Selkään lisää leveyttä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Viivi
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
IsoDino sanoi:
Jos leuanveto (chins) on hankala liike siksi, ettei jaksa tehdä montaakaan toistoa, niin kannattaa käyttää kaveria apuna. Eli vyötäröstä kiinni ja kevyesti auttaa sen mitä tarvii sitten, kun ei omia enään tule. Ei siinä paljonkaan tarvi kaverin auttaa, kun jo tulee monta toistoa lisää. Täytyy vaan kaverin muistaa, että päästää irti kun tekijä on ylhäällä ja alaspäin tultaessa vastustaa, eikä vaan tiputtaudu alas. Kannattaa myös muistaa, ettei leukaa todellakaan tarvitse saada tankoon asti, vaan liikkeen pituudeksi riittää, että kädet on 90 asteen kulmassa tai hiukan yli. Muistaa ennemminkin sen venytyksen.Huom! Teen itse chinsit aina kädet toisin päin tangossa (siis myötäotteella), en siis perinteisiä leuanvetoja.

Niinkuin Colemanni sanoi, niin kapeat otteet on hyviä liikkeitä siksi, koska liike on matkaltaan pidempi.

Mielestäni selkätreenissä on vähiten ns. turhia liikkeitä. Itse kannatan eniten esim. alataljasoutua ja kulmasoutua (ron coleman tyyliin). Tietenkin teen aina ylätaljaa (eri versioita), chinsejä ja mahdollisesti vipuvarsikoneita.
Tuota alataljasoutua pidän ehdottomasti parhaimpana yksittäisenä (ylä)selkäliikkeenä.
no niin, nyt mike pääsee sanoon että supistus on tärkein. miken opeilla myös leuat tulisi vetää rintaan asti tuntumalla(ehkä ne oikeasti varmaan pitäisikin). moniko muuten oikeesti vetelee leuat rintaan asti täällä?

IsoDino sanoi:
Kannattaa myös muistaa, ettei leukaa todellakaan tarvitse saada tankoon asti, vaan liikkeen pituudeksi riittää, että kädet on 90 asteen kulmassa tai hiukan yli. Muistaa ennemminkin sen venytyksen.

Anteeksi pilkunn*ssinta, mutta itse olen ymmärtänyt, että leuanveto on nimenomaan se, kun se leuka vedetään tangon tasolle tai siis juuri sen yli...?

EDIT: Jos vedetään rintaan asti, niin eikös se silloin ole rintaanveto/leuanveto rintaan tjsp...? Vai olenko nyt ihan hakoteillä, kun olen aina määritellyt leuanvedon niin, että leuka nousee tangon yläpuolelle? :confused:

Gillyanne sanoi:
Anteeksi pilkunn*ssinta, mutta itse olen ymmärtänyt, että leuanveto on nimenomaan se, kun se leuka vedetään tangon tasolle/yli...?

Niin just, perinteinen leuanveto tehdäänkin niin. Siis sellainen leuanveto mitä käytetään esim. joissakin kuntotestauksissa yms.
Kehoilu leuanvetojen eli chinsien suoritustapa onkin sitten juuri erilainen. Kädet on kiinni tangossa päinvastoin ja tarkoituksena ei ole nostaa itseään ylös asti (leuka kiinni tankoon), koska liike siirtyy selän treenaamiselta jo ihan muille lihaksille.
Eli chinsien suoritustapa: Ote noin hartioiden levyinen tai hiukan yli. Käsillä ote niin päin, että peukalot osoittavat vastakkain. Alhaalla pitkä venytys ja ylhäällä nosto 90 asteen kulmaan tai hiukan yli. Ja rauhallisesti alas.
Liikettä ei tehdä nykien (kuten perinteistä leuanvetoa, missä on vain tarkoitus saada leuka kiinni tankoon) vaan tasaisesti.

Gillyanne sanoi:
EDIT: Jos vedetään rintaan asti, niin eikös se silloin ole rintaanveto/leuanveto rintaan tjsp...? Vai olenko nyt ihan hakoteillä, kun olen aina määritellyt leuanvedon niin, että leuka nousee tangon yläpuolelle? :confused:
silloin kun ite olen leukoja vetänyt selän reenaus mielessä niin vedän sen leuan tasoon samoinkuin ylätaljan, sitten jos olen vetänyt leukoja huvikseen niin silloin leuka tangon yli, kyllä sen jokainen selässään tuntee milloin se itselleen paras tyyli on löytynyt selkä reenin kannalta.

totuus on kuitenkin se että miken opeilla leuat tehdään myös rintaan asti niinkuin ylätaljakin, tämähän on yksi ja sama liike sillä erotuksella että ylätaljassa on helpompi huijjata eli jos haluaa maksimaalisen supistuksen niin rintaan.

neutraali sanoi:
moniko muuten oikeesti vetelee leuat rintaan asti täällä?
Kyseessä on erinomainen liike nimeltään rintaanveto, josta jto on maininnut palstalla muutamia kertoja. Eipä siinä sen kummempaa, on vain leuanvetoa pidemmällä liikeradalla, rankempaa siis. Ite teen niitä usein, koska normileuanveto tuntuu joskus liian kevyeltä ja olen laiska leraamaan lisäpainojen kanssa. :nolo:

Ja normileukoja teen yleensä niin, että en pompauta pohjasta (eli ei nykimistä eikä rykimistä :D ), lasken kädet suoriksi ja nostan leuan just ja just tangon yläpuolelle.

Sama hommahan se on kaikissa liikkeissä. Otetaan nyt vaikka voimanostoliikkeet kyykky, penkkipunnerrus ja maastanosto esimerkeiksi, koska niitä niin moni kehoilijakin säännöllisesti tekee (mikä on järkevää). Kaikista niistä on erilaisia muunnelmia, joista osa tehdään voimanoston kisasääntöjä (jos nyt vaikka käytetään IPF sääntöjä esimerkkinä) pitemmällä ja osa lyhyemmällä liikeradalla. Kaikelle on aikansa ja paikkansa ja sekä lyhyemmässä että pitemmässä liikeradassa voi olla järkeä, kun tietää, mitä tekee ja pystyy tekemisensä perustelemaan. :)

IsoDino sanoi:
Niin just, perinteinen leuanveto tehdäänkin niin. Siis sellainen leuanveto mitä käytetään esim. joissakin kuntotestauksissa yms.
Kehoilu leuanvetojen eli chinsien suoritustapa onkin sitten juuri erilainen. Kädet on kiinni tangossa päinvastoin ja tarkoituksena ei ole nostaa itseään ylös asti (leuka kiinni tankoon), koska liike siirtyy selän treenaamiselta jo ihan muille lihaksille.

OK, jotain tällaista vähän arvelinkin. Ehkä mä sitten olen vanhanaikainen, mutta mulle leuanveto = nimensä mukaisesti leuka yli tangon tason. Olkoon ne vajaat versiot sitten vaikka "kehoiluleukoja". :)

Hyvin on kyllä tosiaan selkä ihan perinteisillä (oikeilla ;)) leuoillakin kasvanut, vaikkei se itse asiassa varsinaisesti ole ollut edes tavoitteena (vaan leuanvetotulosten parantaminen). :piis:

neutraali sanoi:
no niin, nyt mike pääsee sanoon että supistus on tärkein. miken opeilla myös leuat tulisi vetää rintaan asti tuntumalla(ehkä ne oikeasti varmaan pitäisikin). moniko muuten oikeesti vetelee leuat rintaan asti täällä?
Pitää muistaa, että on ihan eri asia, tekeekö niitä leukoja tai ylätaljaa Isodino tai joku 6 kk treenannut. Kun selkä toimii, hermotukset ja tekniikka on kunnossa ja treeni menee perille kuin pikakirje, ei selän maksimaalinen supistuminen vaadi esim ylätaljassa tangon vetämistä rintaan asti. Monella isolla ja kovaselkäisellä treenarilla tangon ja rintakehän väliin jää 10, 15, jopa 20 cm ilmaa, mutta selkä supistuu jo silloinkin. Itse esim ylätaljassa se tanko jää ihan väkisin n. 10 cm päähän rinnasta.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Tomi sanoi:
Pitää muistaa, että on ihan eri asia, tekeekö niitä leukoja tai ylätaljaa Isodino tai joku 6 kk treenannut. Kun selkä toimii, hermotukset ja tekniikka on kunnossa ja treeni menee perille kuin pikakirje, ei selän maksimaalinen supistuminen vaadi esim ylätaljassa tangon vetämistä rintaan asti. Monella isolla ja kovaselkäisellä treenarilla tangon ja rintakehän väliin jää 10, 15, jopa 20 cm ilmaa, mutta selkä supistuu jo silloinkin. Itse esim ylätaljassa se tanko jää ihan väkisin n. 10 cm päähän rinnasta.
joo, aivan totta, enpä tullut ajatelleeksi.

neutraali sanoi:
Tomin tekstissä kiteytyy ihan hyvin tuo periaate. Supistus on IMO edelleen tärkeintä selkäliikkeissä. Jos supistus on maksimaalinen 10cm rinnasta niin hyvä, mutta harvalla se niin alussa ainakaan on.

Huhhuh, mä nyt wineen ainaista tätä selkäongelmaani. Ei vaan mene jakeluun. Puristan kyllä selälle ni maan vitusti mutta ei ne latsit tahdo kasvavan. Varsinkin loppuasennossa tuntuu todellakin se puristus, selän keskiosassa (en tarkoita alaselkää), kun se puristetaan kasaan, mutta miksei latseissa varsinaisesti tunnu mitään? Alussa kyllä jonkinverran kun sitä lähtee vetämään... Mut emmä vaan tajua. On mua monet neuvonut ja kattonut vierestä et hyvin menee ja liikerata näyttää oikealta ja kyllä mä nyt perkele sitä selkään supistan ja avaan... :confused:. Miksei kasva? Miksei levene? Haukkarit ja latsit ovat kyl vitun pienet ja heikot, voiko sillä olla mitään tekemistä asian kanssa? Leuanvetoja en jaksa tehdä, tota avustettua puolikasta vois kokeilla Smihtissä (toi linkki jonka Iivili postitti). Huopaa, soutaa, huopaa, soutaa.... argh! ärsyttävää! :curs:

ZannaZ sanoi:
Huhhuh, mä nyt wineen ainaista tätä selkäongelmaani. Ei vaan mene jakeluun. Puristan kyllä selälle ni maan vitusti mutta ei ne latsit tahdo kasvavan. Varsinkin loppuasennossa tuntuu todellakin se puristus, selän keskiosassa (en tarkoita alaselkää), kun se puristetaan kasaan, mutta miksei latseissa varsinaisesti tunnu mitään? Alussa kyllä jonkinverran kun sitä lähtee vetämään... Mut emmä vaan tajua. On mua monet neuvonut ja kattonut vierestä et hyvin menee ja liikerata näyttää oikealta ja kyllä mä nyt perkele sitä selkään supistan ja avaan... :confused:. Miksei kasva? Miksei levene?
Kuule et oo ainoo tän ongelman kanssa! Itse edelleenkin huomaan tekeväni selkätreenit päin helvettiä, käyttäen liikaa trapseja ja käsiä vetoliikkeissä.
Mutta tänä vuonna Armin kanssa treenatessa on oppi ruvennut meneen perille vähitellen..tuntuma latseihin on tullut toivottavasti jäädäkseen. Eli neuvoni on et etsit sellaisen treenikaverin , jolla on todella leveä se selkäosasto! Tsemiä!

ZannaZ sanoi:
Varsinkin loppuasennossa tuntuu todellakin se puristus, selän keskiosassa (en tarkoita alaselkää), kun se puristetaan kasaan, mutta miksei latseissa varsinaisesti tunnu mitään? Alussa kyllä jonkinverran kun sitä lähtee vetämään...

Se, ettei jaksa vedellä leukoja on vain tekosyy. Olet varmasti saanut jo perusvoimaa selkään taljoilla jne. ja voisit vaikka kysäistä voimapuolella leuanveto threadissä jto:lta jotain kivaa pikku ohjelmaa leukojen parantamiseksi.
Itsellä meni ehkä pari leukaa ~(1/2) kuukautta sitten ja tuskailin, kun en saanut oikein selkään tuntumaa. Nyt kummiskin teen jo helppoja 3:n toiston sarjoja jo viisi, ja kivaa on! Ja siis tämä on se ainut keino tähän asti, jolla saan selän reenin jälkeen kipeäksi.

-Marchi- sanoi:
Se, ettei jaksa vedellä leukoja on vain tekosyy. Olet varmasti saanut jo perusvoimaa selkään taljoilla jne. ja voisit vaikka kysäistä voimapuolella leuanveto threadissä jto:lta jotain kivaa pikku ohjelmaa leukojen parantamiseksi.
Itsellä meni ehkä pari leukaa ~(1/2) kuukautta sitten ja tuskailin, kun en saanut oikein selkään tuntumaa. Nyt kummiskin teen jo helppoja 3:n toiston sarjoja jo viisi, ja kivaa on! Ja siis tämä on se ainut keino tähän asti, jolla saan selän reenin jälkeen kipeäksi.

No kyllä ainaki mun mielest ylätaljalla saa paremman tuntuman selkään kuin leuanvedoilla. En tosin saa kummallakaan selkää kipeeksi, vaan siihen tarvii maven ja kulmiksen että tuntuis jotai seuraavanakin päivänä

Vedättekö ylätaljan siis myötäotteella? Kuinka alas? Itellä tuntuu parhaiten ku vetää just myötäotteella ja reilusti leuan alle ja negatiivinen vaihe hitaasti..
Tomin selkäthreadista oon saanu just tähän supistukseen liittyviä hyviä vinkkejä ja kulmasoutu ja ala-talja on ruvennu kulkemaan kunnolla.

Mitä mieltä ootte tästä selkäohjelmasta:
3x10 kulmasoutu
3x10 alatalja |--| kahvalla
3x10 ylätalja hieman hartioita leveämpi ote (ja hieman alaviisto) niskan taakse/rinnalle
2x10 hieman hartioita kapeampi ote suoralla kahvalla rinnalle/ 2x10 |--| kahvalla rinnalle??

Kannattaisko jotakin jättää pois ja esim. leukoja tilalle? Minkäpitusilla sarjoilla leukoja ootte parhaan tuntuman saanu? Max. itellä n. 10-15

hafanafa sanoi:
No kyllä ainaki mun mielest ylätaljalla saa paremman tuntuman selkään kuin leuanvedoilla. En tosin saa kummallakaan selkää kipeeksi, vaan siihen tarvii maven ja kulmiksen että tuntuis jotai seuraavanakin päivänä
teet jotenkin "väärin" tai et tee tarpeeksi kovaa tai sitten selkälihaksia ei ole, veikkaan kuitenkin jompaa kumpaa 2ensimmäisetä vaihtoehdosta koska kulmasoudulla saat ne lihat kipeiksi..

niin ja tee hafanata erinpituisia sarjoja tuossa ylätaljassa jos sitä teet, 1aika lyhyt sarja(4-6toistoa) isoilla painoilla, 1 keskipitkä(6-8) keskiraskailla ja viimeinen enemmänkin pumppi hakuisesti(10-15), pitäis tulla kyllä kipeeksi.

ZannaZ sanoi:
Huhhuh, mä nyt wineen ainaista tätä selkäongelmaani. Ei vaan mene jakeluun. Puristan kyllä selälle ni maan vitusti mutta ei ne latsit tahdo kasvavan. Varsinkin loppuasennossa tuntuu todellakin se puristus, selän keskiosassa (en tarkoita alaselkää), kun se puristetaan kasaan, mutta miksei latseissa varsinaisesti tunnu mitään? Alussa kyllä jonkinverran kun sitä lähtee vetämään... Mut emmä vaan tajua. On mua monet neuvonut ja kattonut vierestä et hyvin menee ja liikerata näyttää oikealta ja kyllä mä nyt perkele sitä selkään supistan ja avaan... :confused:. Miksei kasva? Miksei levene? Haukkarit ja latsit ovat kyl vitun pienet ja heikot, voiko sillä olla mitään tekemistä asian kanssa? Leuanvetoja en jaksa tehdä, tota avustettua puolikasta vois kokeilla Smihtissä (toi linkki jonka Iivili postitti). Huopaa, soutaa, huopaa, soutaa.... argh! ärsyttävää! :curs:

Minkälainen sun selkätreeni on? Pistä kaikki liikkeet ja sarjat. Itse olen huomannut sen, kun 4-5 jakoisilla treenaan niin selälle saa antaa sarjaa aika huolella. Joku 9-10 sarjaa ei tunnu vielä missään. Parhaiten saa lihat väsytettyä tekemällä jopa 14-16 sarjaa. Ja nämä revin minuutin palautuksilla ja treeni kestää n. 40 minuuttia. Vaihtelen liikkeiden järjestystä noin neljän kierron välein. Nyt tuntuisi viimeinkin selkä vähän kehittyvän (tosin nyt vielä dieetti, että sensuhteen kehitystä ei käytännössä ole) mutta tämä systeemi on mielestäni toiminut todella hyvin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom