Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos alan käyttämään glutamiinia + kreatiinia, Onko mahdollista, että ne estävät ylikunnot jatkossa?
Terve taas!
Valitin täällä pari kuukautta sitten, kun lääkäri ei ottanut mua tosissaan. No, painostin sitä vielä lisää ja hän lopulta suostui kirjoittamaan lähetteen TYKS:iin tarkempiin tutkimuksiin ja sisätautien erikoislääkärille. Nyt olen kymmeniä verikokeita viisaampi ja monissa erilaisissa keuhko- ym. kokeissa käynyt. Diagnoosina on kilpirausen vajaatoiminta. Lievä vajaatoiminta näkyi jo aiemmissa verikokeissa, mutta nyt tehtiin myös TRH-koe, jossa asia vahvistui. Aloitin tänään lääkityksen ja ensimmäinen kontrolli on toukokuun lopulla.
Moro, Meikäläisellä todettiin kilpirauhasen krooninen autoimmuuni tulehdus n. 2 kuukautta sitten ja sen seurauksena kilpparin vajaatoimintaa. Ollut itselläkin moneen otteeseen fiilis olisko sitä ylikunnossa kun pumppu hakkaa jo pienestä reenistä ja sykkeen nousu 150 paremmalle puolelle tuntuu jo pahalta. Vieläkin tätä fiilistä on aika ajoin, mutta parempaan suuntaan ollaan kaiketi menossa. Kaikki alkoi jo viime syksynä kolmen poskiontelotulehduksen voimin ja juoksin lääkärissä kunnes tämä kilpparijuttu selvisi kaikkien muiden juttujen jälkeen. Ei meinannut kukaan ottaa tosissaan, että ukossa on jotain vialla. Nyt olen tosiaan "lääkkeet" saanut tuohon kilpirauhaseen ja niiden pitäis kaiketi auttaa. Menee vaan jonkun aikaa, että löydetään tasapaino paljonko sitä thyroxiinia pitää syödä. Pääasia kuitenkin on, että tietää mikä on vialla. Kyllä se kait nyt treeniin vaikuttaa jos on ollut tulehdus kropassa yli puolivuotta eikä mikään tunnu auttavan... Tsemppiä!
Moro, Meikäläisellä todettiin kilpirauhasen krooninen autoimmuuni tulehdus n. 2 kuukautta sitten ja sen seurauksena kilpparin vajaatoimintaa. Ollut itselläkin moneen otteeseen fiilis olisko sitä ylikunnossa kun pumppu hakkaa jo pienestä reenistä ja sykkeen nousu 150 paremmalle puolelle tuntuu jo pahalta. Vieläkin tätä fiilistä on aika ajoin, mutta parempaan suuntaan ollaan kaiketi menossa. Kaikki alkoi jo viime syksynä kolmen poskiontelotulehduksen voimin ja juoksin lääkärissä kunnes tämä kilpparijuttu selvisi kaikkien muiden juttujen jälkeen. Ei meinannut kukaan ottaa tosissaan, että ukossa on jotain vialla. Nyt olen tosiaan "lääkkeet" saanut tuohon kilpirauhaseen ja niiden pitäis kaiketi auttaa. Menee vaan jonkun aikaa, että löydetään tasapaino paljonko sitä thyroxiinia pitää syödä. Pääasia kuitenkin on, että tietää mikä on vialla. Kyllä se kait nyt treeniin vaikuttaa jos on ollut tulehdus kropassa yli puolivuotta eikä mikään tunnu auttavan... Tsemppiä!
Kylläpä suhtautui tuossa jonkin aikaa sitten julkinen terveydenhuolto hyvin kun itselläni oli ollut pari päivää pistäviä suht voimakkaita rintakipuja joista pystyin psyykkiset tekijät laskemaan pois.
Muutaman soiton jälkeen lähdin sitten tk- päivystykseen jossa piti päästä heti lääkärille.
Sinne mennessä sanottiin että älä tänne tule jos nopeasti lekurille haluat. Lopulta hoitaja sitten otti parin minsan EKG:n ja kävi näyttämässä lääkärille ja tuli hetken päästä takaisin närästystablettejen kanssa ja sanoi ettei ole mitään ongelmaa. Menin vähän hämilleen ja kerroin että en mä närästyksen takia tänne tulis tällä kiireellä. :curs:
Viime vko loppunakin tuli noin 12 kilsan lenkin viimemetreillä aika kovia vihlasuita rinnassa. Paljon treenaavana(etenkin aerobista) olis kiva saada kaikki tekijät poissuljettua ja asiantuntijan mielipide asiaan ettei ole pahemmasta kyse. Kumma juttu että eivät osanneet edes ajatella ylikunnon mahdollisuutta. Voihan tuo meinaan olla ylikuntoakin joskus, sitäkin mulla oli yhessä vaiheessa eli uni ei tullut, hikoilutti paljon ja voimat poissa ja pulssi nousi heti. Toki edelleenkin jos liian äkkiä treenin jälkeen menee petiin niin tulee aika liskojen yö.![]()
mulla on ollu samanlaisia oireita kun sulla. menin lääkäriin valittamaan huonounisuutta ja lekuri määräs lieviä masennuslääkkeitä. paulautuminen on nopeutunu huomattavasti! ja unet parantunu. vaikka en mielestäni ole masentunu.päivitys tilanteeseeni. Olen päässyt hieman parempaan kuntoon oppimalla kuuntelemaan kroppaani ja liikkumalla kevyesti. Olen liikkunut vain silloin kun tuntuu riittävän hyvältä. Vuosi tätä huonoa palautumista rasituksesta takana ja kehitys jos sitä nyt onkaan, on todella hidasta. Minun oireeni poikkeavat selvästi teidän muiden oireista. Rasitus-sykkeeni ovat ainakin kohtalaisen normaalit ja leposykekin riittävän levon jälkeen normaali. Ongelmani on palautuminen rasituksesta, joka on tolkuttoman hidasta. Olen nyt tehnyt levänneenä alle tunnin kävelylenkkejä noin sadan sykkeellä ilman hengästymistä. Lenkin jälkeen olo hyvä ja normaali. Nukun yön yli ja seuraava päivä menee aivan sumussa ja väsymyksessä, ei mitään toivoa liikunnasta ja normaali oleminenkin raskasta. Jos teen jotain rasittavampaa eli vaikka hökkään sykkeellä 120 parikymmentä minuuttia, palautumiseen menee vastaavasti kahdesta kolmeen päivään.
Kysymys kuuluukin. Voiko peruskestävyys rapautua tähän kuntoon jos on treenannut vuosia liian suurilla tehoilla suhteessa peruskuntoon eikä ole osannut kuunnella kehoaan????????
Onko toivoa enää normaalista elämästä?
Nyt muutama kuukausi täysin urheilematta, monipuolisesti syöden ja vain kevyitä lenkkejä kävelemällä suorittaen yritetään palautua tästä tilasta. Täytyy kiittää erityisesti urheilulääkäriaseman asiantuntevaa henkilöstöä ja lääkäreitä asiaan perehtymisestä ja asian ymmärtämisellä.
Mikä vikana? mulla on ollu pari vuotta ht-r/muscle+tai mass2 ja hyvin on jaksanu treenata ja nyt vaihdoin heraa ja tulokset tippui voiko olla mömmöissä noin iso ero vai onko sittenkii joku ylikunto päällä...ei kyl pitäis olla.,,
Ylikuntoa koittaisin vältellä ja ajattelin, että kun treenaan 6-7x viikossa, niin voinko pitää ikäänkuin jaloille ja muulle kropalle erikseen välipäivät? Vai pitäisikö välipäivän olla 100% palautumispäivä koko kropalle kerralla? Ajattelin että kun eilen oli futistreenit ja jalat on suhteellisen poikki, niin voinko pitää tätä päivää jaloille välipäivänä ja treenata rintaa normaalisti? Huomenna ja ylihuomenna ja lauantaina olis taas futista tiedossa ja sunnuntaina olen yleensä mennyt salille.
Tyhmä kysymys ja epäilen itse vahvasti että pitäis koko kropan palautua, mutta kunhan nyt kysäsen![]()
Kiitos kovasti. Kyselit harjoitustaustaa ja ikää ja noita niin vastailempa niihin. Kysäsen myös tuolla JTO:n threadiinTiedä en, mutta kuullut oon, että kyllä se on mahdollista näinkin hoitaa tuota palautumista. Ei siis perustu mihinkään oikeaan tietoon vaan kaverilta kuultuun.
Kaikessahan on kuitenkin kyse treenien kuormituksen rakentamisesta. Ilman lepopäiviäkin pystyy treenaamaan pitkään ilman ylirasituksen vaaraa, mutta tämä tietenkin tarkoittaa sitä, että ne harjoituksen on rakennettu kokonaisuutena sitä pitkää aikajaksoa varten. Myöskin tietenkin vaikuttaa se urheilevan henkilön oma kapasiteetti harjoitusmäärän rakentamiseen.
Siihen en osaa sanoa miten harjoitus pitää rakentaa, että välipäivät voi jakaa ylä- ja alakropan välille. Luulisin, että niiden tulisi olla sellaisia, jotka eivät hermostoa rasita liikaa, koska hermoston palautuminen vaatii paljon enemmän aikaa, kuin lihaksiston.
Noita 100% lepopäiviä mun mielestä tarvitaan silloin kun aletaan olla ylirasituksen rajoilla. En tiedä minkä ikäinen olet ja millainen harjoitustausta, mutta pikkuhiljaa harjoitusfrekvenssiä lisäämällä ja tehoakin kasvattamalla se kroppa tottuu tiheämpään harjoitteluun ja jos harjoittelu on oikein suunniteltu niin palautuukin siitä nopeammin, jolloin tällainen yläkroppa-alakroppa jaottelu toimii varmasti hyvin.
Kysymys oli mun mielestä hyvä ja jos siihen kunnon vastausta kaipaat niin kannattanee kääntyä JTO:n puoleen tuolla voimailuosion kysymyksiä jto:lle -threadissa.
Tuo ohjelma myöskin täältä poimittu. Kiitokset Härskille Härälle siitä, kovasti olen ohjelmastasi pitänyt.Maanantai
Etureidet
Kyykky: 4 sarjaa (12, 8, 6, 3)
Jalan ojennus: 3 sarjaa (10, 8, 6)
Takareidet
Maaten jalan koukistus: 3 sarjaa (10, 8, 6)
Pohkeet
Pohkeet seisten: 3 sarjaa (15, 12, 8)
Keskiviikko
Rinta
Penkkipunnerrus: 4 sarjaa (12, 8, 5, 5)
Dippi lisäpainoilla: 3 sarjaa (10, 8, 6)
Olkapäät
Pystypunnerrus istuen: 3 sarjaa (10, 8, 6)
Vipunostot sivuille: 3 sarjaa (12, 10, 8)
Ojentajat
Ranskalainen punnerrus maaten: 3 sarjaa (10, 8, 6)
Ojentajapunnerrus taljassa: 3 sarjaa (10, 8, 6)
Perjantai
Selkä
Maastaveto: 5 sarjaa (20, 15, 12, 8, 2)
Kulmasoutu: 3 sarjaa (8, 6, 6)
Leuanveto myötäotteella: 3 sarjaa (10, 8, 6)
Hauikset
Hauiskääntö tangolla: 3 sarjaa (10, 8, 6)
Hauiskääntö istuen käsipainoilla: 3 sarjaa (10, 8, 6)
Kiitos kovasti. Kyselit harjoitustaustaa ja ikää ja noita niin vastailempa niihin. Kysäsen myös tuolla JTO:n threadiinEli ikää on 17 vuotta, pituus noin 174cm ja paino 64kg. Kunto on ollut viimisen vuoden ajan mielestäni melko hyvä. Viimeisen ~4kk ajan olen treenannut niin, että jalkapallotreenit on 2-3 kertaa viikossa ja joka viikolle peli päälle. Salilla olen pyrkinyt käymään kolmesti viikkoon ja jos jostain syystä olen vaikka muualla ettei ole saliin tai reeneihin mahdollisuutta päästä, niin käyn lenkillä. Käytin sellaista täältä poimittua perus 1-jakoista tuon 3kk ajan ja vajaa kuukausi sitten vaihdoin seuraavanlaiseen ohjelmaan:
Tuo ohjelma myöskin täältä poimittu. Kiitokset Härskille Härälle siitä, kovasti olen ohjelmastasi pitänyt.