Pikkutoiston Pakkojättiläinen - Ylikunto

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Riittääkö pelkkä Masennus ja vähän huono olo ylikunnoksi? Sekä on semmoinen ärsyttävä olo tila, jota en osaa pahemmin selittää.

Riittääkö pelkkä Masennus ja vähän huono olo ylikunnoksi? Sekä on semmoinen ärsyttävä olo tila, jota en osaa pahemmin selittää.

Noista tiedoista ei kyllä kukaan varmuudella osaa arvioida. Oletko murrosikäinen? Voisiko johtua siitä? Onko halua treenata? Väsyttää/valvottaa? jne.. kerro vähän tarkemmin..

Täälläkin oli näköjään puhetta ylikunnosta. Taidan linkittää oman postaukseni tähän threadiin kommenttien toivossa. :)

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=2108470&postcount=87

Mun mielestä tuossa viimeisessä lauseessa on selkeesti ylirasituksen merkkejä. Kuulostaa siltä, että olet ainakin ollut juuri sellainen tapaus, jonka pitää liikkua velvollisuuden tunteesta, sen sijaan, että nauttisi liikunnasta. En ehkä lähtisi rakentamaan tuota harjoittelua uusiksi tiettyjen viikottaisten treenimäärien pohjalle. Eli et määrää itseäsi harjoittelemaan 4krt viikossa puntilla ja siihen pari lenkkiä päälle. Jos se sun saliohjelma on neljään jaettu niin teet sitä sen mukaan mitä fiilis on. Sun pitäis oppia kuuntelemaan sitä kroppaa - tuntuuko OIKEASTI siltä, että tänään haluaa treenata. Se ei ole helppoa, mutta se on opittava. Joten se neljä kertaa salilla viikossa voi venyä lähemmäs kahtakin viikkoa.

Sulla on selkeesti taipumus idioottimaisuuteen tuossa harjoittelussa. Et ole ainut. Kevyesti kuitenkin lähdettävä liikkeelle ja sitä kroppaa kuunnellen. Unohda ne maitohapot ja keskity peruskunnon kehittämiseen.

Niin ja muista syödä hyvin & terveellisesti. Ajan kanssa paranee. Voi viedä kauan. Riippuu tietenkin paljon siitä, miten saat tuota fanaattisuutta muutettua.

Nimenomaan: idioottimaisuus.

Vedin kaksi samaa jumppaa peräkkäisinä päivinä. Olen tehnyt joka päivä samat vatsalihasliikkeet - joko kotona tai salilla. Olen viikonloppuna tehnyt askelkyykkyä, normikyykkyjä, punnerruksia jne. Sauvakävelylenkit samalla tahdilla, kun ei ole aivot eikä fyysinen kunto pystyneet muuhun.

On tyhmä olo.

Tuli itsellä vaan nyt mieleen että sattuisko olemaan jotain ylikunnon poikasta ja jotain lievempää versiota. Viime syksystä asti vedetty 4 kertaa salilla joka viikko, paria viikon taukoa lukuunottamatta. Sitä ennen huhtikuu-heinäkuu taukoa reisiluumurtuman takia, sitä ennen taas marraskuusta asti käyty.
Fyysisellä puolella ainoa selvästihavaittava oire on se että ojentajat on aina ihan loppu ja monta päivää reenin jälkeen kipeenä, vaikka vetäis vaan kevyen reenin niile. http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=1205666&postcount=12
tosta aika monta kohtaa voi huomata olevan itsellä.
Unettomuus, levottomuus, mielialavaihtelut, lihasarkuus, masentava olo.
Ihan saakelin tyhjä olo, vituttaa vanhat ja turhat asiat, mikään ei oikein kiinnosta tai iske, paitsi se valopilkku päivään kun menee salille. Mikä tuntunee olevan kaiken a ja o tällä hetkellä. Välipäivät salilta nakertaa ihan älyttoman paljon, ja odottaa vaan et ois jo huominen ja pääsisi salille. Ruokapuoli on kunnossa, massakautta kun tässä on koitettu pitää. Ainoa mitä en ehkä tarpeeksi paljoa syä on salaatti :D Ja en usko että iästä niin paljon johtunee, kun nuo pahimmat vuodet tuntuu olevan jo takanapäin :D.

Eli nyt tuleekin kysymyksen vuoro.
Olisiko parempi tehdä vaan pari viikkoa kevyempää reeniä pumppailen ja hyvin venytellen, jumppaillen yms, vai pitää kokonaan lepoa liikunnasta, mikä kyllä kuulostaa aika mahdottomalta? :D

Tuli itsellä vaan nyt mieleen että sattuisko olemaan jotain ylikunnon poikasta ja jotain lievempää versiota. Viime syksystä asti vedetty 4 kertaa salilla joka viikko, paria viikon taukoa lukuunottamatta. Sitä ennen huhtikuu-heinäkuu taukoa reisiluumurtuman takia, sitä ennen taas marraskuusta asti käyty.
Fyysisellä puolella ainoa selvästihavaittava oire on se että ojentajat on aina ihan loppu ja monta päivää reenin jälkeen kipeenä, vaikka vetäis vaan kevyen reenin niile. http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=1205666&postcount=12
tosta aika monta kohtaa voi huomata olevan itsellä.
Unettomuus, levottomuus, mielialavaihtelut, lihasarkuus, masentava olo.
Ihan saakelin tyhjä olo, vituttaa vanhat ja turhat asiat, mikään ei oikein kiinnosta tai iske, paitsi se valopilkku päivään kun menee salille. Mikä tuntunee olevan kaiken a ja o tällä hetkellä. Välipäivät salilta nakertaa ihan älyttoman paljon, ja odottaa vaan et ois jo huominen ja pääsisi salille. Ruokapuoli on kunnossa, massakautta kun tässä on koitettu pitää. Ainoa mitä en ehkä tarpeeksi paljoa syä on salaatti :D Ja en usko että iästä niin paljon johtunee, kun nuo pahimmat vuodet tuntuu olevan jo takanapäin :D.

Eli nyt tuleekin kysymyksen vuoro.
Olisiko parempi tehdä vaan pari viikkoa kevyempää reeniä pumppailen ja hyvin venytellen, jumppaillen yms, vai pitää kokonaan lepoa liikunnasta, mikä kyllä kuulostaa aika mahdottomalta? :D

Tuo voisi ihan yhtä hyvin olla ylirasitustakin, mutta en ala nettitohtoroimaan ja tekemään diagnoosia sen enempää tuosta. Jos et tosiaan ole pitänyt pahemmin taukoja, niin kannattaa pitää se viikko ainakin väliä ja harrastaa sellaista superaktiivilajia, kuin kävelyä. Saat ainakin tuuletettua ajatuksia etkä mene ihan sohvaperunaksi.

Mitä lihaskipeyteen ja muuhun tulee, niin oletko koskaan venytellyt kunnolla tai käynyt urheiluhierojalla? Ei, en rupea jeesustelemaan, mutta nuo on oikeasti todella todella tärkeitä asioita. Jatkuva kova treeni vetää lahjakkaammankin kaverin jumiin jos lihashuolto on tasoa "no kyl mää tänne tullessa vähä hölökkäsin".

Nuo muut oireet ovat kohtalaisen vakavia. Unihäiriöistä tulee lyhyelläkin aikavälillä aika merkittävä stressi pääkopalle.

Venyttelen aina ennen reeniä ja pari tuntia reenin jälkeen kaikki reenatut lihakset läpi. Lämmittelyt aina ennen salia. Hierojalla käyminen ei ole tullut mieleen.

Tuli itsellä vaan nyt mieleen että sattuisko olemaan jotain ylikunnon poikasta ja jotain lievempää versiota.

Nää on aina yhtä hankalia analysoida, mutta sen perusteella kun sanot, että sali on ainut valopilkku niin voisi ainakin sen verran päätellä, että ehkä kyseessä ei ole varsinainen harjoittelusta johtuva ylirasitus. Luulen, että voi elämän muilla osa-alueilla olevat asiat voivat olla stressin aiheuttajia, mistä nuo oireet johtuvat. Ihminen on kuitenkin kokonaisuus (psykofyysinen tais olla oikee sana?) ja kaikki eri elämänalueet vaikuttavat. Pelkkä harjoittelu ei ole aina se syypää siihen ylirasitukseen.

Asiat voivat myös olla hyvin yksinkertaisia. Jos jokin tuntuu hyvältä niin tee sitä. Eli jos se salilla käynti on kivaa, niin en suosittele ainakaan sitä jättämään. Siinä vaiheessa tietää, että sitä treenaamista pitää hetkeksi himmata kun alkaa harjoitukset vituttamaan.

Kuulumisia

Helmikuussa 2009 tulee täyteen 2v tätä ylikuntoilua ja helpottamisen merkkejä ei ole näkyvissä. Olen varovasti pyöräillyt, ja kävellyt silloin tällöin mutta kävely varsinkin tuntuu tosi pahalta. 3km matka puuduttaa pahasti ja jalat meinaa käydä kramppaamaan ja pumppu takoo kovalla sykkeellä, ihan älytöntä. Olen yrittänyt levätä ja ottaa rennosti mutta.. ei. Lääkärin ohje oli että puolivuotta ilman mitään kovempaa rasitusta mutta eipä tunnu auttavan, alan olla kohta jo sellain suhtautunut tähän että ei olisi ihme vaikka olisi loppuiän päällä. :(

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Lääkärin ohje oli että puolivuotta ilman mitään kovempaa rasitusta mutta eipä tunnu auttavan, alan olla kohta jo sellain suhtautunut tähän että ei olisi ihme vaikka olisi loppuiän päällä. :(

"Ilman kovempaa rasitusta" ei välttämättä ole tarpeeksi. Jos elämäntilanne aiheuttaa yhtään stressiä, masennusta, vitutusta tai on millään tavalla rasittava, voi paraneminen estyä hyvinkin tehokkaasti.

Nimim. keväällä kolme kuukautta *täysin treenaamatta* ilman sanottavaa vaikutusta (paitsi kunnon heikkeneminen). Sitten alkoi loma, tilanne muuttui paremmaksi. Puolentoista kuukauden jälkeen oli pakko mennä töihin ja nyt alkoivatkin opiskelut. Tilanne ei ole edennyt loman päättymisen jälkeen. Edelleen kaikenlainen kuormitus aiheuttaa väsymystä ja palautumisajat ovat hitaat, mutta osaan nyt pitää homman hallinnassa niin, ettei rasitusta ja väsymystä pääsee kertymään.

Tänään, kun heräsin tunsin aivan erillaiseksi itseni. Kun tulin koulusta kotiin, olin ensinäkin väsynyt. Menin treeneihin enkä pystynyt tekemään paljoa mitään. Oli heikottava olo sekä kuuma/kylmä tunne. Ei saanut paljoa mitään irti, vaikka yritin tehdä mahdollisimman hyvin. Kaikki tämä ja vielä henkinen kantti on ihan toisinpäin, tekee mieli treenata kokoajan, mutta ei kykene siihen. Ärsyttää niin paljon, että sitä ei voi sanoin kuvata siis ärsyttää niiiiiiiiiiin paljon. Miten ihmeessä tällaisesta tilanteesta päästäisiin yli?

Voiko todella esimerkiksi työperäinen stressi olla niin rankkaa että se estäisi palautumisen? Itse olen aina kuvitellut sen liikunnan helpottavan tuota stressiä ja todennäköisesti se itselläni helpottaakin mutta en osaa sanoa miten "palautunut" olen.

Itellä on tulokset aina ollut nousujohteiset joskin jumaliste hitaat jo noin parin vuoden ajan, saattaisi hyvinkin selittyä stressaavalla ympäristöllä ja lähes jatkuvalla "dieetillä" ja nyt kun on lapsikin niin tuntuu että vielä vähemmän kerkeää syömään (tekosyy).

Niin ja kesällä pidin totaalitaukoa 2-3 viikkoa pariin vuoteen, välillä on ollut kevyitä viikkoja tosin en vaan muista koska.

Voiko todella esimerkiksi työperäinen stressi olla niin rankkaa että se estäisi palautumisen? Itse olen aina kuvitellut sen liikunnan helpottavan tuota stressiä ja todennäköisesti se itselläni helpottaakin mutta en osaa sanoa miten "palautunut" olen.

Itellä on tulokset aina ollut nousujohteiset joskin jumaliste hitaat jo noin parin vuoden ajan, saattaisi hyvinkin selittyä stressaavalla ympäristöllä ja lähes jatkuvalla "dieetillä" ja nyt kun on lapsikin niin tuntuu että vielä vähemmän kerkeää syömään (tekosyy).

Niin ja kesällä pidin totaalitaukoa 2-3 viikkoa pariin vuoteen, välillä on ollut kevyitä viikkoja tosin en vaan muista koska.

Kyllä kai se stressi voi vaikuttaa palautumiseen, jos ei suoraan niin välillisesti. Stressi päällä niin ei nuku hyvin eikä ruoka maistu kunnolla ja sen vuoksi palautuminen kärsii.

Pitkään olen pakkotoistolla idlannut, mutta nyt löytyi tovin mielessä ollut aihe ja on otettava osaa keskusteluun.

Hieman ensin omasta tilanteesta (säälittävää natinaa näiden vuosia kestäneiden ongelmien seassa mutta kuitenkin), vaikka vain esimerkkinä ylikunnosta tai ylirasituksesta tavanpulliaisella ja ilman monia treenejä päivässä. Olen siis reenaillut parisen vuotta vaihtelevalla aktiivisuudella. Keväällä alkoi olla aikaa reenata ja kovaa. Kesällä satuin löytämään Golden Six -topikin. Innostuin ohjelmasta välittömästi. Vaikka punttireenien määrä ei juuri lisääntynytkään, nousi intensiteetti huimasti. Aikaisemmat treenit vaikuttivat nykyiseen verrattuna aivan pinkkien vinyyleiden silittelyltä. Ja kun innostuin kyykystä, leuoista ja penkistä oikein kunnolla alkoi silloin tällöin unohtua ettei sarjoja tartte vetää loppuun.

Samalla oli tavoitteena lenkkeillä ja siten ylläpitää ehkä jopa parantaa peruskuntoa. Viikkoon tuli heitettyä n. 3 lenkkiä, puntin välipäivinä. Yleensä yksi pitkä (~1,5-2h) kevyesti ja pari lyhyempää viikkoon. Syötyä tuli kyllä paljon, mutta levättyä liian vähän. Varmasti todella pitkään reenanneille määrät eivät ole kummoisia, mutta minulle tämä oli liikaa.

Pari viikkoa sitten jouduin jättämään reenin kesken rintakivun ja yleisen heikotuksen vuoksi. Parin päivän huilin jälkeen tunsin itseni vieläkin väsyneeksi, eivätkä kivutkaan olleet loppuneet. Seuraavan viikon olo oli huono ja nukuin todella paljon. Viikon jatkunut väsymys sekä paine ja kivut rinnassa ajoi tohtorille. Voin kehua paikallista YTHS:ää, siellä otettiin asia tosissaan: verikokeet, EKG, lähete sisätautipolille. Siellä uudet verikokeet, EGK ja röntgen, 6h seuranta ja päästä samat kokeet uusiksi. Kaikki tämä samana päivänä kun aiheesta valitin. Tulehduksia tai muutakaan häikkää ei löytynyt, verraten korkean leposykkeen lisäksi.

Nyt on selvää että kyse on vain jonkin sortin ylirasituksesta. Väsymys, paine rinnassa, päänsärky, keskittymisvaikeudet jatkuneet. Nyt on sitten tauon paikka. Kiitos tämän topikin tietojen ja kokemusten varmasti malttaa ottaa tarpeeksi rauhassa. Nähtäväksi jää kauan kestää minulla.

Yksi kysymyskin heräsi, jota Venla jo tuolla aivan alussakin sivusi: onko muilla ylikuntoon liittynyt ihon huononemista tai vastaavaa? Minulla on viimeisen muutaman viikon aikana sairastamani lievä acne pahentunut selvästi sekä myös suuhun tullut aftoja. En muista itselläni ennen aftoja juuri olleen mutta viimeisen kolme viikkoa on suussa ollut vähintään yksi haavauma koko ajan. Onko kyseessä kummallinen sattuma, vai voiko kyse olla rasitukseen liittyvästä vastustuskyvyn huononemisesta tai vastaavasta.

Pahoittelen jos aihetta on jo puitu aikaisemmin, en jaksanut tarkkaan lukea aivan koko topikkia. Se keskittymiskyky, se keskittymiskyky... :)

Yksi kysymyskin heräsi, jota Venla jo tuolla aivan alussakin sivusi: onko muilla ylikuntoon liittynyt ihon huononemista tai vastaavaa? Minulla on viimeisen muutaman viikon aikana sairastamani lievä acne pahentunut selvästi sekä myös suuhun tullut aftoja. En muista itselläni ennen aftoja juuri olleen mutta viimeisen kolme viikkoa on suussa ollut vähintään yksi haavauma koko ajan. Onko kyseessä kummallinen sattuma, vai voiko kyse olla rasitukseen liittyvästä vastustuskyvyn huononemisesta tai vastaavasta.

Iho ja aftat liittyvät myös "pelkkään" stressiin, ilman varsinaista ylikuntoa. Missä sitten on ero stressin ja ylikunnon välillä? En tiedä?

Itsellä ainakin aftoja pukkaa aina kun stressiaste nousee tietyn kynnyksen yli.. Toinen merkki on ihoreaktiot, jotka mulla kärjistyy myös rintarangan jumin myötä. Vasen puoli jumittaa, vasemman hartian "akne" ärtyy. Tos vaiheessa myös yleensä tulee unihäiriöt ja hikoilukohtaukset. Sympaattisen hermorungon reaktio? mene ja tiedä? Akupunktio toimii mun kohdalla, 2-3 kertaa riittää. Myös rintarangan käsittelystä on apua, ainakin väliaikaisesti. Tekovikoja kun ei voi muuttaa.. :(

Akupunktio toimii mun kohdalla, 2-3 kertaa riittää.

Oli tutun fysioterapeutin kanssa puhetta ylikunnosta/-rasituksesta ja hän suositteli kokeilemaan akupunktiota. Itse pidän tuota erittäin mielenkiintoisena ja kokeilemisen arvoisena vaihtoehtona kropan rentouttamiseen ja stressin hallintaan. Onko muilla kokemuksia akupunktiosta ja sen vaikutuksista?

Täytyy varmaankin altistaa itsensä kokeilulle ja raportoida tuloksista tänne?:)

Oli tutun fysioterapeutin kanssa puhetta ylikunnosta/-rasituksesta ja hän suositteli kokeilemaan akupunktiota. Itse pidän tuota erittäin mielenkiintoisena ja kokeilemisen arvoisena vaihtoehtona kropan rentouttamiseen ja stressin hallintaan. Onko muilla kokemuksia akupunktiosta ja sen vaikutuksista?

Täytyy varmaankin altistaa itsensä kokeilulle ja raportoida tuloksista tänne?:)

Olen muista syistä käynyt akupunktiossa kuin ylirasitus, mutta auttaa ja todella toimii :) Se fiilis mikä tuosta tulee on sitä dramaattisempi mitä harvemmin käy ja mitä enemmän kroppa on jumissa/rasittunut. Ei kannata suunnitella samalle päivälle mitään fyysistä aktiviteettia. Löysää kropan meinaan aika tehokkaasti, ainakin omalla kohdalla kävi näin :)

Lukasin tuossa äsken jonkun threadin ylikunnosta. Sitten miettisin, että voiko jokin tietty lihasryhmä mennä ylirasitus tilaan, ja juuri kyseisen ryhmän tulokset hieman laskea, vaikka muu treeni kulkisikin hyvin? Ylikunto onkin sitten koko kropalle ja psykeelle eikö? Nyt vaan kun tehnyt 1-jakoista ohjelmaa muutaman kuukauden 4-jakoisen treenin jälkeen, ja tänään tein penkin sarjat samoilla painoilla kuin kyykyn. Eli olisiko jalkani ylirasitus tilassa, vai johtuisiko tämä siitä, että jalat kestää palautua kauemmin,ja että semmoinen yleiskestävyys olisi rinnoissa paremmat? Jalat ovat kyllä vahvemmat kuin tissit. Silloin 4-jakoisella ohjelmalla tein kuitenkin kyykyn 90kg ja penkin 70kg painoilla. Ja vielä että 4-jakoisella tein 3x8 ja nyt 1-jakoisella 4x10(arskan golden six). Vähän sekavasti tuli kirjoitettua mutta toivottavasti joku saa selvää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom