Kyykyn tekniikasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja haba2
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Originally posted by eddy
Mulla polvista kuuluu tietyssä asennossa kova "naks"-ääni oli rautaa sitten paljon tai vähän. Ääni kuuluu syvälle kyykätessä vähän ennen kuin perse on ihan ala-asennossa.
Asennon leveys on n. hartioiden leveys ja perse jää ala-asennossa n10cm päähän lattiasta.

Mulla sama ongelma... Joinakin päivinä se polvi naksuu jopa kävellessä, joka askeleella. Mutta yleensä vain, kun polvi menee tietyn kulman yli.

Mulla tohon auttaa vain se, että teen kyykyn hackissa tai smithissä. Käy periaatteessa joku laitekin, mutta jalkaterien pitää olla huomattavasti edempänä, kuin normaalissa kyykyssä ikinä olisi mahdollista. Pitää vaan hakea se oma kulma, missä polvi naksahtaa, ja pysyä siitä riittävän kaukana. Tollee tehtynä mulle on isommatkin painot ok.

Minullakin tuota naksahtelu ilmenee kyykyssä jos menee normaalia tahtia alas, mutta jos taas laskeutuu erittäin hitaasti niin mikään ei naksu.

Etukyykky ei myöskään täällä onnistu. :curs:

Plänttään tänne mun kysymyksen. Mulla on alkanu tulla epäkkäisiin ja rintaan massaa aika hyvin ja nyt on sitten kyykkyasento alkanu kärsiä. Vaikka venyttelen kunnolla niin en meinaa millää saada käsiä kapealle otteelle. EN kyyki tanko niskassa vaa epäkkäiden päällä... Nyt siis kun mulla o kädet leväällää, ni ranteet tulee vallan julmetun kipeeks. Mikä neuvoksi.

gnut sanoi:
ite en pysty tekemään syväkyykkyä tanko selässä. kaippa johtuu näistä mun kehon mittasuhteista. tai sit ei. eikä palikka siellä kantapäiden allakaan auta.
kuiteski etukyykyn voin vetää ihan saatanan syvälle. perse osuu kantapäihin melkeen. pysyy sika hyvin tasapainossa.

etukyykky on tosimiehen kyykky.
jeh.
Mulla ei kanssa syväkyykky luonnistu. Ennen en päässyt alas asti kun polviin sattui (rustopinnat on lääkärin mukaan pehmeät), ilman painoja alusta asti uudestaan aloitetun harjoittelun ansiosta polviin ei enää juurikaan satu, mutta muita ongelmia on. Ala-asennossa ilman tankoakin meinaan kaatua persiilleni, ja oli painoja tai ei niin ylävartalo on lähes vaakatasossa lattian kanssa. Eikä mikään tuki kantapäiden alla auta. Voivatko nämä johtua mittasuhteistani. Minulla on todella pitkät raajat ja suhteellisen lyhyt selkä, eli jonkin asteinen apinasyndrooma.

lej sanoi:
Mulla ei kanssa syväkyykky luonnistu. Ennen en päässyt alas asti kun polviin sattui (rustopinnat on lääkärin mukaan pehmeät), ilman painoja alusta asti uudestaan aloitetun harjoittelun ansiosta polviin ei enää juurikaan satu, mutta muita ongelmia on. Ala-asennossa ilman tankoakin meinaan kaatua persiilleni, ja oli painoja tai ei niin ylävartalo on lähes vaakatasossa lattian kanssa. Eikä mikään tuki kantapäiden alla auta. Voivatko nämä johtua mittasuhteistani. Minulla on todella pitkät raajat ja suhteellisen lyhyt selkä, eli jonkin asteinen apinasyndrooma.
Itseasiassa mulla onnistuu takakyykky nykyään ihan hyvin. Kirjoitin tuon viestin punttiurani alkutaipaleella ja kyykkytreenejä oli alle 5 takana. Ei kannata luovuttaa, vaikkei joku liike heti alussa sujuisikaan.

Ongelmaan auttoivat:
-Venyttely. Etenkin nilkkojen ja lantion lihasten
-Kunnon lämmittelyt alle silloin kun liikkuvuus ei vielä riittänyt -> pääsi sinne monttuun helpommin. Muutama kuukausi tälleen, niin pääsi jo kylmiltään.
-Lankku kannattaa jättää pois. Pitkällä tähtäimellä on parempi, että on mahdollisimman vähän varusteita, joista on riippuvainen.

Tomi sanoi:
Sama juttu mulla. En oo kertaakaan edes kokeillut polvisiteitä ja mainiosti on paikat kestänyt. Kunnon lämmittelyt ja venyttelyt ja polvet kyllä vahvistuu.

Sama täällä. Ikinä ei oo polvivaivoja ollut eikä oo tullut kokeiltua siteitä. Kyllähän niillä voisi enempi rautaa nousta (kuin olisi jouset polvissa), mutta väliäkö sillä kun ikinä en oo voimanostossa kilpaillut. En mä kyllä kyykkääkään enempää kuin n. 3*200kg parhaillaan, mut se ei johdu polvinivelen kestokyvystä vaan ihan vaan lihasvoiman ja uskalluksen puutteesta.
Syvässä Hack-kyykyssä sen sijaan oon joskus hieman aran polven itselleni saanut, mut nykyään en Hackissa suuria romuja enää käytäkään. Keskityn enemmän tunteeseen (pirulliseen poltteeseen) reisilihaksissa. Sen saa kivasti aikaan pitkillä (15-20) toistoilla ja kapealla jalka-asennolla. Jos joku haluaa Hack-kyykyssä ennätyksiä tehtailla, ni sit siteet voipi tulla tarpeeseen.

Jätin kanssa jossain vaiheessa polvisiteet pois ja aika äkkiä kyykkäilinkin jo samanlaisia settejä ilman rättejä, kuin aiemmin niiden kanssa. Suosittelen pyrkimään eroon turhasta apuvälineriippuvuudesta. Voimanostossa asia on tietysti vähän toisin.
Etukyykky vapaalla tangolla on minulle ihan päällikkö liike. Otan sitä painonnosto-otteella siis kädet tangon alla. Ranteet kyllä tottui, kun vähän aikaa teki. Rannesiteistä on tässä kyllä apua.
Teen silloin tällöin myös smith-kyykkyä, hackia ja prässiä, kaikki ovat mielestäni ihan paikallaan oikein tehtynä, ei niistä nyt ainakaan lihakset pienene. Kysymys on kai lähinnä siitä, mitä harjoittelultaan hakee ja mikä kenellekin sopii.

haba2 sanoi:
Mitenkäs te muut yleensä tankoa pidätte? Olisiko jollain niksejä siihen, kuinka tangon saisi pidettyä vähän alempana?

Jos haluaa kyykätä kunnolla niin tanko pidetään selvästi niskan alaosaa alempana, lapaluitten kohdalla:

1.Ota tangosta sellainen oteleveys että saat laskettua tyhjän levytangon selän taakse lapaluitten tasolle.

2.Käännä ranteet niin päin että rullaat tankoa selkää vasten.

3.Säilytä ranteiden asento koko liikeradan ajan ja kun menet alas huolehdi siitä ettei perse putoa liikaa taakse.

4.Lantion pitää puskea koko liikkeen ajan vyön etureunaa vasten, vertaa edellinen kohta.

Kun olet hahmottanut tämän liikkeen tyhjällä tangolla niin sitten vaan lisää painoja tankoon. Kohdat 2 ja 4 ovat avainasemassa.

:david:

Itse olen jo pidemmän aikaa tehnyt kyykyn tanko korkealla niskassa. Eilen käväisi mielessä tuo tangon pudottaminen noihin "kuppeihin", ja koitin sitä sitten tyhjällä tangolla. Tämä tuntui kyllä alusta asti epämukavalta ja en voinut kuvitellakaan että tuossa asennossa tankoon ladattaisiin painoja.

Tuo tangon pitäminen niskassa teki alussa kipeätä, mutta olen jo tottunut siihen. En kuitenkaan tee liikettä läheskään samoilla painoilla kuin monet pakkislaiset vaan teen yleensä 2x15, 2x12 sarjaa ja korkeimmat painot mitä käytän ovat 90kg. Näillä painoilla ei vielä tunnu mitään niskassa. En kuitenkaan tee ihan ääripainoilla tuota kyykkyä vielä (siis pystyisin korkeampiinkin), koska on vähän vasemmassa polvessa tuntunut kipua viime aikoina (lähinnä kuitenkin prässissä). Saa sitten nähdä miten yli 100kg painot alkavat tuntumaan niskassa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
patouski sanoi:
Itse olen jo pidemmän aikaa tehnyt kyykyn tanko korkealla niskassa. Eilen käväisi mielessä tuo tangon pudottaminen noihin "kuppeihin", ja koitin sitä sitten tyhjällä tangolla. Tämä tuntui kyllä alusta asti epämukavalta ja en voinut kuvitellakaan että tuossa asennossa tankoon ladattaisiin painoja.
Veditkö lapaluita yhteen kun laskit tangon "kuppiin"
Sillä jos tangon ottaa selkä "sileänä" niin aivan varmasti tunne on tuskainen.

Lapaluita yhteen vetämällä, sekä kyynärpäitä ylöspäin nostamalla saat lapojen päälle hartiaseudun lihaksista hyvän luomupehmusteen.
Tästä kun kokeilet etsiä kohdan missä tanko tuntuisi melkein pysyvä itsestään, eikä raskaampikaan paino oikein tunnu miltään, niin se kohta on siinä. :thumbs:

Jos "luomupehmustetta" ei löydy riittävästi, niin ei kun treenaamaan yläselkää, sekä hartioita. ;)

Miten muuten ihmeessä te saatte sen tangon sinne lapaluiden kohdalle? Itselläni rupeaa sattumaan niskassa tai yksinkertaisesti kädet ei taivu sinne. Nyt kun olen kokeillut tuota tekniikkaa, niin tanko on siinä niskan kohdalla ja ote on aika leveä.

KäveleväRuumis sanoi:
Miten muuten ihmeessä te saatte sen tangon sinne lapaluiden kohdalle? Itselläni rupeaa sattumaan niskassa tai yksinkertaisesti kädet ei taivu sinne. Nyt kun olen kokeillut tuota tekniikkaa, niin tanko on siinä niskan kohdalla ja ote on aika leveä.

Enpä tiedä kenen ehdottamaa tekniikkaa tarkoitat.
Tuossa meikäläisen "neuvossa" tarkoitan sitä, että tankoa ei lasketa kovin alas, vaan tarkoitus on jättää se lapaluiden päälle...siis yläpuolelle.

"Päälle" sana on hiukan kaksijakoinen... :nolo:

Pii sanoi:
Enpä tiedä kenen ehdottamaa tekniikkaa tarkoitat.
Tuossa meikäläisen "neuvossa" tarkoitan sitä, että tankoa ei lasketa kovin alas, vaan tarkoitus on jättää se lapaluiden päälle...siis yläpuolelle.

"Päälle" sana on hiukan kaksijakoinen... :nolo:

En tarkoittanut oikeastaan kenenkään tekniikkaa. Minulla joskus neuvottiin, että tangon pitäisi olla lapaluiden päällä. Minulla tanko ei mene niskalihaksia alemmas.

Jallis sanoi:
Jätin kanssa jossain vaiheessa polvisiteet pois ja aika äkkiä kyykkäilinkin jo samanlaisia settejä ilman rättejä, kuin aiemmin niiden kanssa. Suosittelen pyrkimään eroon turhasta apuvälineriippuvuudesta. Voimanostossa asia on tietysti vähän toisin.
Etukyykky vapaalla tangolla on minulle ihan päällikkö liike. Otan sitä painonnosto-otteella siis kädet tangon alla. Ranteet kyllä tottui, kun vähän aikaa teki. Rannesiteistä on tässä kyllä apua.
Teen silloin tällöin myös smith-kyykkyä, hackia ja prässiä, kaikki ovat mielestäni ihan paikallaan oikein tehtynä, ei niistä nyt ainakaan lihakset pienene. Kysymys on kai lähinnä siitä, mitä harjoittelultaan hakee ja mikä kenellekin sopii.
meitsi lähtee ulos

miten syvälle kyykky pitää tehdä jotta se on "hyväksytty"...? tähän asti oon tehny silleen et jalat on 90 asteen kulmassa alhaalla..

Eikös se ole että reisien täytyy olla samassa tasossa lattian kanssa. Siis nämä kisakyykyt. Vai oonko harhaanjohdettu?

Lonkkanivelen arvioidun keskikohdan tulee käydä alempana kuin reiden yläpinnan.

JJJ sanoi:
Joo, mut miten ne isot pojat pystyy kyykkää tanko niskassa yli 200kg:n romuilla. Eli mulla tuottaa suunnatonta tuskaa, jos yrittää niskakyykkyä. Vai tottuuko siihen kipuun sitten jossain vaiheessa?

Ois kiva välillä kokeilla treenata enemmän reisipainotteisesti ja kun etukyykkystäkään ei tuu mitään...liian vaikeeta.

Mun on pakko tunnustaa että vielä ainakaan en ilmeisesti löydä sitä oikeaa kohtaa selässä tangolle. En kylläkään tunne mitään varsinaista kipua vaikka olisi 200kg käytössä, mutta kyllä siinä koko niskan seutu on niin jännittyneessä tilassa että melkein alkaa pyörryttää ennenkuin on tangon takaisin telineisiin ehtinyt asettaa. Onkohan mun kyykkytyyli jossa tanko lepää epäkkäillä nyt sitten sitä niskakyykkyä? Peilistä katsoessa tangon ja olkapäiden väliin jää n. sentin verran tyhjää tilaa.
Tyyli tuntuu kyllä sinänsä hyvältä ja luonnolliselta kun niin on aina kyykännyt. Varsinaisia kipuja ei koskaan ole ollut. Tuntuu että jos lasken tankoa alemmaksi selkään niin ei löydy mitään minkä varaan tangon saisi tukevasti asettumaan. Siis pitäisikö sen tangon olla epäkäslihasten aiheuttaman kohouman takana vai päällä? Etukyykyssä kädet edessä ristissä oli kanssa aikoinaan oma harjoittelunsa ja nyt kun sen kupin on löytänyt niin kyykkääminen äärettömän helppoa ja turvallisen tuntuista. Siinä missä ilman siteitä etukyykyssä saan 1*180kg saan kyykyssä 1*200kg, eli ero ei oo kuin 20 kiloa. Kuitenkin oon joissain kilpailevien voimanostajien treeniohjelmissa havainnut huomattavasti suurempia eroja etukyykyn ja tavallisen kyykyn välillä. Siksi oonkin aatellu että kyykkytekniikkani tarvitsee varmaan huoltoa.
No toisaalta kyllä aikoinaan Lahdessa eräs isoreisinen kehonrakentaja sanoi että siinä missä hän ottaa etukyykyssä 1*260kg, niin niskan takaa tulee 1*280kg. Eli siinä mielessä rautojen suhde kuulostaa ihan normaalilta. Tosin luulen että kyseessä oli smith-laitteessa tehty kyykky. Itse haluaisin vielä joku päivä oppia liikuttamaan isoja romuja vapailla painoillakin.
Niin varsinainen kysymys oli että jääkö se tanko silloin kun se on "selässä" epäkkäiden kohouman päälle vai taakse??? (Sorry hirveesti, jos se oli tässä pitkässä ketjussa jo kertaalleen kerrottu. En malttanut kaikkea lukea).

Suositut

Back
Ylös Bottom