Omasta kokemuksesta voin sanoa, että pelkällä crossfit salin sisällä suoritetuilla crossfit wodeilla saa jo ihan pelkkää juoksukuntoakin parannettua. Nimimerkillä ehkä kolme 10km lenkkiä puoleen vuoteen, ja silti juoksin itselleni erittäin hyvän (ennätys) 10km ajan joulukuussa auratulla mökkitiellä, 44 minuuttia.
Treenien jatkuva vaihtelu tekee sen, että hapenottokyky paranee, lihaskestävyys ja voima paranee. Tapana tehdä aluksi wendlerin 5-3-1 ohjelman mukainen voimaosuus, jonka jälkeen wodi, joka voi olla mitä vain esimerkkinä: 6min amrap 12 boksihyppyä 60cm boksi, 12 kahvakuulaheilautusta 32kg kuula, tai 21-15-9 maastaveto 100kg ja 32kg kahvakuulaheilautus aikaa vastaan, tai se voi olla aikaa vastaan: 100 leukaa, 100 tuplanaruhyppyä, 100 tempausvalaa 43kg tangossa, 100 kahvakuulaheilautusta 24kg kuulalla. Tai se voi olla 1000m soutu, 50 voimatyöntöä 20kg tangolla (thruster, eli etukyykky+pystypunnerrus),
30 kippileukaa, tai vaikka cindy, eli 20min amrap (as many rounds as possible) 5 leukaa, 10 punnerrusta 15 kyykkyä kehon painolla.
Itse katselen wodit siten, ettei yli 15min mittaisia settejä tule kuin max 1krt viikkoon, syystä että niistä palautuminen kestää minulla turhan pitkään. Välillä niitä toki täytyy tehdä.
Tulisinko paremmaksi voimanostoliikkeissä jos treenaisin vain voimanostoa, totta helvetissä, tulisinko paremmaksi juoksijaksi tai soutajaksi
jos treenaisin vain niitä, todellakin, mutta itseä lajissa kiehtoo se, että siinä on niin tuhottomasti osa-alueita missä itseään kehittää. Ja on
kiva osata vähän kaikkea. Ja kyllä siinä samalla kasvaa lihaskin, kun muistaa syödä ja levätä.
Ja totta helvetissä jos rinnallevedossa saa parannettua räjähtävyyttä, paranee se sama räjähtävyys myös ainakin tempauksessa, maastavedossa, etu ja takakyykyssä ja tempausvalassa.
PS: En ollut hiihtänyt senttiäkään vuoteen, enkä sitä ennenkään yli 20km per vuosi varmaan koskaan, mutta ostinpa sukset ja kävin vetämässä 30km lenkin pelkillä crossfit pohjilla, 2h 50min perinteistä, ei toki mikään ammattilaisen vauhti tai edes varmaan edistyneen harrastelijan mutta minä en ole kumpaakaan. Silti tuo ei edes juuri kipeyttänyt paikkoja, toki hieman jäykkyyttä oli seuraavana päivänä eikä puntti ihan heti kulkenut. Seuraavaksi koitetaan 50km lenkkiä.
Tarkoitus hakea tuntumaa pirkanhiihtoon jos sinne uskaltaisi ehkä lähteä.