Selkään lisää leveyttä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Viivi
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ite huomasin taas kerran maven tärkeyden kun en pystynyt tekemään mavea ~5 viikkoon, enkä saanut kertaakaan selkään kunnon pumppia ja treenikipua. Viime torstaina pääsin sit tekemään mavea ja oli viel maanantainakin tuntui selässä, etenkin siivissä ja epäkkäissä. On se vaan kuningasliike!
Ylätaljalla saan kans tuntuman siipiin jos oikein jaksaa keskittyä tekniikkaan, laittaa vaan sopivasti painoa ja lapoja vaan yhteen, eiköhän siitä lentoon pääse!

Jamaha sanoi:
Minä olen vedellyt ylätaljaa viime aikoina pelkästään v-kahvalla. Syynä tähän se, että jotenkin saan vaan liikkeen kohdistumaan paremmin selkään kapealla otteella. Olen kyllä miettinyt, että pitäisiköhän sitä kiskoa välillä leveämmälläkin, vaikka kapea tuntuukin paremmalta?

Mulla taas täysin päinvastainen tilanne, eli liikeen saa menemään parhaiten perille lapiokahvalla. Olenkin sitten tuon v-kahvan sijasta vedellyt ylätaljaa yhdellä kädellä, sekin menee perille niin että paukkuu.

Jäi vain häiritsemään kovasti tuo, että voiko sillä otelevyedellä olla oikeasti joku ratkaiseva merkitys.

Lapiolla ylätaljassa olen vasta viimeaikoina alkanut saada kunnon tuntumaa. Vissiin olen oppinut vetämään selällä enkä niillä käsillä. En ole tuota V-kahvaa edes kokeillut, pitänee tällä viikolla testata.

Mistäköhän muuten mahtaa johtua, että vinopenkki tuottaa mulle kamalat latsikivut? Pitää kohta laittaa toi liike selkäpäivään. :D

Itsellä on myös nuo latsit olleet ongelmakohtina, joten olen panostanut hieman enemmän leukoihin ja ylätaljaliikkeisiin. Saatan vetää samassa treenissä ylätaljaa sekä v-kahvalla että tangolla. Alkaa latsit näkyä jo ihan mukavasti edestäkin päin! :) Yleisesti pidän kuitenkin kulmasoutua tangolla aivan keisariliikkeenä.

Toisaalta, eikös Leinon Jari sitä joskus sanonut, että "sama se millä kahvalla vetää, kunhan vetää!".

Timba79 sanoi:
Mulla taas täysin päinvastainen tilanne, eli liikeen saa menemään parhaiten perille lapiokahvalla. Olenkin sitten tuon v-kahvan sijasta vedellyt ylätaljaa yhdellä kädellä, sekin menee perille niin että paukkuu.

Jäi vain häiritsemään kovasti tuo, että voiko sillä otelevyedellä olla oikeasti joku ratkaiseva merkitys.

Jos olen ymmärtänyt oikein, niin mitä leveämpi ote, sen kauempana kyynärpäät on kyljistä, joten se menee paljon myös takaolkapäille. Kapealla otteella latsit saa koko rasituksen itselleen.

Leukoja olen vetänyt kahdella tavalla. Käsipäivänä kapea vastaote, jolloin liikkuu isommat painot ja rasitus menee hauiksille ja latseille (Biceps Brachii + Latissimus Dorsi). Selkäpäivänä pienemmillä painoilla pumppihenkisesti leveä myötäote, jolloin saa eri lihakset rasitusta (Brachioradialis, Latissimus Dorsi ja Deltoid, Posterior).

Timba79 sanoi:

Tottakai sillä merkitystä on! Mietippä vaikka penkkipunnerrusta ja sitä kuinka eri oteleveydet siinä vaikuttavat siihen miten ja minne liike ottaa. Tämän kyllä uskoisi pätevän vallan hyvin myös selkään kun siellä noita lihaksiakin on paljon enemmän.

Mun mielestä selkää kannattaa treenata joka treenissä niin leveällä kuin kapeallakin kahvalla. Ne on ihan eri liikkeitä kuitenkin. Leveällä kun vetää, niin kyynärpäät liikkuvat suoraan sivulle, ja sieltä kylkiin, kun taas kapealla otteella kyynärpäät liikkuvat edestä kylkiin. Eli kapealla vetäminen muistuttaa aika pitkälle pulloveria, jos ajatellaan olkavarsien liikerataa.

Ite tykkään eniten kapeesta kahvasta. Sillä saan parhaiten tuntuun latseissa, ja painoakin voi käyttää enemmän kun leveellä otteella.

Amerikan Jeesus sanoi:
Tottakai sillä merkitystä on! Mietippä vaikka penkkipunnerrusta ja sitä kuinka eri oteleveydet siinä vaikuttavat siihen miten ja minne liike ottaa. Tämän kyllä uskoisi pätevän vallan hyvin myös selkään kun siellä noita lihaksiakin on paljon enemmän.

No ei ollut tarkoitus vähätellä merkitystä. Jäi vaan ihmetyttämään että olisi noin suuri ero verrattuna leveään ja kapeaan otteeseen. Mutta aina oppii uutta ja jatkossakin pidän sekä leveän että kapean otteen treenissä mukana.

Timba79 sanoi:
tuossa käsittääkseni tarkoitettiin välttämään ylileveää otetta tai että se ei olisi niin hyvä kuin normaali ote, mielestäni paras ote on himpun verran hartioita leveempi ote ylätaljassa, riippuu millä tyylillä sattuu vetämään. itse en oo ikinä tykännyt veivata v-kahvalla, ärsyttävä liike.

Mistäköhän muuten mahtaa johtua, että vinopenkki tuottaa mulle kamalat latsikivut? Pitää kohta laittaa toi liike selkäpäivään.
Mulla on vähä samanlainen juttu. Oli pari viikkoo sit koulussa punnerrustesti ja seuraavat 3 päivää latsit kipeenä. Ikinä en ole niitä niin kipeeksi saanu...ihme juttu :D

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
neutraali sanoi:
tuossa käsittääkseni tarkoitettiin välttämään ylileveää otetta tai että se ei olisi niin hyvä kuin normaali ote, mielestäni paras ote on himpun verran hartioita leveempi ote ylätaljassa, riippuu millä tyylillä sattuu vetämään. itse en oo ikinä tykännyt veivata v-kahvalla, ärsyttävä liike.

Vedätkä myötä- vai vastaotteella? Sieltä sun clipistä sen näkisi, mutta ei jaksa nyt lähtee sitä kaivamaan.

Itellä ei ainakaan leveämpi myötäote toimi yhtään. Hieman hartioita leveämpi vastaote tai sitten lapiokahva jos leveällä tekee.

Timba79 sanoi:
Vedätkä myötä- vai vastaotteella? Sieltä sun clipistä sen näkisi, mutta ei jaksa nyt lähtee sitä kaivamaan.

Itellä ei ainakaan leveämpi myötäote toimi yhtään. Hieman hartioita leveämpi vastaote tai sitten lapiokahva jos leveällä tekee.
siinä klipissähän vedän lapio otteella ja teen siinä klipissä kyseistä liikettä vissiin 5kertaa elämässäni, ennen sitä vedin aina sillä samalla tangolla maksimi leveydellä siitä suorasta osasta(joka ei ole kovin leveä sillä kyseisellä tangolla, jonkin verran hartioita leveämpi) rystyset itseeni päin eli onko se sitten vastaote.

toivottavasti ymmärsit, vaikea selittää.

Hoku sanoi:
Lapiolla ylätaljassa olen vasta viimeaikoina alkanut saada kunnon tuntumaa. Vissiin olen oppinut vetämään selällä enkä niillä käsillä. En ole tuota V-kahvaa edes kokeillut, pitänee tällä viikolla testata.

Mistäköhän muuten mahtaa johtua, että vinopenkki tuottaa mulle kamalat latsikivut? Pitää kohta laittaa toi liike selkäpäivään. :D

En tiedä mutta itellä oli sama homma pitkään, sitten loppu yhtäkkiä.

Pullover + ylätalja supersarja ottaa mahtavasti latseihin.

neutraali sanoi:
siinä klipissähän vedän lapio otteella ja teen siinä klipissä kyseistä liikettä vissiin 5kertaa elämässäni, ennen sitä vedin aina sillä samalla tangolla maksimi leveydellä siitä suorasta osasta(joka ei ole kovin leveä sillä kyseisellä tangolla, jonkin verran hartioita leveämpi) rystyset itseeni päin eli onko se sitten vastaote.

toivottavasti ymmärsit, vaikea selittää.

Hmm, nyt meni meikäläiselläkin otteet sekasin. Siis onko se myötä ote nyt niin että peukalot näyttävät toisiinsa vai toiste päin...

Mä oon kans nykyään ottanut samalla kertaa ylätaljaa sekä v-, että lapio-kahvalla, 3 sarjaa molempia.

Kapealla kahvalla liikkuu isommat romut, mutta tuntuma mulla ei ole läheskään samaa luokkaa kun lapiokahvalla vähän pienemmillä raudoilla tehtynä.
V-kahvalla tuntuu et se menee koko yläkropalle, haukkareista olkapäihin ja
ylärinnan kautta selkään.
Lapiokahvalla taas kun pysäyttää liikkeen hetkeks alas saan tosi hyvän tuntuman siipiin.

colemanni sanoi:
Viivi, selkä treenissä on oleellista oppia sellainen juttu että leveillä otteilla liikkeet kohdistuu lähes pelkästään selän yläosiin, lapojen seudun lihaksiin.

Todellista kokoa selkään kuitenkin saa paljon paremmin kapeilla otteilla niin souduissa tangolla kuin taljoissakin. Kapeammalla otteella saat aina paremman tuntuman latseihin kuin leveällä otteella. Ellei latseja saa kasvamaan ei selkä tule koskaan näyttämään leveämmältä tai isommalta.
Tämä on taas sun omia kokemuksia. Itsellä ainakin alkoi leveyttä tuleen ku sain ylätaljan kulkemaan kunnolla.. ja varsinkin leuanveto leveillä on tuottanut tulosta. Eli tämäkin asia on varmaan vähän kaikilla oma, kerta kaikki noi tekee kummiskin omalla tavallaan.

skuge sanoi:
Hmm, nyt meni meikäläiselläkin otteet sekasin. Siis onko se myötä ote nyt niin että peukalot näyttävät toisiinsa vai toiste päin...
Myötäotteessa peukalot osoittavat tosiaan toisiinsa päin, eli rystyset itseen/ylöspäin. Neutraali puhui siis todellisuudessa myötäotteesta.

Jep, ei muuta kuin leuanvetoa opettelemaan Viivi, kyllä se siitä alkaa sujua, kun vaan sitkeästi puristat menemään!:whip: Mä siis aloitin tosiaan kolmesta ERITTÄIN tuskaisesta ja hikisestä toistosta, jotka tuskin olivat lähellekään täysimittaisia, ja nykyinen ennätys siis 8 toistoa - 6-7 toiston sarjoja pystyn tekemään useita. Tämä siis vastaotteella, myötäote-enkka on 6 ja sarjapituus 4-5 toistoa (no ok, siinä ehkä joutuu vähän heijaamaan välillä... :nolo: ). Tykkäisin myös vedellä ns. neutraalilla otteella (kämmenet vastatusten ja suht kapea ote), mutta läheskään kaikilla saleilla ei ole tähän mahdollisuutta - eikä kaikkiin leuanvetotankoihin myöskään pysty virittämään "v-kahvapatenttia". :(

Ainakin omasta mielestäni selkäni on levinnyt huomattavasti leuanvedon aloittamisen jälkeen - ei, :kuvia: ei ole olemassa, mutta perustan tämän väitteen peilikuvaan ja myös vaatteisiin.

Ja kyl maar tosi on se, että millään liikkeellä ei naisihminen saa enempää rispektiä kanssatreenaajiltaan kuin leuanvedolla... sen verran harva mimmi sitä nimittäin tekee. ;)

Jos leuanveto (chins) on hankala liike siksi, ettei jaksa tehdä montaakaan toistoa, niin kannattaa käyttää kaveria apuna. Eli vyötäröstä kiinni ja kevyesti auttaa sen mitä tarvii sitten, kun ei omia enään tule. Ei siinä paljonkaan tarvi kaverin auttaa, kun jo tulee monta toistoa lisää. Täytyy vaan kaverin muistaa, että päästää irti kun tekijä on ylhäällä ja alaspäin tultaessa vastustaa, eikä vaan tiputtaudu alas. Kannattaa myös muistaa, ettei leukaa todellakaan tarvitse saada tankoon asti, vaan liikkeen pituudeksi riittää, että kädet on 90 asteen kulmassa tai hiukan yli. Muistaa ennemminkin sen venytyksen.
Huom! Teen itse chinsit aina kädet toisin päin tangossa (siis myötäotteella), en siis perinteisiä leuanvetoja.

Niinkuin Colemanni sanoi, niin kapeat otteet on hyviä liikkeitä siksi, koska liike on matkaltaan pidempi.

Mielestäni selkätreenissä on vähiten ns. turhia liikkeitä. Itse kannatan eniten esim. alataljasoutua ja kulmasoutua (ron coleman tyyliin). Tietenkin teen aina ylätaljaa (eri versioita), chinsejä ja mahdollisesti vipuvarsikoneita.
Tuota alataljasoutua pidän ehdottomasti parhaimpana yksittäisenä (ylä)selkäliikkeenä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom