Kyykyn tekniikasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja haba2
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Originally posted by trebla
Oma kysymys on, että millä sais etukyykyn tuntumaan reisissä ? Monet on mainostanut etukyykkyä hyväksi liikkeeksi nimenomaan etureisille. Mikä siis mättää kun en saa minkäänaista tuntumaan tai kipua aikaseks ?

No se on todella hyvä liike, on! "En tiedä kuinka olen tullut toimeen ennen ilman tätä liikettä!"

Kokeile tehdä etukyykkyä erilevyisillä asennoilla. Laita siis jalkoja ehkä enemmän yhteen, kuin aikaisemmin. SIten saan ite Järkyttävän (tm) pumpin nimenomaan etureisiin.
Jos pitää jalkoja kovasti erillään, ei liike mene mielestäni niin paljon reisille vaan silloin astuu enempi myös pakarat mukaan.

Vaikuttaa aika pätevältä ja loogiselta syyltä. Eli onko ainoa vaihtoehto sitten vahvistaa aluksi vatsaa muilla liikkeillä ja sen vahvistuttua siirtyä uudestaan etukyykyn pariin ?

Jos et jo niin tee, niin koitappa kyykätä ilman vyötä. Ainakin minulla toi kovasti lisäpotkua keskivartaloon. Nykyään kyykkäilen ilman vyötä noin joka toinen kerta hiukan pienemmillä romuilla.

Eli onko ainoa vaihtoehto sitten vahvistaa aluksi vatsaa muilla liikkeillä ja sen vahvistuttua siirtyä uudestaan etukyykyn pariin ?

Kun puhuin keskivartalosta, niin se ei tarkoita pelkästään vatsaa vaan myös monia muita lihaksia joiden nimiä en edes tiedä.

Sen tiedän, että vaikka olisi kova vatsoissa ja muutamissa erilaisissa kylkiliikkeissä, niin etukyykyssä mukaan tarvitaan vielä joitain muitakin (tai ainakin itsellä tuon aikoinaan huomasin).

Suosittelen etukyykkyä ihan alusta asti. Se on kyllä minusta yksi niistä kiduttamimmista liikkeistä mitä on keksitty. Jos siihen kypsyy, niin sen kanssa kannattaa vaihdella pysäytyskyykkyä joka ottaa hieman samoihin keskivartalon lihaksiin, mutta on hieman kevyempi.

Pig: Osaatko sanoa muita liikkeitä, etukyykyn lisäksi, joilla saisi vahvistettua niitä keskivartalon lihaksia joita juuri etukyykyssä tarvitaan ? Joskus kuitenkin pitäisi päästä niitä etureiskoja korventamaan..

Lepex: Mulla on tosiaan ehkä ollut liian leveä asento.. ei siis mikään ylileveä, mutta kuitenkin. Pitänee seuraavassa treenissä koittaa kapeempaa.

Tappara: Oon jo aika pitkään kyykkäillyt täysin ilman vyötä. Alaselkä tällä hetkellä hyvässä kunnossa, mutta vatsa ja muut keskivartalo jäänyt ilmeisesti hieman jälkeen. Onko syytä käyttää vyötä kun teen yleensä 8-10 toiston sarjoja ?

Ja tavoitteenahan ei ole kovat kyykkypainot vaan isot jalat ja suhteessa ei-ylisuuri perse :D

Avustavia liikkeitä

Mulle ehdottomasti parhaat avustavat liikkeet etukyykyn suhteen on reverse hyperit ja selänojennukset rullaten. Molemmat lisäpainoilla. Selänojentajalihakset kehittyneet hyvin noilla ja alaselkä kestää paljon paremmin nykyään. Suorin jaloin vetokin edistyy kiitettävästi. Pitää vaan kohtapuoliin siirtyä sellaiselle salille, josta löytyy paremmat edellytykset noihin reverse hypereihin (esim. se kone), kun lisäpainojen kanssa on ärsyttävä säätää.

Etupuolelle sitten taljarutistukset ja alaviistorutistukset lisäpainoilla niin ei ole vatsastakaan kiinni.

Pig: Osaatko sanoa muita liikkeitä, etukyykyn lisäksi, joilla saisi vahvistettua niitä keskivartalon lihaksia joita juuri etukyykyssä tarvitaan ?

Liikkeitähän on vaikka kuinka, jo mainitsemani pysäytyskyykyn lisäksi vielä kaikenlaiset salkkunostot esim. yhdenkäden maastaveto kannattaa kokeilla. Näissä erikoisuuksissahan on aina vähän siitä kiinni, että joku käy äidille ja joku toinen tyttärelle. Niitä kannattaa tehdä joissa saa tuntuman ja jos joku tuntuu oudolta/turhalta, niin unohtaa suosiolla.

Nämä on kuitenkin vain apuliikkeitä ja niitä pitää vaihdella, muuten kehitys jää junnaamaan.

Nyt huomaankin antavani vinkkejä apuliikkeen apuliikkeisiin ja taitaa olla parempi, että lopetan hyvän sään aikana, perusliikkeet kunniaan :)

Originally posted by JJJ
Ois kiva välillä kokeilla treenata enemmän reisipainotteisesti ja kun etukyykkystäkään ei tuu mitään...liian vaikeeta.

Mulla on <a href = "http://www.adfit.com/stingray/index.asp">tällainen verme</a> ja etukyykky ei satu muualle kuin reisiin.

Originally posted by Hulkki
Smithissa etukyykky on paljon luontevampi kuin takakyykky.

Ei kai kukaan pakkotoistolainen tosissaan kyykkää smithissä (sormet kurkkuun)????

Pig: Osaatko sanoa muita liikkeitä, etukyykyn lisäksi, joilla saisi vahvistettua niitä keskivartalon lihaksia joita juuri etukyykyssä tarvitaan ? Joskus kuitenkin pitäisi päästä niitä etureiskoja korventamaan..

Voimapyörä on hyvä, tsekkaa searchilla jos ei liike oo tuttu.

Ja tavoitteenahan ei ole kovat kyykkypainot vaan isot jalat ja suhteessa ei-ylisuuri perse.

Mulla oli samanlainen fiksaatio monta vuotta. Nyt duunaan voimanostokyykkyä enimmäkseen, perse saa kasvaa jos on kasvaakseen. Mitä enemmän tuota on tehnyt ja mitä isommat painot on saanut ladattua selkään, sitä enemmän siinä tuntuu reidetkin saavan stimulaatiota :whip:

Originally posted by tormave
Mulla on <a href = "http://www.adfit.com/stingray/index.asp">tällainen verme</a> ja etukyykky ei satu muualle kuin reisiin.

Pah , Harness on paljon parempi! Eipä ole tosiaan tullut aikaisemmin mainittua , että Harness voisi olla ratkaisu teidän kaikkien etukyykkyongelmaan(siis teille jotka ette sitä pysty kunnolla tekemään).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
KYYKYYN TEKNIIKASTA

Ei muuta ku polvee sivulle, ja persettä taakse, pystyyn irti ja yläselkä tiukkaan...

Originally posted by tormave
Ei kai kukaan pakkotoistolainen tosissaan kyykkää smithissä (sormet kurkkuun)????

Mikäs vika Smithissä on? Kehomielessä treenaaville Smith -kyykky sopii oikein hyvin, siinä missä tavan kyykkykin.

Mulla ei luonnistu mikään liike smithissä. Joskus oon kokeillu ja todennu vehkeen turhaksi. Ei pysty "hakemaan" oikeita ja luonnollisia liikeratoja kun tanko liikkuu vain pystysuunnassa.

Itse olen joskus kyykännyt smithissä ja tykkäsin siitä siksi, että siinä pystyi ottamaan yksin turvallisesti maksimiin saakka.

Vinkki: kannattaa laittaa jalkoja reilusti tangon eteen. Tällöin ala-asennossa on asento on kuin istuisi näkymättömällä tuolilla.

Muistaakseni painot oli yli 110% kyykkymaksimista.

Originally posted by Pig
Vinkki: kannattaa laittaa jalkoja reilusti tangon eteen. Tällöin ala-asennossa on asento on kuin istuisi näkymättömällä tuolilla.

Totta. Jalat tangon eteen ja kapea jalka-asento, niin etureidet saa mukavasti kyytiä.

Asiasta toiseen: Kraftwerk, mistäs tuollaisen Harnessin saisi? Maksaako paljon?

Originally posted by AKV
Mikäs vika Smithissä on? Kehomielessä treenaaville Smith -kyykky sopii oikein hyvin, siinä missä tavan kyykkykin.

Muutama pointti smithistä:

Riippuen vähän jalkojen sijoituksesta voi polviin, lonkkaan ja selkään tulla melkoisia vääntövoimia johtuen painojen sidotusta liikeradasta. Huomaa "voi".

Toisekseen stabilisoivia lihaksia ei nostossa tarvitse ollenkaan, mistä seuraa pidemmällä aikavälillä noitten lihasten jälkeenjäänyt voimakehitys, mikä nostaa vammautumisriskiä entisestään.

Lopuksi smithissä ei kehity lihaskoordinaatio ollenkaan, joten liike on penaalista kenelle vaan, joka meinaa harrastaa jotain muutakin kun pelkkää puntin nostelua.

Mutta toisaalta smithiin voi ladata enemmän kiekkoja, mikä on sairaan mageeta :thumbs:

Originally posted by Pig
Itse olen joskus kyykännyt smithissä ja tykkäsin siitä siksi, että siinä pystyi ottamaan yksin turvallisesti maksimiin saakka.

Eri mieltä tuosta turvallisuudesta samoin kuin siitä, kannattaako kýykkysarjoja yleensä tehdä loppuun asti.

Tämä on myös järjettömän hyvä keino rikkoa alaselkä, etenkin noissa loppuun viedyissä sarjoissa.

QUOTE]Muistaakseni painot oli yli 110% kyykkymaksimista. [/QUOTE]

No sittenhän liike on 10% parempi kuin levytankokyykky. Unohda noi mun edelliset urputukset.

Re: Harness?

Originally posted by ang0

http://www.weighttrainersunited.com/frontsquatharness.html
Jotain tuollaistako Kraftwerk n tarkoitit? Ei taida ihan joka gymiltä vastaavia löytyä. Mistä noita saa vai itekkö se pittää hitsata?

Kyllä. Tuo tosin näyttää hieman tökeröltä , mutta kyllähän tuosta se idea selviää. Harness:illa etukyykky onnistuu keneltä vain , Tomilta ja JJJ:ltäkin :)

En tiedä mistä noita saa ostettua , mutta Sakella tais joskus noita olla.. Ensimmäisen kerran näin kyseisen laitteen Westside Squat Workout-videolla. Itsellä on käytössä ammattimiehen valmistama :)

Suositut

Back
Ylös Bottom