Vyön käyttö salilla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pete75
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
En mä ainakaan vyötä jatkuvasti käytä. Ainoastaan mavessa kun alkaa olla kovemmat sarjat edessä ja kyykyssä. En nyt itse luonnehtisi vyön käyttöä fuskaamiseksi, kyllä se mun mielestä antaa tukea ja turvaa siihen liikkeeseen, etenkin jos käy niin ettei se ykkönen meinaa noustakaan. Ja kyllä meikäläisen kohdalla tukilihakset silti ovat kehittyneet ja vahvistuneet rutkasti, kun vaan treenaa oikein.

Jos joku haluaa koko reenin ajan pitää vyötä, niin ei paljon meikää liikuta, vaikka vähän tyhmältä näyttääkin.

Kyllähän tuo vyön käyttö hauiskääntöä tehdessä kieltämättä vähän hassulta tuntuu.. Eikös sen hauiskäännön ole kuitenkin tarkoitus olla hauis-liike eikä selkäliike? Eli eikös jokin silloin mättää ja pahasti jos niin paljon ottaa selkään että painonnostovyötä tarvii käyttää? Sekin jo kertoo jotain että kyseiset henkilöt ketkä käyttävät vyötä hauiksia tehdessä eivät koskaan tee scotissa, koska silloin joutuu pudottamaan egopainoja liikaa.

No, eipä ole minulta pois, päinvastoin. Tulee vaan hyvä olo kun tietää että itse pystyy nostamaan scotissa yhtä paljon kun joku heijarilla tekevä seisaalteen. :)

no vyötä käyttäessä on myös se hyvä puoli että vyötärö pysyy kapeana kun vatsa ei pääse pullistumaan kesken sarjan. tietääkseni myös mentula käyttää lähes aina vyötä treeneissä. jos joku hauista tehdessään käyttää vyötä niin onko se osan teidänm mielestä jotenkin ääliö egoilija... hohhoijaa

Mä ainakin käytin vyötä viimeks kun tein hauiskääntöjä, joskus käytän vyötä jopa vipareissa. JA se ihan sen takia kun sattuu alaselkään sinne kohdistuessa momenttia. Sillon kun olin vielä kunnossa niin käytin vyötä pelkästään kovissa kyykyissä ja maastavedoissa.
Niin ja käyttää se Hulkkikin vyötä koko ajan ;)

Joku tuossa sanoi, että käyttää vyötä välilevyvamman takia. En nyt sano kenellekään, että miten pitäisi tehdä, mutta itsekin välilevypullistuman kärsineenä voin sanoa, että tekniikan siistiminen ja vyön poisjättäminen (=maltillisemmat painot) vahvistivat keskikroppaa ja auttoivat toipumisessa.

Nykyäänkään ei paljon tule vyötä käytettyä. En oikein osaa ottaa siitä enää hyötyä irti ja tuntuu, että se antaa valheellisen turvallisuuden tunteen. Kyllä vyönkin kanssa itsensä voi loukata.

Mun "treenifilosofiaan" kuuluu mahdollisimman vähäinen apuvälineiden käyttö.

En itse käytä vyötä, remmejä, siteitä tai muita välineitä. En kuitenkaan väitä, etteikö niistä ois jollekin apua, jotenkin on vaan päähän iskostunu ajatus siitä, että mahdollisimman vähäinen apuvälineiden käyttö vahvistaa kehoa ja niitä osa-alueita joita apuvälineillä paikataan (esim remmien käyttämättä jättö kasvattaa puristusvoimaa, vyön käyttämättä jättö keskivartalon voimaa jne).

En tiedä miten totta tämä väittämä on, mutta itselle tuntuu järkeen käyvältä...
Komppaan.

Itse käytin viimeksi vyötä maastavedon ykkösmaksimivedossa. Sitä ennen en enää muistakkaan... Jossainvaiheessa multa meni selkä todennäköisesti lihas- tai liikkuvuusepätasapainon takia, joten voipi olla, että nyt joudun käyttämään joskus vyötä. Toistaiseksi olen kyllä jättänyt käyttämättä.

Mistä ostaa hyvä vyö ? Tekeekö esim. jollanin tarjoustalon vyöllä mitään ? Eli onko jollekin harrastelijalle väliä onko vyö 100e tai 15e vyö ?

no vyötä käyttäessä on myös se hyvä puoli että vyötärö pysyy kapeana kun vatsa ei pääse pullistumaan kesken sarjan.

Tuo on tuollainen legenda, ei sitä mitenkään ole tutkittu että vaikuttaako tuo oikeasti vyötärön leveyteen. Voihan se olla, että vaikuttaa ja voihan se olla vaikuttamattakin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jeah. Meikälläkin on joku pikkasen päälle parinkympin vyö ja ihan hyvältä on tuntunut. Kai sekin tosin on yksilöllistä mikä sopii ja mikä ei.

harvoin tulee käytettyä tänään käytin ku oli selkä vielä toissapäiväsestä mavesta jäykkänä nii tein etukyykkyä vyön kanssa.

Joku tuossa sanoi, että käyttää vyötä välilevyvamman takia. En nyt sano kenellekään, että miten pitäisi tehdä, mutta itsekin välilevypullistuman kärsineenä voin sanoa, että tekniikan siistiminen ja vyön poisjättäminen (=maltillisemmat painot) vahvistivat keskikroppaa ja auttoivat toipumisessa.

Tuolle kannalle itsekkin kallistun kyllä tulevaisuudessa. Painoilla ei väliä koska nehän ovat vaan lukuja, vaan tekniikalla ja maltilla sitä parasta tulee. Rupes pelottamaan sen verran tuo alaselän kipuilu jotta tästä lähtien jätetään vyö pois käytöstä ja hinkataanpahan pienempiä painoja enemmän. :puntti:

Meikällä on sama filosofia nykyään. Ennen käytin noita kaikkia, vyö, remmit, ranne- ja polvisiteet. Treenin tavoite on vahvistaa kroppaa kauttaaltaan ja samalla kasvattaa lihasta. Tuli just tuo fiilis että paikkaan heikkouksia välineillä, koska saan niiden avulla nostettua enemmän. Jos jotain nostan niin kyllä sitten koko kropan kaikkien lihasten pitää olla tarpeeksi vahvoja siihen rautaan. Kyykyssä ja vedossa piti tiputtaa yli parikyt kiloa aluksi pois kun keskikroppa ei ollut tarpeeksi vahva. Penkissä, ja varsinkin käsipainopunnerruksissa, ainainen rannesiteiden käyttö oli jättänyt ranteet heikoiksi ja piti tiputtaa painoja. Vetoremmien ainainen käyttö oli jättänyt otevoiman heikoksi. Aika nopeasti nuo raudat sai samaan kuin välineiden kanssa.

En silti kritisoi välineiden käyttöä, koska kaikilla on omat tavoitteet treenistä. Jos haluaa kasvattaa pattia eikä funktionaalinen voima kiinnosta niin välineet käyttöön vaan. Jotkut ei taas pysty ilman rannesiteitä jostain syystä nostamaan lainkaan niin kyllähän niitä silloin ehdottomasti kannattaa käyttää.

Kuten myös. Haluan funktionaalista voimaa ja vahvistaa kehoa, joten en käytä mitään. Pitää vaan jättää ego pois salilta (tosin näin tulisi tehdä vaikka vöitä yms käyttäisikin) :)

Käytän kyykyssä ja maastavedossa... Tosin niissäki vasta niissä sarjoissa missä on kovat piipussa...:puntti:
Mut eipä mua häiritse vaikka joku vaikka mitä liikkeitä vyön kanssa, taino jos joku pohjenousuja vaikka tekee ni saattaa olla että alkaa jo vähä mietityttää et mitä helvettiä. :D

Käytän vyötä todella vähän, mutta käytän kuitenkin. Syynä alaselässä todettu Scheuermannin tai mikä olikaan syndrooma, mikä ei ole moneen vuoteen pahemmin vihoitellut mutta lyö selän aika pahasti lukkoon jos riuhtoo mavea paljon ilman vyötä. Kyykyt teen kontrolloidusti smithissä, koska normikyykyssä pamahti viime keväänän selkä noin 6 viikoksi aivan lukkoon (ei voinut tehdä mitään kyyristymistä vaativaa liikettä). Smithissä ei keskikroppa niin rasitu, että vyötä tarvitsis kun sarjapainotkin säälittävät 125-155 kg (treenaan lihashakuisesti).

Maasta vedän 100 kiloon asti (eli lämmittelyt) ilman vyötä ja siitä ylöspäin käytän vyötä.

Käytän kyykyssä ja maastavedossa... Tosin niissäki vasta niissä sarjoissa missä on kovat piipussa...:puntti:
Mut eipä mua häiritse vaikka joku vaikka mitä liikkeitä vyön kanssa, taino jos joku pohjenousuja vaikka tekee ni saattaa olla että alkaa jo vähä mietityttää et mitä helvettiä. :D

Sama juttu, lähinnä kyykätessä, mavettaessa ja kulmasoudussa isoilla raudoilla.

En kyllä ymmärrä sitä miten muilla on aikaa kytätä sitä, missä liikkeessä joku vyötä käyttää, en itsekään tod. laittaisi mihinkään hauiskääntöä varten vyötä, mutta ei se multa pois ole jos joku siinä sitä käyttää :rolleyes:

Aivan, unohtui mainita tuo kulmasoutu. 70 kg:lla en vielä käytä ellei selkä niin määrää, mutta 80 kg:sta eteenpäin vyö on mukana tukemassa keskivartaloa. Edelleen, kyse ei heikosta keskivartalosta vaan heikoista nikamista.

tuo vyön pois jättäminen on mun mielestä vähän kakspiippunen juttu ainakin kyykyissä.
saatteko te muka jaloille riittävän kovan treenin ennen kuin korsetti on kypsä? Mun mielestä kyykyn pitää antaa jaloille kunnolla osumaa ja jos sitten on vielä korsetis putua niin vetäsee sille vielä omaa reeniä..

tuo vyön pois jättäminen on mun mielestä vähän kakspiippunen juttu ainakin kyykyissä.
saatteko te muka jaloille riittävän kovan treenin ennen kuin korsetti on kypsä? Mun mielestä kyykyn pitää antaa jaloille kunnolla osumaa ja jos sitten on vielä korsetis putua niin vetäsee sille vielä omaa reeniä..

Kyykky on kyykky eikä mikään jalkaliike. Kyykky on miltei koko kroppaa rasittava liike, jos jalat haluaa ihan finaaliin treenata, niin se onnistuu paljon paremmin joillain prässeillä, hackeillä ym. masiinoilla missä ei tarvitse keskittyä muuhun kuin jaloilla runttaamiseen.

Suositut

Back
Ylös Bottom