Nosto vyö.

Meta title: 🔥 SALIVYÖ – TURVAA SELKÄ JA NOSTA RASKAAMPIA PAINOJA 🔥

Meta description: Vyö lisää keskivartalon tukea ja auttaa pitämään selän vakaana raskaissa nostoissa

Jeah. Meikälläkin on joku pikkasen päälle parinkympin vyö ja ihan hyvältä on tuntunut. Kai sekin tosin on yksilöllistä mikä sopii ja mikä ei.

Joku tuossa sanoi, että käyttää vyötä välilevyvamman takia. En nyt sano kenellekään, että miten pitäisi tehdä, mutta itsekin välilevypullistuman kärsineenä voin sanoa, että tekniikan siistiminen ja vyön poisjättäminen (=maltillisemmat painot) vahvistivat keskikroppaa ja auttoivat toipumisessa.

Tuolle kannalle itsekkin kallistun kyllä tulevaisuudessa. Painoilla ei väliä koska nehän ovat vaan lukuja, vaan tekniikalla ja maltilla sitä parasta tulee. Rupes pelottamaan sen verran tuo alaselän kipuilu jotta tästä lähtien jätetään vyö pois käytöstä ja hinkataanpahan pienempiä painoja enemmän. :puntti:

Meikällä on sama filosofia nykyään. Ennen käytin noita kaikkia, vyö, remmit, ranne- ja polvisiteet. Treenin tavoite on vahvistaa kroppaa kauttaaltaan ja samalla kasvattaa lihasta. Tuli just tuo fiilis että paikkaan heikkouksia välineillä, koska saan niiden avulla nostettua enemmän. Jos jotain nostan niin kyllä sitten koko kropan kaikkien lihasten pitää olla tarpeeksi vahvoja siihen rautaan. Kyykyssä ja vedossa piti tiputtaa yli parikyt kiloa aluksi pois kun keskikroppa ei ollut tarpeeksi vahva. Penkissä, ja varsinkin käsipainopunnerruksissa, ainainen rannesiteiden käyttö oli jättänyt ranteet heikoiksi ja piti tiputtaa painoja. Vetoremmien ainainen käyttö oli jättänyt otevoiman heikoksi. Aika nopeasti nuo raudat sai samaan kuin välineiden kanssa.

En silti kritisoi välineiden käyttöä, koska kaikilla on omat tavoitteet treenistä. Jos haluaa kasvattaa pattia eikä funktionaalinen voima kiinnosta niin välineet käyttöön vaan. Jotkut ei taas pysty ilman rannesiteitä jostain syystä nostamaan lainkaan niin kyllähän niitä silloin ehdottomasti kannattaa käyttää.

Kuten myös. Haluan funktionaalista voimaa ja vahvistaa kehoa, joten en käytä mitään. Pitää vaan jättää ego pois salilta (tosin näin tulisi tehdä vaikka vöitä yms käyttäisikin) :)

Käytän kyykyssä ja maastavedossa... Tosin niissäki vasta niissä sarjoissa missä on kovat piipussa...:puntti:
Mut eipä mua häiritse vaikka joku vaikka mitä liikkeitä vyön kanssa, taino jos joku pohjenousuja vaikka tekee ni saattaa olla että alkaa jo vähä mietityttää et mitä helvettiä. :D

Käytän vyötä todella vähän, mutta käytän kuitenkin. Syynä alaselässä todettu Scheuermannin tai mikä olikaan syndrooma, mikä ei ole moneen vuoteen pahemmin vihoitellut mutta lyö selän aika pahasti lukkoon jos riuhtoo mavea paljon ilman vyötä. Kyykyt teen kontrolloidusti smithissä, koska normikyykyssä pamahti viime keväänän selkä noin 6 viikoksi aivan lukkoon (ei voinut tehdä mitään kyyristymistä vaativaa liikettä). Smithissä ei keskikroppa niin rasitu, että vyötä tarvitsis kun sarjapainotkin säälittävät 125-155 kg (treenaan lihashakuisesti).

Maasta vedän 100 kiloon asti (eli lämmittelyt) ilman vyötä ja siitä ylöspäin käytän vyötä.

Käytän kyykyssä ja maastavedossa... Tosin niissäki vasta niissä sarjoissa missä on kovat piipussa...:puntti:
Mut eipä mua häiritse vaikka joku vaikka mitä liikkeitä vyön kanssa, taino jos joku pohjenousuja vaikka tekee ni saattaa olla että alkaa jo vähä mietityttää et mitä helvettiä. :D

Sama juttu, lähinnä kyykätessä, mavettaessa ja kulmasoudussa isoilla raudoilla.

En kyllä ymmärrä sitä miten muilla on aikaa kytätä sitä, missä liikkeessä joku vyötä käyttää, en itsekään tod. laittaisi mihinkään hauiskääntöä varten vyötä, mutta ei se multa pois ole jos joku siinä sitä käyttää :rolleyes:

Aivan, unohtui mainita tuo kulmasoutu. 70 kg:lla en vielä käytä ellei selkä niin määrää, mutta 80 kg:sta eteenpäin vyö on mukana tukemassa keskivartaloa. Edelleen, kyse ei heikosta keskivartalosta vaan heikoista nikamista.

tuo vyön pois jättäminen on mun mielestä vähän kakspiippunen juttu ainakin kyykyissä.
saatteko te muka jaloille riittävän kovan treenin ennen kuin korsetti on kypsä? Mun mielestä kyykyn pitää antaa jaloille kunnolla osumaa ja jos sitten on vielä korsetis putua niin vetäsee sille vielä omaa reeniä..

tuo vyön pois jättäminen on mun mielestä vähän kakspiippunen juttu ainakin kyykyissä.
saatteko te muka jaloille riittävän kovan treenin ennen kuin korsetti on kypsä? Mun mielestä kyykyn pitää antaa jaloille kunnolla osumaa ja jos sitten on vielä korsetis putua niin vetäsee sille vielä omaa reeniä..

Kyykky on kyykky eikä mikään jalkaliike. Kyykky on miltei koko kroppaa rasittava liike, jos jalat haluaa ihan finaaliin treenata, niin se onnistuu paljon paremmin joillain prässeillä, hackeillä ym. masiinoilla missä ei tarvitse keskittyä muuhun kuin jaloilla runttaamiseen.

Mä en tajuu miksi jengi haluu käyttää jotain apuvälineitä salilla? Eikös se ole idea että nostetaan ne painot omilla voimilla. Mä en ainakaan käytä mitään ranneremmejä ja vöitä. Jos ei jaksa treenata ilman remmejä niin sit pitää treenata enemmän puristusvoimaa tai vähentää painoa. Sama homma vyön kanssa.

Mä en tajuu miksi jengi haluu käyttää jotain apuvälineitä salilla? Eikös se ole idea että nostetaan ne painot omilla voimilla. Mä en ainakaan käytä mitään ranneremmejä ja vöitä. Jos ei jaksa treenata ilman remmejä niin sit pitää treenata enemmän puristusvoimaa tai vähentää painoa. Sama homma vyön kanssa.
Minä en ymmärrä,miksi ei voisi osassa sarjoista käyttää ja osassa ei ?
Miksi pitää olla joko tai ei?

Ainoat liikkeet missä vyö on mulla käytössä on kyykky ja mave(molemmat variaatioineen). Itse reenailen ilman vyötä siihen asti kunnes etsin 5max tai kovempia painoja(eli hyvin harvoin on vyö käytössä). Ja kyllä saan jaloille kyykyssä riittävän reenin ilman vyötä.. jalat sippaa aina ennen keskikroppaa ja sen jälkeen voikin mennä äheltämään vatsoja/selkää ties millä tapaa siihen perään.

Remmejä käytän vain kulmasoudussa, kyse ei oo siitä että tanko meinais tippua lattialle vaan jotenkin, ainakin kuvittelen saavani, lavat paremmin liikkeelle ja tehtyä liikkeen "enemmän selällä" kun käytän remmejä..

Kyykky on kyykky eikä mikään jalkaliike. Kyykky on miltei koko kroppaa rasittava liike, jos jalat haluaa ihan finaaliin treenata, niin se onnistuu paljon paremmin joillain prässeillä, hackeillä ym. masiinoilla missä ei tarvitse keskittyä muuhun kuin jaloilla runttaamiseen.

Olisiko tuo enemmän bodytreeniin sopivampi tapa? jos on vähän enemmän voimahakuinen treeni mielessä niin ehkä hommaa pitää katsoa vähän eri lailla..? Ajatuksia..?

Kyllähän sitä selkäliikkeissä liikkuu ihan samat romut oli remmit tai ei, mutta kyse onkin siitä minne se sitten menee. Tuntuu ainakin itellä menevän paremmin selälle remmeillä, mutta en niitä silti käytä, kokeiltua on tullut kyllä. Vedossa ennen vedin myötiksellä remmeillä, mutta nytten ristiotteella ilman, tunnun saavan paremman jämäkkyyden tunteen kroppaan ristiotteella ja sitä kautta myös enemmän romua.

Olisiko tuo enemmän bodytreeniin sopivampi tapa? jos on vähän enemmän voimahakuinen treeni mielessä niin ehkä hommaa pitää katsoa vähän eri lailla..? Ajatuksia..?

Voimatreenin riittää pelkkä kyykky vallan mainosti, ei tarvitse häkkejä tai prässejä kun eivät korreloi kyykkyyn niin hyvin. Enemmän kannattaa panostaa armottomaan keksivartaloharjoitteluun sekä takasosaston treenamiseen jos kyykkyä haluaa ylös.

Jo on kommentti... Idea on, että kun treenataan selkää, niin treenataan selkää, ei sormia.
Jos selkä jaksaa vetää maasta remmien kanssa 300kg, mutta ilman remmejä 200kg, niin ootko sitä mieltä, että mavea ei tehdä selkää kehittävillä painoilla, ennenkuin puristusvoimat riittää? Kaikkien ei ole tarkoitus kisailla voimanostossa...

Mulla ainakin selkäpäivänä taljojen, leuanvedon lisäpainoilla, kulmasoudun, maven ja haukkakäännön tangolla jälkeen loppuu pito näpeistä, jossei osassa sarjoja pidä remmejä.

Jo on kommentti... Idea on, että kun treenataan selkää, niin treenataan selkää, ei sormia.
Jos selkä jaksaa vetää maasta remmien kanssa 300kg, mutta ilman remmejä 200kg, niin ootko sitä mieltä, että mavea ei tehdä selkää kehittävillä painoilla, ennenkuin puristusvoimat riittää? Kaikkien ei ole tarkoitus kisailla voimanostossa...

Mulla ainakin selkäpäivänä taljojen, leuanvedon lisäpainoilla, kulmasoudun, maven ja haukkakäännön tangolla jälkeen loppuu pito näpeistä, jossei osassa sarjoja pidä remmejä.

Se johtuu siitä että sanonta "kerran remmit, aina remmit" pitää paikkansa.

Itse en tarvitse remmejä ikinä. Koska en ole niitä koskaan alkanut käyttääkään.
Enkä sitä suosittele kenellekkään.

E: ja toi vyön käyttö on semmonen muna vai kana-taistelu et ohhoh.
Vyön ideahan ei ole siinä että se vedetään niin superkireälle että sillä pitäis jotain suojata.
Idea on yksinkertaisuudessaan kasvattaa vatsasta tulevaa tuen määrää kun vyötä vasten voi painaa pakin.

En oo ikinä nähny vyötä mikä nostais kiloakaan rautaa :jahas:

Itse en suosi remmien käyttöä oikeastaan ikinä. Siinä on muitakin syitä kuin se että selkä jaksaisi enemmän ku forkut. Remmien kanssa "oppii" olemaan puristamatta täysiä koko aika, ja se hävittää hermotusta sormien ja loppukropan kanssa.
Ja forkut mitkä on vuosien ajan joutunu puristamaan saatanan kovaa on aika siistin näköset ;)

Back
Ylös Bottom