Kyykyn tekniikasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja haba2
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Originally posted by subotai
btw. onko kellään tietoa kannattaako, milloin ja millä painoilla käyttää polvisiteitä kyykyssä? Itse en siis ole ikinä käyttänyt. Polvet ok joten remmonko ilman siteitä tulevaisuudessakin?
Reeniä kuitenkin takana yli 10v..
Minä käytän siteitä ainoastaan raskaissa sarjoissa! siis puhutaan alle 5toiston sarjoista! siteiden pitäminen jättää mulla treenin jälkeiset polvikivut pois, elikkä niistä en raskaissa sarjoissa luovu! turhaahan sun on siteitä alkaa käyttää, jos polvet ovat kunnossa, eikä tarvetta siis ole..toki noissa tosi lyhyissä sarjoissa voit pitää "varmuuden vuoksi" siteitä, jos sille tuntuu...:D

En ole koskaan ajatellut asiaa tarkemmin, mutta sinne takaolkapäiden kuoppaanhan se tanko istuu tosi hyvin. Mulla on ainakin niskassa semmonen nikamapatti, ettei siinä mitään tankoa voi pitää eikä ole koskaan tullut mieleenkään.

Onko tuollainen 10 cm:n kyykky muuten jokin tehokeino, kun ukot tekee helvetin isoilla painoilla sellaista vai kuuluuko sarjaan hauisvääntö-heiluri-rinnalleveto?

Originally posted by naiskovis
Onko tuollainen 10 cm:n kyykky muuten jokin tehokeino, kun ukot tekee helvetin isoilla painoilla sellaista vai kuuluuko sarjaan hauisvääntö-heiluri-rinnalleveto?
Se voisi olla osatoisto, mutta yleensähän se on huono tekniikka!;)

Mullekkaan ei toi takakyykky sovi yhtään. Sitä tuppaa kaatumaan eteenpäin, vaikka mitä tekis. Lisäksi se nosto tulee mulla ylös suurimmaksi osaksi perseellä, joka on muutenkin mun geneettisesti parhaita kehonosia, eli kokoa on jo ihan tarpeeksi. Etukyykky taas kulkee kuin juna. Ote on sellainen painonnosto-ote.

Originally posted by Tahvo Tohveli
Mullekkaan ei toi takakyykky sovi yhtään. Sitä tuppaa kaatumaan eteenpäin, vaikka mitä tekis.
Oletko kokeillut lautaa kantapäiden alle? se auttaa..

Mulla ottaa takakyykky niin saakutisti takalohkoon. Ennen kesti painaa kyykkyä kunnolla tappiin asti, mutta nyt ottaa jo 120 kiloa hirveätä tuskaa olkapäälle. Varsinkin mennessä tangon alle ja etenkin kun on sarjan lopettanut, niin tuska on valtaisa... Kumma homma kun se ottaa vaan vasempaan eikä oikeaan olkapäähän. Onko kellään ollut samanlaisia ongelmia ja miten ja millä keinoin on kuntoutunut, jos on kuntoutunut?? Missään muussa liikkeessä ei tunnu kipua samassa paikassa, vain takakyykyssä.

Tekniikka kyykyssä on kuitenki kohdallaan ja tanko oikeassa kohdassa(kupeissa). Olen kokeillut sekä kapella otteella ja leveällä mutta tulos on aina sama, ei kestä tehdä. Etukyykkyä kestää kyllä tehdä tajunnan rajamaille asti...

Kyykyt

Heitänpä minäkin sekaan omat kommentit

Kyykky:
Ote mulla ehkä silleen, että levytangossa olevat karhentamatta jättämät rinkulat ovat pikkurillien kohdalla, suunnilleen penkki oteleveys. Tankoa pidän juuri niissä "koloissa", joista puhuttiin. Toi lauta kantapäiden alla (en käytä) auttaa sellaisia, jolla on jäykät akillesjänteet. Näin on toivoa jäykkänilkkasillakin siihen terveelliseen kyykkytyyliin.

Sitä osatoistokyykkyä tehdään ainakin näiden syiden takia:
-tämän jälkeen normaalit kyykkypainot tuntuvat hemmetin kevyiltä, kokeilkaapas! Henkinen yliote painoista :)
-hermotus: ne heiveröiset lihassäikeet menevät ihan shokkiin
-tukilihasten harjoittelu, moni ei varmaan jaksa edes hengittää kunnolla reiluilla kyykkypainoilla
-viimeinen 5 senttiä kyykyssä rasittaa sitä polven sisäreunan puoleista mötikkää reidessä.

Etukyykky:
Olen kerran kokeillut. Tein sillä itsensä kuristusotteella. Kun laitoin tangon noihin olkakuppeihin, jäi tanko vähän painamaan kurkkuani ja kyykätessä henki rahisi, muuten ihan jees.

Siteet:
-tiukkaan ja väärin vedetty polviside voi painaa lumpion väärään asentoon kyykätessä ja voi tehdä hallaa, kysykää siis neuvoja osaavilta
-siteet lämmittävät jänteitä ja niveliä mukavasti, eli hyvästä
-vaihtoehtona (käytän itse) esim tubi-grip/ TG-grip lämmittimet, saa apteekista metritavarana, semmosta "sideharsoputkea"
-neopreenikumituet: ei itsellä kokemusta, kertokaa muut

Mun on aivan mahdotonta tehdä powerkyykkyä (tanko alhaalla selässä, jalat leveällä ja kova etunoja) ellen halua että perseen päälle ilmestyy 1000 raskausarpea about viikon sisällä. Ainoa tapa jolla saan kyykyn ottamaan edes vähän reisiin on tekemällä ojennukset ja koukistukset ensin, minkä jälkeen sitten kevennetyillä painoilla tanko niin ylhäällä niskassa kuin mahdollista jalat kapealla kyykkyä tai etukyykkyä.

Ei se etukyykky nyt NIIN mahdoton liike ole, jos sitä vähän harjoittelee niin sehän alkaa sujumaan oikein hyvin. Smithissa etukyykky on paljon luontevampi kuin takakyykky.

Vähän vanha thread mutta so...

Niin, missähän mahtaa olla vika, kun kyykätessä ranteeni tulevat helvetin kipeiksi? Oteleveys tangossa mulla on pikkurillit "merkeillä" joten mikähän ois nyt avuksi? Kenties rannesiteet? :D
Vihdoinkin löysin minäkin sen ns. kupin ja kyykky sujuu nyt todella hyvin!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Re: Vähän vanha thread mutta so...

Originally posted by Hapero
Niin, missähän mahtaa olla vika, kun kyykätessä ranteeni tulevat helvetin kipeiksi? Oteleveys tangossa mulla on pikkurillit "merkeillä" joten mikähän ois nyt avuksi? Kenties rannesiteet? :D
Vihdoinkin löysin minäkin sen ns. kupin ja kyykky sujuu nyt todella hyvin!
Mulla on sama ongelma. Kädet ei jotenkin taivu tarpeeksi alas ja sitten se tanko vääntää ranteet vituralleen ja ai jai... En tiedä minkälaiset venytykset auttas tuohon... :confused:

Originally posted by vesipatteri
Kumma homma kun se ottaa vaan vasempaan eikä oikeaan olkapäähän. Onko kellään ollut samanlaisia ongelmia ja miten ja millä keinoin on kuntoutunut, jos on kuntoutunut??
Ihmettelin itsekin eilisten kovien kyykkyjen jälkeen kipuilevaa ja lähes voimattoman tuntuista oikeaa olkapäätä. Vielä omituisempaa oli tänään kipeät hauikset, vaikken normaalisti saa hauiksia enää koskaan kipeiksi. Liekö kyykky siis kaiken muun ohella kaikkein tehokkain haba-liike?? :confused:

Eikö se ole myös vähän turvallisempaa laittaa tanko alemmas kuin pitää sitä ylempänä niskassa. Jos sattuu vielä selkärangan nikamat sojottamaan hyvin ulospäin, niin hyvällä tuurilla tangon painon ansioista tai tangon liikahtaessa saattaa nikamat murtua tjtn.

Nostetaanpa tällanen kyykkyjen tekniikkaa käsittelevä threadi ylös. Oma kysymys on, että millä sais etukyykyn tuntumaan reisissä ? Kohtuullisilla painoilla (10-12 toistoa nousee) tehdessä etukyykky ei oikeestaan tunnu missään, ei reisissä, ei perseessä, ei selässä. Liike tuntuu raskaalta, mutta en osaa paikantaa mitkä lihakset ne hommat tekee. Seuraavana päivänä ei tunnu minkäänlaista kipua jaloissa tai perseessä. Jos teen takakyykyn etukyykyn tilalla, tulee reidet ja perse perkeeleen kipeiksi moneksi päiväksi. Monet on mainostanut etukyykkyä hyväksi liikkeeksi nimenomaan etureisille. Mikä siis mättää kun en saa minkäänaista tuntumaan tai kipua aikaseks ?

Jos etukyykky ei ota etureisiin, mutta et jaksa tehdä suuremmillakaan romuilla, niin syy on selvä: keskivartalosi on heikoin lenkki, se joutuu etukyykyssä jopa tavallista kyykkyä kovemmalle.

Ratkaisukin on helppo: enemmän toistoja ja isommat painot:whip:

Originally posted by trebla
Kohtuullisilla painoilla (10-12 toistoa nousee) tehdessä etukyykky ei oikeestaan tunnu missään, ei reisissä, ei perseessä, ei selässä.

Oletko kokeillut erilaisia toistomääriä sarjoissa? Kenties tuo sarjojen pituus on se heikko lenkki(et pysty käyttämään tarpeeksi isoja painoja).

keskivartalosi on heikoin lenkki, se joutuu etukyykyssä jopa tavallista kyykkyä kovemmalle.

Aivan. Jos vatsoista loppuu jerkku, kaatuu etukyykky eteenpäin ja selkä pyöristyy. Rasitus menee selälle.
Etukyykky on paras liike etureisille ja reenaa hyvin myös vatsat. Hackit sun muut vermeet vois mun puolesta kantaa ulos salilta.

Originally posted by Kraftwerk n
Oletko kokeillut erilaisia toistomääriä sarjoissa? Kenties tuo sarjojen pituus on se heikko lenkki(et pysty käyttämään tarpeeksi isoja painoja).

Oon koittanut eri pituisia sarjoja.. 4-6 toistoa/8-12toistoa/yli 15 toistoa.. sama ongelma säilyy.

Originally posted by esko
Aivan. Jos vatsoista loppuu jerkku, kaatuu etukyykky eteenpäin ja selkä pyöristyy. Rasitus menee selälle.
Etukyykky on paras liike etureisille ja reenaa hyvin myös vatsat. Hackit sun muut vermeet vois mun puolesta kantaa ulos salilta.

Vaikuttaa aika pätevältä ja loogiselta syyltä. Eli onko ainoa vaihtoehto sitten vahvistaa aluksi vatsaa muilla liikkeillä ja sen vahvistuttua siirtyä uudestaan etukyykyn pariin ?

Musta etukyykkyssä ei oikein voi tehdä pidempää sarjaa. 10 toistoa on mulle se ehdoton max kovissa työsarjoissa koska keskivartalosta katoaa pito jos yrittää pidempää. 6-8 tuntuu olevan optimalinen väli, jolla etureidet saavat kuritusta. Itse jätän aavistuksen vajaaksi kyykyn jolloin selkä ei vahingossakaan pääse pyöristymään. Tosin taustalla on jonkunasteinen välilevyvamma, joten ei ole paljon vaihtoehtoja tuon syvyyden suhteen ellei halua vahingoittaa selkää.

Suositut

Back
Ylös Bottom