Vyön käyttö salilla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pete75
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Juuri tänään vetelin maasta ilman vyötä ja sit pumppasin yhen vitosen, ni eikö tullu alaselkään heti kipua. Ei mitään vakavaa, mutta kuitenkin. Tästä lähin vyö aina mavessa! :-) Etukyykyssä jatkan ilman ku ei siihe kuitenkaa nii paljo tuu romuja työnnettyä tankoon. Toivottavasti loukkaantumisvapaa salillakäynti jatkuu niinku tähänki asti.
Nimim. "6 vuotta punttia ilman mitään loukkaantumista"

Ja maasta vetäessä ei voi käyttää suuria painoja ja alaselkä ei ole vaarassa? :david: Kyllä väitän että suuremman rasituksen alaselkää saa tuolla mavella :D

Voi olla suurempi rasitus, mutta pohjenousussa riskinä on meikän mielestä selän meneminen liikaa taaksepäin kaarelle eli päinvastoin kuin mavessa. Ja mavessa ei kyllä keskittyminen keskivartaloon kovin helposti herpaannu kun taas pohjenousussa saattaa "unohtua" ja selkä päästä paskaan asentoon (myös Hulkki suosittelee pohjenousuun vyötä ;) ). Ite en ole pitkään aikaan käyttänyt vyötä missään liikkeessä mihin alaselkä osallistuu aktiivisesti ja pyrkii pyöristymään, eli kyykyt, vedot, jullet. Sen sijaan juuri näissä missä selän rooli on staattinen tai selkä tuppaa menemään taaksepäin kaarelle (esim. pystäri seisten), olen kokenut vyöstä olevan ehkä jotain pientä hyötyä. Yleisesti vyön ja kaikkien apuvälineiden käyttö on meikän treenifilosofian vastaista, niinkuin näköjään tässä ketjussa on tuolla aikaisemmin tullut postattuakin.

Fuhrer kiteytti sen hyvin;
Itse olen aina ollut, ja luultavasti tulen aina olemaan sitä mieltä että kropan kokonaisvaltainen vahvistaminen ja opettaminen toimimaan yhtenäisenä yksikkönä on paras keino kaikkeen.

Btw. Onkohan tätä tutkittu, että pystyykö nostovyöllä oikeasti vähentämään selkäongelmien syntyä esim. kyykyissä ja maveissa?

Mitkä olisi mielestänne parhaita keski vartalon vahvistavia liikkeitä? Onko tuo sivutaivutus mitä tehdään kyljille niin miten turvallinen liike selälle, piti jonku aikaa sit aloittaa tekee kylkiä kun ei ollu ennen ohjelmassa niin en keksiny muita liikkettä kun sen, onko kyljille muita likkeitä kun tuo?

Mitkä olisi mielestänne parhaita keski vartalon vahvistavia liikkeitä? Onko tuo sivutaivutus mitä tehdään kyljille niin miten turvallinen liike selälle, piti jonku aikaa sit aloittaa tekee kylkiä kun ei ollu ennen ohjelmassa niin en keksiny muita liikkettä kun sen, onko kyljille muita likkeitä kun tuo?

Mulla o etukyykky vahvistanu myllyä kovastikin.

En jaksa lukea koko ketjua, mutta kirjoitan tähän oman vyönkäyttöni.

Käytän voimanostovyötä, jonka olen kokenut antavan parhaan tuen. En vedä vyötä niin kireälle että henki ei kulje, vaan jätän löysiä sen verran, että saan tuen vyöstä vatsaa "pullistamalla". Liikkeitä, joissa vyötä käytän, ovat erilaiset kyykyt, maastaveto ja kulmassa tehtävät soudut. Joskus toki jossain muussakin. Ja tietenkään en käytä vyötä kaikissa sarjoissa, vaan vain kovimmissa sarjoissa.

Paitsi fyysisenä tukena, vyö toimii ainakin minulla myös psyykkisenä tukena. Uskallan paljon paremmin tehdä sarjaa isommilla painoilla kun minulla on vyö ympärilläni tukea antamassa. Itseluottamus on vyön kanssa parempi.

Parhaat ollut itselle etukyykky ja mave. Siihen lisäksi voimapyörä, istumaannousut lisäpainoilla ja kyljet kp, niin avot.
Kylkiä teen joskus myös smithissä, kun loppuu nuo käsipainot kesken.

Jep, tietty mavee teen kans ja seki tehny terää. Huomaa jopa penkkipunnerruksessa, mite keskikropan vahvistumine tuo tukevuutta nostoon.

Edit: Lähti taas haahuilee vähä offtopic. Sorge!

Pannaas jäitä hattuun, sillä eihän kokonaisuutta voi kukaan tietää. Itsekin iskiasvaivaisena ymmärrän hyvin kunnollisen vyön käytön kaikissa liikkeissä ja kaikilla painoilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom