Vyön käyttö salilla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pete75
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mä en tajuu miksi jengi haluu käyttää jotain apuvälineitä salilla? Eikös se ole idea että nostetaan ne painot omilla voimilla. Mä en ainakaan käytä mitään ranneremmejä ja vöitä. Jos ei jaksa treenata ilman remmejä niin sit pitää treenata enemmän puristusvoimaa tai vähentää painoa. Sama homma vyön kanssa.

Mä en tajuu miksi jengi haluu käyttää jotain apuvälineitä salilla? Eikös se ole idea että nostetaan ne painot omilla voimilla. Mä en ainakaan käytä mitään ranneremmejä ja vöitä. Jos ei jaksa treenata ilman remmejä niin sit pitää treenata enemmän puristusvoimaa tai vähentää painoa. Sama homma vyön kanssa.
Minä en ymmärrä,miksi ei voisi osassa sarjoista käyttää ja osassa ei ?
Miksi pitää olla joko tai ei?

Ainoat liikkeet missä vyö on mulla käytössä on kyykky ja mave(molemmat variaatioineen). Itse reenailen ilman vyötä siihen asti kunnes etsin 5max tai kovempia painoja(eli hyvin harvoin on vyö käytössä). Ja kyllä saan jaloille kyykyssä riittävän reenin ilman vyötä.. jalat sippaa aina ennen keskikroppaa ja sen jälkeen voikin mennä äheltämään vatsoja/selkää ties millä tapaa siihen perään.

Remmejä käytän vain kulmasoudussa, kyse ei oo siitä että tanko meinais tippua lattialle vaan jotenkin, ainakin kuvittelen saavani, lavat paremmin liikkeelle ja tehtyä liikkeen "enemmän selällä" kun käytän remmejä..

Kyykky on kyykky eikä mikään jalkaliike. Kyykky on miltei koko kroppaa rasittava liike, jos jalat haluaa ihan finaaliin treenata, niin se onnistuu paljon paremmin joillain prässeillä, hackeillä ym. masiinoilla missä ei tarvitse keskittyä muuhun kuin jaloilla runttaamiseen.

Olisiko tuo enemmän bodytreeniin sopivampi tapa? jos on vähän enemmän voimahakuinen treeni mielessä niin ehkä hommaa pitää katsoa vähän eri lailla..? Ajatuksia..?

Kyllähän sitä selkäliikkeissä liikkuu ihan samat romut oli remmit tai ei, mutta kyse onkin siitä minne se sitten menee. Tuntuu ainakin itellä menevän paremmin selälle remmeillä, mutta en niitä silti käytä, kokeiltua on tullut kyllä. Vedossa ennen vedin myötiksellä remmeillä, mutta nytten ristiotteella ilman, tunnun saavan paremman jämäkkyyden tunteen kroppaan ristiotteella ja sitä kautta myös enemmän romua.

Olisiko tuo enemmän bodytreeniin sopivampi tapa? jos on vähän enemmän voimahakuinen treeni mielessä niin ehkä hommaa pitää katsoa vähän eri lailla..? Ajatuksia..?

Voimatreenin riittää pelkkä kyykky vallan mainosti, ei tarvitse häkkejä tai prässejä kun eivät korreloi kyykkyyn niin hyvin. Enemmän kannattaa panostaa armottomaan keksivartaloharjoitteluun sekä takasosaston treenamiseen jos kyykkyä haluaa ylös.

Jo on kommentti... Idea on, että kun treenataan selkää, niin treenataan selkää, ei sormia.
Jos selkä jaksaa vetää maasta remmien kanssa 300kg, mutta ilman remmejä 200kg, niin ootko sitä mieltä, että mavea ei tehdä selkää kehittävillä painoilla, ennenkuin puristusvoimat riittää? Kaikkien ei ole tarkoitus kisailla voimanostossa...

Mulla ainakin selkäpäivänä taljojen, leuanvedon lisäpainoilla, kulmasoudun, maven ja haukkakäännön tangolla jälkeen loppuu pito näpeistä, jossei osassa sarjoja pidä remmejä.

Jo on kommentti... Idea on, että kun treenataan selkää, niin treenataan selkää, ei sormia.
Jos selkä jaksaa vetää maasta remmien kanssa 300kg, mutta ilman remmejä 200kg, niin ootko sitä mieltä, että mavea ei tehdä selkää kehittävillä painoilla, ennenkuin puristusvoimat riittää? Kaikkien ei ole tarkoitus kisailla voimanostossa...

Mulla ainakin selkäpäivänä taljojen, leuanvedon lisäpainoilla, kulmasoudun, maven ja haukkakäännön tangolla jälkeen loppuu pito näpeistä, jossei osassa sarjoja pidä remmejä.

Se johtuu siitä että sanonta "kerran remmit, aina remmit" pitää paikkansa.

Itse en tarvitse remmejä ikinä. Koska en ole niitä koskaan alkanut käyttääkään.
Enkä sitä suosittele kenellekkään.

E: ja toi vyön käyttö on semmonen muna vai kana-taistelu et ohhoh.
Vyön ideahan ei ole siinä että se vedetään niin superkireälle että sillä pitäis jotain suojata.
Idea on yksinkertaisuudessaan kasvattaa vatsasta tulevaa tuen määrää kun vyötä vasten voi painaa pakin.

En oo ikinä nähny vyötä mikä nostais kiloakaan rautaa :jahas:

Itse en suosi remmien käyttöä oikeastaan ikinä. Siinä on muitakin syitä kuin se että selkä jaksaisi enemmän ku forkut. Remmien kanssa "oppii" olemaan puristamatta täysiä koko aika, ja se hävittää hermotusta sormien ja loppukropan kanssa.
Ja forkut mitkä on vuosien ajan joutunu puristamaan saatanan kovaa on aika siistin näköset ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Se johtuu siitä että sanonta "kerran remmit, aina remmit" pitää paikkansa.

Itse en tarvitse remmejä ikinä. Koska en ole niitä koskaan alkanut käyttääkään.
Enkä sitä suosittele kenellekkään.

E: ja toi vyön käyttö on semmonen muna vai kana-taistelu et ohhoh.
Vyön ideahan ei ole siinä että se vedetään niin superkireälle että sillä pitäis jotain suojata.
Idea on yksinkertaisuudessaan kasvattaa vatsasta tulevaa tuen määrää kun vyötä vasten voi painaa pakin.

En oo ikinä nähny vyötä mikä nostais kiloakaan rautaa :jahas:

itsekin reenailin ennen esim selkää ilman vetoremmejä kun aina on ote on kuitenkin pysynyt hyvin tangossa isommillakin painoilla ja pitkissäkin sarjoissa.

joskus salikaveri sai puhuttua minut ympäri että ihan testimielessä rupesin kokeilemaan ja tein selkätreenit remmien kanssa. tulokset kasvoi roimasti ja paljon paremman tuntuman saa selälle.

nykyisin en vois kuvitella tekeväni ilman vetoremmejä. väitän lisäksi että puritusvoima näpeissä on yhä varmasti vähintäänkin yhtähyvä mitä ilman remmejä reenatessa, jopa parempi.
vyön käytön kannalta olen samaa mieltä, isoilla raudoilla vyö oikein käytettynä ehkäisee juuri niitä vammoja kun on vaan tarpeeksi tiukalla ja puristamalla vatsoilla vyötä vasten jämäkästi :D

Bodausmielessä käyttäminenkin on mun mielestä vähän kakspiippunen juttu.
Samoin kuin kaiken maailman "eristävät" liikkeet.
Itse olen aina ollut, ja luultavasti tulen aina olemaan sitä mieltä että kropan kokonaisvaltainen vahvistaminen ja opettaminen toimimaan yhtenäisenä yksikkönä on paras keino kaikkeen.

Force :D :thumbs:
Mutta niinhän se on, oli vyö tai ei, niin treenari joka tekee paljon vimputuksia esim. jaloille, voi saada hyvin hypertrofiaa aikaan, mutta verrattuna toiseen treenariin joka tekee suurimman osan ajasta liikkeitä jotka vahvistavat ja rakentavat koko PC:tä, (posterior chain) on 100% varmasti vahvempi, nopeampi, funktionaalisempi ja todennäköisesti isompi.

Force :D :thumbs:
Mutta niinhän se on, oli vyö tai ei, niin treenari joka tekee paljon vimputuksia esim. jaloille, voi saada hyvin hypertrofiaa aikaan, mutta verrattuna toiseen treenariin joka tekee suurimman osan ajasta liikkeitä jotka vahvistavat ja rakentavat koko PC:tä, (posterior chain) on 100% varmasti vahvempi, nopeampi, funktionaalisempi ja todennäköisesti isompi.

Tuohon sopien lainaus Pekka Anttilan artikkelista "Jalkakyykyn lihashuolto ja yleisimmät vammat, osa 2";

Kuten jo aikaisemmin mainitsin, niin keskivartaloharjoittelu ja erikoisesti vatsalihasten lajinomainen treenaaminen on mullistanut jalkakyykky harjoittelun. Kun katsotaan salilla isokokoisten bodarien harjoittelua, niin jalkapäivänä "heikko lenkki" näkyy kilometrin päähän. Ruhjotaan järjettömiä romuja jalkaprässissä. Hack-laitteessa reidet melkein räjähtävät suuruuttaan ja kun reisiojennusta ei voi tehdä painopakan loputtua, niin on vain tyydyttävä poseeraukseen peilin edessä nahkastringeissä.

Massiivisista reisistä huolimatta 200 kilolla jalkakyykky on hyvää huomenta-liikkeen ja neitsyyden varjelemisen sekoitus.
Jouni Grönman, painonnoston yksi suomalaisista "suurista" otti 70-kiloisena 200 kiloa etukyykkyä perse lattiassa ja vain esinahan paksuinen painonostovyö yllään. Keskivartalo oli kuin betoniin valettu ja reisien sisäpintaa koristeli pikkusormen paksuiset verisuonet...

Ahaha miten hauskasti kirjoitettu.

Hyvin kirjotettu, mutta totta, niin totta.
Charles Poliquin sano että kovin kyykky mitä on nähny oli ku 167 paunanen jäbä otti etukyykystä 531 paunaa. Voi olla että ei ihan paunan päälle noin ollu mutta kuitenkin.

Vahva keskivartalo on kaiken A ja O.
Ja se yleinen harhaluulo että se sixpack, eli rectus abdominis on yhtä kuin vahva vatsa ei auta asiaa yhtään..

Toinen mistä henk.koht en pidä yhtään on juurikin tuo em. treenityyli, kukin treenaa miten haluaa, mutta semmoinen podaamalla pumpattu, pelkkää arpikudosta oleva lihasmassa on suhteellisen hyödytöntä ja loukkaantumisherkkää.

Ja tosiaan, ei suunnattu kenellekkään, vain omia mietteitäni. En tosiaan sano että bodattu kroppa ei olisi hyvännäköinen, mutta kaikilla omat juttunsa :)

Nyt mä näkisin että filosooffi Fuhreri on asian ytimessä. Ja jos tuo vaffa keskikroppa yhdistetään kropan hyvään hallintaan liikkeessä kuin liikkeessä, enpä vyölle juuri käyttöä näe. Mutta enpä sen käyttöä olisi kieltämässääkään, vaikken sitä kelleen epähuomiossakaan itse mene suosittelemaan. Tai joillekkin hiiphoppareille ehkä, niillä kun monasti näyttää housut valahtavan turhan alas...

"kropan kokonaisvaltainen vahvistaminen ja opettaminen toimimaan yhtenäisenä yksikkönä on paras keino kaikkeen... ...Vahva keskivartalo on kaiken A ja O."

Filosooffi :D Mistäs tuo tuli?

Itse käytän kyllä siis vyötä, mutta omasta mielestäni oikein. Eli ei heti päälle ku on yli 60 tangossa. Vyön tehtävä on kuitenkin vain tarjota sitä lisätukea, ei toimia keskivartalon puolesta.

Eikös kaikki suuret ajattelijat ole filosooffeja? :D

"Filosooffi - Mistäs tuo tuli?"

Juu, eihän vyön käyttö mikään anteeksi antamaton rikos ole. Päinvastoin, varsinkin voimailussa sille kyllä on paikkansa kun se kerta sallittuihin varusteisiin kuuluu ihan raakakisoissakin, niin miksipä sitä ei käyttäisi, jos siitä kerta tuntee hyötyä saavan.

Mutta sille en kyllä keksi mitään perusteita, että se vyö vedetään siellä pukkarissa päälle ja otettan pois vasta suihkuun mentäessä. Mutta eipä tuokaan ole multa pois, joten ihan vapaasti saa noinkin toimia. Ilmeisesti juuri tuollaisesta toiminnasta tässä ketjussa oli alunperin kyse, ei niinkään siitä tarviiko voimailija vyötä vaiko eikö. Tai sitten mä vaan oon ihan kujalla taas...

Oliskin suuri ajattelija niin vois keksiä jotain suurta ja mahtavaa :D

Jooh, se on kyllä niin että voimailussa ja bodauksessa vyönkäytön periaatteilla on yhtä paljon yhteistä ku penkkityyleissäkin..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom