Selkään lisää leveyttä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Viivi
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Colemanni ja monet muut on varmasti oikeassa, tee liikkeitä myös kapealla otteella. Leuat kapealla ja ylätalja kapealla ja varsinkin alatalja kapealla ovat hyviä selkää leventäviä liikkeitä. Selkää kannaa ainakin osa vuodesta treenata laajalla liikevalikoimalla.

ZeiZei sanoi:
Edit: normaalia ohjelmaa ei ole, mutta voimme kyllä määrittää ohjelmia jotka eivät ole "normaaleja". Esimerkkejä voisi olla 5 kertaa viikossa salille joka kerta koko kroppa läpi, tai kenties kolmeen osaan jaettu ohjelma, jonka jokainen treeni vie 2-3 tuntia aikaa, sarjojen ollessa jossain +20 per lihasryhmä.

No sittenhän toi rintaohjelma on "normaali", sillä oon ottanut rinnan kokonaan omalle päivälle. Sen takia, koska rinta on ollut mulla jäljessä muista lihasryhmistä. Noitten useiden sarjojen ja "eristävien" liikkeiden hyötynä on ollut se, että oon saanut ojentajat, jotka mulla on suhteessa liian voimakkaat, väsymään kunnolla. Rintalihaksista löytyy yllättävän paljon potkua koko treenin ajaks. Ja periaatteessahan toi ohjelma on yhdistetty rinta ja ojentaja ohjelma. Eikä toi treeni kestänyt tänäänkään kuin 50 minuuttia.

Hyötyjä on ollut muitakin kuin tuo "kasvu". Oon esimerkiks saanut pois ns. kuolleita kohtia nostoissa. Pystyn tekemään esimerkiks dipin nykyään huomattavasti alemmaks ja useamman toiston kuin aiemmin, kun treenasin ns. normaalilla ohjelmalla.

Sama juttu on monella selkätreenissä. Hauikset tekee suurimman osan duunista. Oon itse vahvasti sitä mieltä, että selkääkin kannattais treenata useammalla eri liikkeillä kuin parilla kolmella.

Mr Atlas sanoi:
No sittenhän toi rintaohjelma on "normaali", sillä oon ottanut rinnan kokonaan omalle päivälle. Sen takia, koska rinta on ollut mulla jäljessä muista lihasryhmistä. Noitten useiden sarjojen ja "eristävien" liikkeiden hyötynä on ollut se, että oon saanut ojentajat, jotka mulla on suhteessa liian voimakkaat, väsymään kunnolla. Rintalihaksista löytyy yllättävän paljon potkua koko treenin ajaks. Ja periaatteessahan toi ohjelma on yhdistetty rinta ja ojentaja ohjelma. Eikä toi treeni kestänyt tänäänkään kuin 50 minuuttia.

Hyötyjä on ollut muitakin kuin tuo "kasvu". Oon esimerkiks saanut pois ns. kuolleita kohtia nostoissa. Pystyn tekemään esimerkiks dipin nykyään huomattavasti alemmaks ja useamman toiston kuin aiemmin, kun treenasin ns. normaalilla ohjelmalla.

Sama juttu on monella selkätreenissä. Hauikset tekee suurimman osan duunista. Oon itse vahvasti sitä mieltä, että selkääkin kannattais treenata useammalla eri liikkeillä kuin parilla kolmella.

Toki väsyy hanskat jos ei osaa tehdä. Ihme kun ne isommat ukot eivät koskaan tee mitään 5 liikettä, eikä varsinkaan +20 sarjaa. Toki jollain pro-bodarilla voi yli 10 vuoden treenauksen jälkeen olla omat menetelmänsä, mutta vain täysi :david: imitoisi niitä.

Aloittelijoillekin jotka eivät osaa tehdä selkää ilman, että hanskat menee enemmänkin kipeiksi, suosittelisin opettelemaan oikean suoritustyylin ja selän kontrollin.

Voin sanoa, että heikon lihasryhmän parantamiseksi on paljon parempia tapoja kuin naurettavan määrän liikkeitä ja sarjoja tekeminen. Mulle on aivan sama teetkö sä vaikka 30 sarjaa per lihasryhmä, kuhan kukaan ei ota mallia susta täällä.

feikkiedit: Kun tuosta rinnan vahvistamisesta puhutaan, niin mitä nyt itse suosittelisin siihen, olisi ensiksi rintaa eristävien liikkeiden (1-2 liikettä kenties) tekeminen ja sitten siirtyminen rankkoihin punnerruksiin, ideana siis etukäteisvästytys. Monilla on sama juttu rinnassa kuin selässäkin, että liikkeitä ei osata tehdä rinnalla. Ehkä jopa suurin osa treenaajista tekee esim. penkin enemmän olkapäillä kuin rinnalla ja toki tällöin ojentajista ja etuolkapäistä tulee suhteessa vahvemmat.

Loppukevennys: Jos tuo sinulle on toiminut, niin todella hyvä juttu. En väitä etteikö tuo treenityyli voisi toimia kenelläkään, mutta silti tuo on kyllä viimeisiä tapoja mitä kenellekään suosittelisin.

IsoDino sanoi:
Niin just, perinteinen leuanveto tehdäänkin niin. Siis sellainen leuanveto mitä käytetään esim. joissakin kuntotestauksissa yms.
Kehoilu leuanvetojen eli chinsien suoritustapa onkin sitten juuri erilainen. Kädet on kiinni tangossa päinvastoin ja tarkoituksena ei ole nostaa itseään ylös asti (leuka kiinni tankoon), koska liike siirtyy selän treenaamiselta jo ihan muille lihaksille.
Eli chinsien suoritustapa: Ote noin hartioiden levyinen tai hiukan yli. Käsillä ote niin päin, että peukalot osoittavat vastakkain. Alhaalla pitkä venytys ja ylhäällä nosto 90 asteen kulmaan tai hiukan yli. Ja rauhallisesti alas.
Liikettä ei tehdä nykien (kuten perinteistä leuanvetoa, missä on vain tarkoitus saada leuka kiinni tankoon) vaan tasaisesti.

Oletteko samaa mieltä tästä, että selkälihaksen liikerata on kääntää olkavarsi yläasennosta 90 asteen kulmaan? Esim. kulmasoudun alkuasennossahan on juuri tuo 90 asteen kulma, elikä ylläolevan perusteella koko kulmasoudussa tehtävä lihastyö tulisi tehtyä ihan muilla lihaksilla.

Konna sanoi:
Oletteko samaa mieltä tästä, että selkälihaksen liikerata on kääntää olkavarsi yläasennosta 90 asteen kulmaan? Esim. kulmasoudun alkuasennossahan on juuri tuo 90 asteen kulma, elikä ylläolevan perusteella koko kulmasoudussa tehtävä lihastyö tulisi tehtyä ihan muilla lihaksilla.
Tuskin Isodinokaan ihan tuota tarkoitti? Kieltämättä hänen leuanvetosuoritustapansa perusteluineen kuulosti aika oudolta.

Mun mielestä leuanveto ottaa parhaiten selkää, kun vetää vastaotteella ja kallistaa ylävartaloa alusta lähtien taaksepäin ja pyrkii vetämään rinnan kiinni tankoon. Tällöin liikkeestä tulee "kulmasoutumaisempi" ja selkään parempi supistus.

Myös minulla on ollut vaikeuksia saada selkää LEVENEMÄÄN. Paksuutta sinne on tullut ihan mukavasti, mutta ne latsit ei meinaa oikeen kunnolla lähteä levenemään. Tuntuma on treenissä hyvä, ja vaihtelen treeniä lähes joka kerta (vaihtelenkohan liikaa??), siis liikkeiden järjestystä ja liikkeitä muutenkin. Viikot on 1. kova, 2. kova pumppi, 3. kova/voima ja 4. kevyt. 7-8 päivän kierto.
Tässä pari treeniä napattuna tuolta treenipäiväkirjasta:

------------------
Kulmasoutu tanko: (tanko*15,*15), 50kg*8,*7,*6,*6
Alatalja v-kahva: 30kg*10, 40kg*10, (45*8, 35*8, 25*10) pudotus
Ylätalja eteen, lapiokahva: 50kg*10, (50kg*8, 40kg*8, 30kg*10) pudotus
Kulmasoutu kp: 25kg*10,*10
Kyljet alataljasta: 35kg*20, 30kg*25, 25kg*25

-------------------
Ylätalja eteen, taviskahva: 55kg*9,*8,*8
T-soutu (patentti - kuten aina): 20kg*15, 35kg*8,*8,*8 (patentti = leytanko, v-kahva ja levypainot)
Alatalja leveä: 40kg*12,*10,*10
Ylätalja kapea (v-kahva): 50kg*6, 45kg*7, 40kg*8
Selkäpenkki : *20,*15 (pyöristäen ilman lisäpainoja)

Missä siis vika kun selkä ei levene?? APUVA :evil:

Konna sanoi:

Täällä nämä asiat on niin vaikea selittää. Olen aikoinaan jenkkilehdestä lukenut tutkimusartikkelin juuri leuanvedoista siis ei perinteisestä vaan ns. chinseistä.
Luit jotenkin vaikeasti tuon kommenttini ja sehän EI LIITY MITENKÄÄN MIHINKÄÄN KULMASOUTUUN. Liike on hyvin yksinkertainen eli ...
Otetaan kiinni leuanvetotangosta hiukan hartioiden leveyttä leveämpi ote, niin että käsien peukalot osoittaa toisiinsa päin (eli onko se sitten myötäote vai).
Sitten vaan yksinkertaisesti nostetaan itsensä ylös, ilman minkäänlaista riuhtaisua ja nykimistä. Nosto tapahtuu niin ylös, että käsien kulma on n. 90 astetta tai ihan vähän yli. Eli ei tarvitse vetää mitään rintaa tankoon asti. Ja rauhalliseti alas ja pitkällä venytyksellä.

Edit: Ps. asiat ja liikkeet voi tehdä ihan niinkuin itsestä tuntuu, mutta tämä on oikea chinsin suoritustapa (jos sitten voi oikeaksi jotakin sanoa). Asia oli laajasti tutkittu siinä jenkkilehden artikkelissa ja siinä juuri nimenomaan KIELLETTIIN nostamasta itseään liian ylös. Syytä en nyt muista.

Musta tota venytystä korostetaan ihan liikaa selkäliikkeiden yhteydessä. Monet venyttää alataljassakin niin pirusti että sormenpäillä vois melkein varpaita koskettaa, mutta supistaa harvemmin osataan. Venyttelyt voi musta tehdä vaikka sarjojen välillä, kunhan vaan osaa sarjan aikana liikuttaa ja rutistaa niitä lapoja. Ja se rinta kannattaa vetää tankoon asti leuanvedoissa jos vaan voimat riittää. :rock:

EDIT. jenkkilehdissä yleensäkään ei suosita mitään tehokkaita tai täydellä liikeradalla tehtäviä liikkeitä. Ilmeisesti syystä, että joku tumpelo vielä voi teloa itsensä ja haastaa lehdet oikeuteen.

IsoDino sanoi:
Täällä nämä asiat on niin vaikea selittää. Olen aikoinaan jenkkilehdestä lukenut tutkimusartikkelin juuri leuanvedoista siis ei perinteisestä vaan ns. chinseistä.
Luit jotenkin vaikeasti tuon kommenttini ja sehän EI LIITY MITENKÄÄN MIHINKÄÄN KULMASOUTUUN. Liike on hyvin yksinkertainen eli ...
Otetaan kiinni leuanvetotangosta hiukan hartioiden leveyttä leveämpi ote, niin että käsien peukalot osoittaa toisiinsa päin (eli onko se sitten myötäote vai).
Sitten vaan yksinkertaisesti nostetaan itsensä ylös, ilman minkäänlaista riuhtaisua ja nykimistä. Nosto tapahtuu niin ylös, että käsien kulma on n. 90 astetta tai ihan vähän yli. Eli ei tarvitse vetää mitään rintaa tankoon asti. Ja rauhalliseti alas ja pitkällä venytyksellä.

Edit: Ps. asiat ja liikkeet voi tehdä ihan niinkuin itsestä tuntuu, mutta tämä on oikea chinsin suoritustapa (jos sitten voi oikeaksi jotakin sanoa). Asia oli laajasti tutkittu siinä jenkkilehden artikkelissa ja siinä juuri nimenomaan KIELLETTIIN nostamasta itseään liian ylös. Syytä en nyt muista.

Juuri tällä tekniikalla saan ainakin ite latsit todellakin aktivoitumaan, eli myötäotteella, täydestä venytyksestä (eli ala-asennossa "muljautan latsit ulos") ja mulla esim. noin suun kohdalle nostettuna rauhallisesti ja ilman riuhtasuja. Ite oon huomannu, että jos vedän itteni ylemmäs, rasitus tuntuu siirtyvän yläselältä loppurutistuksessa hauiksille, tämä siis minun kohdalla.

IsoDino sanoi:

Kyllä tämä on itselläkin ainut tapa jolla saa leuanvedon menemään käsien sijasta selälle. Miettikääpä mitä hyötyä siitä olisi selän kannalta vetää tanko ihan rintaa kiinni? Ei varmasti enää selkälihat ole siellä viimeisen 10-15 centin matkalla kovinkaan paljon mukana pelissä.

Mutta en minä ainakaan päästä alhaallakaa ihan suoraksi, ei siis mitään reilusti vajaata, mutta ei venytystäkään. Venytykset teen sitten sarjan lopussa. Menee hirveästi käsille jos tuolla ala-asennossa venyttää.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Timba79 sanoi:
Miettikääpä mitä hyötyä siitä olisi selän kannalta vetää tanko ihan rintaa kiinni? Ei varmasti enää selkälihat ole siellä viimeisen 10-15 centin matkalla kovinkaan paljon mukana pelissä.
Vedätkö sä alataljassakin kahvan vaan siihen puoleenväliin?
Täysin samasta asiasta on tässäkin kysymys. Kun leuanvedonkin tekee rauhallisesti,ylävartalo takakenossa rutistaen lavat yhteen ja tangon rintaan asti, on liike minun mielestäni nimenomaan selän kannalta tehokkaimmillaan.

itse oon ehdottomasti tuon "vajaan" kannalla. ei mene käsille lähellekkään niin helposti se veto kun on vajaaa ja sama homma itselläni y,taljassa. huvittavaa kun osa jotka ovat sitä mieltä että y,tlja tulee ehdottomasti vetää rintaan asti, ovat nyt sitä mieltä että leuat voi jättää vajaaksi:)

neutraali sanoi:
huvittavaa kun osa jotka ovat sitä mieltä että y,tlja tulee ehdottomasti vetää rintaan asti, ovat nyt sitä mieltä että leuat voi jättää vajaaksi:)
Ne ei vaan jaksa vetää leukoja loppuun asti.
;)

Toi atlaksen laittam selkäohjelma oli ihan hyvän näköinen todellinen perusliikkeiden ja raskaiden painojen käytön esimerkkiohjelma. Olisi aika ihme jollei tuolla tulisi voimaa ja kokoa. Mutta vaikka sarjamäärä on suuri, ei se kyllä ole peruslähtökohdiltaan yhtään samanlainen kuin atlaksen rintaohjelma. Ensinnäkin selkä on monimutkaisempi treenattava kuin rinta, ja tuossa tehtiin vain perusliikkeitä raskailla. En itse kyllä lähtisi sille linjalle että kaikkia hilavitkuttimia rinnalle ja hirveellä tempolla kiskon ohjelman läpi, ainakaan voimaa ei pidemmän päälle kasvateta tuolla tavalla.

Jos on perinteisiä body-ohjelmia ylätaljoineen aikansa vääntänyt, voisi tuo vanhanajan ohjelma olla hyvinkin tehokasta vaihtelua.

Pecman sanoi:
Vedätkö sä alataljassakin kahvan vaan siihen puoleenväliin?
Täysin samasta asiasta on tässäkin kysymys. Kun leuanvedonkin tekee rauhallisesti,ylävartalo takakenossa rutistaen lavat yhteen ja tangon rintaan asti, on liike minun mielestäni nimenomaan selän kannalta tehokkaimmillaan.

Ei leuanvedoissa ja alataljassa ole mielestäni kovinkaan paljoa yhteistä. Ainoa yhdistävä tekijä on se, että molemmat ovat selkä liikkeitä, mutta siihen se sitten kutakuinkin jääkin.

Leuanvedoissa päätyön tekevät latsit, kun taas alataljassa suurin rasitus on keskellä selkää olevissa lihaksissa, trapseissa ja ns. suunnikaslihaksissa. Toki myös leuanvedot lisäävät selän paksuutta ja alatalja leveyttä, mutta pääpainot kyseisissä liikkeissä ovat nuo mainitsemani. IMO.

Itse olen myös "vajaiden leuanvetojen puolesta, kuin myös hieman vajaan ylätaljan. Etenkin, jos ylätalja vedetään eteen eikä niskantaakse.

Hämmer sanoi:
Leuanvedoissa päätyön tekevät latsit, kun taas alataljassa suurin rasitus on keskellä selkää olevissa lihaksissa, trapseissa ja ns. suunnikaslihaksissa. Toki myös leuanvedot lisäävät selän paksuutta ja alatalja leveyttä, mutta pääpainot kyseisissä liikkeissä ovat nuo mainitsemani. IMO.
Mullakin alatalja tuntuu lapojen välissä (myös "levytanko-kulmasoutu" v-kahvalla), ja sinne olenkin saanut lisää lihasta, mutta täällä sanotaan nyt että alatalja kapeella just leventäis selkää... mulla ei tunntu auttavan. Leveellä (tai sellaisella loivalla W-kahvalla) tehtynä tuntuis menevän paljon apremmin latseille. Mutta ei ne silti paljoo kasva...

No niinpä, tämä vähän ihmetyttää itseänikin. Toisaalta ei kai sillä kovin paljoa voi olla merkitystä millä liikkeellä saa minkäkin paikan kasvamaan, paksunemaan, levenemään tai kehittymään, kunhan näin tapahtuu jollain liikkeellä.

Karrikoidusti voisi sanoa, että jos reidet kasvaa penkkaamalla, niin miksi pitäisi kyykätä? Olen melko varma siitä, että latsini kehittyvät paremmin ylätaljassa ja leuanvedoissa kuin ala-taljassa, jossa taas lapojen väli paksunee muita liikkeitä paremmin.

Trinity sanoi:
Myös minulla on ollut vaikeuksia saada selkää LEVENEMÄÄN. Paksuutta sinne on tullut ihan mukavasti, mutta ne latsit ei meinaa oikeen kunnolla lähteä levenemään. Tuntuma on treenissä hyvä, ja vaihtelen treeniä lähes joka kerta (vaihtelenkohan liikaa??), siis liikkeiden järjestystä ja liikkeitä muutenkin. Viikot on 1. kova, 2. kova pumppi, 3. kova/voima ja 4. kevyt. 7-8 päivän kierto.

-Liikkeitä ei kannata vaihdella joka kerta. Vaihtele osaa liikkeistä vaikkapa 4 viikon välein.

-Pumppailu on turhaa IMO. Vedä treenin lopuksi 1-2 pumppisarjaa, jos välttämättä haluat.

-Tee vähemmän liikkeitä/sarjoja, mutta kovempaa.

-Pudotukset pois

-Jos kaipaat lisätehoa lyhennä palautusta minuuttiin kaikissa liikkeissä

-Vetoremmit käyttöön, jos ei vielä ole.

-Alaselän voisit treenata jalkapäivänä esim. Selkäpenkki lisäpainoilla 2-3x5-8
Mave/Julle käyttöön kun selkäpenkki tuntuu kevyeltä.

Ohjelmaehdotus:

Leveä myötäleuka 3-4x4-12
Kapea vastaleuka/ Ylätalja v-kahvalla 2-3x4-12
Kulmasoutu tanko/ T-soutu 3x4-12
Alatalja v-kahvalla/Kulmasoutu kp 2-3x8-15

/=vaihtoehtoinen liike

Voit vetää aluksi vajaita leukoja korokkeelta, jos leuanveto ei muuten onnistu.

HTH :thumbs:

Täällä jaksetaan aina joka tredissä puuttua niin pieniin marginaalisiin asioihin, esim. tässä yhteydessä tangon malliin, mittoihin, kulmiin ja kaikkeen mahdolliseen. Kyllä kaiken a ja o on, että tehdään järkevää treeniä, järkevillä sarjoilla, järkevillä toistoilla, järkevillä tehoilla.
Täällä ei kellään ole niin paljon lihasmassaa, että tarvisi alkaa mitenkään ihmeellisesti miettimään kulmia ja tangon malleja tms.
Otetaan vaikka liikkeiksi kulmasoutu, alataljasoutu, ylätalja eteen ja chins. Näitä kaikkia 2 sarjaa ja AIVAN ÄLYTTÖMÄLLÄ TEHOLLA. Laitetaan painoa ylätaljaan esim. 100kiloa ja kun paino on asetettu noin suurinpiirtein haluamalleen kohdalle, niin sitten vaan vetämään ilman että miettii minkäänlaisia toistomääriä. Jonain päivänä sillä tulee 8 ja toisena 10 riippuen niin monesta asiasta, pääasia että tehot ovat 100%. Toistot voit siis unohtaa kokonaan, kunhan sillä tulee järkevä määrä (esim. 8-12), ettei tule tyyliin 3 tai 25 toistoa. Ja jos sarjan jälkeen et puhalla, huohota, ole väsynyt, hikoile, pystyt heti puhumaan jne. jne. niin sarja on mennyt ihan vituilleen!!!
Varsinkin naisilla (olen sivusilmällä katsonut ja myös itse "valmentanut") on treenitehot aika perseestä. Treenit tehdään kirjaimellisesti treeniohjelman mukaan, vaikka se on vain suuntaa antavaa. Joskus kannattaisi jättää ohjelmat sivuun ja koittaa ja YKSINKERTAISTAA kaikki. Ottaa vaan tangosta kiinni ja vetää niin, että vittu repeää (tää on lainattu sitten Seppo Rädyltä).
Olen katsellut omalla salilla ihmisten (myös miesten) treenitehoja ja voin sanoa, että 99%sesti tehot on sitä luokkaa, että lihaskasvu ei ole treenin osalta maksimaalista.

Haluan tällä kaikella painottaa sitä yksinkertaista asiaa, että jos tehot ei ole kohdallaan, niin lihaskasvu on aika minimaalista. Tässä en puutu nyt muuhun kuin treenitehoihin, tietenkin kaikki levot ja ravintoasiat pitää olla kunnossa.
Ja näillä "neuvoillani" en halua ketään haukkua enkä muutakaan pahaa tarkoita...

Edit: Oma treenaaminen on sellaista, että tiedän VAIN kaksi asiaa, kun menen salille.
1. Tiedän lihasryhmän/lihasryhmät mitä treenaan.
2. Tiedän, että jos en treenaan pää punaisena ja vitunmoinen tuska päällä, niin en myöskään kehity. Siis treenaan niin, että annan kaiken mitä pystyn itsestäni antamaan. Eli jos treenin jälkeen olo on jotenkin fresh ja muutenkin mukava olo, niin olisi ollut parempi jäädä kotiin syömään, niin olisi paremmin kehittynyt.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom