Kenelle 4-jakonen ohjelma loppujen lopuksi sopii?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lappari
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
HST:llä mennään kolmatta kiertoa (vitoset alkaa). Tulosta on tullut niin, ettei viime kesäisiin paitoihin mahdu ;) Kyllä sen ymmärtää, että jos on tottunut vetämään otsasuonet pullistuen sarjat loppuun, niin "löysäily" ottaa luonnolle. Tuo on mun mielestä yksi HST:n hyviä puolia, että kun painot on syklien alussa kohtuullisen pienet, niin voi perehtyä tarkemmin tuohon suoritustekniikkaan ja tehdä toistot hitaasti kiduttaen ja tuntumaan keskittyen. Tylsäksi tuota treeniä en nyt ensimmäiseksi luonnehtisi. Pitää ottaa tarpeeksi vaihoehtoisia liikkeitä, niin voi periaatteessa vetää täysin eri liikkeet kolme kertaa viikossa. Iivilin tavoin en kyllä ymmärrä minäkään tuota ylikuntoon menemistä HST:llä. Ainoastaan kovimmissa treeneissä olen pitänyt koko viikonlopun treenitauon, muuten joka toinen päivä. Raskaimpien painojen jälkeen huomaa selvästi tarvitsevansa tuon ylimääräisen lepopäivän. Ahneella on tässäkin tapauksessa paskainen loppu.

Nike sanoi:
Epäonnistuminen sarjassa raskailla painoilla johtuu hermostosta.

Miks mulla on sellanen mielikuva että ei johdu? No, sama se. Mulla ainakin menee sarjat niin, että jos otan kaksi sarjaa, ekassa sarjassa saan esim. 8 toistoa ja yhden pakkotoiston = 9 toistoa, seuraavaan sarjaan en tiputa painoa, vaan saan sillä 6 toistoa ja yhden pakkotoiston = 7 toistoa. Eli yhteensä 16 toistoa. On se mun mielestä enemmän kuin jättämällä sarjat vajaiksi, eli tekemällä molemmissa sarjoissa 7 toistoa, eli yhteensä 14. Tässä se ero tulee pakkotoistoista joita ei voi tehdä vetämättä sarjaa loppuun. Samalla saadaan ottaa isommat painot jos ei haluta sarjan menevän pakkotoistojen takia liian pitkäksi. Se taas tarkoittaa isompia mikrovaurioita. No, tee sinä miten haluat ja mä teen miten ite haluan. Ite oon saanu just tällä omalla systeemilläni parhaat tulokset.

Eiks se sit oo muka makijaa ku lihakset o jumis ja kippiät montaa päivää saa :whip: olon

S225T sanoi:
Ja tähän lisäyksenä että molemmin päin toimii tämä yhtälö.
Eli kovaa voi treenata vähillä sarjoilla tai suurilla sarjamäärillä. Rasitus tulee eri kautta. Ja juuri siksi molempia elementtejä pitäisi harjoitteluun aika ajoin sisällyttää.
Usein korostetaan ja hokemalla hoetaan "ei se määrä vaan laatu". Se on osittain totta, mutta parempi olisi silti "määrä ja laatu oikeassa suhteessa oikeaan aikaan".

Totta turiset:rock:, esim. alunperin vince girondan 10X10 treeni metodi(Kutsutaan myös German Volume Training nimellä, gironda kuitenkin kehitti sen) saattaa nykyajan hd miehille kuullostaa oudolta mutta saa silläkin lihakset kipeäksi ja lihakset kehittymään.
Vince Girondan treeni tietous oli aikaansa edellä ja samoilla menetelmillä lihas kasvaa vielä 2000 luvullakin.

eli systeemi on tämä: tehdään 10 toistoa ja 10 sarjaa per lihasryhmä, liikkeitä 1 per lihasryhmä, paino: on 60%, 10 toiston maksimisarjasta esim. hauiskääntöä käsipainoilla jos saat 15 kg käsipainolla yhden tiukan 10 toiston sarjan niin käytät 10X10 metodissa 9 kg käsipainoa ja teet kaikki 10 sarjaa samalla painolla.

Tuo systeemi on aina pistänyt niin hauikset ja ojentajat kosketus aroiksi, ehkä sen takia että suoritus tekniikka pysyy hyvänä, kun painot pystyy pitämään pieninä. Ja tästä nähdään se että yksi liike riittää lihasryhmälle, ei välttämättä tarvitse käyttää keskitettyjä liikkeitä ja hauiskoneita, että tumput kasvaa.

"Volume Training: 10 sets of 10

This program was originally promoted by Vince Gironda. It was later resurrected under the name “German Volume Training” and re-popularized (with some modern improvements) by Charles Poliquin. After it was originally introduced, 10 X 10 faded out of popularity in favor of 3 sets of 3 exercises. This was mostly due to boredom and the belief that one exercise was not enough for complete development. However, 10 sets of 10 will completely “trash” an entire pool of motor units from the repeated efforts on the same exercise, resulting in tremendous muscle size gains.

Simply select one exercise per muscle group and perform 10 sets of 10 reps. It’s very important to use the same weight for each set. You will not train to failure or use set extension or high intensity techniques (like negatives or forced reps). This will require that you select a weight that’s approximately 60% of your normal 10 rep max. Rest 90 seconds between sets and maintain a constant tempo on every rep and a constant rest interval between every set. You will work two or at most, three body parts per workout on a three or four day split routine. Each muscle group should be trained once every 5 to 6 days.

A1 Incline Dumbbell Curls 10 sets X 10 reps
A2 Seated EZ Bar tricep extension (French press) 10 sets X 10 reps"

http://www.domesticgear.com/articles/biceptricep.html

Saakeli..Siis eikö se kehitä enemmän että treenaa 4-3 kertaa viikossa esim jokaista aluetta 2-3 sarjaa per jutska jos keskittyy suoritukseen ja siihen mitä tekee?
mulla ainakin on palautunut lihakset nopeaa... Jos tohon pystyy niin kannattaako se?

onko totta että esim habaa ja ojentajia ei kannata tehdä samana päivän, ei saa kuulema maksimi kehitystä kumpikaan? eli Vaikuttaako tämä tähän HST treenaamisen muidenkin lihasten ohessa suureksi haitaksi?

BigBucks sanoi:
Saakeli..Siis eikö se kehitä enemmän että treenaa 4-3 kertaa viikossa esim jokaista aluetta 2-3 sarjaa per jutska jos keskittyy suoritukseen ja siihen mitä tekee?
mulla ainakin on palautunut lihakset nopeaa... Jos tohon pystyy niin kannattaako se?

onko totta että esim habaa ja ojentajia ei kannata tehdä samana päivän, ei saa kuulema maksimi kehitystä kumpikaan? eli Vaikuttaako tämä tähän HST treenaamisen muidenkin lihasten ohessa suureksi haitaksi?

Lihaskasvua haettaessa pitää muistaa että lihas kasvaa levossa, ei treenatessa. Treeni antaa ainoastaan ärsykkeen kasvulle. Se että lihas ei enää ole kipeä, ei välttämättä tarkoita että kannattaisi heti treenata se uudelleen. Jotkut kehittyvät vetämällä yhden kovan treenin per lihas per viikko, toiset vetävät kaksi kovaa treeniä, osa taas pumppailee useamman kerran viikossa muttei ihan loppuun asti. Jokaisen pitää löytää oma tapansa. Kroppa reagoi eri tavoilla eri ihmisillä, vieläpä niin että sama systeemi ei välttämättä toimi samankaan ihmisen kohdalla aina.

BigBucks sanoi:

Koko kroppa ohjelmat toimii siinä, missä muutkin. Hst on toimiva.

Tuossa hyvä thread:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=27573

Tää on niin yleistä. Alotetaan 4-jakoisella, 3:lla liikkeellä, 3:lla sarjalla jne. Sitten koko ajan pitää vaihtaa ohjelmaa säännöllisin väliajoin, mutta itse asiassa vaihdetaankin vain lihasrymien jakoa eri päiville. Tätä sitten tahkotaan niin kauan ku motivaatiota riittää ja kohdataan se kuuluisa natumaksimi ja aletaan roinaamaan ku enään ei voi muka kehittyä. Kyllä ne lihat tottuu siihen useampaan treeniin ja alkaa palautua nopeemmin.

-Näin on!!!!!!!!!!!!!!

powerhouse sanoi:
Tää on niin yleistä. Alotetaan 4-jakoisella, 3:lla liikkeellä, 3:lla sarjalla jne. Sitten koko ajan pitää vaihtaa ohjelmaa säännöllisin väliajoin, mutta itse asiassa vaihdetaankin vain lihasrymien jakoa eri päiville. Tätä sitten tahkotaan niin kauan ku motivaatiota riittää ja kohdataan se kuuluisa natumaksimi ja aletaan roinaamaan ku enään ei voi muka kehittyä. Kyllä ne lihat tottuu siihen useampaan treeniin ja alkaa palautua nopeemmin.

-Näin on!!!!!!!!!!!!!!

17 vuotiaan kokemuksella sanot tollasta? Ei helvetti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Äijä sanoi:
Mikä tuossa ei mielestäsi (muka) pidä paikkaansa?

Se, että 17 vuotias kertoo, miten ihmiset yleisesti treenaavat läpi elämänsä. Paikkaansa tuo voi pitää, mutta jotain pohjaa myös.

ZeiZei sanoi:
17 vuotiaan kokemuksella sanot tollasta? Ei helvetti.
Powerhouse vaan quottasi todella huonosti. Alunperin teksti löytyy 1. sivulta jarzen kirjoittamana:

jarze sanoi:

lappari sanoi:
Oon jo pitkään pohtinu, että miks ihmiset treenaa lihaksen kerran viikkoon? Kuitenkin suurin osa palautuu nopeemmin kuin tossa ajassa. Oon kokeillu ite pari kertaa 4-jakosta viikon kierrolla, mutta aina sama tulos. Ei toimi. Aluksi ajattelin että kun ei saanu tarpeeks hyvää tuntumaa lihakseen eikä lihaksia kipeeksi, niin siitä johtu. Mutta nyt kun oon oppinu kunnolla treenaamaan ja saamaan lihakset kipeiks (takareiskat kerran 8päivää kipeinä..)niin syy ei ole siinä.

Eikö kummiskin perusideana oo palautuminen? Eli uudestaan voi treenata saman lihaksen uudestaan heti kun se on palautunut? Samalla kehitystä tulee ennemmän kun ei pidetä turhia "hukkapäiviä".

Itse oon treenannu perusohjelmaa(kaikki lihat kerralla, 3krt viikossa) ja välillä 2-jakosta (lihas 2krt viikossa). Tulosta on tullu kiitettävästi, vaikka moni pakkislainen varmasti tyrmäis noi "ei ehdi palautua, ei mitään järkeä" kommenteilla. Eikö kuitenkin oo niin, että lihas sopeutuu treeniin. Mitä useammin samaa lihasta treenaa (kohtuus tässäkkin) niin sitä paremmin se oppii palautumaan -> pystyy treenaa useammin -> parempia tuloksia.

Luulis, että monet alottelijatkin kehittyis paljon enemmän jos tehtäis enemmän sarjoja ja useammin. Usein näkee salilla että joku Keijo ottaa penkistä kovan 3*8*40kg kerran viikkoon. Oks tossa mitään järkeä?! Sit ihmetellään kun ei kehitytä..

4-jakonen
+pystyy käyttämään isompia painoja
+ei ainakaan ylikunnon vaaraa
-paikat kipeinä pitkään
-hidas kehitys(?)
-jos treenit sujuu huonosti, seuraava treeni vasta viikon päästä

lihas 2/3 krt viikossa
+palautumiskyky paranee
+parempia tuloksia, ainakin omasta mielestä..
+ei haittaa, vaikka jokin treeni menisi vähän huonomminkin
+penkkiä on kiva pumpata 2 kertaa viikossa.. :D
-ylikunto ehkä vaarana

Kommentteja? Kenelle oikeesti 4jakonen sopii? Kokeneemmmat, valaiskaa mua.

Sori, jos aihe oli jo :wanha:

Vastauksia jo tullut, ja turhaakin kait vastaan, mutta mä halun vastaa kuitenkin. :D

Toi ohjelma sopii henkilölle, jolla on nopea aineenvaihdunta, jos syö yli oman kulutuksen se tulee toisesta päästä ulos, mutta täytyy pitää huolen riittävän kalorimäärän saannista. EI sovi henkilölle, joka lihoo jo palkkarin hiilareista tai muutenkaan henkilölle, jolle vaan kertyy ylimääräistä nestettä kaikesta vähemmänkin ylimääräisestä suupalasta.

Tauski sanoi:
Powerhouse vaan quottasi todella huonosti. Alunperin teksti löytyy 1. sivulta jarzen kirjoittamana:

Ohhoh niinpä tosiaan on. Pyydän anteeksi ja annan noottia aivan uskomattoman huonosta quotesta. Hieman rupesin kyllä miettimään, että miksi tossa luki tuo "-Näin on!!!!!" ja tarkistin pari viime sivua nopeasti, mutta en löytänyt alkuperäistä joten kirjotin silti.

Bodaaja sanoi:
Mulla on 5-jakonen;)

Aivan uskomattoman hyvä postaus. Sait vuoden vanhan treadin ylös. Kannattaa myös miettiä onko 5-jakoisesta natikka aloittelijalle mitään iloa. IMO 5-jakoinen on aika perseestä, paitsi ammattilaisilla joilla menee päivä olkapäitä tahkotessa.

Oon jo usean viikon ajan treenannu niin, etta liikkeet tuodaan hitaasti alas ja rajahtavalla voimalla ylos. Pirun kipeeksi oon saanut lihakset. Monen vuoden reenailun jalkeen ei tahtonu saada sita ihanaa "ai vittu, ala toki mun rintaan ku se on helvetin kipee!" fiilista, mutta nyt kun malttaa treenaa pienemmilla painoilla ja kaikissa (paitsi jalat, ja varsinkin rinta+hauis) treeneissa vie painot hitaasti alas ja voimalla ylos, on tulosta tullut. Varsin epaselva teksti. :humalassa:

hoo hoo...en olis uskonut että tämän nimisestä threadista aukeaa näin hauska sivu...ja muita en vielä edes lukenut...

no joo. 4-jakoinen ei ole enää in. nykyään treenataan ehdottomasti 5-jakosella, mahdollisimman pienillä painoilla ja humalassa, sehän tässä varmaan oli pointtina kun threadi nostettiin...;)

ei vaineskaan, Huhtamon kuvailema tyyli on mainio bodaukseen. silti harjoituspainollakin on väliä.

No itellä alkaa kuuri 2 vk päästä joten 4-jakonen on aivan passeli siihen...natuna en pumpannu 4-jakosella koska sillon lihakset ei tarvitse viikon kasvu aikaa ... 2-jakonen toimi sillo varsin hyvin ... mutta jokainen tavallansa.:thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom