Pikkutoiston Pakkojättiläinen - Ylikunto

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Itse kävin eilen urheilulääkäri Heinosella Turussa, kun on ollut taas koko syksyn lämpöä, väsymystä ja haluttomuutta. Tulokset salilla ovat laskeneet ja sykkeet on hurjia jo pienen rasituksen aikana. Tavallisen tunnin lenkin jälkeen tulee ihan krapulainen olo, vaikka olisin aamupalan syönyt ja huolehtinut riittävästä nesteen juomisesta.

Ihan asiallisesti lääkäri kyseli kaikkea ja kuunteli sydänääniä, mutta lopputulema oli se, että mun elimistön termostaatti on vaan jumahtanut liian korkealle. Koska perus veriarvot on ok, mikään tauti ei ole kyseessä. Liikuntaa saan kuulemma harrastaa niin paljon kuin vaan haluan. Nyt tässä mietityttää, että pitäiskö sitä jatkaa taas liikuntaa, kun kuitenkin tuntee, että olo ei ole normaali vai odotella.

Minäkin kävin jälleen urheilulääkärillä jos saisin vaikka uutta tietoa tilastani. Tämäkin lääkäri oli täysin neuvoton. Ei ollut törmännyt vastaaviin tapauksiin aikaisemmin ja puhui jotain väsymysoireyhtymästä. Menen kuitenkin vielä joulun jälkeen rasituskokeeseen tarkkailtavaksi. Saapa nähdä miten sykkeeni reagoi kovaan rasitukseen. Minulla kun toi sykekään ei tunnu olevan suurin ongelma sillälailla että tykyttäisi rasituksessa ihan hulluna.
Ongelmat tulee selvästi vasta rasituksen jälkeisinä kahtena kolmena päivänä jolloin olen täysin poikki. Ei niin että lihakset olisivat erityisen väsyneitä vaan jotenkin hermosto eli olo on uupunut ja ylirasittunut.
Viimeiset puolivuotta olen ollut selvästi paremmassa kunnossa kun otin kuukauden totaalihuilin, jonka avulla sain kertyneet väsymykset pois. Tämän jälkeen olen yrittänyt rytmittää kehoani lisäämällä rasitusta asteittain ja lepäämällä niin ettei rasitus kasaudu. Nyt kehoni kestää hiukan enemmän rasitusta, mutta kehitys on todella hidasta. Tarkkana pitää olla koko ajan ettei lähde tekemään liian aikaisin edellisen rasituksen jälkeen koska muuten jumista tulee entistä pahempi. Todella turhauttavaa ja hidasta touhua huilata kolme päivää jonkin naurettavan kävelylenkin jälkeen josta ei tule edes hiki, mutta minkäs teen.

Pientä päivitystä omaan tilaan. Nykyään tulee reenattua jo määrällisesti aika paljon. Käyn juokseen, uimassa, puntilla ja voimistelussa. Jonain päivinä tulee pari treeniä päivässä ja ihan hyvin tuntuu sujuvan. Myöhään menneet treenit kyllä pitää valveilla, mutta jos saa aikasin tehtyä niin ei unensaannin kans mitään ongelmia.

Välillä tulee jaksoja jolloin ei jaksa reenata ollenkaan. Nyt ei oo ollu taas lähes kuukauteen sellasta joten ehkä nyt kevyen viikon myötä ei tollaista aikaa tulekaan. Kovia treenejä ei oikein nappaa tehdä, mut ei se mitään, kun yritän saada ton paskan peruskunnon ny kohdalleen juoksun ja uinnin myötä.

Välillä tulee tehtyä typeryyksiä velvollisuusharjottelun merkeissä, mut aika hyvin saanu itelle järkee päähän. Pienen itsemuistuttelun jälkeen tajuaa olla jumppaamatta jos tuntuu ettei halua. Tuo on kaikista hankalin asia oppia.

Niin ja onkait se jokin merkki siitä, että jumppa kulkee, kun tulee taas loukkaantumisia :D

Se on hyvä, että edes joillakin kulkee. Se on totta, että harjoitusta kannattaa tehdä vain kevyillä jaloilla. Paljon harjoitellessa helposti unohtaa miltä tuntuu kun todella kulkee ja luulee että on jo palautunut. Kun tuntuu hyvältä pitäisi aina huilata vielä ainakin ylimääräinen päivä.
Itse hädintuskin muistan miltä tuntuu kun on kevyet jalat. Kunto on sitä luokkaa, että mikään lepo ei tunnu palauttavan. Voi kuinka kaipaankin sitä liikunnan tuomaa hyvänolon tunnetta.

Itsellä ei mitään muutosta tilanteeseen, töissä käyny päivittäin ja ollut avovaimokkeen kanssa kotosalla.. urheilua en ole mitään edes yrittänyt. Olen nyt jättänyt kävelylenkit ja pyöräilynkin pois. Tänään tosin menen salille varovasti selkää ja mahaa tekemään, istumatyössä kun tuota selkää pitäisi pitää kunnossa.
2kk päästä itsellä tasan vuosi takana tätä "hermostollista" ylikuntoa vai mitä tämä nyt onkaan ja alkaa olla niksit ja keinot aika vähissä.
Huomasin taas viimeyönä kun heräsin jossain vaiheessa että pumppu takoi ja jotenki ei ole nytkään levännyt olo vaikka nukuin 9h mukamas.

:(

Ajanjaksosta vielä sen verran, että mullakin on nyt vuosi ja kolme kuukautta noin suunnillee aikaa siitä kun nuo pahimmat ylikunnon oireet ilmaantu. Nyt vois sanoa, että ensimmäistä kertaa tuntuu siltä, että tuo kroppa kestää tiheempifrekvenssistäkin treeniä. Toisaalta taas tulee aika nopeaa ilmi se palautumisen hitaus, mikä voi johtua huonoksi menneestä peruskunnosta.

Kirjoittelenpa minäkin tänne kuulumisia. Kai se on eräänlaista terapiaa sekin:)

Nyt kun pahimmista ylikunnon oireista on 9 kuukautta, alkaa olo oleen jo parempi. Töissä jaksaa olla paremmin, aamuherätykset on helpompia ja muutenkin yleiskunto parempi. Olen jopa muutamana iltana viikossa tehnyt kevyttä jumppaa mm. punnertanut, tehnyt vatsaa, selkää ja muutamia lyöntisarjoja ilmaan. Voima-/kuntotaso on kaukana siitä mitä se oli vuosi sitten, mutta tuntuu todella hyvältä harrastaa ihan millaista liikuntaa tahansa. Jopa venyttely on nykyään herkkua, kun se ennen on ollut enemmän tai vähemmän pakkopullaa. Jumpan jälkeen tuppaa syke olemaan hyvin korkea pitkän aikaa vaikka vain makais paikallaan, joten se kertonee, ettei tässä vielä täysin kunnossa olla. Toisaalta 9kk liikumattomuuskin laskee peruskuntoa sen verran, että sekin varmasti vaikuttaa.

Kukaan muu ei ole tainnut mainita, mutta itselläni on koko 9 kuukauden ajan ollut nielu hyvin punainen. Lääkärikin sitä keväällä ihmetteli pariin kertaan, mutta ei sieltä mitään kuitenkaan löytynyt. Kurkku ei sinänsä ole kipeä, mutta pientä kaeheutta on olluit pahimipina aikoina. Kai sekin menee ohi, kun muu kunto paranee...

Mitä tästä ollaan opittu, niin elämänarvot on menneet(onneksi) uusiksi. Mikäli joskus vielä pääsen kunnolla urheilemaan, tulen todellakin pitämään lepopäiviä useammin. Onneksi elämä on tajonnut sen verran muita haasteita, että ei ole tullut mietittyä urheilua koko aikaa.

Nyt tulee vähän ot kyssäri, mutta aihetta sivuten.

Kuinka monella kädet väpättää koko loppupäivän kun käy padaamassa ne kovalla voluumilla(>12 sarjaa per lihas ml. forkut) ja monta sarjaa failureen. Onko käsien hermot ottaneet liikaa hittiä? Pulssikin on koholla. Treenistä on yli 5h aikaa.

Aka lollotin, että saa itsensä käsitreenillä(enhän mä muuta ees treenaa) tälläseen "jamaan"(ehtottoman vakavaa):lol2:

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Ylipitkä itsereflektiivinen vuodatus

En edes muista, kuinka paljon olen omasta ylikunto-oireilustani kirjoittanut, mutta minäkin tahdon tehdä päivitystä! Mielestäni olen ollut ylikunnossa kaksi tai jopa kolme kertaa, silloin ensimmäisellä kerralla en tajunnut yhtään, että kyse voisi olla jostain tuollaisesta, ja elämänmuutos oli muutenkin niin suuri, etten oikein tiedä, mistä kaikesta oli kyse. Mutta nyt tästä viimeisimmästä. Vielä vuosi sitten olin aika tohjona. Pläräilen vanhaa kalenteria ja huomaan, että aina välillä olen puoliväkisin koettanut aloittaa treenaamisen uudelleen, ja vituiksi on mennyt. Kesä ja syksy 2006 oli pahinta aikaa. Lämpöilyä, huimausta, kroppa aivan sekaisin, mieliala alhaalla ja sitä rataa, jengi tietää. Motivaatio treenaamiseen oli kateissa – tajuan vasta nyt, että se mun taistelijan liekki oli hiipunut ihan tyystin. Kun kiipesin raput ylös, meinasin pyörtyä. Pahimmillaan olin niin turvoksissa, että käveleminen teki kipeää. Jaksoin juuri ja juuri nousta sängystä, kävelin 20 minuuttia ulkona itkien ja kuuntelin Turmion kätilöitä ja etenkin Pirun nyrkkiä. Silti söin edelleen vitun typerästi – aivan liian vähän hiilihydraatteja. Oikeesti. Ei mitään vitun vähähiilarisia enää ikinä.

Lääkärit eivät tajunneet mistään mitään.

Kesällä 2007, sen jälkeen kun olin väkisin kahlannut läpi parit kisat, joihin seura painosti (!) osallistumaan, aloin kerätä peruskuntoa takaisin. Pikku hiljaa. Peruskestävyyttä ja perusvoimaa. Tein raskasta työtä, joten pakko oli koettaa levätäkin.

Kroppa näyttää hyvin, milloin menee liian pitkälle. Lakkaan nukkumasta ja keho alkaa saman tien kerätä nestettä. Vittumaisinta on, että en palaudu, ja se tuntuu aina jaloissa. Kisoissa ja leireillä saattaa yö mennä siihen, että suunnilleen pieksen jalkojani jotta ne rentoutuisivat ja saisin unta.

Yksi todella tärkeä asia, jonka tahdon sanoa kaikille naisille – ja josta olen punttimimmien puolella sanonutkin – on se ehkäisypillerihomma. Itse olen aivan varma, että vaikka alun perin sekoitinkin kroppani ihan vain painonvedolla ja treenillä, oli myöhemmin ehkäisypillereiden vaikutus olotiloihini selvä. Itse asiassa lääkärillä käydessäni kaikki ylikunnon oireet selittyivät pillereillä. En voi vieläkään olla aivan varma... siis joo, varmasti olin ylikunnossa, mutta se uusi romahdus jossain vaiheessa saattoi johtuakin osittain pillereistä.

Olen jatkanut sitä, mistä näemmä puhuin jo tämän ketjun toisella sivulla: aiheesta puhumista. Olen naisnyrkkeilyporukoissa joku hemmetin ylikuntosanansaattaja. Juuri eilen yksi valmentaja muistutti minua siitä, että jokaisen pitää itse ne virheet tehdä, ennen kuin tajuaa. Joka helvetin kerta kun salilla uusille ihmisille avaan suuni ylikunnosta, joku tietää mistä on kyse ja on kokenut saman. Kenellä on taustalla parisuhteen epäonnistuminen, kenellä jokin huonosti paranneltu sairastelu, kenellä painonveto, mutta aina löytyy joku. Mikä helvetti siinäkin on, että jotkut eivät tätä ongelmaa vain myönnä ja tajua! Väheksyntäänkin törmää. ”No et sä nyt niin paljon treenannu... sulla taitaa vaan brakata pää...” Saatana sentään.

Mielestäni ylikunnon lähestymisen – melko vääjäämättömänkin? – voi huomata siitä, että sitä edeltää jonkinlainen maaninen vaihe. Urheilija jaksaa silloin mitä vain, treenaa paljon ja puhuukin enimmäkseen vain treenaamisesta ja ehkä syömisestä. Tämä on se vaihe, jossa ongelmaan pitäisi jo puuttua. Ja tämä lienee myös se vaihe, jossa sitä maanista urheilijaa on todella vaikea saada kuuntelemaan ja uskomaan. Mitä ongelmaa voisi olla, kun treenaminen tuntuu aina hyvältä, vaikka vähän ehkä väsyttäisi ennen niitä? Liukuminen maniasta epätoivoiseen väkisin treenaamiseen ja sekä henkiseen että fyysiseen ahdistukseen alkaa hiljakseen kyteä, jos sille manialle ei saada stoppia. Olen ollut huomaavinani, että usein se käänne tapahtuu sairastumisena. Vaikka vain flunssana, jota ei saa heltymään ja joka ei tunnu päättyvän koskaan. Joskus se tapahtuu vain hiljaksiin ja varkain. Se on jotenkin vaan niin älytöntä ja typerää..! Ihan kuin se ylikuntoon sairastuva syystä tai toisesta olisi täysin sokea itselleen. Ehkä tässä kohden pitääkin painottaa sitä, että kyse ei ole vain kropan vaan myös pääkopan ongelmista.

Nyt sitten viimeinkin siihen päivitykseen. Peruskuntokesän jälkeen mulla oli taas sellainen lievä hyytyminen siinä. Syksy oli rankka pelkän pimeyden vuoksi, olin edelleen raskaissa töissä, muutin ja muutenkin jotenkin aivan puhki. Mietin silloin, että miksi mä aina kesän jäljiltä – peruskuntokauden jälkeen – tunnun olevan kaikkein huonoimmassa jamassa. Ahisti ja vitutti. Ilmeisesti olin kuitenkin oppinut jotain, koska näemmä (tarkistin taas kalenterista) kevensin treeniä, pidin ihan muutaman päivän taukojakin, ja joululoma oli jonkinlainen pelastus, vaikkei siinäkään ollut kuin pari kolme päivää totaalilepoa. Lajitreenistä oli yli viikon lepo, ja kärsineet olkapääni sekä pääni saivat lepoa. Joulun jälkeen oli tiukka leirirutistus, ja siellä yhtäkkiä huomasin, että ei helvetti, mä jaksan, mä tykkään, ja tuntuu ihan älyttömän siistiltä treenata.

Tammikuun alussa luovuin vielä siitä hormonaalisesta ehkäisystäkin, ja kroppa on alkanut toimia paremmin. Mun täytyy pitää tarkkaa huolta lepopäivistä. Palauttavia olen oppinut tekemään, olen siitä tosi ylpeä. Siitä, että joskus vain juoksen vartin ja venyttelen melkein puoli tuntia, enkä tee mitään muuta. Jee! Harjoitteleminen ja kilpaileminen tuntuvat taas siltä, miltä niiden pitäisikin tuntua: tykkään tapella!

Totaalilepoa pidin loppujen lopuksi aika vähän: noin 11 viikkoa. Silloinkin tein vähän jotain pientä, toisaalta aloitettuani taas treenaamisen jouduin saman tien ottamaan taukoa ja takapakkia siinäkin. Sellainen treenaanko vai enkö –arpominen kesti varmaan vuoden, sieltä Pirun nyrkki –ajoista aina viime vuoden alkuun asti. Kävin jossain vaiheessa ravitsemusterapeutilla jonkun kolme kertaa, ja muutenkin opin syömään kunnolla. Ihanaa! Todella pitkiin aikoihin en osannut edes nauttia sellaisesta asiasta kuin syöminen. Nyt kyllä todellakin osaan. Turvotus on muuttunut ihan kivaksi lihaksikkuudeksi ja voimaksikin, olo omassa kropassa tuntuu aika hyvältä monesti.

Kaiken kaikkiaan mun toipuminen ensin kaikkein pahimman yli kesti noin puoli vuotta ja kaiken kaikkiaan vuoden, ja sellaista epämääräistä aikaa vielä sellainen puolisen vuotta siihen päälle. Puolitoista vuotta. Ja siihen päälle se aika, jonka treenasin ja vedin painoa vaikka olin jo ylikunnossa. Sekin oli jälkeenpäin ajateltuna aivan kamalaa aikaa. Silloin mokasin pahiten: panostin kaikkeni treenaamiseen, rahoitin ne opintolainalla – ja niin sain itselleni aikaa laittaa kroppani tohjoksi.

Miksi mä oikeastaan kirjoitin tämän tarinan? Mitä tästä opimme? Ei mulla oikeastaan ole muuta syytä kuin se, että tahdon itse ajatella nämä asiat läpi. Vielä kerran. Nyt, kun pystyn sen jo tekemään ilman mitään valtavaa ahdistusta. Varmaan siksikin, että mä nyt vihdoin ja viimein pitäisin sen, mistä olen saanut otteen: kyvyn kuunnella kroppaa. Ei se vieläkään ole helppoa. Mun treeniympäristö ja luonne ovat sellaiset, että teen helposti virheitä. Treenikaveri treenaa aina kipeänä ja vammojen kanssa, valmentaja syyttää treenien väliin jättämisestä, ja mussakin elää vielä se vanha itseensä jatkuvasti tyytymätön suorittaja, vaikka olen sen aika hyvin jo nitistänyt. ”Sä et panosta täysillä, jos et käy treeneissä silloinkin kun ei huvita.”

Okei. Kyllä mä tajuan, että kilpaurheilija on joskus mentävä salille silloinkin, kun ei huvita. Mutta ei silloin, kun ei oikeasti jaksa. Jokohan mä olisin niin vahva, että tämän asian tajuamisen lisäksi noudattaisin sitä silloinkin, kun se paras treenikaveri vittuilee ja valmentajakin suurin piirtein halveksuu? Ehkä oonkin. En tahdo enää takaisin siihen pimeään.

Hyvää ja tärkeää pohdintaa Venlalta! Kiitos perusteellisesta sepustuksesta!

Itse junnaan paikallani, taas. Oon lokakuusta asti ollut jälleen puolikuntoinen, kun kohosi lämpö, tuli pysyvä kröhä ja nuha, väsymys, järkyttävä nesteen kertyminen, korkeat sykkeet yms... Lääkärillä olen käynyt, mutta hän, vaikka urheilulääkäri onkin, ei ole ilmeisesti liiemmin asiasta kiinnostunut tai sitten hänellä on vaan liian monta rautaa tulessa. Esimerkiksi kuukauden verran olen nyt saanut odotella lähetettä tarkempiin verikokeisiin. Lähetteestä olen saanut soittaa perään kolme kertaa ja joko lääkäri on unohtanut vastata soittopyyntöön tai sitten ei ole ehtinyt sitä tehdä. Nyt venaan, että tyyppi palaa hiihtolomaltaan ja vihdoin toivottavasti rustaisi sen lähetteen...:curs:

Uutena oireena mulla on tällä kertaa myös se, että maha on sekaisin. Kakkoshädällä saa käydä vähintään 5 kertaa päivässä ja välillä on ripulia. En tiedä, liittyykö tää nyt ylikuntoon, mutta kai näinkin voisi olla. Onko muilla ollut vastaavaa ylikunnon aikana?

Lääkärillä olen käynyt, mutta hän, vaikka urheilulääkäri onkin, ei ole ilmeisesti liiemmin asiasta kiinnostunut tai sitten hänellä on vaan liian monta rautaa tulessa.
Ei mullekaan ollut urheilulekurista mitään hyötyä. Puhuin nesteen kertymisestä ja säästöliekistä sille, ja se oli sitä mieltä että mä vain syön liikaa. "Jotta paino putoaa, pitää olla pieni näläntunne koko ajan." Olipa ihan vitun sopiva neuvo siihen tilanteeseen, kun paino on noussut 10 kg muutamassa viikossa.

Mulla ei ole itsellä ollut juurikaan mahan kanssa ongelmia ylikunnon aikana, huonovointisuutta vain, mutta tuttava kertoi oireilleensa nimenomaan vatsallaan ja vähän samaan tyyliin kuin Viiwi.

Mä olen taas seurannut paria ihmistä, jotka ovat hyvää vauhtia ajamassa itseään ihan piippuun. Kova treenikin on vielä ok, mutta jos on muutenkin stressiä, sykkeet taivaissa, koko ajan väsyttää ja vituttaa ja jumittaa... niin miksei perkele voi uskoa mua kun MINÄ sanon, että MUISTA LEVÄTÄ!?

Hermo menee, vaikka hyvin tiedän, että juuri kukaan ei noita puheita usko ennen kuin itse on sitä päätään seinään hakannut.

Ei mullekaan ollut urheilulekurista mitään hyötyä. Puhuin nesteen kertymisestä ja säästöliekistä sille, ja se oli sitä mieltä että mä vain syön liikaa. "Jotta paino putoaa, pitää olla pieni näläntunne koko ajan." Olipa ihan vitun sopiva neuvo siihen tilanteeseen, kun paino on noussut 10 kg muutamassa viikossa.

Mulla ei ole itsellä ollut juurikaan mahan kanssa ongelmia ylikunnon aikana, huonovointisuutta vain, mutta tuttava kertoi oireilleensa nimenomaan vatsallaan ja vähän samaan tyyliin kuin Viiwi.

Huh, jo tuo yksi kokemus huojentaa hiukan. Toivottavasti tää tosiaan on vaan ylikunto-oire.

Ja lääkäreistä vielä. Se mua just ihmetyttää, että mullakin kyseessä on nimenomaan urheilulääkäri, jonka erityinen mielenkiinnonkohde on ylirasitus. Tää sitten vastaanotolla vaan kyselee, että "mitä sä haluaisit kuulla multa?"
minä:"hmm... no, mietitääs... että mikä hitto mua vaivaa. :rolleyes:"
lääkäri: "ei sulla mitään ole, naiset joskus kuumeilee noin. urheile niin paljon kuin haluat ja lakkaa huolehtimasta."

Mulla ainakin tuollaiset kommentit on omiaan lisäämään omaa sokeutta tälle hajoilulle. Jos vaan painaisin menemään lääkärin kommentin mukaan niin mä oisin seuraavan kerran pää kainalossa siellä vastaanotolla itkemässä. Mulle ystävien kommentit siitä, että nyt oikeasti rauhoitat menoa, on kullan arvoisia.

lääkäri: "ei sulla mitään ole, naiset joskus kuumeilee noin. urheile niin paljon kuin haluat ja lakkaa huolehtimasta."

Just. Kyllä noi sun muutkin oireet nyt vähän kertoo jotain. Kyllähän esimerkiksi e-pillerit voivat nostaa ruumiinlämpöä (tämä ilmeni minulle silloin, kun noista samoista oireista kävin milloin milläkin lääkärillä), mutta eivät nekään - vaikka saatanasta ovatkin - kaikkia vaivoja selitä. Kuvittelevatko lääkärit, ettei ihminen tai nainen tajua, jos kroppa alkaa yhtäkkiä oireilla jotenkin oudosti? Kai nyt tyhmempikin huomaa muutokset ja voinnin erot ns. normaalitilaan!

Mulla oli myös yksi tosi hyvä lääkäri. Se, että urheilulääkäri ja psykiatri eivät myöntäneet koko ylikunnon olemassaoloa oli aivan perseestä, mutta ravitsemusterapeutti ja eräs (naispuolinen) yleislääkäri tuntuivat tajuavan ahdinkoni... vaikka eivät hekään oikein täysin tienneet, mikä on vialla. Se yleislääkäri sanoi, että on esimerkiksi näihin säästöliekki-ilmiöihin törmännyt niin usein, etteivät ne voi olla kukkupuhetta. Lisäksi hän sanoi yhden aika hyvin mieleenpainuneen asian. "Sä olet urheilija, uskon että tunnet kroppaasi sen verran, että jos sanot jonkin olevan pielessä, asia pitää tutkia." Jee!

Muistakaa se, että ylirasitus-/ylikuntotilassa ei lääkäri voi auttaa oikeastaan yhtään mitenkään. Ainut mitä se voi tehdä on pitää kädestä kiinni ja kuunnella pää kallellaan ongelmia.

Ylirasitusta voi hoitaa vain sillä, että korjaa kropan rasitustilan sen luonnollisilla keinoilla eli lepäämällä ja syömällä. Ravitsemalla kehoa. Paperilla tosi yksinkertaista, eikä käytännössäkään oikein muuta voi tehdä.

Ainut hoitokeino on sinä itse. Huomautuksena myös se, että kirjoitan ylirasitustilasta. Siitä en sano mitään jos tila johtuukin jostain muusta, kuten esimerkiksi sairaudesta.

Historian siipien havinana: Kävin itsekin jollain spesialistiurheilulääkärillä, joka oli ollut hiihtomaajoukkueen lääkäri aikoinaan. Odotukset oli korkealla, että nyt tähän hommaan tulee suoranainen täyskäännös. Vastaus oli hyvin pitkälti sama kuin Viiwin saama "Mitä sä haluaisit mun sanovan?"
Oikeassahan se oli. Ei lääkäri asialle voi tehdä mitään. Ainut syy miksi lääkärille kannattaa mennä tällaisessa tilanteessa on se, että saa poissuljettua muut aiheuttavat tekijät, eli sairaudet yms.

No mut ehkä sekin jo että lääkäri sanoo, että joo tämä johtuu varmaan ylikunnosta, auttaisi asiaa. Varmaan pahinta tollaisessa tilanteessa on just kuulla, että kuvittelet vaan, ei sua mikään vaivaa.

Ei lääkäri asialle voi tehdä mitään. Ainut syy miksi lääkärille kannattaa mennä tällaisessa tilanteessa on se, että saa poissuljettua muut aiheuttavat tekijät, eli sairaudet yms.
Varmaan pahinta tollaisessa tilanteessa on just kuulla, että kuvittelet vaan, ei sua mikään vaivaa.

Niin. Ei lääkäri voi mitään tehdäkään, se on selvää. Mutta mua suivii se, että moni lääkäri ei edes vaivaudu ottamaan selvää tai pohtimaan, mikä ehkä vaivaa, tai vaivaako mikään. Ihan sama, vaikka lääkäri nyökyttelisi vain päätään tai olisi nyökyttelemättä, jos saisi jotain vinkkiä siihen suuntaan, ettei ole vain pullea stressaaja, joka kitisee turhista. Sen oivaltaminen, ettei voi kuin itse levolla itseään auttaa, on sitten taas toinen juttu.

Ihan sama, vaikka lääkäri nyökyttelisi vain päätään tai olisi nyökyttelemättä, jos saisi jotain vinkkiä siihen suuntaan, ettei ole vain pullea stressaaja, joka kitisee turhista. Sen oivaltaminen, ettei voi kuin itse levolla itseään auttaa, on sitten taas toinen juttu.

Niin totta! Mä oisin nimenomaan kaivannut tuota tukea lääkäriltä siihen, että lepo olisi tässä tapauksessa paikallaan. Nyt tuli vaan hämmentynyt olo, että kuvittelenko mä tosiaan kaiken ja olen turhan takia huolissani. Siksipä en sallinut itselleni kunnon lepoa (sehän olisi yhtä kuin laiskottelua :jahas:), vaan lääkärin rohkaisemana jatkoin harjoittelua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom