Pikkutoiston Pakkojättiläinen - Ylikunto

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Mikähän mahtaa olla meikäläisen ongelma kun viimeviikon olin kuumeessa (En käyny ees salilla), yskässä, nuhassa. Sitten laski kuume ja jaloista meni lihakset niin kipeeks ettei puhettakaan kävelystä, seuraavaks meni kädet niin ettei kahvikuppi kunnolla noussu. Nyt ei oo kuumetta eikä yskää, pikkunuha enää joka ei haittaa. Kävin maanantaina salilla ni kaikki sarjat piti tehä paljo pienemmillä painoilla eikä sittenkään jaksanu kunnolla, kotona testasin leukoja, ennen menny aina 20kpl, nyt meni n.3kpl Missähän mahtaa olla ongelma? Itse en usko ylikunnolla olevan mitn tekemistä asian kanssa. Tottakai ongelma johtuu taudista, mutta ei itselläni ennen mitään tällaisia taudinkaan jälkeen ole ollut... Eli olisko jollakin viisaammalla jtn tietoa asiasta? Tottahan sitä tässä jossainvaiheessa palautuu tästä (Luulisin), mutta pistää ihmeetyttämään.

Jaa, ei mitn ihmeellistä että tulokset laskee noin 60%? Eipä ole ennenkään laskenu. Nyt kyllä tuntuu olo jo paremmalta, luulisin että kyllä tästä palautuu.

Riippuu vähä tapauksesta. Välil voi selvitä ilman suurempaa laskua ja joskus taas voi tulla paljonki alaspäin. Että ei todellakaan kannata paiseita ottaa.

Toi treeni kärsii luultavasti tosta sun unenpuutteesta ja unettomuus taas voi johtua lähes mistä vaan ja yleensä se on jotain ihan muuta kun se ylikunto. Nykyään jokanen pikku vaiva leimataan ylikunnoksi ja n. 99% näistä valittajista kärsii jostain aivan muusta kuin ylikunnosta.

Joo, samaan olen kiinnittänyt huomiota ja jokin aika sitten avauduin aiheesta tässä samassa ketjussa: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=2350834&postcount=259 Ja vielä lainaus itseltäni:
Toinen asia, mikä suivii ylikunnossa, on täysin vastakkainen edelliselle. Nimittäin se, että mitä tahansa kipua, motivaatiopulaa ja väsymystä on joissain piireissä alettu kutsua ylikunnoksi. Hyvä, että asiasta nykyisin puhutaan enemmän, mutta jotain rotia sentään.

Eli vähän kaksijakoista suuntautumista olen havainnut - sekä liioittelua että vähättelyä. Olen tosiaan tullut siihen johtopäätökseen minäkin, että 'ylikunto' on sanana hieman surkea. Pitäisi myös muistaa tapauskohtaiset erot, eihän ylirasitustilaan mennä yleensä pelkästään treenaamalla liikaa vaan usein jokin muukin asia on pielessä. Siinäkin mielessä tuo ylikunto-sana on jollain lailla harhaanjohtava.

Suunto T6 sisältää ainakin jotain ohjelmistoja harjoittelun analysointiin. Google kertoo enemmän.

Suunto Memory Belt kerää syketietoa ilman sitä kelloa. Google kertoo tästäkin lisää.

First Beatilla on ohjelmistoja, joita käytetään nuiden Suunnon mittareiden kanssa. Olen itse tullut tutuksi vain tuon First Beatin hyvinvointianalyysin kanssa, koska sen avulla mun rasitusta ja palautumista seurataan. En usko, että tuo hyvinvointianalyysi-ohjelmisto on yksityiselle saatavilla vaan se on yrityksille tarjottu palvelu. First Beatilla on jokin Athlete-ohjelmisto, jolla saadaan myös seurattua harjoittelua. First Beatin www-sivuilta löytyy parhaiten tietoa noista eri ohjelmistoista.

Kiitokset vinkeistä. Olen tutustunut tuotteisiin mutta enpä ole vielä ostanut.

Mulla oli taas tuo sykevariaatiomittaus. Palautuminen on entistä parempaa ja koko ajan mennään parempaan suuntaan. Pahasti on ollut yli, mikä nyt oli aika helppo arvata. Tähän mennessä palautumisprosessiin on mennyt noin 4kk. Edelleenkään en saa kovempaa harjoitella, vaan sitä kevyttä treeniä. Kannustavaa kuitenkin, että tietää asioiden menevän koko ajan hieman parempaan suuntaan.

Ehkä kuukauden päästä pääsee normaaliin saliharjoitteluun. Toivottavasti ainakin.

Se asia on muuten kaikista rasittavin että ei tiedä mikä on vikana ja meneekö homma parempaan vai huonompaan suuntaan. Että sinulla on tosiaan siinä mielessä hyvä tilanne.

Nyt käyn ma,ke,pe salilla sekä potkunyrkkeilemässä ti,to. Eli vkl on täysin vapaa joten kysyisin että menenkö koko äijä jumiin/ylikuntoon jos lisään vaikka 1h juoksemista juoksumatolla lauantai aamupäiväksi? Olen aloittelija joten kunto ei ole mikään paras... (2kk salilla käynyt)

Mietityttää eniten tuo levoden määrä. Salilla teen 1-jakoista Starting Strength ohjelmaa.

Nyt käyn ma,ke,pe salilla sekä potkunyrkkeilemässä ti,to. Eli vkl on täysin vapaa joten kysyisin että menenkö koko äijä jumiin/ylikuntoon jos lisään vaikka 1h juoksemista juoksumatolla lauantai aamupäiväksi? Olen aloittelija joten kunto ei ole mikään paras... (2kk salilla käynyt)

Ite kyllä koittasin mieluummin näin, varsinki kun oot alottelija:

ma sali
ti taistelu
ke lepo
to taistelu
pe lepo
la vaikka se juoksu aamusta ja sali illasta.
su lepo

Jos ei muu niin ainakin olkapäät jossain vaiheessa tulee olemaan todennäkösesti melko lujilla kun punttaa ja huitoo perättäisinä päivinä.

Kuten kirjotin tonne toiseen ylikuntoa käsittelevään threadiin mulle tuli vahvat ylikunnon oireet tossa viime sunnuntaina kun viimeksi treenasin.
Ollut nyt viisiviikkoa tuo Arnoldin Golden Six ohjelma käytössä ja tulokset lähteneet hurjaan nousuun. Tuntui helvetin hyvältä mennä pukkaamaan sitä rautaa ylös kun sai siihen aina hiukan vielä lisäilläkkin päälle, ei mitään ongelmaa. Ei edes hikeä pukannut saati paikat sen enempää rasittuneet. Olo oli mahtava! Noh, nyt sunnuntaina ei sitten meinannut rauta nousta ei niin millään. Järkyttävän vaivan takana oli nostaa ne omat norm. painot penkistä ylös, ja hikeä pukkasi enemmän kuin vettä niagaralla. Ei meikäkään ole treenannut kuin 2 kertaa viikossa tuota yksijakoista ohjelmaa läpi, mutta hyvin tuntui sekin riittävän tähän. Kurkkukipeänä, rintalihakset olleet jumissa jo jokusen päivän. Unettomuutta, flunssaa ja nyt vielä lämpöä.
Ei auta kuin pitää hieman taukoa vaan salilta. En usko että tuo "ylikunto" on vaikuttanut muualle kuin rintalihaksiin, sillä muuten kaikki liikkeet kuten hauiskääntö ja ranskalaiset punnerrukset tuntuivat ihan hyviltä. Kai vaikeinta tässä on se kun sitä ei oikein osaa olla treenamatta enää.

Vähän vaikea uskoa, että olet kaksi kertaa viikossa treenaten joutunu ylikuntoon?? Olisiko kenties tuo flunssa ollut pukkaamassa päälle, minkä takia kurkku kipeä, lämpöä ja treeni ei kulje. Se ylikunto ei todellakaan pamahda päälle aivan vähällä, enkä usko, että pääsisit 5 viikossa kaksi kertaa viikossa treenaten edes lähelle tätä tilaa, vaikka söisit ja nukkuisit kuinka huonosti tahansa. Lisäksi jos olisit oikeasti ylikunnossa ei missään tapauksessa tulisi treenata edes niitä käsiä vaan levätä. Miksi tästä ylikunnosta on nyt tulossa tällainen trendi, jolla selitetään kaikki prkleen pikku oireet ja tulosten laskut?? Sanoisin, että kannattaa käydä ensin kaikki mahdolliset muut treeniin vaikuttavat tekijät läpi ennen kuin alkaa edes miettimään ylikuntoa.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Nopea ylirasitustilaan joutuminen vähäisemmällä harjoittelulla johtuu minun mielestäni lähinnä peruskunnon heikkoudesta. Eniten minua ihmetyttää nämä nuoret jätkät, jotka joutuvat jollain salitreenillä "ylikuntoon". Tuossa parin kympin tienoilla, molemmin puolin, pitäis elimistön puolesta olla sellaiset keinot kapasiteetin osalta, että oksat pois ja vähän latvoista.

En tiedä sitten, onko nämä sellaisia harrastajia, jotka aloittavat salilla käynnin, mutta mitään urheilutaustaa ei ole sen enempää. Eli playstation-sukupolven kasvatteja? Sitten reenataan huonoilla ohjelmilla ilman kummempaa tietoa ja kroppa ei kestä, kun sitä pohjaa ei ole. En oikein muutakaan syytä keksi, koska on jotenkin käsittämätöntä, että kukaan saa kroppansa pilalle punttitreenillä.

Normaali suomalainen amatööriurheilija kuitenkin käy töissä/koulussa ja treenaa keskimäärin 10 kertaa viikossa. Niillä on kuitenkin se pohja yleensä jostain rakennettu - futiksesta, pesiksestä, jääkiekosta tai mistä tahansa. Peruskunnon puute kyllä näkyy pidemmällä tähtäimellä.

Tai sitten noustaan sieltä sohvan pohjalta pelaamasta pleikkaria, päätetään lähteä salille, ollaan kuultu hienon kuuloinen sana ''ylikunto'' ja kun salilla alkaa hengästyttää ja hikoilemaan, tehdään laskutoimitus 1+1 ja AHAA!, olen ylikunnossa.

Taisin tuossa aijemmassa postissa kertoa että on vahvat ylikunnon oireet, mutta en tiedä sitten olisiko syynä jokin muu? En osaa omasta peruskunnostani ihan hirveästi kertoa, hoikka kaveri olen aina ollut mutta en ole mihinkään muuhun lajiin ikääni mennessä (18) ole hurahtanut ainakaan samallalailla kuin puntilla käyntiin. Sen tiedän että kun saan itseni innostumaan oikein jostakin niin on vaikea hidastaa vauhtia, kuten esimerkkinä voitaisiin sanoa nuo kevyet viikot. Kyllähän niitä tulisi vedellä, vaikkei ylikuntoa olisi aikaisemmin koskaan tullutkaan ihan vain ehkäistäkseen suurempaa pahaa.
Yhteenvetona en ole varma onko minulla ylikuntoa vai en, tuntuu että se on niin vaikeasti määriteltävä termi jokaisen kohdalla. Mutta tunnen kroppani ja tiedän että nyt ei kaikki ole ihan kunnossa, ja uskon vahvasti että tuo (ainakin minulle) rankka treeni ohjelma ja rankka treeni jokaisella kerralla on tämän takana. Lienee kai syytä sanoa että olen myös satunnaisesti tehnyt sen kolmannenkin treenin viikolla jos olen töiltäni joutanut. Mutta tuskimpa sillä sitten sen suurempaa merkitystä. Katsellaan nyt se parikin viikkoa, ainakaan ei lämpöä tänään enää ole.

Kuten jo aikaisemmin tuli todettua, on lähes mahdotonta, että noilla treenimäärillä olisit joutunut varsinaiseen ylikuntoon. Pieniä ylirasitustiloja taas lähes jokainen kokee joskus kovan treenin, vähäisen levon tai huonon ravinnon takia.

Hiukan vaivaa vielä se että hyvin olen yöni nukkunut ja syönkin kyllä oikein ja runsaasti.
Mutta lepohan se on hoidoista se kaikkein paras, sillä mennään.:thumbs:

Useamman kuukauden olen salilla treenannut 3-4 kertaa viikossa ja joka kerta kaikki lihasryhmät.

Pari viikkoa sitten päätin, muuttaa joka toinen päivä treenin sijaan verkkaisemman joka kolmas päivä teeni sykliin ja avot nyt 3 kertaa salilla sen jälkeen käyty ja lähes kaikissa jutuissa on pystynyt lisäämään sarjapainoja reilusti...

Ei kai mulla mitään ylikuntoa ollut, mutta jotenkin kai paikat tukossa ja 2 välipäivää sopinee paremmin mun kropalle...

Siis hetkinen, olenhan minä siis salilla treenannut jo pidempään kuin viisi viikkoa. Tuolla kyseisellä ohjelmalla on tullut vasta viisi viikkoa täyteen. Ettei nyt kellekkään jää epäselväksi.

En tiedä sitten, onko nämä sellaisia harrastajia, jotka aloittavat salilla käynnin, mutta mitään urheilutaustaa ei ole sen enempää. Eli playstation-sukupolven kasvatteja? Sitten reenataan huonoilla ohjelmilla ilman kummempaa tietoa ja kroppa ei kestä, kun sitä pohjaa ei ole. En oikein muutakaan syytä keksi, koska on jotenkin käsittämätöntä, että kukaan saa kroppansa pilalle punttitreenillä.

Uskoisin että minulla olisi tähän vähän sanottavaa ja varoitettavaa.

Elikkäs, "urheilutaustani" on se, että n. ikävuodesta 10 aina tuonne 19:sta ei tullut tehtyä muuta kuin istuttua tietokoneen edessä mussuttaen karkkia ja lihottua. Sitten iski kriisi ja laihdutin n. 30 kiloa lähinnä kävellen jäätävän pitkiä matkoja ja syöden ruisleipää. Tältä pohjalta aloin käymään salilla 3 kertaa viikossa ja n. vuosi on nyt mennyt ongelmitta lukuunottamatta viimestä kuukautta, jolloin koko kroppa on ollut ihan viturrallaan. Tässä on ollut kaikkea mahdollista kuumeilusta huimaukseen, sykkeen ja verenpaineen heittelyyn, lihaskipuihin, ruokahaluttomuuteen, hermostollisiin häiriöihin (pääasiallisesti nykimistä ja tärisemistä), ilmavaivoihin jne. puhumattakaan niistä henkisistä ailahteluista...

Noiden oireiden alkaessa en ollut ikinä kuullukkaan mistään "ylikunnosta" enkä osannut epäillä salilla käymisen edes aiheuttavan tuollaisia onglemia. Lääkärissä olen käynyt kahdesti ja kummallakin kerralla kaikenmaailman verikokeiden ja kusitestien lopputulos on ollut sama: "sä olet terve kuin pukki". No ei todellakaan tunnu siltä...

Elikkäs tämä siis niille nörteille jotka haaveilevat tekevänsä vaikutuksen siihen mimosaan: hoitakaa se peruskunto kondikseen ensin, muuten homma saattaa kusta.

Kiinnostaisi kuulla lisää dragu, onko yhtään olot helpottuneet vai vieläkö on samaa ongelmaa? Pahinta varmaan tässä ( oli se sitten rasitustilaa & flunssaa taikka molempia) on se että jatkuvasti kelailee treenejä eikä malttaisi olla poissa puntilta vaikka on yksinkertaisesti pakko. Kerran kävin kahden viikon jälkeen kokeilemassa, oli hiukan parempi olo mutta vieläkin (outo) tuskainen kuumotus vaivasi.
Kaippa se tässä viikon odottamalla vielä paranee entisestään, kun tämä flunssakin lähdössä tästä jo on.
Kun sitä on taas pari rauhallisempaa viikkoa tullut tanssittua niin alkaa taas tiukka. :puntti:

Kiinnostaisi kuulla lisää dragu, onko yhtään olot helpottuneet vai vieläkö on samaa ongelmaa? Pahinta varmaan tässä ( oli se sitten rasitustilaa & flunssaa taikka molempia) on se että jatkuvasti kelailee treenejä eikä malttaisi olla poissa puntilta vaikka on yksinkertaisesti pakko. Kerran kävin kahden viikon jälkeen kokeilemassa, oli hiukan parempi olo mutta vieläkin (outo) tuskainen kuumotus vaivasi.
Kaippa se tässä viikon odottamalla vielä paranee entisestään, kun tämä flunssakin lähdössä tästä jo on.
Kun sitä on taas pari rauhallisempaa viikkoa tullut tanssittua niin alkaa taas tiukka. :puntti:

Tässä ei oo vajaaseen kahteen viikkon tullut tehtyä yhtään mitään (kirjaimellisesti) ja tuo huimaus, hengesahdistukset ja verenpaineen vaihtelut ovat loppuneet oikeestaan kokonaan mutta viellä pientä lämpöä nousee sillointällöin ja muutamana yönä on ollut nukkumisen kanssa ongelmia. Mutta kyllä se tästä :) . Pistää tosiaan lievästi ketuttamaan kun puntille tekisi mieli mutta pakko malttaa viellä ainakin yksi viikko.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom