Kumpi olisi järkevämpää, syödä 2 vai 3 syödä 3 lämmintä ateriaa päivässä. Tähän asti siis olen syönyt 2 lämmintä ateriaa päivässä ja aamupalan, välipalan sekä iltapalan. Minusta tuntuu että "oikean ruoan" osuus on jäänyt vähän pieneksi sillä syön joka aterialla 2 leipää (eli 10 leipää/päivä), pähkinöitä ja treenin jälkeen smoothien jossa on mm. Maitoa, rahkaa, banaani ja maapähkinävoita. En mitenkään laske paljonko syön, siis kalorimääriä.

Eli kannattaisiko välipalan sijaan syödä kolmas lämmin ruoka? Onko sillä niin väliä syökö lämpimän ruuan vai välipalan, kalori kuin kalori? Vai?

Eipä tuolla väliä ole onko ateria lämmin vai kylmä. Voi ne ruoat valita kylmillekin aterioille järkevästi. Itselle on ainakin tuo rytmi sopinut hyvin eli aamu-, ilta- ja välipala sekä lounas ja päivällinen. Saa ruokaa 3-4 tunnin välein ja kiireisinä päivinä vähemmän lämpimiä aterioita on helpompi toteuttaa. Syö välipaloilla vaikka tonnikalaa, kananmunia, hedelmiä, riisikakkuja, pähkinöitä yms. eikä välttämättä aina sitä leipää.

Meikäläisellä alkanut nyt olemaan sellaista ongelmaa rinnan kanssa, että varsinkin vinopenkkiä kässäreillä tehdessä näyttää rintalihakset erikokoisilta. Täysin ylhäällä rintalihakset ovat saman kokoiset, mutta kun lähden kässäreitä alas laskemaan niin näyttää kuin vasen rintalihas vain "häviäisi" tai venyisi ihan erilailla, vaikka venytys tuntuu samalta molemmilla puolilla. Vinopenkissä myös näyttää siltä, että keskikroppa olisi lievästi kierossa, vasemmalla puolella kylkiluut ovat tavallaan sisemmällä kuin oikealla puolella. Selkä on myös alkanut lähiaikoina jumittamaan paljon enemmän, eli saattaa jo rintapäivinä tulla ala- ja keskiselkä kipeäksi kun penkissä sitä tulee niin paljon jännitettyä. Selkäpäivinä pitkät sarjat varsinkin kulmasoudussa vapailla painoilla ovat suht vaikeita kun ala- ja keskiselkää alkaa pakottamaan kovasti ja selkä menee heti jumiin. Eilen oli juuri selkäpäivä ja tänään kävin hierojalla niin hyvinhän se rutisi taas, mutta helpotti kyllä heti.

Näillä vaivoilla on luultavasti jonkinmoinen yhteys, mutta toivoisin jos joku osaisi auttaa tämän kanssa. Mulla on muutenkin vähän kaareva selkä ja se luultavasti myös vaikuttaa asiaan.

lol2: Jokaisen kroppa on erilainen, lihakset, luut suonet ym. ovat yksilöllisiä. Nauti vartalostasi sellaisena kuin se on. Noihin jumeihin liittyen, lihashuoltoa ja lisää lihashuoltoa. Venyttele pakaroita ja lonkankoukistajia paljon, jalkoja yleensäkin ja jumit selässä helpottavat. Kovia treenejä! :)

Meikäläisellä alkanut nyt olemaan sellaista ongelmaa rinnan kanssa, että varsinkin vinopenkkiä kässäreillä tehdessä näyttää rintalihakset erikokoisilta. Täysin ylhäällä rintalihakset ovat saman kokoiset, mutta kun lähden kässäreitä alas laskemaan niin näyttää kuin vasen rintalihas vain "häviäisi" tai venyisi ihan erilailla, vaikka venytys tuntuu samalta molemmilla puolilla. Vinopenkissä myös näyttää siltä, että keskikroppa olisi lievästi kierossa, vasemmalla puolella kylkiluut ovat tavallaan sisemmällä kuin oikealla puolella. Selkä on myös alkanut lähiaikoina jumittamaan paljon enemmän, eli saattaa jo rintapäivinä tulla ala- ja keskiselkä kipeäksi kun penkissä sitä tulee niin paljon jännitettyä. Selkäpäivinä pitkät sarjat varsinkin kulmasoudussa vapailla painoilla ovat suht vaikeita kun ala- ja keskiselkää alkaa pakottamaan kovasti ja selkä menee heti jumiin. Eilen oli juuri selkäpäivä ja tänään kävin hierojalla niin hyvinhän se rutisi taas, mutta helpotti kyllä heti.

Näillä vaivoilla on luultavasti jonkinmoinen yhteys, mutta toivoisin jos joku osaisi auttaa tämän kanssa. Mulla on muutenkin vähän kaareva selkä ja se luultavasti myös vaikuttaa asiaan.
Jos jokin liike ei sovi sinulle niin miksi teet sellaista?
Lähes lihaikseen kuin lihakseen löytyy paljon eri variaatioita jotka toisille toimii paremmin kuin toisille, jos itse katselet tehdessä peilistä niin hyvin äkkiä vääntelet sen takia itseäsi outoon asentoon niin ei mikään ihme jos näyttää jokin oudolta, unohda se peili ja reenaa.

Miten palata salille takaisin? Armeijan vuoksi tuli puolen vuoden tauko, lähinnä sairastelujen takia. Tulihan sitä sielläkin käytyä säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta ei sitä voi oikein kutsua oikeaksi reeniksi...
Kuulemma rauhallisesti takaisin salille mutta mitä tuo tarkottaa käytännössä?

Miten palata salille takaisin? Armeijan vuoksi tuli puolen vuoden tauko, lähinnä sairastelujen takia. Tulihan sitä sielläkin käytyä säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta ei sitä voi oikein kutsua oikeaksi reeniksi...
Kuulemma rauhallisesti takaisin salille mutta mitä tuo tarkottaa käytännössä?

Menee salille ja alkaa heiluttelemaan niitä painoja?

Pistä starting strength hakuun, ite lähtisin sillä.

Mites onko proteiinijauheissa paljonkaan eroja? Fitnesstukun Whey80 taitaa olla melko suosittu ja itsekin käytän sitä, mutta jostain luin että jossain vaiheessa kannattaisi siirtyä johonkin Isolaattiproteiiniin(?)

e: Whey100 on ilmeisesti isolaattia?

Ei ole tarvetta. Laktoosivammaselle voi kylläkin suositella tai jos tuntuu, että muuten menee pakki sekasin. Joskus olen kuullut, että joillakin tulee konsentraatista finnejä selkään ja muuallekin, johon isolaatti olisi ollut ratkasukeinona. Jos konsentraatti (Whey80) ei aiheuta vaivoja niin se on ihan hyvä (ja halpa) jatkossakin. Samaa proteiinia molemmissa, mutta isolaatissa vähemmän laktoosia ja maidon rasvoja.

Mites onko proteiinijauheissa paljonkaan eroja? Fitnesstukun Whey80 taitaa olla melko suosittu ja itsekin käytän sitä, mutta jostain luin että jossain vaiheessa kannattaisi siirtyä johonkin Isolaattiproteiiniin(?)

e: Whey100 on ilmeisesti isolaattia?

Hera on safkaa, käsittele sitä sen mukasesti. Whey80 on laadukas proteiinin lähde.

APUA!

Olen työstänyt iso-Arskan kultaista kuusikkoa nyt lähes neljän kuukauden ajan. Tuloksiin olen ollut tyytyväinen mutta jalkoihin on tarttunut huomattavasti enemmän lihaa suhteessa muualle kehoon ja se lievästi häiritsee.

Onko tässä (olevinaan 2-jakoinen) kotioloissa suoritetussa ohjelmassa mitään järkeä sen puolesta että yläkroppaan haen enempi massaan ja jalat jäisivät toistaiseksi vähemmälle huomiolle?

ps. Jos joku ihmettelee maven poissaoloa, niin sitä en tee koska alaselkäongelmat.

TREENI A1
Kyykky kehonpainolla 4x25 (Kyykky kehonpainolla siinä toivossa että jalat kiinteytyisi ja pienentyisivät)
Leuanveto lisäpainoilla 3x10
Kulmasoutu 3x10
Olankohautukset 3x15
Hauiskääntö 4x10
Istumaannousut 3x25

TREENI B1
Pystypunnerrus 4x10
Vipunostot sivulle 3x12
Etunojapunnerus 2x25 (lämmittelynä penkille)
Penkkipunnerrus 4x10
Timanttipunnerrus lisäpainoilla 3x10
Ojentajadippi lisäpainoilla 3x8

TREENI A2
Kyykky kehonpainolla 4x25
Vaakasoutu lisäpainoilla 3x10
Olankohautukset 3x15
Hammerhauis 4x10
Istumaannousut 3x25

TREENI B2
Pystypunnerrus 4x10
Pystysoutu 3x12
Etunojapunnerrus 2x25 (lämmittelynä penkille)
Penkkipunnerrus 4x10

A-treeniin en ole laittanut kuin yhden suoran hauisliikkeen, koska mielestäni ne saa hyvin runtua jo edeltävissä selkäliikkeissä.

Pituutta minulla 185cm ja painoa 81kg, jos ne on jollain tapaa oleellista tietoa.

Jos ohjelma menee harakoille niin saa aivan suoraan sanoa. Vaihtoehtoja kuulisin mielelläni. Kiitokset etukäteen.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Käytännössä vaikuttaisi A1- ja A2- sekä B1- ja B2-treenit olevan identtisiä. Ainoa ero lienee, mihin suuntaan kämmen osoittaa hauiskääntöä tehdessä. Halutessassi liikkeissä voisi olla enemmänkin variaatiota. Mitä olet jaloille aiemmin tehnyt, kun olet noin onnelliseen asemaan päätynyt? Se lienee kuitenkin varmaa, että kehitys jaloille tyssää tällä ohjelmalla, mikä sinänsä on ihan ok, jos kerta niin haluat. Lihasryhmien priorisointi on joskus ihan perusteltua, mutta oma mielipiteeni on, ettei se ole kovin todennäköisesti tarpeen ensimmäisen treenivuoden aikana. Jos sitä kuitenkin haluat tehdä suosittelisin pitämään jaloille mukana mielummin lyhyitä (3–5) sarjoja suhteellisen raskailla painoilla. Treenivolyymi (käytännössä sarjat x toistot x painot = volyymi) on kuitenkin merkittävin tekijä lihaskasvussa, mutta voima on enemmän riippuvainen käytetystä painosta.

Käytännössä vaikuttaisi A1- ja A2- sekä B1- ja B2-treenit olevan identtisiä. Ainoa ero lienee, mihin suuntaan kämmen osoittaa hauiskääntöä tehdessä. Halutessassi liikkeissä voisi olla enemmänkin variaatiota.

Kyllä, lähestulkoon identtisiä ovat. Unohdin tosin mainita nämä, että treenissä A1 vedän leuat kapealla vastaotteella ja A2:ssa leveällä myötäotteella. B1:ssä teen pystärin tangolla, penkkipunnerruksen tasapenkillä ja B2:ssa arnold-prässin ja vinopenkkipunnerruksen. Ojentajille toki voisi tehdä ranskalaista punnerrusta taikka kapeaa penkkiä, mutta en saa niistä niin paljon irti kuin mitä timanttipunnerruksilla ja dipeillä käyttäen painoliivejä. Liekö tekniikkani paska?

Vipareissa ja pystysoudussa käytän säädettäviä kahvakuulia.

Mitä olet jaloille aiemmin tehnyt, kun olet noin onnelliseen asemaan päätynyt?

Jalkojeni "massiivisuus" johtuu futistaustasta ja juoksemisesta. Olen koko ikäni duunaillut jaloillani jotain, joten yläkroppa näyttää aika hennolta jos massaan katsoo.

Se lienee kuitenkin varmaa, että kehitys jaloille tyssää tällä ohjelmalla, mikä sinänsä on ihan ok, jos kerta niin haluat. Lihasryhmien priorisointi on joskus ihan perusteltua, mutta oma mielipiteeni on, ettei se ole kovin todennäköisesti tarpeen ensimmäisen treenivuoden aikana. Jos sitä kuitenkin haluat tehdä suosittelisin pitämään jaloille mukana mielummin lyhyitä (3–5) sarjoja suhteellisen raskailla painoilla. Treenivolyymi (käytännössä sarjat x toistot x painot = volyymi) on kuitenkin merkittävin tekijä lihaskasvussa, mutta voima on enemmän riippuvainen käytetystä painosta.

Kiitokset tästä ideasta! Olisiko järkeä vetästä vuorottain etu- ja takakyykky esim 5x5?

Kiitokset tästä ideasta! Olisiko järkeä vetästä vuorottain etu- ja takakyykky esim 5x5?

Olisi varmasti, mutta tuossakin saa kyllä jonkin verran volyymia aikaiseksi. Voisit tehdä jaloille vaihtelevasti vaikkapa 3x5, 3x4 tai 3x3. Painot raskaina, mutta tekniikka hyvänä. Disclaimer vielä loppuun, että itse olen toki vaikkapa tuon 5x5 kannalla, mutta sillä on suurempi todennäköisyys saada aikaiseksi lihaskasvuakin. Olen tosin myös hieman skeptinen sen suhteen onko jalkojen suurempi massa enemmän katsojan silmästä kiinni. Mahdollista toki.

Lisäpaino dipit ja punnerrukset ovat varmasti ihan kelvollisia ojentajille.

Olisko suositella jotain hyvää (ja halpaa) aminohappoja? En ole ikinä niitä käyttänyt ja näköjään aika laaja skaala löytyy erilaisia. Käsitin että tota BCAA:ta olisi ainakin hyvä ottaa treenin aikana, mutta niitäkin on paljon eri nimisiä ja hintasia kun Fitnesstukun sivulta kattelen.

Olisko suositella jotain hyvää (ja halpaa) aminohappoja? En ole ikinä niitä käyttänyt ja näköjään aika laaja skaala löytyy erilaisia. Käsitin että tota BCAA:ta olisi ainakin hyvä ottaa treenin aikana, mutta niitäkin on paljon eri nimisiä ja hintasia kun Fitnesstukun sivulta kattelen.

En millään jaksa nyt kaivaa tutkimuksia tähän mutta nykytietämyksen valossa BCAA on aikalailla turhin tuote ikinä. Siksi niiden hintakin on varmaan about puolittunut tässä viime aikoina. Perus hera on ainoa lisäproteiini mitä tarvitset. Ota drinkki tunti ennen treeniä ja toinen heti treenin jälkeen ja syö muuten fiksusti. Jos nyt väkisin haluat aminoita niin ota EAA, sekin tosin semi turhaa mutta olen minäkin rahaa tyhmempäänkin laittanut :)

Toi ei nyt aivan pidä paikkaansa. Mutta ei bcaa mikään ihmetuote ole. Hyvää intrakamaa varsinkin jos on cuttailee.

Eaa toki parempi yleiskäytössä. Kumpikaan ei ole mikään must hankinta kuhan ruokavaliossa on tarpeeksi proteiinia.

En millään jaksa nyt kaivaa tutkimuksia tähän mutta nykytietämyksen valossa BCAA on aikalailla turhin tuote ikinä. Siksi niiden hintakin on varmaan about puolittunut tässä viime aikoina. Perus hera on ainoa lisäproteiini mitä tarvitset. Ota drinkki tunti ennen treeniä ja toinen heti treenin jälkeen ja syö muuten fiksusti. Jos nyt väkisin haluat aminoita niin ota EAA, sekin tosin semi turhaa mutta olen minäkin rahaa tyhmempäänkin laittanut :)
Aika moni tainnut jättää perinteisen palkkariproden ja vetää vain EAA/BCAA tavarata intrassa.

Joo, aika moni tekee niin kuin joku random instagramguru joka saa miljoona turhaa tuotetta ilmaiseksi lisäravinnefirmoilta sanoo. Tai siksi että joku iso bodari sanoo huomanneensa selkeän hyödyn. Todellisuudessa on kuitenkin aika harvassa ne varteenotettavat tutkimukset jotka puoltaisivat bcaa hyötyjä yhtään missään tilanteessa. Bcaa stimuloi kyllä proteiinisynteesiä mutta se kun ei vielä riitä rakentamaan uutta lihasproteiinia vaan siihen tarvitaan muitakin aminohappoja. Toki jos nyt vaan haluat blokata lihaskatoa sen sijaan että kasvattaisit lihasta niin miksi ei, siihenkin tosin toimii paremmin esim EAA ja kun eikö noi ole about samoissa hinnoissa niin miksi sitä BCAAta pitäisi missään olosuhteissa hankkia? Edelleenkin olen sitä mieltä että Hera riittää ja sitäkään ei tarvita. Onhan noi aminojuomat tietysti hyvän makuisia.

EAA intrassa ok, bcaa/leusiini lisänä jotta leusiini saadaan tarpeeksi ylös. Toinen vaihtoehto pepto + bcaa/leusiini. Nämä siis jos haluaa hifistellä. Itse käytän tottumuksesta ja sillä ajatuksella ettei se ainakaan haittaa.

En silti ikinä korvaisi palkkarina hyvälaatuista heraa aminoilla ilman oikeasti hyvää syytä (terveydelliset syyt).

APUA!

Olen työstänyt iso-Arskan kultaista kuusikkoa nyt lähes neljän kuukauden ajan. Tuloksiin olen ollut tyytyväinen mutta jalkoihin on tarttunut huomattavasti enemmän lihaa suhteessa muualle kehoon ja se lievästi häiritsee.

Onko tässä (olevinaan 2-jakoinen) kotioloissa suoritetussa ohjelmassa mitään järkeä sen puolesta että yläkroppaan haen enempi massaan ja jalat jäisivät toistaiseksi vähemmälle huomiolle?

ps. Jos joku ihmettelee maven poissaoloa, niin sitä en tee koska alaselkäongelmat.

TREENI A1
Kyykky kehonpainolla 4x25 (Kyykky kehonpainolla siinä toivossa että jalat kiinteytyisi ja pienentyisivät)
Kulmasoutu 3x10
Olankohautukset 3x15
Hauiskääntö 4x10
Istumaannousut 3x25

TREENI B1
Pystypunnerrus 4x10
Vipunostot sivulle 3x12
Etunojapunnerus 2x25 (lämmittelynä penkille)
Penkkipunnerrus 4x10

TREENI A2
Kyykky kehonpainolla 4x25
Vaakasoutu lisäpainoilla 3x10
Olankohautukset 3x15
Hammerhauis 4x10
Istumaannousut 3x25

TREENI B2
Pystypunnerrus 4x10
Pystysoutu 3x12
Etunojapunnerrus 2x25 (lämmittelynä penkille)
Penkkipunnerrus 4x10

A-treeniin en ole laittanut kuin yhden suoran hauisliikkeen, koska mielestäni ne saa hyvin runtua jo edeltävissä selkäliikkeissä.

Pituutta minulla 185cm ja painoa 81kg, jos ne on jollain tapaa oleellista tietoa.

Jos ohjelma menee harakoille niin saa aivan suoraan sanoa. Vaihtoehtoja kuulisin mielelläni. Kiitokset etukäteen.
Viestistä ei ilmene kuinka monta kertaa viikossa treenaat? Kuitenkin itse jättäisin 2-jakoisesta kaiken ylimääräisen energiaavievän hifistelyn pois. Olankohautuksien tilalle esimerkiksi vinopenkki. Kyykyssä silti harkitsisin enemmän kuormaa vaikka tavoitteena ei ole massan saanti. Etunojapunnerruksetkin kuulostavat aika pitkiltä sarjoilta lämmittelyiksi. Toisen vatsalihastreenin voisi muuttaa esimerkiksi voimapyörällä rullailuksi tai linkkuveitsien teoksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom