Vyön käyttö salilla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pete75
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tidus, itse en ole koskaan suosinut myötäotetta. Ja sitä en tajua kun väitetään että ristiote on loukkaantumisherkkä. Joka toinen sarja voi vaihtaa avoimena olevaa kättä niin voila, sulla on tasapaino.

Toki sä saat tasapainon niiden kahden sarjan välille kun vaihdat käsien asentoa, mutta ei sulla siellä yhden sarjan aikana samanlaista tasapainoa ole kuin myötäotteella.

Jos sulla on joku sairaus mikä rappeuttaa luustoa/lihaksistoa niin paljon että voit käytännössä räjähtää paloiksi koska vaan niin ymmärrän tommosen arpomisen.

Mutta ei herranjumala normaali ihminen mee päreiks niin helposti.
Opettele vaan kiltisti pois mukavuusalueelta pieni kuolemanpelko takaraivossa ni alkaa tapahtua salillaki vähän enemmän..

Jos sulla on joku sairaus mikä rappeuttaa luustoa/lihaksistoa niin paljon että voit käytännössä räjähtää paloiksi koska vaan niin ymmärrän tommosen arpomisen.

Opettele vaan kiltisti pois mukavuusalueelta pieni kuolemanpelko takaraivossa ni alkaa tapahtua salillaki vähän enemmän..

Mä ihan mielelläni annan tän selkävamman sulle ja tule sitten tänne pätemään. Kolme kuukautta sitten otin ilman vyötä ja remmejä kaksi kovaa sarjaa. Lopputulos: selkä kipeä kaksi kuukautta :thumbs:
Oli mulla vielä silloin(kin) hienona ajatuksena, että sillä se lähtee, millä se on tullutkin. Ei ole enää. Kun on tämän shown vetänyt tarpeeksi monesti läpi, niin rupean jo pikkuhiljaa uskomaan, ettei ne kovat painot ja ristiote ole minua varten.

En mä pelkää meneväni paloiks. Vähän samantyyppistä vaivaa ollut selässä kun Tiduksella, jota on kuvailtu, kuntoettu, rusauteltu, lepuutettu jne.. Mm. lääkäri, fysioterapeutti ja fysiatri on ohjeistanut tekemään maven myötäotteella. Tai toki ihan ensimmäinen ohje oli jättää kokonaan liike tekemättä, mutta myötäotteella tehtynä se on turvallisempi minulle kuin ristiotteella tehtynä.

Ja nyt ollaan tultu siihen pisteeseen että vaihtoehtoja on kolme:

1) En tee mavea

TAI

2) Teen mavea myötäotteella remmien ja vyön kera ja pidän selän ehjänä jatkossakin

TAI

3) Teen mavea ristiotteella ilman vyötä, jolloin vaarana loukkaantuminen ja kuukauden lepo

niin olen valinnut tuon vaihtoehdon kaksi. Mielestäni en tässä kohtaa joudu tinkimään mistään, vaan voin treenata mavea edelleen täysipainoisesti ilman loukkaantumisen vaaraa. Tämä ei siis ole mikään yleispätevä ohje kaikille punttipaavoille, vaan tämä on tilanne minun kohdallani.

Mä ihan mielelläni annan tän selkävamman sulle ja tule sitten tänne pätemään. Kolme kuukautta sitten otin ilman vyötä ja remmejä kaksi kovaa sarjaa. Lopputulos: selkä kipeä kaksi kuukautta :thumbs:
Oli mulla vielä silloin(kin) hienona ajatuksena, että sillä se lähtee, millä se on tullutkin. Ei ole enää. Kun on tämän shown vetänyt tarpeeksi monesti läpi, niin rupean jo pikkuhiljaa uskomaan, ettei ne kovat painot ja ristiote ole minua varten.

Ja kysehän ei voi missään nimessä olla siitä että et osaa vetää?
Laitappa tekniikkasi videolle niin lyön vetoa että sieltä löytyy se syy miksi "kovat painot ja ristiote ei ole sinua varten"

protoni, mikä sun selästä oli sit diagnoosi?

E: Toinen juttu mitä monet täälläkään ei tunnu tajuavan on se että todellisuudessa remmit LISÄÄVÄT loukkaantumisriskiä.

Laitappa tekniikkasi videolle niin lyön vetoa että sieltä löytyy se syy miksi "kovat painot ja ristiote ei ole sinua varten"

Kyllä se voi olla siitä kiinni. Epäilen vaan vahvasti. On sitä tekniikkaa nimittäin oikeasti hiottu ja katsottu videolta ennenkin. Kaikki pitäisi olla kunnossa.
e:Toinen juttu mitä monet täälläkään ei tunnu tajuavan on se että todellisuudessa remmit LISÄÄVÄT loukkaantumisriskiä.

Millä perusteella?

protoni, mikä sun selästä oli sit diagnoosi?

E: Toinen juttu mitä monet täälläkään ei tunnu tajuavan on se että todellisuudessa remmit LISÄÄVÄT loukkaantumisriskiä.

Röntgenissä ei syytä löydetty ja magneetteihin ei oteta ennen kun ei pysty liikkumaan. Vaiva kuitenkin on ilmennyt uudestaan kymmenisen kertaa ja parantunut 90%:sti joka kerta noin kuukauden levolla.

Yksi mahdollinen syy oli, että toinen jalka on hieman lyhyempi kun toinen, minkä johdosta saattaa veto olla vino vaikka itse oliskin suorassa tms.. Tätä pidettiin myös syynä siihen miksi vain toinen puoli kipeytyy ja toinen ei.

Millä tavalla ne remmit lisäävät loukkaantumisriskiä? Mulla ne ainakin vähentää.

Jossei voima, liikkuvuus tai kehonhallinta riitä tekemään liikettä puhtaasti, on harjoitus kuin harjoitus vaarallista. Avuksi tuohon on opetella se tekniikka uusiksi pienemmillä painoilla niin, ettei se kipeytä paikkoja ja lähteä sitä kautta uuteen nousuun painojenkin suhteen.

Tosin rakenteelliset "viat" voivat olla este tähän, mutta kovin harvassa ne ovat. Kyllä se syy kipuiluihin ym. yleensä löytyy muualta.

Mutta taas toisaalta, jos kerta tuntee itse, että vermeileiden kanssa treenailessa saavuttaa jonkin edun, mitä ei voisi ilman vermeleitä saavuttaa, niin mikäs siinä. Ei muuta ku remmit käteen, vyö tiukalle ja tanko kohti kattoa vain.

Kyllä se voi olla siitä kiinni. Epäilen vaan vahvasti. On sitä tekniikkaa nimittäin oikeasti hiottu ja katsottu videolta ennenkin. Kaikki pitäisi olla kunnossa.

Eli perusasiat on kunnossa? Pää pysyy alhaalla, tanko tulee jalkoja pitkin, jalat eivät mene suoraksi ennen aikojaa, paine pysyy vatsassa, lannerangan lordoosi ei katoa, yläselkä ei mene löysäksi yms??

Paljon on kovin rauta mitä oot vetänyt?

E: protoni, olisiko se sit skolioosi? kerro ensin miten remmit vähentävät riskiä? Sitä en ole vielä keksinyt.
Mutta jos vedät remmeillä kovaa rautaa mitä et pystyisi ilman remmejä niin esimerkiksi tilanne jossa voima loppuu mutta ote pitää remmien ansiosta lisää melko tuntuvasti aikaa jännityksessä, ja se ei tee välttämättä yhtään hyvää esimerkiksi lannerangan asennolle koska harvalla treenaajalla jotka remmejä käyttävät riittää ruuti ja kokemus siihen.

Ja kertoisitteko ystävällisesti minkälaisista raudoista puhutaan?? Jos täällä heitellään jotain selkävammoja alle 250kg sarjapainoilla niin väittäsin että tekniikassa tai sen puutteessa on vika 95%:sti

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eli perusasiat on kunnossa? Pää pysyy alhaalla, tanko tulee jalkoja pitkin, jalat eivät mene suoraksi ennen aikojaa, paine pysyy vatsassa, lannerangan lordoosi ei katoa, yläselkä ei mene löysäksi yms??

Pää pysyy alhaalla? En mä lattioita kattele samalla kun vedän? Katse/pää on hieman yläviistoon. Mitä tarkoitat "lannerangan lordoosion katoamisella"? Muuten kaikki on ok.

Paljon on kovin rauta mitä oot vetänyt?

Eipä tässä tosiaan kovia rautoja ole päästy vetämään, koska kuten protonillakin, vetely on loppunut aina hyvin nopeaan, jonka jälkeen on tullut yli kuukauden lepo. Mutta 180x4 vyöllä ja ristiotteella on paras sarja.

e:
Ja kertoisitteko ystävällisesti minkälaisista raudoista puhutaan?? Jos täällä heitellään jotain selkävammoja alle 250kg sarjapainoilla niin väittäsin että tekniikassa tai sen puutteessa on vika 95%:sti

No yllättäen :lol2: Mitähän helvetin merkitystä niillä sarjapainoilla nyt on? Päteekö tuo sama "sarjapainoluokitus" myös naisiin? Entä roinaajiin?

protoni, olisiko se sit skolioosi? kerro ensin miten remmit vähentävät riskiä? Sitä en ole vielä keksinyt.
Mutta jos vedät remmeillä kovaa rautaa mitä et pystyisi ilman remmejä niin esimerkiksi tilanne jossa voima loppuu mutta ote pitää remmien ansiosta lisää melko tuntuvasti aikaa jännityksessä, ja se ei tee välttämättä yhtään hyvää esimerkiksi lannerangan asennolle koska harvalla treenaajalla jotka remmejä käyttävät riittää ruuti ja kokemus siihen.

En mä mitään selkokielistä diagnoosia muista saaneeni koskaan. On vaan neuvottu olemaan tekemättä tai tekemään myötäotteella, jonka jälkeen ongelmia ei enää ole ollutkaan siinä määrin.

No mulla remmit vähentää riskiä sen takia, että mun maksimiraudat ei pysty näpeissä ilman remmejä myötäotteella, jonka takia taas joutuisin käyttämään ristiotetta, joka puolestaan lisää mun loukkaantumisriskiä.

E: 240kg taisin ottaa joskus ~5 vuotta sitten, jonka jälkeen nuo ykkösrautojen vedot on jääny tekemättä em. vaivoista johtuen. Tekniikkaa on ehditty taatusti hiomaan ihan riittävän kauan. Vertailun vuoksi, mikäs on Fuhrerin natikkamaksimi?

Se taitaa olla niin, että oletusarvosesti sairas on aina terveen mielestä luulosairas. Raittiinkin mielestä alkoholisti on vaan perso viinalle.

Ei pahalla, mutta juuri tätä tarkotin.
Ja lääkärit ei yleensä osaa sanoakkaan muutaku että tee kevyemmin tai älä ollenkaan. Osaatko sanoa edes varsinaista syy/seuraus-suhdetta mistä "vammautuminen" johtuu? Ja mikä osa sieltä vammautuu?

Pää pysyy alhaalla? En mä lattioita kattele samalla kun vedän? Katse/pää on hieman yläviistoon. Mitä tarkoitat "lannerangan lordoosion katoamisella"? Muuten kaikki on ok.

Eipä tässä tosiaan kovia rautoja ole päästy vetämään, koska kuten protonillakin, vetely on loppunut aina hyvin nopeaan, jonka jälkeen on tullut yli kuukauden lepo. Mutta 180x4 vyöllä ja ristiotteella on paras sarja.

e:

No yllättäen :lol2: Mitähän helvetin merkitystä niillä sarjapainoilla nyt on? Päteekö tuo sama "sarjapainoluokitus" myös naisiin? Entä roinaajiin?

En jaksa alkaa kirjottaa uudelleen mitään tekniikkajuttuja, selaa tätä trediä taaksepäin, siel on pitkät keskustelut tekniikasta.
Ja jos et ymmärrä mitä merkitystä on sarjapainoilla ja sillä että millä raudalla loukkaantuu ja miten ne liittyvät tekniikan heikkouksiin ni sillen en voi mitään.

E: sorry, olikin tredissä mave.

Ei pahalla, mutta juuri tätä tarkotin.
Ja lääkärit ei yleensä osaa sanoakkaan muutaku että tee kevyemmin tai älä ollenkaan. Osaatko sanoa edes varsinaista syy/seuraus-suhdetta mistä "vammautuminen" johtuu? Ja mikä osa sieltä vammautuu?

No kirjotin jo aikasemmin, että vahvin teoria oli että kaikki vaivat johtuvat toisesta jalasta joka on jonkin verran lyhyempi kun toinen. Ja sitä kun ei ole sen koommin suostuttu sen pidemmälle tutkimaan, koska se levolla korjautuu lähes kokonaan. Yksityisellä tuo varmaan onnistuisi jos ei olisi rahasta kiinni. Sillon nuorempana väläyteltiin toisen jalan pidennystäkin, joka ei liiemmin napannut kun näin sen toimenpiteen tehtävän yhdelle naapurin tytölle.

Olisin itse just ehdottanu tuota eripituisia jalkoja.. mut täällä onkin jo keretty niin pitkälle. Käypäs etsimässä itelles hiton hyvä omt-fysioterapeutti. Varmaan sinulla on mahallasi maaten ns lepoasennossa ranka pikkuisen kiero eripituisten jalkojen takia. Sopivilla pohjallisilla pystyy tuota korjaamaan aika paljon.

"Muuten kaikki on ok."
Sillä että kattelet ylöspäin vetäessä on aika vitun iso merkitys koko vedon kulkuun. Mietippä sivulta esimerkiksi kaularangan asentoa jos vertaat ylöspäin ja alaspäin suunnattuja silmiä?

Ja toinen juttu, kropalla on tapa seurata päätä, jos lähet pää pystyssä vetämään sinulla suuntautuu vetosuunta taakse, eikä ylös, joka jo sinällään on virhe.

Kyllä ristiotteellakin voi vetää, jos vain muistaa käyttää sitä kumminkin päin. Jos aina vetää kädet samoin päin ristiotteella niin varmasti menee pidemmän päälle selkä rikki kun tulee lihasepätasapainoa.

Tuostakin voidaan olla eri mieltä. Ite oon aina vetänyt ristiotteella enkä ole edes kokeillut vaihtaa käsien asentoa. Tähän mennessä loukkaantumiset 0.
Ja vaikka loukkaantuisinkin niin en tosiaankaan vaihtaisi käsien paikkaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom