Kyykyn tekniikasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja haba2
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Jostain threadista toisaalta asiasta myös joitakin viikkoja sitten lukeneena päätin kokeilla tangon laskua epäkkäiden päältä alemmas, ja tuntui että hyvä paikka löytyi heti, ja parin kerran jälkeen niskakyykky tuntui epäluonnolliselta. Eli lapaluut yhteen, jolloin takaolkapäät pullistuvat :nolo: ja niiden päälle on tanko hyvä laskea. Pitää vaan koko suorituksen ajan vääntää olkapäitä taakse niin tanko pysyy kivasti paikallaan. Ekalla kerralla tanko teki aavistuksen kipeää lapaluissa, mutta ei enää sen kerran jälkeen.

lej sanoi:
Ala-asennossa ilman tankoakin meinaan kaatua persiilleni, ja oli painoja tai ei niin ylävartalo on lähes vaakatasossa lattian kanssa. Eikä mikään tuki kantapäiden alla auta. Voivatko nämä johtua mittasuhteistani. Minulla on todella pitkät raajat ja suhteellisen lyhyt selkä, eli jonkin asteinen apinasyndrooma.

Kuulostaa ihan meikäläiseltä. Tuntuu että mulla on turhan pitkät reidet (ja lyhyt selkä) jotka vievät yläkropan liian taakse ja silloin koko hässäkän painopiste tulee taakse ja meinaa kaatua taaksepäin jos pitää selän suorana. Pystyssä pysyy jos pyöristää selkää niin että painot ovat edempänä, mutta niinhän ei tod. kannata tehdä. Lisäksi mulla on vielä kireät akillesjänteet niin syvälle pääseminen tuottaa ongelmia :itku: Mitäköhän lääkkeeksi? Jalat leveälle, pohkeitten venyttelyä? Vai pitäisikö kokeilla etukyykkyä?

PS. Mikäköhän on "normaali" suhde reiden ja selän suhteelliselle pituudelle? Mulla on tuosta lonkan edessä/sivulla olevasta luupatista (mikä liekään sen nimi) n. 49-50 senttiä polveen istualtaan, kun taas vastaavasta kohdasta istualtaan mitattuna olkapäähän on n. 40-41 senttiä, olenko erilainen nuori :david:

Rin Tin Tin sanoi:
Mitäköhän lääkkeeksi? Jalat leveälle, pohkeitten venyttelyä? Vai pitäisikö kokeilla etukyykkyä?

Jalkoja leveemmälle ja polvea sivulle, niin että lantio menee selvästi väliin. Bodikyykyssä kyykätään etureisien päälle, mutta voimakyykyssä väliin. Yläkroppa on sen verran eteenpäin taivutettuna kun on tarvis, kunhan alaselkä ei pyöristy.

kyykkytekniikasta kysyisin kun kokeilin ekoja kertoja kyykätä kunnolla jalkapäivänä ja tuntuu että alaselkä on kipeytynyt treenin jälkeen vaikken tehnyt maastavetoa. onko toi selkän jumiutuminen jälkeenpäin normaalia kyykkäämisessä vai teenkö liikkeen väärin? vaikealta tuntui myös laskeutua oikein syvälle kyykkyyn.

Minkälainen ote tangosta kyykyssä? Itellä parhaimmalta tuntuu mahdollisimman levee ja apinaotteella.Tuntuu että ranteet pääsee vähemmällä...

Ennen valaistumista mä kyykkäsin tanko niskassa. Todella naurettavaa oli kietoa joka kerta joku rätti tangon ympärille tai laittaa 12 Jussi-paitaa päällekkäin kyykkytreeniin, ettei niskassa olisi sellainen infernaalinen kipu. Yhtenä kauniina jalkapäivänä sitten yksi ystävällinen, 46-vuotias veteraani tokaisi, että "kokeilepa Tomi77 huviksesi ottaa se tanko vähän alemmaksi", jonka jälkeen saikin sitten unohtaa kaiken kivun kyykystä. Nyt pystyy vielä 180 kiloon asti kyykkäämään hihaton paita päällä ilman naurettavia pehmusteita ja ainoa mikä tuntuu on paino - eikä kivusta ole tietoakaan.

Vinkkinä tangon pysymiseen "selässä" on tangon ottaminen takaolkapäiden muodostamaan "kuppiin". Kuppi-efekti kasvaa, kun kyynärpäitä nostetaan hieman ylöspäin. Jos on mahdollista käyttää sellaista mattapintaista tankoa ja/tai magnesiumia, niin pitäisi tangon pysyä aika nasevasti takaolkapäitten päällä. Siinä kestää oman aikansa tajuta tuo juju, mutta sen jälkeen kyykkytreenit onkin huomattavasti mielekkäämpiä, jos kyykystä nyt yleensä voi käyttää sanaa "mielekäs".

Paikallisella salilla sattuu olemaan sellanen pehmuste joka on tarkotettu siihen niskaan ettei tanko tunnu. Eikö ne sitte oo hyvä asia? Itse aloitin viime viikolla kyykkäämisen ja jaloissa tuntui eikä ainakaan missään hartioissa/niskassa. Olin vähän et :eek: ku ei ollu mitään ongelmia. :rock:

joo elkää pitäkö tankoa niskassa vaan vähän alempana. helpottaa myös tasapainoa ja liikerataa yms

e: kuten näköjään tomi on jo neuvonut...

kyykkytekniikasta kysyisin kun kokeilin ekoja kertoja kyykätä kunnolla jalkapäivänä ja tuntuu että alaselkä on kipeytynyt treenin jälkeen vaikken tehnyt maastavetoa. onko toi selkän jumiutuminen jälkeenpäin normaalia kyykkäämisessä vai teenkö liikkeen väärin? vaikealta tuntui myös laskeutua oikein syvälle kyykkyyn.

Liian heikot jalat ---> liikaa rautaa tangossa. Ala asennossa kun jaloista loppuu ruuti liike menee selälle nostettavaksi. Ota ylhäällä selkää hieman notkolle (siis mahaa ulospäin) ja levitä jalkoja enemmän ja avaa polvia sivuille niinkuin tuossa jo neuvottiinkin.

Ja kyllä sen tangon voi pitää siellä epäkkäiden päälläkin eikä mene tasapainot tai muuta vaikka laittaa kunnolla rautaakin. Itse en saa pysymään tankoa epäkkäiden takana ollenkaan. Ja kilpailen siis voimanostossa vielä.. :nolo:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
eiköhän tuo ole ennemmin keskivartalon ja vatsan heikkoutta, jos menee "selällä nostamiseksi" kuin jalkojen heikkoutta. Syvään kyykkyyn päääsemistä vaikeuttaa huono liikkuvuus (takareidet ja nivuset ainakin) ja kyllähän kyykky rasittaa alaselkää muutenkin että voi siitä selkälihakset tullakin kipeiksi ja on ihan normaalia. varsinkin jos ekoja kertoja kyykkää.
jotenkin kuvittelisin että suurimmalla osalla ihmisistä on nimenomaan keskivartalo heikoin kohta kyykyssä eikä jalat?

Tangon paikasta vielä. Voimanostokyykyssähän yleensä tankoa pidetään takaolkapäillä eikä epäkkäillä. Jos ei halua tehdä nimenomaan voimanostokykkyä, niin IMO paljon parempi on pitää tankoa epäkkäiden päällä, kuten painonnostajat tekevät. Tällöin on paljon helpompi pitää selkää pystymmässä asennossa ja silti kyykätä syvään. Eikä tankoon tarvita mitään pehmusteita, kun pitää tangon lihasten eikä nikamien päällä. Hyvä malliesimerkki:

262912202_3ac3b836cd.jpg

Siinä sitä on kyykyn mallia. Kannattaa huomioida raudan määrä tangossa ja varmistajien määrä kuvassa. Kyykkääjän oma paino on noin 70 kg.

Täytyy sanoa, että oon -JJ:n kanssa samoilla linjoilla siitä, että jos liike menee selälle niin rautaa on ehkä liikaa. Alasmenossa viedään yläkroppaa eteenpäin sen sijaan, että joustettaisiin polvista sen vuoksi, ettei reiskat ja perse yksinkertaisesti hanskaa sellaisia painomääriä tarpeeksi alas vietynä. Toki liikkuvuudellakin on merkityksensä mutta tsekkaisin ensin ne painomäärät. Jos pelkällä tangolla pääsee alas selkä suorana, sitten on liikaa malmia kunnon vedoissa.

siitä tangon saamisesta oikein "selkään"

itsellä menee helposti kun laittaa kämmenien sisäreunat tangon merkkien kohdalle niin lavat menee "automaattisesti yhteen"

eiköhän tuo ole ennemmin keskivartalon ja vatsan heikkoutta, jos menee "selällä nostamiseksi" kuin jalkojen heikkoutta. Syvään kyykkyyn päääsemistä vaikeuttaa huono liikkuvuus (takareidet ja nivuset ainakin) ja kyllähän kyykky rasittaa alaselkää muutenkin että voi siitä selkälihakset tullakin kipeiksi ja on ihan normaalia. varsinkin jos ekoja kertoja kyykkää.
jotenkin kuvittelisin että suurimmalla osalla ihmisistä on nimenomaan keskivartalo heikoin kohta kyykyssä eikä jalat?

No jos korsetti on kunnossa ja menee julleksi tai "selällä nostamiseksi" niin kyse on todennäköisesti pakaroiden ja ylätakareisien heikkoudesta.

paljon parempi on pitää tankoa epäkkäiden päällä, kuten painonnostajat tekevät. [/IMG]

Samaa mieltä. Itse olen hyvän paikan löytänyt sen perusteella, että ainot pysyvät siellä (pstyasennossa) ilman käsillä avustamista. Eli siis painot oikeasti lepää epäkkäillä. Aiemmin epäkkäiden takana pitaessa, oli jokainen sarja olkapäälle vammautumisriski, ja ranteet tuli aina kipeäksi.

alaselkävaivat hävisivät kun aloin pitämään tankoa alempana, eli selässä niinkuin minulle neuvottiin.
ranteissa ei tuskaa mutta sarjapainotkin vasta n.120kgn luokkaa:)

Nostetaanpa vanha mutta hyvinkin informatiivinen ketju ylös. Tajusin tämän ketjun myötä pitävänä tankoa vähän liian ylhäällä, ihmettelinkin miksi vasen epäkäs alkaa aina jumittamaan kyykyn jälkeen. Ehkäpä tuo korjaa vian. Huomasin myös tuossa äsken harjanvarrella kyykkyä kokeillessa yhden syyn olkapäävaivoihin: Tulee käännettyä vasemman käden rannetta "taaksepäin", joka aiheuttaa vihlovan kivun olkapään takaosassa. Pitääpä koitaa pitää ranne suorassa.

Mullekin tuli kerran hirveä kipu kyynärvarsiin kyykkysarjan jälkeen, epäilen että mullakin oli ranteet vinossa, minkä takia tangon paino meni käsille.

Suositut

Back
Ylös Bottom