Oon kyllä aina ihmetellyt, että mitä pumppaamista näissä monijakoisissa on?
Kuten Dippi jo tuossa mainitsikin, suurella osalla ihmisistä monijakoisessa ohjelmassa tehdään hyvällä tuurilla treenin alkuun YKSI moninivelliike, ja koko lopputreeni on pumppailua koneilla, taljoilla, eristysliikkeillä, jne.
Itse olen painottanut ties kuinka kauan, että myös monijakoisen ohjelman VOI rakentaa hyvinkin fiksusti (etenkin jos osataan hyödyntää epäsuoraa rasitusta), mutta käytännössä näin ei melkeinpä koskaan tapahdu.
Ongelmana tuossa 2-jakoisessa on pitemmän päälle se, että liikevalikoima treeniä kohden on pakko pitää aika vähäisenä, ettei treeneistä tule liian pitkiä.
Miksi tämä on ongelma? Tämähän on nimenomaan kehityksen kannalta hyvä asia, sillä se pakottaa keskittymään suurimpiin perusliikkeisiin (koska hilavitkutuksiin ei ole aikaa) ja suurimmilla perusliikkeillä saadaan paras kehitys aikaan.
Lähes joka lihas tarvitsee useita liikkeitä tullakseen treenattua monipuolisesti.
Nyt tosiaan peräänkuulutan hieman lähdeviitteitä, pelkkä mutu ei kelpaa.
Varsinkin vähän pitemmälle ehtineelle treenaajalle 4-jakoinen on sopivin.
Melko kova väittämä. Lähdeviitteitä tähänkin, kiitos. Väität siis, että treenaajasta ja tämän tavoitteista riippumatta, nelijakoinen ohjelma on paras ratkaisu KAIKILLE pidemmälle ehtineille treenaajille. Tämän luokan väittämiä et voi tehdä ilman vankkoja perusteluja, ellei kyseessä ole sitten vain oma mielipiteesi / mutusi.
Yksi asia minkä koin 2- tai yksijakoisessa oli lämmittely...Eli lämmittelysarjoihin meni treenistä iso osa!!Jos treenasi rinnan,olkapäät,selän niin jokaiselle omat lämmittelyt vie jo reilusti aikaa.Kokokropan treenissä aikaa kuluu vielä enemmin.
Meikäläisellä ei moista ongelmaa ole, koska lämmittelen aina koko yläkropan ennen mitä tahansa yläkroppatreeniä. Sen jälkeen kun lämmittely on tehty, aloitetaan treeni suurimmista perusliikkeistä eikä tässä vaiheessa tehdä enää lämmittelysarjoja (painoihin totuttelusarjoja kylläkin), joten treeni menee kohtalaisen hyvällä tempolla eteenpäin.