Pikkutoiston Pakkojättiläinen - Ylikunto

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Kylläpä suhtautui tuossa jonkin aikaa sitten julkinen terveydenhuolto hyvin kun itselläni oli ollut pari päivää pistäviä suht voimakkaita rintakipuja joista pystyin psyykkiset tekijät laskemaan pois.
Muutaman soiton jälkeen lähdin sitten tk- päivystykseen jossa piti päästä heti lääkärille.
Sinne mennessä sanottiin että älä tänne tule jos nopeasti lekurille haluat. Lopulta hoitaja sitten otti parin minsan EKG:n ja kävi näyttämässä lääkärille ja tuli hetken päästä takaisin närästystablettejen kanssa ja sanoi ettei ole mitään ongelmaa. Menin vähän hämilleen ja kerroin että en mä närästyksen takia tänne tulis tällä kiireellä. :curs:
Viime vko loppunakin tuli noin 12 kilsan lenkin viimemetreillä aika kovia vihlasuita rinnassa. Paljon treenaavana(etenkin aerobista) olis kiva saada kaikki tekijät poissuljettua ja asiantuntijan mielipide asiaan ettei ole pahemmasta kyse. Kumma juttu että eivät osanneet edes ajatella ylikunnon mahdollisuutta. Voihan tuo meinaan olla ylikuntoakin joskus, sitäkin mulla oli yhessä vaiheessa eli uni ei tullut, hikoilutti paljon ja voimat poissa ja pulssi nousi heti. Toki edelleenkin jos liian äkkiä treenin jälkeen menee petiin niin tulee aika liskojen yö. :david:

Terve taas!

Valitin täällä pari kuukautta sitten, kun lääkäri ei ottanut mua tosissaan. No, painostin sitä vielä lisää ja hän lopulta suostui kirjoittamaan lähetteen TYKS:iin tarkempiin tutkimuksiin ja sisätautien erikoislääkärille. Nyt olen kymmeniä verikokeita viisaampi ja monissa erilaisissa keuhko- ym. kokeissa käynyt. Diagnoosina on kilpirausen vajaatoiminta. Lievä vajaatoiminta näkyi jo aiemmissa verikokeissa, mutta nyt tehtiin myös TRH-koe, jossa asia vahvistui. Aloitin tänään lääkityksen ja ensimmäinen kontrolli on toukokuun lopulla.
Moro, Meikäläisellä todettiin kilpirauhasen krooninen autoimmuuni tulehdus n. 2 kuukautta sitten ja sen seurauksena kilpparin vajaatoimintaa. Ollut itselläkin moneen otteeseen fiilis olisko sitä ylikunnossa kun pumppu hakkaa jo pienestä reenistä ja sykkeen nousu 150 paremmalle puolelle tuntuu jo pahalta. Vieläkin tätä fiilistä on aika ajoin, mutta parempaan suuntaan ollaan kaiketi menossa. Kaikki alkoi jo viime syksynä kolmen poskiontelotulehduksen voimin ja juoksin lääkärissä kunnes tämä kilpparijuttu selvisi kaikkien muiden juttujen jälkeen. Ei meinannut kukaan ottaa tosissaan, että ukossa on jotain vialla. Nyt olen tosiaan "lääkkeet" saanut tuohon kilpirauhaseen ja niiden pitäis kaiketi auttaa. Menee vaan jonkun aikaa, että löydetään tasapaino paljonko sitä thyroxiinia pitää syödä. Pääasia kuitenkin on, että tietää mikä on vialla. Kyllä se kait nyt treeniin vaikuttaa jos on ollut tulehdus kropassa yli puolivuotta eikä mikään tunnu auttavan... Tsemppiä!

Moro, Meikäläisellä todettiin kilpirauhasen krooninen autoimmuuni tulehdus n. 2 kuukautta sitten ja sen seurauksena kilpparin vajaatoimintaa. Ollut itselläkin moneen otteeseen fiilis olisko sitä ylikunnossa kun pumppu hakkaa jo pienestä reenistä ja sykkeen nousu 150 paremmalle puolelle tuntuu jo pahalta. Vieläkin tätä fiilistä on aika ajoin, mutta parempaan suuntaan ollaan kaiketi menossa. Kaikki alkoi jo viime syksynä kolmen poskiontelotulehduksen voimin ja juoksin lääkärissä kunnes tämä kilpparijuttu selvisi kaikkien muiden juttujen jälkeen. Ei meinannut kukaan ottaa tosissaan, että ukossa on jotain vialla. Nyt olen tosiaan "lääkkeet" saanut tuohon kilpirauhaseen ja niiden pitäis kaiketi auttaa. Menee vaan jonkun aikaa, että löydetään tasapaino paljonko sitä thyroxiinia pitää syödä. Pääasia kuitenkin on, että tietää mikä on vialla. Kyllä se kait nyt treeniin vaikuttaa jos on ollut tulehdus kropassa yli puolivuotta eikä mikään tunnu auttavan... Tsemppiä!

Kiitos tsempistä! Vertaistuki on aina paikallaan. Ottaa kyllä hiukan voimille juosta eri tutkimuksissa harva se viikko. Tänään olin aamupäivällä verikokeissa ja seuraavat kokeet on ensi maanantaina. Kilpparifoorumi on kyllä valaissut tosi monta asiaa ja helpottaa tietää, miten niin moni seikka voi johtua vain tästä! Tällä hetkellä syön tyroksiinia kokonaisen tabun päivässä ja odotan kuin kuuta nousevaa, milloin "uusi" Viiwi alkaa kuoriutua esiin. Tiedän, että siihen menee aikaa, mutta toivo elää ;) Oletko sä alkanut saada jo puhtia takaisin ja pystynyt liikkumaan enemmän?

Olen yrittänyt treenailla 3-4 kertaa viikossa. uusi työ on välillä rytmiä sotkennut, mutta pääsääntöisesti noin. Tuntui siltä, että lääkkeet paransi olotilaa heti alkuun, mutta sitten tuli hiukan takapakkia. Viime viikolla nostettiin taas thyroksiinin määrää ja katotaan nyt jos vaikka auttais taas. Välillä pystyin jo reenaamaan melko kovaakin. HST treeniä olen koittanut vetää läpi, mutta en ole ihan vakuuttunut sopiiko se tähän miten. Ei tahdo oikein paikat palautua seuraavaan reeniin. No minkäs teet kun salilta ei osaa olla poiskaan :).

Tutkimuksissa käyty..

Liittyen yli vuoden "ylikuntoon" kävin ensimmäisissä "kunnon" tutkimuksissa

Kävin ensimmäisenä laajoissa verikokeissa kotikaupungissani ja tuloksissa ei näkynyt mitään poikkeavaa.
Keskiviikkona kävin urheilulääkärin vastaanotolla Helsingin urheilulääkäriasemalla ja suoritin spiroergometri testin (polkupyörä rasituskoe) jonka aikana tarkkailtiin laktaattiarvoja, hengitystä, sykettä ja verenpainetta. Kokeessa ilmeni että jo 80w teholla (toinen rasituspykälä, todella kevyt polkea) alkoivat laktaattiarvot (maitohapot) nousemaan mikä kuulemma ei ole normaalia. Myös hengityksessä oli kovemmalla kuormalla ongelmia.
Ortostaattista sykereaktiota tutkittaessa leposyke oli 56 ja kun nousin seisomaan syke nousi 106.

Sitten myös tehtiin ennen ja jälkeen testin puhallustehoa mittaava koe ja astmalääkkeen kanssa teho nousi 20% joten nuorena diagnosoitu astma, mikä ei kylläkään ole minua haitannut nuoruudessani huonontaa keuhkojen tehoa oleellisesti ja voi olla jollain tavalla tähän liittyvä asia.
Sain astmaan hoitavan +avaavan lääkityksen.

Summa summarum, paha urheilijan burnoutti.
Nyt muutama kuukausi täysin urheilematta, monipuolisesti syöden ja vain kevyitä lenkkejä kävelemällä suorittaen yritetään palautua tästä tilasta. Täytyy kiittää erityisesti urheilulääkäriaseman asiantuntevaa henkilöstöä ja lääkäreitä asiaan perehtymisestä ja asian ymmärtämisellä.

Kylläpä suhtautui tuossa jonkin aikaa sitten julkinen terveydenhuolto hyvin kun itselläni oli ollut pari päivää pistäviä suht voimakkaita rintakipuja joista pystyin psyykkiset tekijät laskemaan pois.
Muutaman soiton jälkeen lähdin sitten tk- päivystykseen jossa piti päästä heti lääkärille.
Sinne mennessä sanottiin että älä tänne tule jos nopeasti lekurille haluat. Lopulta hoitaja sitten otti parin minsan EKG:n ja kävi näyttämässä lääkärille ja tuli hetken päästä takaisin närästystablettejen kanssa ja sanoi ettei ole mitään ongelmaa. Menin vähän hämilleen ja kerroin että en mä närästyksen takia tänne tulis tällä kiireellä. :curs:
Viime vko loppunakin tuli noin 12 kilsan lenkin viimemetreillä aika kovia vihlasuita rinnassa. Paljon treenaavana(etenkin aerobista) olis kiva saada kaikki tekijät poissuljettua ja asiantuntijan mielipide asiaan ettei ole pahemmasta kyse. Kumma juttu että eivät osanneet edes ajatella ylikunnon mahdollisuutta. Voihan tuo meinaan olla ylikuntoakin joskus, sitäkin mulla oli yhessä vaiheessa eli uni ei tullut, hikoilutti paljon ja voimat poissa ja pulssi nousi heti. Toki edelleenkin jos liian äkkiä treenin jälkeen menee petiin niin tulee aika liskojen yö. :david:

Pistävä rintakipu voi olla useimmiten lihasperäinen kipu tai vaiva rintarangassa. Sydänperäinen kipu on yleensä puristavaa ja vannemaista, heijastuen vasempaan käteen. Toki sydänsairauksissa on muitakin oireita. Usein myös syynä voi olla se närästyskin. Ei lääkärit ensimmäisenä luonnollisestikaan ylikuntoa ajattele, mutta jos itse sitä epäilet niin tämän ketjun luettuasi tiedät varmasti mitä tehdä....eli pidä kunnolla taukoa ja lepää. Ei siihen lääkärin määräystä :) tarvita. Jos se ei auta niin sitten lääkäriin uudestaan.

Onko kukaan kokeillut ylikunto-oireisiin akupunktiota? Minulla se aikoinaan auttoi nukahtamisongelmiin ja muutoinkin rauhoitti ylikierroksella käyvää kehoa. Nyt olen menossa taas kun tuntuu et on turhan usein voimattomuutta, väsymystä ja sellaista ei-jaksa-ei viitti olo. Tällä kertaa vaivat ei kylläkään liity ylikuntoon.

päivitys tilanteeseeni. Olen päässyt hieman parempaan kuntoon oppimalla kuuntelemaan kroppaani ja liikkumalla kevyesti. Olen liikkunut vain silloin kun tuntuu riittävän hyvältä. Vuosi tätä huonoa palautumista rasituksesta takana ja kehitys jos sitä nyt onkaan, on todella hidasta. Minun oireeni poikkeavat selvästi teidän muiden oireista. Rasitus-sykkeeni ovat ainakin kohtalaisen normaalit ja leposykekin riittävän levon jälkeen normaali. Ongelmani on palautuminen rasituksesta, joka on tolkuttoman hidasta. Olen nyt tehnyt levänneenä alle tunnin kävelylenkkejä noin sadan sykkeellä ilman hengästymistä. Lenkin jälkeen olo hyvä ja normaali. Nukun yön yli ja seuraava päivä menee aivan sumussa ja väsymyksessä, ei mitään toivoa liikunnasta ja normaali oleminenkin raskasta. Jos teen jotain rasittavampaa eli vaikka hökkään sykkeellä 120 parikymmentä minuuttia, palautumiseen menee vastaavasti kahdesta kolmeen päivään.
Kysymys kuuluukin. Voiko peruskestävyys rapautua tähän kuntoon jos on treenannut vuosia liian suurilla tehoilla suhteessa peruskuntoon eikä ole osannut kuunnella kehoaan????????
Onko toivoa enää normaalista elämästä?

Tänään menin treeneihin ja treenasin täysiä siis. paini harjoitukset. Mutta jotenkin tuntuu vain, että en saa kaikkea irti suoraan sanoen ottaa päähän, vaikka treenaa täysii. Viime aikoina olen ollut aika väsynyt
ja vähän aikaa sitten treeneissä syke nousi helposti.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
johan on perkele. viime penkkitreenissä meni 3x3 77.5 kg ja tänään sitten ei noussut edes 82.5 kiloa kertaakaan lämmittelyjen jälkeen :( (piti mennä 2x2 82.5 kg) eihän tämä nyt ylikuntoa ole, mutta jonkin sortin ylirasittumista kuitenkin. kevyt viikko kehiin kait sitten vaan :/

päivitys tilanteeseeni. Olen päässyt hieman parempaan kuntoon oppimalla kuuntelemaan kroppaani ja liikkumalla kevyesti. Olen liikkunut vain silloin kun tuntuu riittävän hyvältä. Vuosi tätä huonoa palautumista rasituksesta takana ja kehitys jos sitä nyt onkaan, on todella hidasta. Minun oireeni poikkeavat selvästi teidän muiden oireista. Rasitus-sykkeeni ovat ainakin kohtalaisen normaalit ja leposykekin riittävän levon jälkeen normaali. Ongelmani on palautuminen rasituksesta, joka on tolkuttoman hidasta. Olen nyt tehnyt levänneenä alle tunnin kävelylenkkejä noin sadan sykkeellä ilman hengästymistä. Lenkin jälkeen olo hyvä ja normaali. Nukun yön yli ja seuraava päivä menee aivan sumussa ja väsymyksessä, ei mitään toivoa liikunnasta ja normaali oleminenkin raskasta. Jos teen jotain rasittavampaa eli vaikka hökkään sykkeellä 120 parikymmentä minuuttia, palautumiseen menee vastaavasti kahdesta kolmeen päivään.
Kysymys kuuluukin. Voiko peruskestävyys rapautua tähän kuntoon jos on treenannut vuosia liian suurilla tehoilla suhteessa peruskuntoon eikä ole osannut kuunnella kehoaan????????
Onko toivoa enää normaalista elämästä?
mulla on ollu samanlaisia oireita kun sulla. menin lääkäriin valittamaan huonounisuutta ja lekuri määräs lieviä masennuslääkkeitä. paulautuminen on nopeutunu huomattavasti! ja unet parantunu. vaikka en mielestäni ole masentunu.

Treenasin 1,5 viikkoa todella kovaa ja eilen oli treenin jälkeen kyllä ihmeellinen olo.. äkillisiä rintakipuja, pientä huimausta, pahoinvointia, väsymystä, sykkeen vaihtelua. Voiko kaikki em. oireet johtua vain kovasta yhden päivän treenistä vai pitäisikö alkaa himmailemaan ylirasituksen pelossa? Tulihan tuossa tuloksiakin, mutta ei tuo eilinen olotila häävi ollut. Tänään ihan hyvä fiilis, leposyke n. 60 ja seisomaannousun jälkeen 80, liekö tuo normaalia sitten..? Ajattelin perjantaina käydä katsomassa josko sitä olisi palautunut.

Nyt muutama kuukausi täysin urheilematta, monipuolisesti syöden ja vain kevyitä lenkkejä kävelemällä suorittaen yritetään palautua tästä tilasta. Täytyy kiittää erityisesti urheilulääkäriaseman asiantuntevaa henkilöstöä ja lääkäreitä asiaan perehtymisestä ja asian ymmärtämisellä.

Kävin tuossa männäviikolla Helsingin urheilulääkäriasemalla, ja olin myös palveluun erittäin tyytyväinen.

Oma tarinani:
Kuntoliikuntaa, lähinnä juoksua, olen harrastanut noin viisi vuotta, josta viimeiset kaksi vuotta varsin intohimoisesti. Loppusykystä asti olen ollut toisinaan hyvin stressaantunut opiskelujeni kanssa, mutta liikunnasta en tinkinyt. Treeniä tein 5-6 kertaa viikossa, mikä ei sinällään ole paljon edes minun kunnollani. Siksi en osannut varoa itseni rasittamista, ja kun oireet ilmaantuivat, kesti minulla yli kuukausi ymmärtää, mistä on kyse.

Nähdäkseni treenin painottuminen korkealle sykealueelle, stressi ja levon laiminlyöminen johtivat siihen, että helmikuun puolivälissä väsymys sai yliotteen. Opiskeleminen ei luonnistunut ja mielialat heiluivat sinne tänne. Luulin väsymystä ensin vain stressin tai ruokavalion aiheuttamaksi. Siispä pidin omaa lomaa ja keskityin syömään hyvin. Treenistäkin pidin taukoa. Olon palattua normaaliksi aloitin taas arvattavin seurauksin. Sitten kerran vähän pidemmän lenkin jälkeen sammuin täysin pariksi tunniksi ja väsymys ei lähtenyt yöunillakaan. Vasta silloin alkoivat hälytyskellot soida ja tajusin tarkastaa sykkeitäni. Leposyke aamulla oli säännöllisesti hulppeat 60, kun normaalisti se on ollut 43-46. Nyt ollaan päästy jo alle kuudenkymmenen.

Löin liikunnan nolille kolmeksi kuukaudeksi, mutta kiitos pääsykoerutistuksen, mistään levosta ei ole ollut tietoakaan. Sykkeet tulleet vähän alas. Nyt vihdoin pystyn pitämään lomaa. Kävinkin jo urheilulääkäriasemalla valittelemassa vaivojani ja katsomassa sydänfilmin ihan varmuuden vuoksi, kun on lähisuvussa ollut sydänvaivoja. Kaikki kunnossa ja lääkäri sanoi, että voin aivan hyvin aloittaa liikkumisen pikkuhiljaa. Kohonneesta sykkeestäkään ei kuulemma tarvitse olla niin huolissaan, jos nyt ei aivan käsistä lähde.

Niin ja oli mulla sellainen tärkeä pointti, että mielestäni suuri merkitys väsymykseni kehittymiseen oli myös sillä, miten vapaa-aikani käytin. Itse olen sellainen, että käyn luonnostani koko ajan pienillä kierroksilla ja aina pitäisi olla tekemässä jotain. Lepoaika ei ole lepoa, jos kotonakin tekee aina kolmea asiaa yhtä aikaa ja aloillaan oleminen tuntuu sietämättömältä.

Mutta paranemista odotellessa kesästä nauttien.

Mikä vikana? mulla on ollu pari vuotta ht-r/muscle+tai mass2 ja hyvin on jaksanu treenata ja nyt vaihdoin heraa ja tulokset tippui voiko olla mömmöissä noin iso ero vai onko sittenkii joku ylikunto päällä...ei kyl pitäis olla.,,

Mikä vikana? mulla on ollu pari vuotta ht-r/muscle+tai mass2 ja hyvin on jaksanu treenata ja nyt vaihdoin heraa ja tulokset tippui voiko olla mömmöissä noin iso ero vai onko sittenkii joku ylikunto päällä...ei kyl pitäis olla.,,

Näin vähillä alkutiedoilla ei voi vastata mihinkään. Sanon vaan, että minä en tiedä ja tuskin tietää kukaan muukaan. LISÄravinteilla ei niin kova merkitys ole. Ehkä syy löytyy sieltä muun ravinnon luota.

Ylikuntoa koittaisin vältellä ja ajattelin, että kun treenaan 6-7x viikossa, niin voinko pitää ikäänkuin jaloille ja muulle kropalle erikseen välipäivät? Vai pitäisikö välipäivän olla 100% palautumispäivä koko kropalle kerralla? Ajattelin että kun eilen oli futistreenit ja jalat on suhteellisen poikki, niin voinko pitää tätä päivää jaloille välipäivänä ja treenata rintaa normaalisti? Huomenna ja ylihuomenna ja lauantaina olis taas futista tiedossa ja sunnuntaina olen yleensä mennyt salille.

Tyhmä kysymys ja epäilen itse vahvasti että pitäis koko kropan palautua, mutta kunhan nyt kysäsen :)

Ylikuntoa koittaisin vältellä ja ajattelin, että kun treenaan 6-7x viikossa, niin voinko pitää ikäänkuin jaloille ja muulle kropalle erikseen välipäivät? Vai pitäisikö välipäivän olla 100% palautumispäivä koko kropalle kerralla? Ajattelin että kun eilen oli futistreenit ja jalat on suhteellisen poikki, niin voinko pitää tätä päivää jaloille välipäivänä ja treenata rintaa normaalisti? Huomenna ja ylihuomenna ja lauantaina olis taas futista tiedossa ja sunnuntaina olen yleensä mennyt salille.

Tyhmä kysymys ja epäilen itse vahvasti että pitäis koko kropan palautua, mutta kunhan nyt kysäsen :)

Tiedä en, mutta kuullut oon, että kyllä se on mahdollista näinkin hoitaa tuota palautumista. Ei siis perustu mihinkään oikeaan tietoon vaan kaverilta kuultuun.

Kaikessahan on kuitenkin kyse treenien kuormituksen rakentamisesta. Ilman lepopäiviäkin pystyy treenaamaan pitkään ilman ylirasituksen vaaraa, mutta tämä tietenkin tarkoittaa sitä, että ne harjoituksen on rakennettu kokonaisuutena sitä pitkää aikajaksoa varten. Myöskin tietenkin vaikuttaa se urheilevan henkilön oma kapasiteetti harjoitusmäärän rakentamiseen.

Siihen en osaa sanoa miten harjoitus pitää rakentaa, että välipäivät voi jakaa ylä- ja alakropan välille. Luulisin, että niiden tulisi olla sellaisia, jotka eivät hermostoa rasita liikaa, koska hermoston palautuminen vaatii paljon enemmän aikaa, kuin lihaksiston.

Noita 100% lepopäiviä mun mielestä tarvitaan silloin kun aletaan olla ylirasituksen rajoilla. En tiedä minkä ikäinen olet ja millainen harjoitustausta, mutta pikkuhiljaa harjoitusfrekvenssiä lisäämällä ja tehoakin kasvattamalla se kroppa tottuu tiheämpään harjoitteluun ja jos harjoittelu on oikein suunniteltu niin palautuukin siitä nopeammin, jolloin tällainen yläkroppa-alakroppa jaottelu toimii varmasti hyvin.

Kysymys oli mun mielestä hyvä ja jos siihen kunnon vastausta kaipaat niin kannattanee kääntyä JTO:n puoleen tuolla voimailuosion kysymyksiä jto:lle -threadissa.

Tiedä en, mutta kuullut oon, että kyllä se on mahdollista näinkin hoitaa tuota palautumista. Ei siis perustu mihinkään oikeaan tietoon vaan kaverilta kuultuun.

Kaikessahan on kuitenkin kyse treenien kuormituksen rakentamisesta. Ilman lepopäiviäkin pystyy treenaamaan pitkään ilman ylirasituksen vaaraa, mutta tämä tietenkin tarkoittaa sitä, että ne harjoituksen on rakennettu kokonaisuutena sitä pitkää aikajaksoa varten. Myöskin tietenkin vaikuttaa se urheilevan henkilön oma kapasiteetti harjoitusmäärän rakentamiseen.

Siihen en osaa sanoa miten harjoitus pitää rakentaa, että välipäivät voi jakaa ylä- ja alakropan välille. Luulisin, että niiden tulisi olla sellaisia, jotka eivät hermostoa rasita liikaa, koska hermoston palautuminen vaatii paljon enemmän aikaa, kuin lihaksiston.

Noita 100% lepopäiviä mun mielestä tarvitaan silloin kun aletaan olla ylirasituksen rajoilla. En tiedä minkä ikäinen olet ja millainen harjoitustausta, mutta pikkuhiljaa harjoitusfrekvenssiä lisäämällä ja tehoakin kasvattamalla se kroppa tottuu tiheämpään harjoitteluun ja jos harjoittelu on oikein suunniteltu niin palautuukin siitä nopeammin, jolloin tällainen yläkroppa-alakroppa jaottelu toimii varmasti hyvin.

Kysymys oli mun mielestä hyvä ja jos siihen kunnon vastausta kaipaat niin kannattanee kääntyä JTO:n puoleen tuolla voimailuosion kysymyksiä jto:lle -threadissa.
Kiitos kovasti. Kyselit harjoitustaustaa ja ikää ja noita niin vastailempa niihin. Kysäsen myös tuolla JTO:n threadiin :) Eli ikää on 17 vuotta, pituus noin 174cm ja paino 64kg. Kunto on ollut viimisen vuoden ajan mielestäni melko hyvä. Viimeisen ~4kk ajan olen treenannut niin, että jalkapallotreenit on 2-3 kertaa viikossa ja joka viikolle peli päälle. Salilla olen pyrkinyt käymään kolmesti viikkoon ja jos jostain syystä olen vaikka muualla ettei ole saliin tai reeneihin mahdollisuutta päästä, niin käyn lenkillä. Käytin sellaista täältä poimittua perus 1-jakoista tuon 3kk ajan ja vajaa kuukausi sitten vaihdoin seuraavanlaiseen ohjelmaan:
Maanantai
Etureidet
Kyykky: 4 sarjaa (12, 8, 6, 3)
Jalan ojennus: 3 sarjaa (10, 8, 6)

Takareidet
Maaten jalan koukistus: 3 sarjaa (10, 8, 6)

Pohkeet
Pohkeet seisten: 3 sarjaa (15, 12, 8)

Keskiviikko
Rinta
Penkkipunnerrus: 4 sarjaa (12, 8, 5, 5)
Dippi lisäpainoilla: 3 sarjaa (10, 8, 6)

Olkapäät
Pystypunnerrus istuen: 3 sarjaa (10, 8, 6)
Vipunostot sivuille: 3 sarjaa (12, 10, 8)

Ojentajat
Ranskalainen punnerrus maaten: 3 sarjaa (10, 8, 6)
Ojentajapunnerrus taljassa: 3 sarjaa (10, 8, 6)

Perjantai
Selkä
Maastaveto: 5 sarjaa (20, 15, 12, 8, 2)
Kulmasoutu: 3 sarjaa (8, 6, 6)
Leuanveto myötäotteella: 3 sarjaa (10, 8, 6)

Hauikset
Hauiskääntö tangolla: 3 sarjaa (10, 8, 6)
Hauiskääntö istuen käsipainoilla: 3 sarjaa (10, 8, 6)
Tuo ohjelma myöskin täältä poimittu. Kiitokset Härskille Härälle siitä, kovasti olen ohjelmastasi pitänyt.

Kiitos kovasti. Kyselit harjoitustaustaa ja ikää ja noita niin vastailempa niihin. Kysäsen myös tuolla JTO:n threadiin :) Eli ikää on 17 vuotta, pituus noin 174cm ja paino 64kg. Kunto on ollut viimisen vuoden ajan mielestäni melko hyvä. Viimeisen ~4kk ajan olen treenannut niin, että jalkapallotreenit on 2-3 kertaa viikossa ja joka viikolle peli päälle. Salilla olen pyrkinyt käymään kolmesti viikkoon ja jos jostain syystä olen vaikka muualla ettei ole saliin tai reeneihin mahdollisuutta päästä, niin käyn lenkillä. Käytin sellaista täältä poimittua perus 1-jakoista tuon 3kk ajan ja vajaa kuukausi sitten vaihdoin seuraavanlaiseen ohjelmaan:

Tuo ohjelma myöskin täältä poimittu. Kiitokset Härskille Härälle siitä, kovasti olen ohjelmastasi pitänyt.

Tuossa iässä kestää kyllä jumpata, tietenkin edellyttää sitä pidemmällä tähtäimellä tehtyä peruskuntopohjaa, mutta palautuminen on varmasti tehokasta.

Treeniohjelma ei niinkään kerro siitä kuinka rasittavaa esim. puntin tekeminen on elimistölle. Se miten kovalla intensiteetillä jumppaat on tärkeämpi tieto.

Kunhan muistat nuoruuden innostuksissasi sen, että kehitystä ei takaa pelkästään se treenin määrä. Iso kokonaisuus ja paljon eri osa-alueita, joten jos innostusta riittää niin kannattaa perehtyä tuohon ihmiskehon toimintaperiaatteeseen suorituksen kehittämiseksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom