Crossfit, ketju sisältää hyvää keskustelua aerobisesta ja anaerobisesta treenistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matsku
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Lisäksi mainitsisin nimenomaan crosfittiin suunnitellun Reebokin Olyn, hyvä kenkä kaikkeen hyppimiseen, nostamiseen etc.. Tosin itse käytän puhtaasti painonnostokenkää (addu) kun tehdään voimatreenit/wodit(tarkoitan siis wodia, missä ei sitten juosta/hypitä). Jos juostaan yms, itsellä riittää kunnon sisäpelikenkä. Sillä kiipeää köydet, heilauttelee kuulat, hyppii boxit ja tekee burbeet yms ihan mukavasti.

Tekniikkahan tässä tärkeimmässä osassa on, jenkit nyt tyylinsä mukaan valitettavan usein vetää vähän överiksi sen paremman ajan toivossa. Tekniikka siis kuntoon, sitä mukaa itse nostan painoja wodeissa tehtäviin liikkeisiin. Jos ei pysty tekemään, painoa pois notta nousee puhtaasti. Turhaa ja tyhmää rikkoa itsensä. Valmentajakin sanovat HETI asiasta, eivät tykkää siitä siis yhtään.

Jaksotus on meillä ainakin selvä (wendler 531), eli joka viikko tehdään aina voimatreenit ennen wodia. 4 päivää viikossa meiningillä, esim ma penkki, ti kyykky (etu/taka/vala), to mave ja pe pressit. Näitä siis seuraa sitten aina wodi, jossa pääliikkeenä käytetään tuota voimatreenissä tehtyä. Okei, voi olla jokin sen variaatio etc mutta ymmärrätte pointin. Moni tekee myös voimatreenit erikseen ja käyttää ennen wodia tehdyn ajan tekniikan hiomiseen. Itse käytän myös yhden päivän viikossa pelkkään tekniikkaan, omia kompastuskiviä kun on pakko treenata enemmän :)

Aloittaville suosittelisin seuraamaan jotain kotimaista sivua,
Crossfit Turku,- Porvoo,- Tampere,- Pori,- Lohja,- Lappeenranta,- Espoo,- Helsinki.
Jos ei onrampille halua lähteä, kannattaa tuolta crossfit.com sivuilta lukea kaikki mitä pystyy ja yrittää treenata tekniikoita videoiden perusteella. Ei ihanteellisin vaihtoehto, mutta jyvälle pääsee. Muutenkin treenit aloittaisin kevyistä harjoitteista, eli max 10min treeneistä. Joku 30min treeni on ihan liikaa aloittelevalle, tarkoitus on tehdä sitä työtä koko sen treenin ajan käytännössä ilman lepoa. Siihen ei vain pysty jos ei ole vastaavaa ennen tehnyt. Metconista menee idea, jos jaksat tehdä max ekat 2min työtä ja sitten tuleekin lepoa 30s. Nää kysyy nimenomaan sitä konetta, ja jos pysähtyy iskee hapot ja pahasti. Skaalausta kannattaa käyttää liikkeissä ja painoissa, kaikki vain ei pysty tehdä muscle uppeja tai hand stand push uppeja. Itsekin tappelen par aikaa muscle uppien tekniikan parissa :)

Mikä itseäni kiinnosti lajissa kaiken hypetyksen takana, no monipuolisuus tietenkin. Hinta peruskurssille oli sen saman mitä mikä tahansa kamppailulajin peruskurssi. Kuukausimaksut ei kyllä eroa siitä normi salista yhtään, ainoana erona se, että meillä valmentajat ohjaavat henkilökohtaisesti jokaista joka tunnilla ja tämä on se palvelu mistä minä maksan mielelläni. Myös ruokapuoli on iso osa treeniä jota myös käydään kevyiden luentojen muodossa salilla. Ja kysyvähän ei tieltä eksy. Vähän sekava postaus tais tulla, anteeksi nyt siitä.

Eikä viimeisessä mave-sarjassakaan kauheen montaa puhdasta toistoa ollut? :D Mutta rispekt silti, jäi iteltä varmaan tekemättä.

Tällänen tuli vastaan tänään:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Hieno veto Nyyssikseltä! Ja mun mielestä Crossfit videoita kun katsoo niin ei siellä kauheasti näe "puhtaasti" (miten ikinä määritetäänkin) tehtyjä liikkeitä...

Eihän sul mene edes loppuun asti jokainen noista punnerruksista? Kädet ihan selkeesti koukussa toistoissa?

Onpas rakentavaa tsemppausta. Koskas sinulta on vastaava video tulossa?
Omasta mielestäni, ensinnäkin Nyyssis osoittaa hienoa avoimuutta kokeilemalla vähän jotain erilaista ja toiseksi näyttää olevan ihan kovassa kunnossa kun ei ole tuon pahemmin puhki tuon setin päälle.

Täytyy ite tehdä tässä kesän kuluessa sama setti, valitettavasti tällä kertaa ei ollut rahkeita, kun juuri palauduin flunssasta. Dan Bailey ei myöskään suoristanut käsiä 100 % pystyissä, eikä sitä tuosta kuvakulmasta edes näe. Hän ei myöskään yliojentanut mavessa (jota ei edes saa tehdä oikeasti), vaan hieman koukisti olkapäitä. En usko, että tekemällä "sääntöjen" mukaisesti tulisi kovin montaa sekuntia lisää, jos ollenkaan.

Anyhow, pakkohan se on itekkin koittaa (ilman treeniä toki) :D

Hyvä setti bodarilta! Jäisi kyllä iteltä ja varmasti monelta muultakin tekemättä. Ja niinkuin sanottiin niin ei nuo Baileynkaa kaikki toistot ihan puhtaita ole jos siihen linjalle lähdetään. Yllätyin kuinka näpsäkästi lähti punnerukset käsillä seisoen ja aerobinenkin kone kesti vaikka massaa löytyy niin pirusti!

Eikös crossfittaajista osa, ainakin näistä ns. taviksista, keillä on hirveä ylpeys lajistaa, juuri halveksu kehonrakentajia sun muita "tavallisia" salilla treenaavia?

Suuri osa Gameissakin heiluvista huipuista on vissiin rakentanut sen kuntonsa ihan jossain toisessa lajissa ja sitten muutaman vuoden treenannut näitä crossfittiin kuuluvia liikkeitä, mitkä vaativat hieman harjaantumista, kuten käsilläseisoen punnerrukset, köydenkiipeäminen, kipping leuat, muscle upit jne.
Kertokaa meikälle asian oikea laita, näin oon itse vaan ymmärtänyt.

Muitakin hyviä videoita on netissä, esimerkiksi oliko brittiläinen entinen olympiatason painonnostaja teki jonkun "WOD"in aika napsakkaan tahtiin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Tarkoittaako tää ynt sitä että itse halveksun crossfittaajia vai mitä? :D Miksi ihmeessä niin tekisin? Yleinen mentaliteetti mitä huomannut jenkkifoorumeilla joillain ihmisillä ja varsinki t-paidat, joissa lukee "our warmup is harder than your workout" jne. viittais hieman tähän suuntaan että osa harrastajista kokee lajiylpeytensä niin voimakkaaksi että väheksyy muita.

Ei ymmärrä.

[M]ikko;3682999 sanoi:
Eikös crossfittaajista osa, ainakin näistä ns. taviksista, keillä on hirveä ylpeys lajistaa, juuri halveksu kehonrakentajia sun muita "tavallisia" salilla treenaavia?

Suuri osa Gameissakin heiluvista huipuista on vissiin rakentanut sen kuntonsa ihan jossain toisessa lajissa ja sitten muutaman vuoden treenannut näitä crossfittiin kuuluvia liikkeitä, mitkä vaativat hieman harjaantumista, kuten käsilläseisoen punnerrukset, köydenkiipeäminen, kipping leuat, muscle upit jne.
Kertokaa meikälle asian oikea laita, näin oon itse vaan ymmärtänyt.

Ainakin itelle maistuu ihan tavallinen salitreeni välillä mukavana vaihteluna. En koe ainakaan itse olevani "tavallisten" salitreenaajien yläpuolella mitenkään. Aika monilla tuntuu tosin olevan ennakkoluuloja nivelet hajottavasta huijausleuka-lajista. Tosin aika pientä naljailua olen joutunut kuuntelemaan.

Sehän on ihan luonnollista, että suurin osa huipuista on luonut pohjan jonkun muun lajin parissa. Crossfit on kuitenkin ilmiönä verrattain nuori, joten käy järkeen, että huiput ovat niitä, jotka ovat siirtyneet lajin pariin muualta. Toivottavasti en saa hirveästi haukkuja, jos teen vertauksen vapaaotteluun. Vapaaottelun (aka UFC) alkutaipaleella huiput tulivat muista lajeista. Vasta nyt ollaan tilanteessa, jossa huiput ovat alusta lähtien treenanneet pelkkää vapaaottelua omana lajinaan. Uskon tämän evoluution tapahtuvan myös Crossfitissa, jos ja kun laji edelleen porskuttaa ja aikaa kuluu.

Onpas rakentavaa tsemppausta. Koskas sinulta on vastaava video tulossa?
Omasta mielestäni, ensinnäkin Nyyssis osoittaa hienoa avoimuutta kokeilemalla vähän jotain erilaista ja toiseksi näyttää olevan ihan kovassa kunnossa kun ei ole tuon pahemmin puhki tuon setin päälle.

No pakko nyt suoristaa mutkat ja sanoa että en mä nyt näe että suorituksena tuo oli mitenkään huono mutta jos videon loppuun huudetaan "2 sekunttia maailmanennätyksestä!" niin silloin se on vähän muutakin kuin pelkästään "kokeillaan jotain erilaista".

Mutta annas kun mä arvaan tämäkin oli vaan joku vitsi jolla vittuiltiin kaikille?

Toisaalta mun mielestä bodarilla on tän tyyppiseen treeniin aika hyvät pohjat mikäli vaan on monta vuotta sitä treeniä alla. Näissä kun lähinnä paukutellaan pitkiä sarjoja toisten perään.

Ainakin itelle maistuu ihan tavallinen salitreeni välillä mukavana vaihteluna. En koe ainakaan itse olevani "tavallisten" salitreenaajien yläpuolella mitenkään. Aika monilla tuntuu tosin olevan ennakkoluuloja nivelet hajottavasta huijausleuka-lajista. Tosin aika pientä naljailua olen joutunut kuuntelemaan.

Sehän on ihan luonnollista, että suurin osa huipuista on luonut pohjan jonkun muun lajin parissa. Crossfit on kuitenkin ilmiönä verrattain nuori, joten käy järkeen, että huiput ovat niitä, jotka ovat siirtyneet lajin pariin muualta. Toivottavasti en saa hirveästi haukkuja, jos teen vertauksen vapaaotteluun. Vapaaottelun (aka UFC) alkutaipaleella huiput tulivat muista lajeista. Vasta nyt ollaan tilanteessa, jossa huiput ovat alusta lähtien treenanneet pelkkää vapaaottelua omana lajinaan. Uskon tämän evoluution tapahtuvan myös Crossfitissa, jos ja kun laji edelleen porskuttaa ja aikaa kuluu.

Varmasti suurimmalla osalla harrastajista onkin ihan terve asenne. Hyvä niin!

Eikös huiput treenaa melko voimapainotteisestikin? En siis sano ettei kestävyys ja WODit kuuluisi repertuaariin, mutta olen vain jotekin saanut kuvan että melko voimapainotteista treeniä on paljon osana harjoittelua.
Niinkuin sicFIT kuvaili myös.

Mietityttää vain että antaako pelkkä crossfitin treenaaminen samanlaiset valmiudet pärjäämään, kuten entisten urheilijoiden lajitaustat, vai onko kyseessä vain juuri se mainitsemasi seikka että laji on nuori, joten vielä huipulle ei ole kerennyt "puhdasta" crossfittajaa. Saapi nähä mitä tulevaisuus tuo. Kuinka vanha lajina crossfit on?

Vaparivertaus on aika toimiva, mutta vaparissa se on jo todistettu. (Rory McDonald ja Michael McDonald hyviä esimerkkejä.)

Itse olisit kumartanut syvään ja hiipunut hiljaa taka-alalle saman suorituksen jälkeen? Valoja päälle...

Olisin. Jos joku löytää mun tän vuoden tulokset täältä foorumilta niin poistun täältä täysin. Kaikilla ei ole tapana egoilla joka ikisessä asiassa.

Mikä sua nyt kiukuttaa? Se että joku tulee lajin ulkopuolelta ja pesee 99% porukasta tässä wodissa? Kääntelet sä tätä asiaa miten päin tahansa, niin toi oli kova suoritus josta saa syystäkin olla ylpeä.

Mikä sua nyt kiukuttaa? Se että joku tulee lajin ulkopuolelta ja pesee 99% porukasta tässä wodissa? Kääntelet sä tätä asiaa miten päin tahansa, niin toi oli kova suoritus josta saa syystäkin olla ylpeä.

Niin missä kohtaa sanoin että "olipa paska suoritus" ? 90% crossfittaajista on ihmisiä joilla ei ole mitään urheilullista taustaa. Ihmisten logiikka täällä foorumeilla hämmästyttää päivä päivältä enemmän.

Silti sua ärsytti, että kaveri tuuletti suoristustaan. Itse olisin vetänyt munasilleen ja juossut pitkin salia, onneks sä osaat hillitä itses.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom