalvot, että ne edes teoriassa estäisivät lihasta kasvamasta? Mulla on säärissä lihasaitioahtauma ja tiedän miltä se tuntuu kävellessä, eli tiedän myös, että missään muussa lihaksessa ei sitä ongelmaa ole. Voin luvata, että sen kyllä huomaa jos siitä kärsii. Ei ole mukavaa se. Eli olisko pumppailu nyt sit väärä metodi? No ei välttämättä ja mä teen itse sitä vähän niin kuin varmuuden vuoksi, mutta pääosa treenistä on ihan muuta.

Ei itelläkään nuo ole siis normaalisti missään pääosassa, sillon tällöin haen pumppia, ei mitään erillistä syytä.

Muistaakseni jossain oli juttua, että kun pumpissa lihassolu turpoaa niin se "ajattelee" että nyt pitää kasvaa tai kuolla, niin se muuttuisi isommaksi. Tiedä sitten..

Näinhän se on, voihan se olla pelkän korvienväli hoitoa, mutta tulee treenien lopuksi kuitenkin vetkutettua loput mehut pois :)

Itse en enään oikein ymmärrä tota pumpin hakemista, vaikka sitä joskus oon myös tehnyt. Eli miksi joku hakee pumppia treeneissä? Tuntuman hakemisen ymmärrän ja itsekin teen yleensä lämmittelysarjat ihan tuntumaa hakien, että pystyn tekemään työsarjat näillä lihaksilla mahdollisimman hyvin. Joskus tein kevyet viikot tollasta pelkkää tuntumaa vaan.
Mä en taas oikein tajua, että miten hemmetissä on mahdollista treenata mitään lihasta tai lihasryhmää saavuttamatta jyskyttävää pumppia siinä sivutuotteena. Ja nyt en puhu mistään 50 toiston sarjoista, vaan ihan perustreenistä ja -liikkeistä.

Ja sit päästään siihen, että miksi niitä lihaskalvoja pitäisi saada venytettyä? Sitä väitettä ei ole vieläkään todistettu, että ahdas lihaskalvo jotenkin estäisi lihaksen kasvamisen.
Juuh elikkäs mitä tapahtui Markus Heinäsen ja David Jacobsin pohkeille sen jälkeen, kun lihaskalvot leikattiin auki?

Kyllä mullakin tulee lihakset pumppiin vaikka mistä, mutta en silti sitä erikseen treeniltä hae. Tulee enemmänkin sivutuotteena.

Mä en taas oikein tajua, että miten hemmetissä on mahdollista treenata mitään lihasta tai lihasryhmää saavuttamatta jyskyttävää pumppia siinä sivutuotteena. Ja nyt en puhu mistään 50 toiston sarjoista, vaan ihan perustreenistä ja -liikkeistä.
Oikein helposti. Jotain pientä kyllä tulee aina, mutta mä joudun paneutumaan hommaan vähän paremmin jos haluan oikein kunnon pumpin. Tässäkin tietysti vaikuttaa ne kuuluisat metodit. Sä teet tuntumahakuisesti ja melko hitaasti ja pitäen koko ajan jännityksen lihaksella ja se aiheuttaa paljon herkemmin kunnon pumpin kuin "perusheiluttelu". Mä siirryn tuohon tekniikkaan vasta treenin loppusilausta varten.

Juuh elikkäs mitä tapahtui Markus Heinäsen ja David Jacobsin pohkeille sen jälkeen, kun lihaskalvot leikattiin auki?
Ei mitään hajua. En ole kuullutkaan. Jospa siinä on kyse siitä, että lihaksella on sen jälkeen tilaa olla suurempana kun lihaskalvo ei pidä sitä kasassa. Eli näyttää suuremmalta. Se kuulostaa ainakin järkevämmältä kuin että lihaskalvo estää lihasta kasvamasta. Tällöin lihaskalvojen venyttäminen olisi tietysti ihan perusteltua. Tai sitten kyseessä on sattuma.

Mä olen miettinyt asiaa siltä kannalta, että jos lihaskalvo oikeasti estäisi lihasten kasvun, niin ei ne kasvaisi roinallakaan. Tai sitten roinan vaikutus perustuu lihaskalvojen venytykseen. :D

Kyllä mä luulisin, että näissä metodeissa jotain oikeaa on ;) En nyt ala tähän ketään muita vertailemaan. Mutta kyllä äijillä tulokset puhuu puolestaan, että on se oikea metodi ainakin heille. Kyllähän tätä asiaa voi spekuloida miten vain tahtoo. Mutta kyllä siinä oikeassa mennään, kun treenataan palautumiskapasiteetista yli, kunhan tosiaan vain palaudutaan, eikä himmailla. Missä se raja kenelläkin menee, on tietenkin yksilöllistä.

Wilenius.webp

Mike.webp

Suositut

Back
Ylös Bottom