Crossfit, ketju sisältää hyvää keskustelua aerobisesta ja anaerobisesta treenistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matsku
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
sen verran off-topiccia jo että jospa tehää uus CF Ketju?? Norjalainen hiihtäjä ja sen hauis ei liity asiaan millään tavalla Imo?

youtubesta kun ihailee crossfit videoita niin jengi on aina iloisia ja kannustavia, olispa salillani kans tuollainen tunnelma...tai olis edes pakkotoiston crossfit threadi, iloinen kannustava ja positiivinen ;)

vBulletin viesti
Sorry - no matches. Please try some different terms.

ei vastaa mitenkään mun ehdotukseen tuo?

Joo ei toimikaan näköjään tuo hakutuloksen linkittäminen. Mutta kokeile nyt alkuun hakea tredejä, joiden nimessä on sana "crossfit". Voit valita mieleisesi ja kirjoitella sinne sitten ihan aiheesta. Toki voi tähänkin trediin

Kysymys lajia harrastaville: miten usein treenatte? Onko teillä jotain tiettyä jakoa WODien kanssa yms???

Omalla salillani CrossFit treeniä on ollut tarjolla jokusen kuukauden ja hyvin näyttää lähteneen käyntiin, alkeistunnit on olleet kovasti suosittuja ja niitä muutamia kertoja kokeiltuani olen ajatellut jatkaa. Lajin monipuolisuus houkuttelee, näin aloittelijalle tuntuu olevan loputtomasti haasteita tarjolla. Kestävyyslajipohjaa löytyy kyllä, juoksua olen harrastanut useamman vuoden, mutta sitten se kaikki muu :puntti: on aika uutta touhua ja aivan varmasti saan aikaiseksi lisää salikomediaa lajin parissa... :nolo: Lähinnä olen jäänyt pohtimaan, miten olisi "järkevintä" ajoittaa treenit ja kuinka usein?

WODeja kun ei kerrota koskaan etukäteen, hyvin vaihtelevia on ollut kaikki tähänastiset kokeilemani tunnit. Valittavana on aina vähintään se 2 eri WODia. Lisäksi ovat alkaneet järjestää paljon erikoistunteja, joissa keskitytään tiettyihin osa-alueisiin taikka tekniikoihin enemmän. Ja tulevaisuudessa antavat tilat & varusteet käyttöön vapaaseen touhuiluun silloin kuin ei ole ohjattua treeniä.

Omista vaihtelevista työajoista ja muista harrastuksista johtuen on tuntunut vähän hankalalta päästä alkuun, miten usein ja milloin mitäkin treeniä ottaa omaan ohjelmistoon mukaan. Ihan säännöllistä aikataulua en voi mitenkään saada harrastuksille, vuorotyön takia on valitettavasti pakko joustaa.

Kyseessä ei siis ole virallinen CrossFit -sali, vaan ihan tavallinen "ketjusali", jonka yhteyteen on rakennettu CrossFit tilat ihan omana "osastonaan" ja siihen puoleen ilmeisesti panostavat tulevaisuudessa paljon lisää. :)

Ihan mielenkiinnosta, missä moinen?

Kyseessä on Tanskan suurimpia saliketjuja: Fitness World. Saleja löytyy ympäri koko maata, vähän vaihtelee sijaintien mukaan miten on treeniä tarjolla, CrossFit (kulkee CrossTraining -nimellä ohjelmistoissa) on ihan uutuus joten sitä ei löydy ihan joka kaupungista tai kylästä. Täällä on se hyvä puoli salien kanssa, että niitä on paljon ja kilpailu asiakkaista on jatkuvaa, eli hinnat on sopivasti pysyneet alhaisina. :)

Jaa olikin hieman eri kordinaateista kysymys, en tajunnut että olikin kyse salista tuolta isosta maailmasta. Kiitti silti =)
Hieman on heikoimmat tarjonnat täällä kotisuomessa, vaikkakin paranee kokoajan

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä treenaan 2-3 kertaa viikossa crossfit-salilla päivän wodin + ennen ja jälkeen jotain tekniikkaa jos ehtii, sen lisäksi pari kertaa itsenäisesti kotikylän salilla mutta lähinnä tekniikkaa ja niitä itselle heikompia osa-alueita; sitä täyttä intensiteettiä ja asennetta en tunnu saavan päälle kun yksin salilla veivaa. Varsinkaan, kun täällä käpykylässä ei siellä salilla edes koskaan ole ketään muuta samaan aikaan treenaamassa... Lisäksi kohtapuoliin tulee treenien lisäksi progressiivinen voimaohjelma, sitä mielenkiinnolla odottaen. Lasketaan CrossFit TOTALin pisteistä ja softa laskee pisteiden perusteella automaattisesti voimaohjelman. Mielenkiintoista :)

onko mun salitreeni siis aerobista kun koko treenin ajan ~1h on semmonen kevyt hengästys päällä mutta ei kuitenkaan missään vaiheessa "hapota" (ala pistämään? vai miten sen huomaa?). Ja jos aerobinen on kerta pahasta niin pitääkö mun tehä kovellamma sykkeellä? Sori kun bumppasin tän väännön taas esille...

onko mun salitreeni siis aerobista kun koko treenin ajan ~1h on semmonen kevyt hengästys päällä mutta ei kuitenkaan missään vaiheessa "hapota" (ala pistämään? vai miten sen huomaa?). Ja jos aerobinen on kerta pahasta niin pitääkö mun tehä kovellamma sykkeellä? Sori kun bumppasin tän väännön taas esille...

Kaikki aerobinen treeni on sykettä nostavaa, mutta kaikki sykettä nostava treeni ei ole aerobista.

Sun treeni ei ole aerobista, koska lihakset työskentelevät sarjojen aikana anaerobisella tehoalueella. Kunnollisella intensiteetillä tehty sarja toki luo happivelkaa, jonka maksamiseksi syke ja hengitys pysyvät koholla jopa useita minuutteja sarjan jälkeen.

Teet siis homman ihan oikein, varsinkin jos haluat lihasta kasvatella.

Jännää nähdä mitä nuo tehtävät sisältää ja minkälaisia tuloksia jengi niistä saa, pakko ensi viikolla kokeilla omia tuloksia noista tehtävistä, voitaisiin pitää vaikka jostain sopivasta tehtävästä pakkotoiston oma nettikisa :)

Mutta eipä sitä juosta tartte jos haluaa hyvässä kunnossa olla, sitä tässä olen itse yrittänyt tuoda esiin. Ei se juoksu ole mikään hyvän kunnon mittari vaikka Cooper-testi onkin olemassa. ;)

Ja ihan yhtä paljon sitä tartte penkkiykköstä kuin kuntoa juosta 20 kilometriä yhdellä kerralla.

Hyvä kunto on sellainen, että jaksaa kävellä ja on näkyvissä muutama lihas?

Edit. Käyttötaidot kusee, alempi kommentti meni vähän enemmän sinne minne piti :jahas:

No ei ole todellakaan huono juttu jos haluaa juosta. Mutta eipä sitä juosta tartte jos haluaa hyvässä kunnossa olla, sitä tässä olen itse yrittänyt tuoda esiin. Ei se juoksu ole mikään hyvän kunnon mittari vaikka Cooper-testi onkin olemassa. ;)

Ja ihan yhtä paljon sitä tartte penkkiykköstä kuin kuntoa juosta 20 kilometriä yhdellä kerralla.

EDIT: Niin enkä sitten yritä käännyttää ketään pois juoksun tai minkään muunkaan urheilumuodon parista. Kunhan olen itse totenut, että pitkän aerobisella tasolla olevat suoritteet heikentää omia tuloksia nimenomaan punttipuolella. Näin ei tapahdu jos tekee jotain muuta missä sykkeet käy korkeammalla. Tästä kelistäkin riippuen joutuu joskus kovastikin temuamaan lumikolan kanssa, ei ongelmia tehdä punttia vaikka hetikohta tuon perään kunhan saa ravintoa välissä. Mutta jos vetää jotain tunnin kuntopyöräsettejä niin jotenkin sei itselläni vaikuttaa negatiivisesti punttitouhuihin. Ehkä itselläni on päässä vikaa? Todennäköistä jopa. Mutta tämä ketju on vasta herättänyt pohtimaan asiaa...
Hyvä kunto sellanen, että jaksaa kävellä ja on näkyvissä muutama lihas?

niin mikä hyvä kunto? penkkikunto, lenkkikunto, hyväkunto-lookki jne... varmaan riippuu täysin siitä mitä hakee. hapen otto kykyhän paranee pirusti raskailla perusliikkeillä puntilla, varsinki kyykyillä, mutta lenkkeilyssä paranee lenkkeilyllä parhaiten. sei tarkota et lenkkeily parantaa kuntoa enemmän... mitä kukaki hakee eikö?

anyway parempi tuol puhua hyvän kunnon olemuksesta tms:
http://www.pakkotoisto.com/treeni/36884-mikae-mielestaesi-kova-kunto/

Viimeksi muokattu:
Yleiskunnosta puhutaan näin mä sen käsitän, korjaa jos olen väärässä ja jos näin on nöyrimmät pahoittelut.. tottakai muuten lajikohtasesti reenataan omista haluista riippuen miten on tarve..

Jos otetaan maratoonari ja kehonrakentaja-amatööri ja laitetaan ne uima-altaaseen niin onko molemmat samalla viivalla a) pitkänmatkan uinnissa matalalla sykkeellä? b) lyhyen matkan uinnissa korkeella sykkeellä? Molemmilla about samanverran treenitunteja takana eikä ikinä ennen uinut (mutta osaa uida :D joku aina tarttuu näihin pikku yksityiskohtiin eikä vastaa itse kysymykseen :p) mua kiinnostaa tää "yleiskunto" juttu, mitä se sit käytännössä meinaa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom