Vyön käyttö salilla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pete75
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Itse käytän vyötä aina kun teen kyykkyä. Ja kyllä vaikka painoja on yleensä sarjoissa vaan se 50-80kg niin käytän vyötä tukemassa selkää, koska selässä on välilevypullistuma ja olen todennut että vyö tukee mukavasti selkää. Ilman vyötä joskus selässä vähän on tuntunut kipua, mutta vyönkaa ei ikinä. Selän takia olen ollut useissa tutkimuksissa ja aina on tullut lääkäriltä neuvoja että tee vaan sitä kyykkyä kevyillä painoilla selkä tuettuna.

Asiasta on näköjään erilaisia kokemuksia. Itellä vyönkäytön lopettaminen on vähentänyt selkävaivoja. Alussa joutui tiputtamaan painoja aika reilustikkin.

Ja vyöhän ei suoranaisesti tue selkää. Tukee vatsaa lisäämällä vatsaontelon painetta ja hyvät vatsaontelon paineet sitten tukee selkää. Pilkunnussimista, tiedän :).

ysikymppinen, ei toi musta todellakaan ole pilkunnussimista. Tärkeä tieto ettei vyötä käytetä väärin. Koska se vyö ei mitään auta jos se vaan vedetään päälle ja aletaan heilumaan.
Tai sit se pitää olla niin tiukalla ettei varmasti saa paineita sisään.

Perus treenaajalle ite suosittelen treenaamaan ilman vyötä ja vahvistamaan keskivartalon lihaksia progressiivisesti. Yuri Spinov kyykkäsi 425kg ja veti 355 ilman vyötä ja sanoi; "We make our own belt," said Spinov tapping his midsection.

Jees eli kaikki tutut ketä tunnen niin tosiaan kyykkää ilman vyötä, mutta itse olen todennut vyön käytön hyödylliseksi juuri tuon välilevynpullistuman takia ja tuntuu siitä olevan apua...

Selän hajoamisen jälkeen on tullu kyl käytettyä vyötä turhankin paljon. Keskiroppaa ja syviälihaksia tietenki reenaan sen minkä muu reeni antaa periks.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mun "treenifilosofiaan" kuuluu mahdollisimman vähäinen apuvälineiden käyttö.

En itse käytä vyötä, remmejä, siteitä tai muita välineitä. En kuitenkaan väitä, etteikö niistä ois jollekin apua, jotenkin on vaan päähän iskostunu ajatus siitä, että mahdollisimman vähäinen apuvälineiden käyttö vahvistaa kehoa ja niitä osa-alueita joita apuvälineillä paikataan (esim remmien käyttämättä jättö kasvattaa puristusvoimaa, vyön käyttämättä jättö keskivartalon voimaa jne).

En tiedä miten totta tämä väittämä on, mutta itselle tuntuu järkeen käyvältä...

En itse käytä vyötä, remmejä, siteitä tai muita välineitä. En kuitenkaan väitä, etteikö niistä ois jollekin apua, jotenkin on vaan päähän iskostunu ajatus siitä, että mahdollisimman vähäinen apuvälineiden käyttö vahvistaa kehoa ja niitä osa-alueita joita apuvälineillä paikataan (esim remmien käyttämättä jättö kasvattaa puristusvoimaa, vyön käyttämättä jättö keskivartalon voimaa jne).

Meikällä on sama filosofia nykyään. Ennen käytin noita kaikkia, vyö, remmit, ranne- ja polvisiteet. Treenin tavoite on vahvistaa kroppaa kauttaaltaan ja samalla kasvattaa lihasta. Tuli just tuo fiilis että paikkaan heikkouksia välineillä, koska saan niiden avulla nostettua enemmän. Jos jotain nostan niin kyllä sitten koko kropan kaikkien lihasten pitää olla tarpeeksi vahvoja siihen rautaan. Kyykyssä ja vedossa piti tiputtaa yli parikyt kiloa aluksi pois kun keskikroppa ei ollut tarpeeksi vahva. Penkissä, ja varsinkin käsipainopunnerruksissa, ainainen rannesiteiden käyttö oli jättänyt ranteet heikoiksi ja piti tiputtaa painoja. Vetoremmien ainainen käyttö oli jättänyt otevoiman heikoksi. Aika nopeasti nuo raudat sai samaan kuin välineiden kanssa.

En silti kritisoi välineiden käyttöä, koska kaikilla on omat tavoitteet treenistä. Jos haluaa kasvattaa pattia eikä funktionaalinen voima kiinnosta niin välineet käyttöön vaan. Jotkut ei taas pysty ilman rannesiteitä jostain syystä nostamaan lainkaan niin kyllähän niitä silloin ehdottomasti kannattaa käyttää.

Mulla ainaki tuntuu 'turvallisemmalta' mavessa pitää vyötä ku on painot +100kg. En tiedä onko siitä sitte todellista hyötyä vai ei, mutta ainaki psyykkistä tukea siitä saan.. Samoin penkatessa ku joskus käytin ni tuntu pikkusen tukevammalta nostaa (toisinaan sattu selän kaareen jollei käyttäny) ja jälleen toi sen psyykkisen avun että uskalsi sitten isompia rautoja siinäkin ottaa.. nykyää ei kyllä tuu käytettyä ku nii pienet painot muutenki joka liikkeessä..:david:

En silti kritisoi välineiden käyttöä, koska kaikilla on omat tavoitteet treenistä. Jos haluaa kasvattaa pattia eikä funktionaalinen voima kiinnosta niin välineet käyttöön vaan. Jotkut ei taas pysty ilman rannesiteitä jostain syystä nostamaan lainkaan niin kyllähän niitä silloin ehdottomasti kannattaa käyttää.

Mulla on ainaki heikot ranteet jo ihan ulkoapäin katottuna (kapeat ja hennot) ja särkee helvetisti heti jos ei käytä rannetukia penkissä tai ojentajassa tai hauiksessa ynnä muussa vastaavassa. Koitan aina välillä ottaa ilman, mutta sitte taas särkee helvetisti :dance: eli kai niitä on pakko käyttää olin sitte :david: tai en...

Mulla on ainaki heikot ranteet jo ihan ulkoapäin katottuna (kapeat ja hennot) ja särkee helvetisti heti jos ei käytä rannetukia penkissä tai ojentajassa tai hauiksessa ynnä muussa vastaavassa. Koitan aina välillä ottaa ilman, mutta sitte taas särkee helvetisti :dance: eli kai niitä on pakko käyttää olin sitte :david: tai en...

Mulla on ihan sama. Jos ei esim. just ranteet tunnu kestävän niin siteet käyttöön vaan ehdottomasti. Ei se mitenkään "vahvista" ranteita jos penkki ja haiuskääntö tuntuu siltä että paikat hajoaa. Pahimmassa tapauksessa pitää vaan jättää reenaus kokonaan pois. Aloitettuani käyttää siteitä on kyllä paljon paremmin pystyny reenaamaan kun saa eliminoitua ranteen, eikä särjekään enää.

Täälläkin sama, itellä on myös ohuet ranteet jne. mut siitä ne on vahvistunu ku on vaan jaksanu tehä ilman apuvälineitä. Ainoa, mis tarttisin remmejä(jos niitä tekisin) on mave. Ehkä leuanvedossa myötäotteella lisäpainojen kanssa vois tulla kysymykseen...:rolleyes:

Täälläkin sama, itellä on myös ohuet ranteet jne. mut siitä ne on vahvistunu ku on vaan jaksanu tehä ilman apuvälineitä. Ainoa, mis tarttisin remmejä(jos niitä tekisin) on mave. Ehkä leuanvedossa myötäotteella lisäpainojen kanssa vois tulla kysymykseen...:rolleyes:

Vaikka nykyää käytän kumisia vetoremmejä selkäliikkeissä, niin n. 3 vuotta sitten käytin niiden sijasta pelkästään magnesiumia :D mavea pysty tekee nii että sumo otteella otti toinen kämmenselkä ulos toinen sisällä ja vitusti magnesiumia ni kyllä pysy rauta kädessä vaikka välillä oli aika hurjatkin painot :hyvä: tosin veikkaan että salilla siitä ei paljoa tykätty mutta ei siitä kukaa eriksee tullu ikinä sanomaakaa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom