Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Elikkäs asia on näin että vuosi sitten tajusin olevani täysin karseassa kunnossa ja ajattelin että jotain pitää tehdä. Olin aikaisemmin jo ruvennut käymään salilla aina silloin tällöin, mutta silloin löysin intohimon reenaamiseen ja aloitin ekan dieettini. Tämän vuoden aikana paino on pudonnut 102kgsta alimmillaan 68. Mutta nytten on ollut ongelmana että viimeiseen noin pariin kuukauteen ei ole oikeen tapahtunut mitään, ja tässä on viimeisen muutaman viikon sisään tullut tilanteitä jossa onvaan tullut päättömästi mätettyä paskaa koko pv naamariin ja nyt paino on nytten noin 70kg eikä tunnu tippuvan. Tavoite ois kuitenki päästä nöin 65-67 ennenkuin edes miettis reversen aloittamista kun tuota ihraa on vaan vielä hiukan liikaa omaan silmään. Eli mikä siis avuksi ns viimeisiin kiloihin. Taktiset mitat on 175cm pituutta ja syntymävuosi 2002 eli ikää 15v. Makrot lasken fatsecretillä joka on antanut peruskulutukseksi 1700kcal pv joten oon syöny ny lepopäivinä nöin 1500 ja reenipäivinä 1800. Kiitos jos jaksoit edes näin tönkköä tekstiä lukea!
Vai olisiko aika antaa kehon hetken huilia?Elikkäs asia on näin että vuosi sitten tajusin olevani täysin karseassa kunnossa ja ajattelin että jotain pitää tehdä. Olin aikaisemmin jo ruvennut käymään salilla aina silloin tällöin, mutta silloin löysin intohimon reenaamiseen ja aloitin ekan dieettini. Tämän vuoden aikana paino on pudonnut 102kgsta alimmillaan 68. Mutta nytten on ollut ongelmana että viimeiseen noin pariin kuukauteen ei ole oikeen tapahtunut mitään, ja tässä on viimeisen muutaman viikon sisään tullut tilanteitä jossa onvaan tullut päättömästi mätettyä paskaa koko pv naamariin ja nyt paino on nytten noin 70kg eikä tunnu tippuvan. Tavoite ois kuitenki päästä nöin 65-67 ennenkuin edes miettis reversen aloittamista kun tuota ihraa on vaan vielä hiukan liikaa omaan silmään. Eli mikä siis avuksi ns viimeisiin kiloihin. Taktiset mitat on 175cm pituutta ja syntymävuosi 2002 eli ikää 15v. Makrot lasken fatsecretillä joka on antanut peruskulutukseksi 1700kcal pv joten oon syöny ny lepopäivinä nöin 1500 ja reenipäivinä 1800. Kiitos jos jaksoit edes näin tönkköä tekstiä lukea!
Hei, tulipa hyvä mieli teidän viesteistä! Kiitos molemmille! Jospa tämä vinkuheinä uskaltautuis sit sinne sekaan ;)
Luin artikkeleita (en valitettavasti jaksa nyt puhelimella linkata) missä oli ettei saisi nostaa energiansaantia liiaksi, kun muuten keho varastoi sen nopeasti lähinnä sisäelimien ympärille? Että maltillinen, max +500kcal/pv olisi ideaali ja terveellisin..?
Toki otan sitten salitreenien kulutuksen huomioon. Normipäivinä syön about 2tonnia, minimi.
Salille vaan. Sillä ole mitään väliä, mitä joku mahdollisesti ajattelee ja suurin osahan treenaajista kannustaa toisiaan. Ja valtaosa salilla käyvistä ei edes ole niinkään fit, vaan kaiken kokoisia ja muotoisia ihmisiä siellä treenaa.Olen yrittänyt ajatella että kaikki ovat aloittelijoita joskus, mutta silti! Tuomitaanko minut ihan surkeaksi siellä fit-mimmien keskellä?
Hei! Eli ois kysymyksiä lankuttamisesta, kun sitä niin kehuttu hyväksi core/vatsalihasliikkeeksi. Eli Aloitin pari kk sitten uudestaan treenaamaan ja tapana oli 3-4x viikossa treenin lopuksi tehdä 3 sarjaa jotain vatsalihasliikettä ja sen päälle ihan lopuksi 1-2 kertaa lankuttaa niin pitkästi kuin mahdollista.
Nyt vaihdoin että teen 4 kertaa viikossa vuorotellen vatsatreenin ja sivuvatsatreenin. Aina kahta eri liikettä 3 sarjaa, ja mietin että onko liikaa tähän päälle vielä lankuttaa, vai pitäisikö se laskea yhdeksi liikkeeksi?
Anteeksi jos on sekava kysymys!
Kannattaako bulkin ja dieetin syklitys? Ajattelin että jos pari viikkoa bulkkais jonka jälkeen dieettais viikon tai kaks(?) Ja toteutuuko dieetti käytännössä niin että rasvat ja kalorit alas? En oo ikinä dieetannut.
Eli ongelmanani on omaan mieleeni (ja painoindeksiltäkin) liian alhainen paino ja muutenkin "riuku" vartalo. Näytän oikeasti aika lailla 11v tytöltä, paitsi että pituutta on 170 cm.
Haluaisin lisää massaa, mutta juurikin terveellisesti enkä siirtyä millekään hampparidieetille ja kerätä pelkkää rasvaa vaan myös lihasta. Ruokavalio on kunnossa ja syön väh. +300kcal päivittäin kulutuksen lisäksi.
Rakastan liikunnan tuomaa hyvää oloa, ja varsinkin peppuun haluaisin muotoa. Joogaan ja käyn kävelylenkeillä (yht ~2-3h /vko)
Tiedän kuitenkin että pitäisi tehdä reippailla painoilla että saisin lihasta nimenomaan kasvamaan. Mutta en kehtaa mennä salille, kun tuntuu että kaikki joko katsoisivat että mikä anorektikko rääkkää itseään, tai että miksi tuo edes käy täällä kun ei selvästi osaa treenata kun ei ole lihaksia.
Olen yrittänyt ajatella että kaikki ovat aloittelijoita joskus, mutta silti! Tuomitaanko minut ihan surkeaksi siellä fit-mimmien keskellä?
Pakko kysyä nyt tyhmänä tätä kun tuli kaverin kanssa puheeksi keskustellessamme kuntosalin tavoitteista. Eli hän sanoi että haluaisi kehittää kestävyyttä, eli käsitin sen niin että käytännössä siis tehdä penkkiä kyykkyä ymsyms isoilla toistomäärillä (20-50?) isojen painojen sijaan.
Jotenkin menee yli hilseen että mikä on se hyöty tossa? mitä hyötyä voi saada esimerkiksi penassa tekemällä paljon toistoja sen sijaan että pyrkisi kehittämään maksimivoimaa. Ymmärrän kestävyystreenin kyllä esim juoksemisen ja muiden sellaisten muodossa mutta miksi nyt esimerkiksi siinä penkissä? Onko olemassa jonkinäköisiä kestävyystreeniohjelmia ja onko niissä mitään pointtia?
Pidemmän ajan selailtuani pakkotoistoa ja kehiteltyäni sellaista suunnitelmaa miten tästä kohtuu paljon laihtuneesta laihaläskiin saisi voimaa (joka olisi töissä enemmän kuin plussaa kun on kyse fyysisistä töistä) sekä esteettisyyttä joku päivä.
Syömäpuolta on kehitelty ravintopuolta selaillessa, eli 2 gr proteiini per rasvaton painokilo jne. asioita ja sitä että kasvaakseen saa tosiaan tankata tavaraa koneistoon sekä kiloja ei pidä pelätä :D
Kuitenkin syömäpuoli ei ilmeisesti ole niin välttämätön täysin noviisille vaan jatkon kannalta sitten kehittymisen täysin pysähtyessä mutta mennäämpä itse asiaan kuitenkin.
Eli vapaapainoilla tehtäviä peruspääliikkeitä 1-jakoisella ohjelmalla on matkani varrelta tuttavat suositelleet niinkuin tämäkin sivustokin. Vaikka arnoldin kultainen kuusikko on myös hyvänkuuloinen omaan korvaan niin tuo starting strength kuitenkin vie mielenkiintoisuudessa voiton ja onhan siitä pitkä topikki mitä on selailtu, erääseen mietteitä heräävään kysymykseeni en ole vielä löytänyt vastausta.
Elikkäs koska olen täysin noviisi ja matkan varrelta (peruskoulu, armeija yms.) edellämainittujen liikuntatunneilla/moduuleissa liikkeitä on kokeiltu vaikka mitä noista perus liikkeistä ja eihän niistä oikein tullut mitään kun mutu-tuntumalla lähti liikkeelle kokeilemaan. Joten miten moni personal traineri lähtisi esimerkiksi opastamaan vapailla painoillakin jopa juurikin tuota starting strengthia esimerkiksi?
Toistaiseksi tuttavieni ja lukemani kokemuksia mitä olen löytänyt että 2-jakoinen olisi monille pt:lle se juttu mitä lähtee suosittelemaan, eli pääliikettä ja sitten apuliikkeitä mitkä sitten häiritsevät itse pääliikettä(?). Tähän olen kuullut jotain sen sorttista selitystä tällaiseen että asiakas olisi tyytyväisempi "monipuolisempaan" ohjelmaan kuin todella yksinkertaiseen yksijakoiseen. Toinenhan on sitten laitteilla opettaminen koska niitähän on helpompi käyttää ja opastaa mutta olen siinä käsityksessä että vapaapainoilla treenaaminen olisi tehokkaampi ja siksi sellaista kaipaisin.
Tietenkin asiaa ei edistä jos ei itse käy ottamassa selvää mutta en haluaisi annella noviisina ylimielistä kuvaa sanomalla mikä on mielestäni oikein ja mikä on aloittelijalle se oikea juttu. Siksi kysyn että varmasti täällä moni on kokenut vaikka minkälaista personal traineria joten miten avoimia nämä ovat tällaisten suunnitelmien suhteen ja onko jollakin jopa kokemusta siitä että personal traineri opastaisi näitä "kuuluisia" treeniohjelmia pyynnöstä tai jopa omasta aloitteestaan?
Onhan vaihtoehtona toki opettelu itse pienillä painoilla/pelkällä tangolla mutta ne aiemmat mainitsemani kokeilut antoivat itselle sellaisen kuvan ettei hommasta oikein tullut oikein mitään jos itse lähtee liikkeelle. Sekä personal trainerilla saisi varmistusta niin lihasmuistiin liikkeen opettelulla yms. että se menee varmasti oikein koska nuoruudessa on käsivammaa ollut (parantunut täysin siitä) niin ei houkuta väärällä tekniikalla lähteä liikkeelle ja matkan varrella oppia kenties se oikein.
Kiitän näin etukäteen sille joka jaksoi koko tuon lukea sekä vastata mitä mieltä on tilanteestani tai mitä suosittelisi tekemään? Kokemuksia vastaavasta tilanteestakin ja siitä selviytymisestä otan vastaan myös mielelläni vastaan!