Pikkutoiston Pakkojättiläinen - Ylikunto

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Jalat ovat isompi lihasryhmä kuin rinta, joten on selvää, että palautuminenkin kestää jaloissa enemmän aikaa.

Sitä mäkin toivon, että toi olisi se ainoa syy. Voiko olla, että yleiskestävyys olisi jaloissa niin paljon huonompi osasyynä tähän? Osaatko siihen vastata voiko yksi lihasryhmä mennä tuohon ylirasitus tilaan? Kauan olisi odotettavissa, että jalat tottuu tähän 1-jakoiseen ja rupee toimimaan paremmin, niinkuin rinnat ja muutkin jo tuntuvat toimivan? Tiedän, että ei se välttämättä samalla tasolla tule toimimaan, kun on vain yksi lepopäivä aina välissä ja jalat tarttis enemmän, mutta että edes jonkun verran tämä ero tasoittuisi?

Hävettää tehdä ensin kyykky 60kg ja sit penkki samoilla painoilla.:curs:

Sitä mäkin toivon, että toi olisi se ainoa syy. Voiko olla, että yleiskestävyys olisi jaloissa niin paljon huonompi osasyynä tähän? Osaatko siihen vastata voiko yksi lihasryhmä mennä tuohon ylirasitus tilaan? Kauan olisi odotettavissa, että jalat tottuu tähän 1-jakoiseen ja rupee toimimaan paremmin, niinkuin rinnat ja muutkin jo tuntuvat toimivan? Tiedän, että ei se välttämättä samalla tasolla tule toimimaan, kun on vain yksi lepopäivä aina välissä ja jalat tarttis enemmän, mutta että edes jonkun verran tämä ero tasoittuisi?

Hävettää tehdä ensin kyykky 60kg ja sit penkki samoilla painoilla.:curs:

Tilannettasi tai ohjelmaasi sen enempää tuntematta voisin heittää, että mikäli kyykky on tullut noinkin paljon alaspäin, tulet vetämään itsesi tukkoon nykyisellä ohjelmalla. Itse pitäisin viikon lepoa/kevyen viikon ja muokkaisin ohjelmaa siten, että jaloille jää enemmän aikaa palautua. Itsellänikin oli tuo ongelma, kun tuli painittua paljon, mikä kipeytti varsinkin hauikset aika pahasti. Jalkaliikkeet kyllä kulki salilla, mutta kaikissa yläkropan liikkeissä teki tiukkaa. Ei siinä auttanut muu kuin keventää ohjelmaa, jotta myös haukkarit ehtivät palautua.

Tilannettasi tai ohjelmaasi sen enempää tuntematta voisin heittää, että mikäli kyykky on tullut noinkin paljon alaspäin, tulet vetämään itsesi tukkoon nykyisellä ohjelmalla. Itse pitäisin viikon lepoa/kevyen viikon ja muokkaisin ohjelmaa siten, että jaloille jää enemmän aikaa palautua. Itsellänikin oli tuo ongelma, kun tuli painittua paljon, mikä kipeytti varsinkin hauikset aika pahasti. Jalkaliikkeet kyllä kulki salilla, mutta kaikissa yläkropan liikkeissä teki tiukkaa. Ei siinä auttanut muu kuin keventää ohjelmaa, jotta myös haukkarit ehtivät palautua.

Tuossa se ohjelma on: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=39774

Ainoa ero on, että teen myös penkkiä ja leukoja 4 sarjaa, koska niitä tuntuu aina jaksavan ja ovat kivoja liikkeitä(ei sillä, ettenkö kyykkyäkin rakastaisi:)).
Kiitos neuvosta, lepäilen tässä nyt 2 tai 3pv, fiiliksestä riippuen ja sit pari viikkoo tota ohjelmaa taas ja jos sit ei ala muutoksia tapahtumaan niin ei oo mulle toi ohjelma. Sitä tosiaan miettiny jos on toi liikarasitus tila jaloissa kun unetkin ollut viime aikoina levottomia. Mut aika näyttää.

Pappa123: Tuolla ohjelmalla tekisin maksimissaan yhden sarjan loppuun asti/ viikko. Tokihan nämä ovat yksilöllisiä asioita, riippuen muun muassa reenitaustastasi.

Tuli tässä mieleen, että voisko jollain lääkeaineilla tai esim hormoneilla nopeuttaa ylikunnosta palautumista?

Testosteronin pitäisi poistaa ylikuntoa nopeastikin:) (www.antidoping.fi)
Glutamiininhan pitäisi mainosten mukaan vähentää ylikuntoon vievän kortisoli –hormonin eritystä. Olisi mielenkiintoista tietää toimiiko valmiste toisin päin, eli edistäisi ylikunnosta palautumista. Uskon, että merkittäviä tuloksia ei ainakaan saavuteta.

Viittaako tälläiset oireet mahdollisesti ylikuntoon?

- öisin vaikea saada unta
- kauhea hikoilu pienistäkin fyysisistä arkipäivän askareista
- Salin jälkeen hikoilee seuraavan tunnin ajan vaikka on käynyt suihkussa
- tuntuu että kehitys on pysähtynyt, niin sarjapainoissa kuin lihasten kasvussa
- heräilyt keskellä yötä

Tätä kerkesi jatkua n. puolivuotta. Sitten pidin yhden kevyen viikon ja siitä seuraavat kaksi viikkoa eteenpäin voimatreeniä lyhyillä sarjoilla. Tätä ennen treenasin yksijakoisella 3x viikossa, raskain perusliikkein (penkki, mave kyykky). Käytin yksijakoista yli vuoden ajan ja toistoalueet 6-12. Nyt vaihdoin 3-jakoiseen ja esim. tuo hikoilu on loppunut sekä uni tuntuu tuleva paljon herkemmin.

Voika tämä nyt olla totta minunki kohdallani?

Treeni tausta:

8v-15v pelasin aktiivisesti koripallo 4x/viikossa
15vuotiaana lopetin koripallon ja aloitin salitreenin. Olen nyt 18 vuotias ja olen käynyt 3vuotta aktiivisesti salilla noin 3x viikkossa joitakin pidempi taukoja lukuunottamatta ( tauot olivat noin 1-3viikon mittaisia ) . Syön terveellisesti(Ja paljon!) , nukun hyvin(ainakin koitan) ja vaalin muutenkin elämäntapojani tarkasti . Joskushan sitä kaljaa menee alas mutta kohtuudella. ( 2x kuukaudessa )

lisäravinteita on hera malto crea gluta + vitamiinit. Olen ollut ilman lisäravinteitakin useamman kuukauden ilman mitään vaikutusta(<-- siis vaikutusta seuraaviin ongelmiin ).
Kävin tuossa urheilu lääkärilläkin teettämässä keuhkokuvat , suolistokuvat , verenpaine ja-sydän testi sekä hyvin kattavat verikokeet . Tulokset tulivaty täysin puhtaina ulos ( olin kuulemma tervein kaveri jota on vähäänaikaan nähnyt ) En tietenkään tajunnut kysyä koko ylikunnosta silloin joten nyt kysyn teiltä.
.

Olen nyt 4kk aikana huomioinut seuraavia seikkoja itsestäni :

- Yöunet ovat usein hyvin katkonaisia ja toisinaan tuntuu että en olisi nukkunut koko yönä. Pyörin yleensä 1-2h sängyssä ennenku "nukahdan". Aamulla olo on erittäin väsynyt eikä heräämisestä meinaa tulla mitään!Näen lähes joka yö unia :rolleyes: . Tämä unettomuus johtaa taas siihen että olen päivällä aivan uupunut enkä jaksa oikein tehdä mitään.

- Kroppani on alkanut hikoilee enemmän kuin ennen. Koulun penkilläkin on yleistä että tuntuu kuin istuisin auringon paahteessa ja hikoilen kainalot märiksi :jahas: <-- erittäin perseestä

-Kehitys on hiipunut lähes 0 tasolle. Sarja painot pysyneet samoina vaikka olen kuinka koittanu vaihtaa treenejä kuukausittain ( vaihtelemalla sarjapainoja jne )

- Suolisto ongelmat ilmenivät myös n4-6kk sitten. Ulostamassa täytyy käydä yleensä 2-3kertaa päivässä ja sen tavaran koostumuskaan ei ole sieltä normaalimmista päästä.

- Stressiä on ja luultavasti pientä masennuksen alkua:( ( tämä johtuu kyllä YO-kirjoituksista )

Noiden kanssa nyt pystyn vielä joten kuten elämään mutta pahin on ehdottomasti seuraava:

- SAIRASTELU! Olen valehtelematta joka toinen viikko pienemmässä tai suuremmassa flunssassa . Eli nokka vuotaa ja kurkku on kipeä.... Ei tossa kunnossa ole mitään asiaa salille. :curs: Kuumetta ei ole ollut varmaan 2vuoteen , ainostaan tuota flunssaa mikä ei tahdo lähteä pois! Terveellinen ruokavalio ja monia eri vitamiineja harrastan. On tultu myös kokeiltua mitä ihmeellisimpiä kasviuute- tuotteita joiden luvattaisi parantavan vastustuskykyä. Täytyy vielä painottaa että pukeudun asiallisesti eli siitä tämä flunssa ei todellakaan johdu.

Nyt joku minua viisampi kaveri auttamaan minua! Kiitos jos jaksoitte lukea.:worship:

Voika tämä nyt olla totta minunki kohdallani?

Voi hyvinkin noilla oireilla olla totta. Koita pitää taukoa. Kevyttä liikuntaa, riittävästi ravintoa ja lepoa. En suosittele salitreeniä kevyeksi liikunnaksi vaan kävely/hölkkä -lenkit. Syke alle 140, kolmisen kertaa viikossa. Googlettamalla löytyy paljon neuvoja ylikunnosta palautumiseen. Erityisesti jos englanti taittuu. Kannattaa kokeilla sellaisia hakusanoja kuin overtraining recovery.

Eli lepoa ja aktiivista lepoa niin kauan, että ne oireet väistyy. Sitten kun ne väistyy niin suosittelen jatkamaan vielä jonkin aikaa ja asteittain lisäämään rasitusta. Jos heti jatkaa samaan vanhaan tyyliin, niin kohta on taas erinäisiä ylikunnon oireita käsillä.

Itse käyn tuota jo kolmatta vuotta läpi ja oon suoraan sanottuna ihan helevetin vittuuntunut koko vitun ylikuntoon saatana. Siks oliskin ajatus alkaa tehdä asioita oikein ja sieltä löysemmästä päästä. Se alkaa suoraan sanoen ottamaan pidemmän päälle päähän, kun asiat ei muutu paremmiksi, mutta oon siihen osittain syypää itse, kun en ole sitä palautumista alkanut hoitamaan oikealla tavalla.

Viittaako tälläiset oireet mahdollisesti ylikuntoon?

Viittaa. Katso tuo vastaus yllä.

Kuinka usein pidätte semmosia tauko/lepo viikkoja perinteisten ohjelmien välillä? Tyyliin 4vko treeni-1vko tauko-4vko treeni jne... ? Entä pitäiskö vetää ihan lepiä vai käydä vaikka pari kertaa vetämässä kevyen salin?

ite oon pitäny 4-6 treenikierron jälkeen kevyen kierron. Toki kevyellä kierrollaki salilla pitää käyä ihan normaalit setit tekemässä vain kevyemmin, eli toistomääriä/painoja puottamalla...

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Pääsääntöisesti itse suosin ylikunnon estämisessä tuollaista 3 viikkoo treeniä ja 1 kevyt viikko -jaksotusta. Oon kuitenkin tosi huono esimerkki ylikunnon estämisessä :D

Pääasia kuitenkin on, että jaksottaa sitä harjoittelua, jotta ehkäisee mahdollisia ylirasitustiloja. Täysin treenivapaa viikko ei ehkä ole niin hyvä ratkaisu kuin kevennetty viikko, mutta joskus täysi sluibailukin voi olla paikallaan.

Omat kokemukseni

Enpä sitten voinut vastustaa kiusausta vaan pakkohan se omakin tarina on tänne laittaa.

Oma ylikuntoni lähti todennäköisesti liikkeelle armeijasta. Välillä tuli olosuhteiden pakosta parit treenit päivässä ja ensimmäisenä muutoksena huomasi sykkeen korkeamman nousun salilla. Päiväunien saaminen muuttui mahdottomaksi jossain vaiheessa, mutta yöllä tuli uni hyvin joitakin harvoja liskojen öitä lukuunottamatta. Penkki/Cooper olivat loppuvaiheessa 105/3000, joten peruskunto oli hyvällä mallilla. Ja nämä pienet oireilut, joita en vielä edes minään oireina osannut mieltää katosivat, kun kotiutumisen yhteydessä tuli väistämättä taukoa. Jälkeenpäin ajateltuna armeijan pakkotauot leirien ym. ohjelman vuoksi itseasiassa todennäköisesti olivat minulle pelastus, kun en omia lepopäiviä raaskinnut juurikaan viettää.

Ongelmat kuitenkin varsinaisesti alkoivat, kun armeijan jälkeen siirryin raskaaseen (intin johtajakauteen verrattuna ainakin) kesätyöhön rakennustyömaalle, jossa oli 8.5h työpäivät eikä lainkaan tavatonta, että paita oli märkä hiestä päivittäin. Luonnollisesti tämän takia väsytti ja vitutti jatkuvasti, mutta treenistä oli pidettävä kiinni, olinhan itselleni luvannut, että kun armeijasta pääsisin alkaisi harjoittelu vihdoin todenteolla. Jaksamisongelmaan auttoi sitten jokapäiväisen kahvinjuonnin (aamut) ja uskomattoman nestetankkauksen (muu päivä) ohella malto-tankkaus kahdella kofeiinitabletilla (paha virhe) höystettynä ennen jokaista salikertaa. Salilla aina hain myös alkulämmittelyllä tarkoituksenomaisesti sykkeen koholle, jolloin jaksaisin vääntää kovalla intensiteetillä treenin alusta loppuun ilman, että syke laskisi liikaa missään vaiheessa.

Jossain vaiheessa iski päälle jatkuva turvotus ja ärtymys. Ei huvittanut mennä treenaamaan, mutta oli pakko. Armeijasta jäi päälle vaarallinen asenne, että mennään vaikka harmaan kiven läpi ja valitus on turhaa. Yksi aivan ratkaiseva virhe oli "aerobisen" (haha) harjoittelun sisällyttäminen ns. välipäiville. Tein siis kokoajan siten, että kävin 2 päivää putkeen salilla josta seurasi välipäivä, minkä jälkeen taas 2 salipäivää. Näinä välipäivinä tehdyt lenkit ja uinnit olivat kuitenkin aivan liian rankkoja vauhtikestävyysrykäisyjä. Olennainen asia oli myös ravinnon riittämättömyys. Söin saman verran, kuin joku toimistotyötä tekevä saattaisi syödä, vaikka oisin voinut kiskoa kilon suklaavanukkaan joka päivä. Koitin jollain älyttömällä tavalla ikäänkuin samaan aikaan vetää punttia, pientä diettiä ja kestävyyskunnon kasvatusta. Viikonloppuina pyrin ottamaan rennommin, mutta käytännössä joka ikinen viikonloppu meni kännissä. Pitihän raskaan työn aiheuttama uupumus nollata jollain. Palautusta ei siis tapahtunut hirveästi viikonloppuisinkaan.

Tätä täysin samaa jatkui 6 viikkoa, kunnes viikon mittainen "kesäloma" alkoi. Loppuvaiheessa olin jo sen verran uupunut, että tajusin viettää tämän loman totaalilevossa. Työkauden lopussa oli jo esiintynyt pieniä univaikeuksia ja liskojen öitä, mutta kun työ ja treeni tyssäsivät yhtäkkiä molemmat kuin seinään, loppui myös unensaanti kokonaan. Tässäkin taisin tehdä emämokan siirtyessäni totaalilepoon noinkin kovasta jatkuvasta rasitustasosta. Yöunet jokatapauksessa olivat luokkaa 1-2 tuntia yössä tai ei yhtään. Saatoin hyvin esimerkiksi ryyppyreissun jälkeen kaatokännissä maata sängyssä 10h valveilla ja tämän jälkeen nousta uuteen päivään. Opiskelu yliopistossa alkoi sitten tämän viikon jälkeen ja voitte kuvitella ettei kovin freesinä. Olo alkoi kuitenki jollain tavalla helpottamaan nopeasti ja sain nukutuksikin ihan hyvin ainakin melkein joka toinen yö. Sitten tapahtui kuitenkin eräs pieni tapaus ystäväpiirissäni... En lähde sitä tarkemmin ruotimaan, mutta stressiä se nosti ja hajotusta - ja paljon. Tämän jälkeen tuli ehkä pahimmat 3 viikkoa, jolloin nukuin koko ajan 1-3h yössä tai en yhtään ja koulussa olo oli todella zombimainen. Leposyke on noilta ajoilta lähtien ollut ~80 ja yöllä tosiaan tuntuu, kun otsasuoni sykkii eikä keho tunnu menevän lepotilaan. Tässä vaiheessa oli siis tullut kuluneeksi 5 viikkoa töiden lopettamisesta ja olin viikon kesälomatauon jälkeen käynyt kokoajan n. 2 kertaa viikossa salilla + kerran uimassa. Sinänsä typerä päätös tehdä edelleen samaa rankkaa treeniä, mutta harvemmin. Tämä kuitenkin piti henkistä stressiä hieman loitolla, vaikka unta ei tullutkaan ja ehkä en vain halunnut myöntää itselleni asian vakavuutta. Ajattelin kokoajan, että viimeistään parin viikon päästä olisin jo kiskomassa taas täysillä.

Tämän 5 viikon jälkeen kuitenkin heräsin ajattelemaan, että jotain täytyy tehdä ja aloin taas n. viikon lepojaksoon, minkä aikana kävin kävelyllä ja aivan kevyillä juoksulenkeillä muutamaan otteeseen. Sen jälkeen otin totaalilepoa viikon, mutta siitä tuli vain uskomattoman löysä ja paha olo henkisesti, joten nyt olen alkanut soveltaa aijemmin tässä ketjussa lukeemaani menetelmää käydä salilla ERITTÄIN kevyesti vain pelkillä tangoilla pumpaten ym. ja kuntopyörää polkien ja voin kyllä sanoa, että fiilis on ainakin hieman parempi kuin silloin, kun istui vain kotona miettimässä miten hukkaa elämäänsä. Pikkuhiljaa tämä tilanne on alkanut kuitenkin nakertaa ja toivoisin jostain apua ja neuvoa, vaikka todennäköisesti tähän ei juuri mitään pystykkään sanomaan. Nyt olen saanut jonkinverran peremmin jo unta hyvien lääkkeiden ansiosta - otan siis joka ilta yhden propral beetasalpaajan sykkeen tasoittamiseksi ja melatoniini-unilääkettä. Näidenkään avulla en silti nuku kunnolla - herään yleensä noin 4-5h päästä nukahtamisesta ja loppuyö menee koiranunilla. (Näen kyllä unia, mutta jotenkin olen valvetilassa silti.. en herää kun nousen aamulla. Tätä samaa oli pahimpana jaksona hyvin paljon.). Nyt kuitenkin kehitys näyttää jokseenkin positiiviselta ja uskottelen itselleni, että kun pikkuhiljaa alan saamaan paremmin unta, myös edellytykset parempaan unensaantiin jatkossa kasvavat ja keho rauhoittuu. "Positiivista" on myös se, että minulla ei tosiaankaan ole muita oireita, kuin korkea pulssi ja vähän koronnut verenpaine sekä nämä univaikeudet. En ole sinänsä huomannut palautumisessa enkä treenijaksamisessa suuria eroja, kun jotkut täällä valittavat aika pahan kuuloisista ongelmista jaksamisen suhteen. Tottakai yleisesti ottaen on kokoajan paitsi turvonnut, myös väsynyt ja väljähtänyt - huono olo, mutta sen pitäisi kyllä korjaantua kunhan saa ensimmäisen kerran 5 viikkoon yli 6h yhtämittaisen unen. Sekavuuksien välttämiseksi nyt on siis kulunut n. 7 viikkoa työn loppumisesta

Viimeisimmistä posteista jäi kiinnostamaan lisäravinteiden mahdollinen merkitys. Ajattelin kokeilla ZMA:ta ennen nukkumaanmenoa (testo-tasojen nosto, unenlaadun parannus ja palautuksen nopeuttaminen), sekä glutamiinin ottoa päivittäin. Tämän lisäksi myös vihreätee-uute saattaisi kenties rauhoittaa. Hei, ei minulla ole mitään menetettävääkään näillä kokeiluilla. Nyt syön Adam - superior men's multi - vitamiinia yhden pillerin aamuisin + magnesiumin ja c-vitamiinin erikseen. Näiden lisäksi olen myös alkanut juoda vihreää teetä ja syömään e-epa kalaöljykapseleita. Kuulostaa ehkä naurettavalta, mutta koitan tehdä kaikkeni mahdollisimman terveellisen ruokavalion eteen. Tottakai syön myös muuten terveellistä ravintoa, ja pidän kalorit plussalla.

Tulipas iso teksti ja varmasti unohtui jotain tärkeätä, mutta ideoita palautumisen jatkosta otetaan mielellään vastaan! :)

yliurheilija:

Mielenkiintoista luettavaa oli sinunkin tekstisi siinä mielessä, että aika paljon löytyi yhteistä omaan tilanteeseeni. Itsellänikin on tällä hetkellä yleisen väsymyksen lisäksi korkea syke ongelmana. Leposyke on aamulla alimmillaan ollut 58, keskisyke tunnin kävelylenkillä hieman alle 130, mutta kevytkin juoksu nostaa sykkeen nopeasti 170-180:een. Olen käynyt kahdessa rasituskokeessa, mutta niissä ei löytynyt mitään poikkeavaa. Lääkärin mukaan kuntoni on keskivertoihmiseksi ihan ok, mutta aktiiviurheilijaksi/-kuntoilijaksi huono. Ensi viikolla olen menossa varmuuden vuoksi sydämen ultraäänitestiin. Aika mielenkiintoiselta kuulosti, että et itse ole huomannut treenijaksamisessa suurta eroa. Todennäköisesti tilasi ei ole yhtä paha kuin monella muulla tässä threadissa.

Hyvä, että toit tuon ZMA:n esille. En ollut siitä ennen kuullutkaan, mutta pikaisen tutkiskelun jälkeen näyttää siltä, että sillä on saavutettu hyviä tuloksia juuri yöunen laatuun liittyen. Menee ehdottomasti myös itselläni kokeiluun!

Yleisesti kirjoituksestasi jäi hieman malttamaton fiilis. Tietysti on mahtavaa päästä treenaamaan taas entisellä tavalla, mutta kannattaa todella ottaa rennosti niin kauan kun oireita ilmenee:thumbs:

Itse käyn tuota jo kolmatta vuotta läpi ja oon suoraan sanottuna ihan helevetin vittuuntunut koko vitun ylikuntoon saatana. Siks oliskin ajatus alkaa tehdä asioita oikein ja sieltä löysemmästä päästä. Se alkaa suoraan sanoen ottamaan pidemmän päälle päähän, kun asiat ei muutu paremmiksi, mutta oon siihen osittain syypää itse, kun en ole sitä palautumista alkanut hoitamaan oikealla tavalla.

Millainen tilanne Jonilla on nykyään, jos saa udella? Kevyttä punttijumppaa ja lenkkiäkö teet edelleen?

Millainen tilanne Jonilla on nykyään, jos saa udella? Kevyttä punttijumppaa ja lenkkiäkö teet edelleen?

Nyt ei kovinkaan häävi. Kolme-neljä viikkoo on lähes täyttä treenaamattomuutta takana, koska tällä hetkellä ei mikään liikunta oikein kiinnosta.

Kaks viikkoo meni siten, että olin ihan selkeissä ylikunnon oireissa. Nyt on alkanut parantumaan, ja kun jonkinsortin treeni-innostus vielä tulee niin alan tekemään kevyemmän kautta tuota jumppailua.

Jatkossa olis tarkotuksena yrittää aloittaa vähän kuin pohjilta. Kevyitä treenejä salilla, nousujohteisesti kuitenkin. 2-3 lenkkiä viikossa kevyempänä hölkkänä tai kävelynä. Siitä kun saisi aloitettua kehittämään tehokkaampia treenejä kohti, mutta aion välttää täysin erinäisiä maksimikokeiluja, kuten penkkimaksimi, ellei se kokeilu ole sitten tekninen maksimi. Mulla on jonkinsortin teoria nuihin maksimeihinkin omalta kohdaltani.

Tämä on käsittääkseni se ainut hoitokeino ylirasitukseen (yliurheilijallekin neuvona). Kevennä treeniä huomattavasti siksi aikaa kunnes se henkilökohtainen kokemus olotilastasi ja oireistasi on parempi ja lähde sitten nousujohteisesti koventamaan. Ei kannata hypätä heti niihin samoihin uriin missä aikaisemmin on ollut. Tietenkin tämän lisänä riittävä ravinto ja lepo. Ei välttämättä kannata ryyppäämässä juosta ja sekoittaa unirytmejä. Kannattaa muistaa, että ylirasitukseen voi myös vaikuttaa muutkin asiat kuin pelkkä treeni; eli esimerkiksi työ, parisuhde, koulu erikseen tai yhteensä.

Elikkäs ylikunto itsellä varmasti päällänsä. Töissä ajan autoa päivät pitkät ja siinä jalat rasittuneet niin pahoin että jo yli puoli vuotta ovat olleet aivan tukossa, ja nykyään pitkään ollut jo pistelyä/kipuilua ihan levossakin koko ajan. Sen tiedän varmasti että tästä työstä nimenomaan johtuu tämä. puoli vuotta sitten kun ei jalkojakaan pystynyt reenamaan ollenkaan ja muissakin liikkeissä missä ne rasitusta sai, tuntui pahalta. Tämä jalkojen "jännitys" tila on jatkunut siis jo n. puoli vuotta. Muutkin reenit jäi lopullisesti n.3 kk sitten ja lenkit myös. Kun ei vaan enää yksinkertaisesti jaksanut tehdä mitään.

Ja nyt 3kk mitään tehneenä jalat edelleen vähintään yhtä pahassa kunnossa. Viim. 4kk nukkunut todella huonosti ja sydän hakkaa levossakin illalla, ilman että edes tekisi mitään. kunto on hyvä. Ja normaalisti en hengästy edes helposti, nyt jos juoksen 200m bussupysäkille niin sydän takoo hulluna seur. 3min ja hengästyn aivan hulluna.

Normaalisti ruokaa kuluu todella paljon, mutta kun ei sekään enää ole hetkeen maistunut entiseen malliin. Lääkärissä otetiin sydänfilmi, verikokeet ja tulehdusarvot niin kaikki oli vallan hyvin. Lääkärikin ihmeissään että mikähän sitten on. Kun ei vaan jaksa tehdä mitään. Töissä olen vaan käynyt kaikesta huolimatta, paitsi toissa viikko saikulla ekaa kertaa yleensäkin, kun ei vaan jaksanut enään. Ja nyt taas duunissa, mutta sielläkin aivan poikki koko ajan ja töiden jälkeen aivan rikki. eli kun reeneistä ei voi vähentää mitenkään niin simppeli ratkaisu on vaihtaa töitä. Ja sen teenkin koska en vaan voi jatkaa ajohommissa. Ainakaan noissa.

Mutta nyt siis kaipaan tietoa miten voin hoitaa itseäni ja auttaa tämän yli. siis jalat on vain ongelma. nytkin kun tässäkin istun niin koko ajan niitä kivistää, ja tuntuu sellaista pientä tärinää/kipuilua ja jalat tuntuvat painavan tonnin.:( Hinku puntille olisi jo kova, mutta en tiedä uskaltaako sinne mennä mitään tekemään. Masennusta ei sentään ole minkäänlaista, mutta tuo nukkumattomuus kyllä rasittaa niin paljon, että antaisin mitä vain kunnon yöunista. Olen tavallaan jo pitempään tiennyt tämän johtuvan työstäni koska näin kävi 2 vuotta sitten aiemminkin eri työpaikassa. Mutta nyt olen varsinaisesti sisäistänyt tämän ja seinä on tullut lopullisesti vastaan, ja tajunnut kuinka vakavasta asiasta on kyse. Toivottavasti joku vaivautuu lukemaan.:worship:

Ja lisää kerhoon liittyviä...oireina aika klassiset: rintakipu, rytmihäiriöt, yöhikoilu, painajaiset, mielialanvaihtelut, päänsärky yms. Olo on suoraan sanottuna aika syvältä. Mielenrauhan saamiseksi kävin mittauttamssa CRP:n ja se oli normaali eli ei huolta sydänlihastulehduksesta. Ortostaattinen syke oli 54/80 eli se viittaisi oireiden lisäksi ylikuntoon, leposykekin on n.10 lyöntiä normaalista koholla. Kaikista häiritsevin oire on tällä hetkellä tämä kova rintakipu, onko tähän mitään konsteja tarjolla? Harjoittelua on tottakai löysätty ja pidän enemmän lepopäiviä ja syön enemmän kuin normaalisti (erittäin monipuolisesti muutenkin). Meinaa :itku: päästä tämän kivun kanssa...

Kovaa vauhtia kohti jonkin näköistä ylirasitustilaa oltiin täälläkin menossa - onneksi tulin sattumalta avanneeksi tämän ketjun, joka herätti vihdoinkin kysymään myös itseltä, että mennäänköhän nyt taas vähän turhan kovaa. Ei nimittäin olisi edes ensimmäinen kerta, kun ylirasitus pistäisi stopin lupaavasti alkaneelle treenaamiselle. Käytännössä koko treenihistoriani koostuu muutamasta 3 kk:n pituisesta todella aktiivisesta jaksosta, jotka päättyvät aina pahaan flunssaan ja uupumukseen sekä kiinnostuksen katoamiseen treenaamista kohtaan vähintään puoleksi vuodeksi. Nyt sama kaava oli jälleen toistumassa (aktiivista treeniä takana jälleen tasan 3 kk) enkä hitto olisi edelleenkään nähnyt kokonaiskuvaa ellen olisi sattunut tätä ketjua lukaisemaan.

Omalla kohdallani syynä ylirasitukseen on ollut yli-into. Toisin kuin monet tähän ketjuun aiemmin kirjoittaneet en ole juuri jaksanut itseäni treenaamisella rasittaa, kun elämäntilanne on ollut muuten stressaava tai kuormittava. Sen sijaan aina, kun töiden/opiskelun/armeijan välissä on tullut pidempiä tyhjiä jaksoja olen aina vetänyt painojen kanssa temppuilun överiksi. Innostun touhusta aina liikaa, kun treenaamista jälleen aloittaessa sarjapainot alkavat nousemaan kivasti, t-paidat alkavat vähän tiukentumaan ja itsetunto sekä mieliala kohenee. Jotekin sitä kai yrittää ottaa myös kiinni sitä edellistä "hukattua" vuotta, joka meni ainoastaan töitä tehdessä ilman, että salilla olisi tullut käytyä kertaakaan.

Tämänkertainen tarina alkoi heinä-elokuun vaihteesta, jolloin olin vähän aikaa sitten lopettanut edellisissä hommissa ja uudet työt lykkääntyivätkin syystä X lähemmäksi lumen tuloa. Aloin käymään salilla neljä kertaa viikossa, aluksi tehden suht kevyesti mitä milloinkin huvitti. Siirryin kuitenkin vähitellen selvästi rankempaan ohjelmaan, johon otin mukaan raskaat perusliikkeet (mave yms.) jotka vedettiin myös kovalla tuloshakuisuudella. Jotenkin silti ajattelin koko ajan, että ottaakohan sitä kuitenkaan tarpeeksi irti itsestään, kun mitään muuta aktiviteettiä ei varsinaisesti sillä hetkellä ollut. Otin mukaan ohjelmaan vielä viidennen täydentävän treenipäivän, vaikka kävin siis kropan läpi jo kahdesti viikossa 2-jakoisella ohjelmalla. Missään vaiheessa en silti ajatellut, että treenaamiseni olisi ollut niin intensiivistä, että se olisi vienyt ylirasitustilaan. Ajattelin, että se on selvästi pidempään treenanneiden vaiva eikä koske tälläistä aloittelijaa.

Tämän viikon alussa huomasin kuitenkin ensimmäiset ylirasitusta enteilevät oireet, jotka olivat aika pitkälti saman vanhan kaavan mukaiset: pientä vilustumisen tunnetta, uupumusta, unettomuutta ja yöhikoilua. Lisäksi ojentajia alkoi särkeä eri tavalla kuin koskaan aikaisemmin ja aivan yhtäkkiä - selkäpäivän jälkeen! Ojentajat ovatkin olleet ehkä kaikista kovimmassa rääkissä, koska olin keksinyt itselleni täysin hatusta vedetyn tavoitteen, että ensi kesään mennessä nousee 100 kg penkistä, jonka mukaisesti sitten myös treenattiin. Tätä rääkkiä vauhditti vielä tulosten yllättävän kova kehitys, joka kannusti yrittämään entistäkin kovemmin (penkkimaksi 60 kg -> 90 kg 12 viikossa oman painon ollessa kuitenkin vain 67 kg :hyper: )

Jopa kokonaisen yhden välipäivän jälkeen olo on taas sellainen, että tekisi mieli lähteä salille. Tähän ansaan en kuitenkaan enää tämän ketjun ansiosta viisastuneena astu, vaan jätän treenin pois kokonaan tältä viikolta ja aloittelen sitten ensi viikolla taas uudelleen, mutta huomattavasti rauhallisemmin ja kehoa kuunnellen. Otan ohjelmaan mukaan myös ne pois jääneet kevyet viikot, vaikka kuinka hidastaisivatkin tuloskehitystä. Onhan sinne kesään kuitenkin vielä matkaa :)

Halusin kertoa oman kokemukseni mutta tuoda myös esiin sen pointin, että ylirasitus voi kohdata myös vasta-alkajaa, joka lähtee touhuun liialla innolla. En ehkä puhuisi omalla kohdallani varsinaisesta ylikunnosta, koska tästä tilasta toipumiseen tuskin tarvitaan kuukausia tai edes viikkoja. Itselläni pahin kompastuskivi on kuitenkin ollut motivaation heikkeneminen niiden parin pakollisen lepoviikon aikana, jotka olisi voinut välttää jarruttelemalla ajoissa. Motivaation heikkenemisen kun yhdisti muuttuvaan elämäntilanteeseen, niin treeni jäi yleensä pois kokonaan. Tällä kertaa tiedostan kuitenkin tilanteen paremmin ja lähden treenaamaan aiempaa pitkäjänteisemmin niin, ettei homma tyssää taas kolmeen kuukauteen. En nimittäin halua ansaita tässä hommassa enää nelinkertaisen aloittelijan arvonimeä :lol2:

Kevennä treeniä huomattavasti siksi aikaa kunnes se henkilökohtainen kokemus olotilastasi ja oireistasi on parempi ja lähde sitten nousujohteisesti koventamaan. Ei kannata hypätä heti niihin samoihin uriin missä aikaisemmin on ollut. Tietenkin tämän lisänä riittävä ravinto ja lepo. Ei välttämättä kannata ryyppäämässä juosta ja sekoittaa unirytmejä. Kannattaa muistaa, että ylirasitukseen voi myös vaikuttaa muutkin asiat kuin pelkkä treeni; eli esimerkiksi työ, parisuhde, koulu erikseen tai yhteensä.

Tässä on monta monta tärkeää asiaa samassa kappaleessa.

Jonain päivänä mietin, että ylikunnosta ei ehkä - jollain tasolla - parane koskaan. Heitähän on, jotka todella eivät koskaan parane, ja sitten heitä, jotka ajavat itsensä siihen taas uudellen. Juuri tuo samoihin uriin hyppääminen on yksi isoimmista virheistä. Itselläni ylikunnon pitkittymiseen tai sen aina vain jatkumiseen vaikutti juuri se, etten kerrasta oppinut en sitten millään. Viimeisimmän ja sen kovimman ylikunnon korjailemiseen kului pyöristettynä pari vuotta. Nyt tuntuu siltä, ettei paraneminen ole mahdotonta, mutta jotenkin ajattelen, ettei mun kroppa ole tuon jälkeen koskaan enää entisensä. Etenkin ylikuntoon liittynyt ns. säästöliekille meno sekoitti melkein kaiken mahdollisen. Ainoa pelastus on ehkä se, että on tämän tempoilun jälkeen oppinut tunnistamaan oireet, pienimmätkin. Silloin voi aina muistaa esimerkiksi sen, ettei ikinä pidä mennä niihin samoihin uriin, jotka johtivat kaikkeen, tai ei edes lähelle niitä.

Mulla on elämä tällä hetkellä aika jees, treeni maittaa ja ruoka maittaa ja työkään ei enää rasita niin hemmetisti kuin se hetken aikaa rasitti. Kaiken sen paskan jälkeen, vihdoinkin :)

Itsellä on oireet melkein pahentunut aiemmista taas, olin kuukauden olkapääleikkauksen takia sairaslomalla niin tuntui että hieman helpotti mutta takaisin töihin kun tulin ja tuntuu painavan asiat mieltä jatkuvasti ja on tälläinen työ missä on aikaa asioita pyöritellä päässänsä. Lämpöä on ollut jokailta ja polkupyörällä 8km suuntaansa on tuskaa. Syke korkealla ja tuntuu ettei henkeä saa, ahdistava tunne rinnassa.

http://www.iltalehti.fi/terveys/200810298508100_tr.shtml

Helmikuussa tulee 2v aika täyteen kun on lämmöt ylhäällä ja veto pois.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom