Kyykyn tekniikasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja haba2
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Yksi hyva keino yrittaa saada asento kuntoon, on laittaa pelkka keppi niskan taa ja laittaa kadet ylos sen kepin takaa. Talloin kyynarpaat painavat keppia kohti niskaa, ja jos selka ja niska ei pysy oikeassa asennossa, sen tuntee ikavana paineena.

Mulla on ongelmana kyykyn kanssa se, että alaselkä/lantio lähtee heittämään oikealle puolivälissä kyykkyyn laskeutumista (ei lämmittelyssä mutta raskaampiin painoihin siirryttäessä). Mitäköhän ratkaisua tähän olisi? Ei auta pelkkä lantion asentoon keskittyminen :P

Tuli ekana mieleen heikko keskivartalo, mutta silloin luulisi venkoilevan molempiin suuntiin. Itellä oli kyykkäilyn alkuaikoina, niin että painopiste enemmän vasemman jalan puolella. Tästä seurasi se, että joko vasemman jalan räätäli tai lonkankoukistaja tulehtui.

Ei ole ihan itsestään selvyys, että paino jakautuu tasaisesti molemmille jaloille. Erityisesti jos on ollut toipilaana jalkavaivoista (itsellä oikea polvi). Kun oikeaa jalkaa automaattisesti varoo, vasen tekee enemmän ja vahvistuu. Raskaissa sarjoissa siten vasemmalla jalalla tuli kammettua enemmän, koska oli jonkin verran vahvempi.

Sanoisin, että unohdat raskaat kyykyt vähäksi aikaa ja hinkkaat sitä tekniikka. Tee useita sarjoja niillä painoilla joilla tekniikka pysyy kasassa. Jos lantio poukkoilee minne sattuu kyykyn aikana, niin siinä on pahimmassa tapauksessa pitkä paussi eessä.

Onko jalkasi saman mittaiset?

Venyttely ja hieronta ois yksi. Myös kannattaa miettiä mistä johtuu tuo. Vedätkö maasta aina samoin päin ristiotteella tms.?

Itseasiassa olen nyt vasta näitä liikkeitä kunnolla aloittamassa, montaa kertaa en ole siis kerkenyt edes tekemään. Mavea tähän mennessä ristiotteella otetta vaihdellen.

Sanoisin, että unohdat raskaat kyykyt vähäksi aikaa ja hinkkaat sitä tekniikka. Tee useita sarjoja niillä painoilla joilla tekniikka pysyy kasassa. Jos lantio poukkoilee minne sattuu kyykyn aikana, niin siinä on pahimmassa tapauksessa pitkä paussi eessä.

Onko jalkasi saman mittaiset?

Jeps täytyy tekniikkaan kiinnittää tarkemmin huomiota. Jalkojen pituutta en olekaan tullut ajatelleeksi, en kyllä osaa sanoa niiden pituuksista tai eroista :wtf::

Eilen aloin tekemään arnoldin g 6:sta...no tossa kun tehdään takakyykky niin mitä teen väärin kun se tuntuu ottavan enemmän etu/sivu kohtaan reidessä kun taka.
Oon koittannu katella juutubesta oikeeta asentoo,pitäiskö asentoa muuttaa jotenkii vai vaan antaa palaa?

Eilen aloin tekemään arnoldin g 6:sta...no tossa kun tehdään takakyykky niin mitä teen väärin kun se tuntuu ottavan enemmän etu/sivu kohtaan reidessä kun taka.
Oon koittannu katella juutubesta oikeeta asentoo,pitäiskö asentoa muuttaa jotenkii vai vaan antaa palaa?
Ihan sama missä tuntuu, jos teet liikeradan oikein. Tanko niskassa meet pohjaan ilman, että selkä pyöristyy ja polvet menee sisään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ihan sama missä tuntuu, jos teet liikeradan oikein. Tanko niskassa meet pohjaan ilman, että selkä pyöristyy ja polvet menee sisään.
roger roger, no tässä ku vasta alotellaa ni alkuha täs menee rauhallisest, kattoo liikeradat ja asennot kohilleen jne sit vasta alkaa kunnolla vääntää.
Pitää tota asentoo kattoo peilin kauttaa ja jos sattuu joskus eksyy joku muukin salille ni kysästä jos vois kattoo et meneekö asento oikein.

Itsellä takakyykky on tosi tuskallista, pidän tankoa mielestäni siinä "kupissa", mutta ilmeisesti tekniikka on vieläkin väärä. Siis takakyykkyä tehdessä oikea käteni alkaa puutua ja jos ei ajoissa älyä lopettaa, niin lopputreeni onkin pilalla, kun sillä kädellä ei tämän jälkeen pysty oikein mihinkään. Olenkin tämän takia kokeillut etukyykkyä, mutta tanko painaa ikävästi kurkkua vaikka mitä tekisi. Tosin huomasin etukyykyn olevan paljon tehokkaampi liike jaloille kuin takakyykky. No, jos sen etukyykyn saisi toimimaan niin siitä se taas lähtee :rock:

Olenkin tämän takia kokeillut etukyykkyä, mutta tanko painaa ikävästi kurkkua vaikka mitä tekisi. Tosin huomasin etukyykyn olevan paljon tehokkaampi liike jaloille kuin takakyykky. No, jos sen etukyykyn saisi toimimaan niin siitä se taas lähtee :rock:

Tätä olen ihmetellyt kun niin moni valittaa saavansa tangon kurkkuunsa. Itse teen niin että venyttelen olkapäät eteen tangon pidikkeiksi, enkä pidä tankoa ihan kurkun kohdalla.

en tiiä oon aika amatööri kyykkääjänä mut oon ilmeisesti pitäny aika surkeesti tankoa niskassa tyyliin jonku nikaman päällä ku nytten hyvä että pystyn päätä kääntämään kun koskee :(

jos porukka tekee olympia kyykkyjä (pohjaan asti) hartia levyisellä tai kapeammalla jalka leveydellä pidättekö painonnostokenkiä tai korokkeita jalojen alla

itse pystyn leveämmällä asennolla kyykkääään pohjaan mutta noin kapealla se ei onnistu.

Mulla ei oo koskaan toiminu toi niskassa tangon pitäminen...
Tekee nimittäin ikävää.

Tossa yks päivä tuli jonku vanhempi äijä neuvomaan kyykkytekniikkaa, kun sen mielestä olis pitäny alemmas päästä...

Siinä siis tein low bar otteella ihan pohjaan asti, mikä omassa tapauksessa meinaa, että lonkka menee juuri ja juuri polven tason alapuolelle.

Ei ehtinyt koko threadia lukemaan läpi, mutta olikos kenelläkään muilla kokemuksia olkapäiden kipuilusta kyykkyjen yhteydessä (erityisesti kapealla otteella] ja olisko taikakeinoja niiden vähentämiseen?

Olenkin tämän takia kokeillut etukyykkyä, mutta tanko painaa ikävästi kurkkua vaikka mitä tekisi. Tosin huomasin etukyykyn olevan paljon tehokkaampi liike jaloille kuin takakyykky. No, jos sen etukyykyn saisi toimimaan niin siitä se taas lähtee :rock:

Teen etu kyykyn sillä faarao tyylillä vai miksi sitä sanotaan. Kuitenkin niin kuin Hämäläisen Mikko kuvissa galleriassa... ei paina kurkkuun ja on tukeva..

http://www.pakkotoisto.com/copper/displayimage.php?pid=902&fullsize=1

Itellä joskus vasen olkapää vihlo takakyykyn jälkee.
Suosittelen leveempää otetta ja kiertäjä kalvosimen treenaamista kevyesti.
Mulla ei oo noitten jälkee olkapää ollu yhtää kipee

Mul pistelee oikeesee kylkee, toistaseks en oo vielä välittäny siitä.

Tossa yks päivä tuli jonku vanhempi äijä neuvomaan kyykkytekniikkaa, kun sen mielestä olis pitäny alemmas päästä...

Näihin kannattaa suhtautua varauksella. Luultavasti joku saatta kokea kateutta suuremmista painoista ja huomauttaa välittömästi suorituksen "puhtaudesta".
Itse treenaan oman kroppani ehdoilla. esim pystypunnerrus käsipainoilla, tangolla tai koneella, jos tanko menee alle korvien on rutinaa olkapäissä tiedossa ja tästähän aina joku kullinaama jaksaa valittaa.

Mulla kyykky ongelmat hävisivät toistaiseksi, kun aloin keskittymään kunnolla alasmenoon. Ennen hutiloin ja pidin kiirettä --> polvet tulivat välillä kipeiksi, painot meinasivat kaatua eteen --> paino varpailla...
Nyt nuo huolet takana ja rautaa saa latoa lisää oikein huomattavasti. :D

Suositut

Back
Ylös Bottom