Pikkutoiston Pakkojättiläinen - Ylikunto

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Tuo tila on ns. overreaching-tila, mikä on jopa hyvä asia ja sellainen juttu mitä pitäisikin tavoitella. Kun osaa kevennellä tarpeeksi ajoissa niin ei tule ylikuntoa vaan pikemminkin tulokset paranee superkompensaation myötä.

Mun käsittääkseni overreaching ei oo mikään fyysinen tila vaan termi jota käytetään juurikin tuosta superkompensaatiosta (mikä ei sekään ole mikään mitattavissa oleva fyysinen tila). Overreachingia tällä progressiivisella treenien kovenemisella toki tavoittelen, mutta eipä sitä kai mitenkään voi todeta.

Mun käsittääkseni overreaching ei oo mikään fyysinen tila vaan termi jota käytetään juurikin tuosta superkompensaatiosta (mikä ei sekään ole mikään mitattavissa oleva fyysinen tila). Overreachingia tällä progressiivisella treenien kovenemisella toki tavoittelen, mutta eipä sitä kai mitenkään voi todeta.

Juu eipä ainakaan nykyteknologia taida yltää siihen. Mutta superkompensaatio on enemmänkin se kehitys, kun overreaching taas on enemmänkin tuo vaihe kun pusketaan sinne ylikunnon rajalle. Eli overreachingin eli sellaisen pienen jumin/ylikunnon voi saavuttaa ilman, että saataisiin sitä kehitystä/superkompensaatiota, jos ei kevennellä ajoissa tai ollenkaan.

Tiä nyt sitte mitä tämä itellä on. Luulisin että jotain ylirasitusta tai vastaavaa. Alko jonku aikaa sitte tämä: Eli ensin tuntu normaalit sarjapainot vähän raskaammalta, en sitte alkanu keventään ku luulin että normaalia voimattomuutta ku ollu koko kevään semmosessa pikkusessa flunssassa ja ku olin aika vasta pitäny kevyen viikon ( niitä tullu turhan vähän pidettyä kyllä). Sitte ku alko treenin jälkeen tulla sellanen kuumeinen olo ja muutenki väsytti enemmän niin ajattelin että nyt on pakko levätä että se menee ohi. 2 viikon tauko salilta, kävin vetään muutaman lenkin ja kevyen kuntopiirin sinä aikana. Sitte taas salille ja ensimmäinen viikko normaalia kevyempänä. Kaikki meniki hyvin niin kauan ku aloin ottaan taas kovempaa. Väsytti, oli kuumeinen olo ja olin henkisestikkin aika väsynyt. Leposyke oli ehkä vähän koholla mutta kun sydämen lyönnit tuntu paljon kovempaa kuin ennen. Lisäksi uni ei meinannut millään tulla ja väsytti.

Lopetin treenin heti ja ajattelin että otetaan tällä kertaa totaalilepoa niin kauan kuin tarve vaatii. Nyt 2 viikkoa ollu lepoa, mitä nyt kävelylenkkejä tehny jne. Syke ehkä vielä vähän ylhäällä mutta muuten fiilikset ovat jo paljon paremmat. Vieläkin tuntuu että pienikin liikunta saa hengästymään normaalia enemmän. Päätin että jos alan aluksi käymään todella kevyesti salilla ja nostan tehoa pikkuhiljaa jos kunto kestää. Eilen ja tänään kävin salilla, mutta tein kyllä todella pienillä painoilla. Ei tuntunut juuri missään mutta tuli parempi mieli kun vihdoin pääsi puntille. Treenien jälkeen vielä vähän väsynyt olo, joten en varmaan aloita kovempaa treenaamista vielä vähään aikaan. Onkohan kannattavaa alkaa vielä liikkumaan vaan pitäisikö levätä vielä? Ei ainakaan jaksaisi tätä treenaamattomuutta enää yhtään.

Normaalisti käyn salilla 5 kertaa viikossa 5-jakoisella ohjelmalla ja siihen pari aerobista päälle. Syön hyvin ja monipuolisesti ja huolehdin lihashuollosta. Tällähän ei siis pitäisi mitenkään päästä ylikuntoon, varsinkaan tämän ikäisenä? Sitten kun pääsen taas treenaamaan niin vaihdan ohjelmaa ja yritän levätä vielä hieman enemmän kun jaksotan treenipäivät paremmin kuin ennen. Toivotaan että tämä nyt tästä helpottaa ku on todella raastavaa tämä ku ei pääse kunnon raudan pariin varmaan vielä vähään aikaan...

Ittellä tuntuu menevän tuo keskushermosto aika nopeesti jumiin jos on liian kovaa treenannut. Kovien päivien jälkeen olen todella tylsistynyt, väliinpitämätön väsynyt, suorastaan ihan kuin joku lobotomoitu. 3-4 päivää tästä on ruvennut helpottamaan ja silloin teen aina uudet "enkat" joten en usko, että mitään muuta kuin hermostollista ylikuntoa on päällä.

Elimistömme on tosiaan erilaisia.

Ittellä tuntuu menevän tuo keskushermosto aika nopeesti jumiin jos on liian kovaa treenannut. Kovien päivien jälkeen olen todella tylsistynyt, väliinpitämätön väsynyt, suorastaan ihan kuin joku lobotomoitu. 3-4 päivää tästä on ruvennut helpottamaan ja silloin teen aina uudet "enkat" joten en usko, että mitään muuta kuin hermostollista ylikuntoa on päällä.

Elimistömme on tosiaan erilaisia.

'En usko, että mitään muuta kuin hermostollista ylikuntoa on päällä'... Ensinnäkin hermostollinen ylikunto vaatii todella kovaa ja todella tyhmää treeniä ja vieläpä todella pitkään. Ja toiseksi hermostollinen ylikunto on kaikkea muuta kuin hyvä juttu. Siitä ei parissa päivässä palauduta.

Onko kellään samaa ongelmaa ku mulla että kun tuntuu nyt että ylirasituksen oireet on poissa tai vähäisiä, ja kun alotan treenaamisen ( en edes kovaa aluksi) niin alkaa huimaamaan sarjojen jälkeen? On joskus ennenki ollu tuota kovien sarjojen jälkeen, eikä se niinkään haittaa mutta nyt tulee jo vähän kevyempienki jälkeen.

Su - Ma välisenä yönä heräsin karmeaan hikoiluun, kuvittelin että huoneessa oli vain kuuma. Nukuin muutenkin kyseisen yön karmean huonosti ja seuraavana päivänä jalat olivat karmean väsyneet ja hikoilin kauheasti. Ti alkoi jo helpottaa, mutta nyt tänään kun olin futismatsissani, niin väsyin hemmetin helposti ja muutenkaan pelaaminen ei tuntunut lainkaan luonnolliselta.

Olen ollut ennenkin huomattavasti karseammassa ylikunnossa, jossa esiintyi aivan karseaa rintakipuja ja sydämen tykytystä + samat oireet kuin ylempänä. Nyt ei rintakipuja ole esiintynyt, niin ei vissiin niin vakavassa tilassa olla. Pitää tässä viikko vetää täysin levossa ja katella sitten onko oireita.

Itsellä alkaa ylikunto olla vihdoin jo ohi. Tällä hetkellä ylikuntoa takana jo 1,5 vuotta. Aivan vielä rasitus ei ole täysin takana päin, mutta kuitenkin olo onjo paikoin hyvä. Ortostaattisen testin 5min leposykkeen keskiarvon ja 3min seisontasykkeen keskiarvon erotus on kuitenkin vielä 20-30, eli rauhassa täytyy edetä edelleen. Harjoittelu on koostunut 60min hölkkä lenkeistä alle 130 sykkeellä ja päälle vähän lihaskuntoa. Näitä olen tehnyt 1-2 viikossa ja muuten lepoa / normaalia kävelyä. Mitekänkäs muilla olo edistynyt?

Itsellä alkaa ylikunto olla vihdoin jo ohi. Tällä hetkellä ylikuntoa takana jo 1,5 vuotta. Aivan vielä rasitus ei ole täysin takana päin, mutta kuitenkin olo onjo paikoin hyvä. Ortostaattisen testin 5min leposykkeen keskiarvon ja 3min seisontasykkeen keskiarvon erotus on kuitenkin vielä 20-30, eli rauhassa täytyy edetä edelleen. Harjoittelu on koostunut 60min hölkkä lenkeistä alle 130 sykkeellä ja päälle vähän lihaskuntoa. Näitä olen tehnyt 1-2 viikossa ja muuten lepoa / normaalia kävelyä. Mitekänkäs muilla olo edistynyt?

Hienoa! Maltti on valttia. Kuulostaa lenkkien perusteella, että olet tosi hyvällä mallilla. Mä en edes kevyellä hölkällä saa pysymään sykettä alle 140:n. :wtf:

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€

Kuulostaa hyvältä ja fiksulta menolta. Mulla oli samanlaista menoa, tosin tein kävellen alle 120 sykkeellä noin puolen vuoden ajan. Kesäkuussa sain luvan alkaa tekemään enemmän tehollisia harjotuksia.

Alotin kesäkuussa ihan tankojumpalla salilla ja pikkuhiljaa hölkkäileen. Nyt oon jo jonkin aikaa tehnyt niin, että juoksen yhden kovempivauhtisen lenkin n. 30 min 140-160 sykkeellä, yhden 45min lenkin 120-140 sykkeellä ja sit teen yhden puolentoista tunnin kävelylenkin.

Salilla oon käyny kolme kertaa viikossa. Nyt on ohjelman viimeisiä treenejä menossa ja perjantain tuloksia oli mm. penkki 1x150kg, leuka vastaotteella 1x50kg, myötäotteella 1x45kg, vinopenkki 4x120kg, vatsa jalat tuettuna 6x30kg, raaka rinnalleveto 1x115kg ja hauiskääntö tangolla 4x67,5kg.

Lähdin kuitenkin punttitreeniin huomattavasti nöyremmällä asenteella liikkeelle, koska esim ensimmäinen penkkitreeni näytti olevan 2x8x75kg.

Joten: FUCK YEAH!

Kuitenkin pitää olla aika tarkkana. Eka kerran varmaankin suunnilleen ikinä mun leposykkeen ja ortostaattisen sykkeen ero on parhaimmillaan 15-20. Mut se vaihtelee. Välillä erotus on sen 20-30. Huomaa kyllä heti olotilasta ja tuosta sykkeestä, että on taas levon/kävelyn paikka.

Treenit joudun tekeen aamusin, koska jostain syystä en iltapäivällä tehdystä treenistä palaudu ja sit menee yöunet. En oo sit edes oikeastaan uskaltanut viimeaikoina kokeilla treenata iltapäivällä.

Pelottaa välillä, että maksimivoimajakson aikana onnistun vetään hermoston tukkoon, koska tuo mun vaivakin on ollu hermostollinen.

Yks mitä oon myös tehny, niin oon lakannu liikoja välittämästä. Jos fiilis on hyvä niin meen sen mukaan, mutta oon koko ajan kesäkuusta lähtien kyllä varonu hapottamasta itteeni. En tee treenejä korkeella sykkeellä. Peruskuntoa paremmaksi ja tarkotus olis alkaa kokeilla kohta kovempiakin harjoituksia juoksun ja puntin muodossa.

Koska itellä tuon asian kanssa on tullut taisteltua jo lähes kolme vuotta, mutta valo pilkottaa kirkkaana, niin ehkä se alkais olla takana ollutta elämää. Varsinkin kun alkaa itsekin huomaamaan, että ei oo enää huippukuntoinen 26v urheilija vaan ikä varmasti tekee asiansa myös.

Jos mä näytän nousevan tästä suosta, niin nousee muutkin. Kärsivällisyyttä vaan.

Juu elikkä tartteis vähä neuvoa teiltä enemmän tietäviltä :)

Aloitin urheilun jo aikaisin nuorena silloin jalkapallon muidossa ja siitä mentiin sitten eri lajeihin. Nyt on sit tullu potkunyrkkeilyä harrastettua kaksi vuotta. Olen aina treenannut mahdollisimman kovaa ja minulla on ollut se kanta että silloin kun treenataan niin silloin vedetään niin kovaa kun pystytään. Potkunyrkkeily harjoituksia on siis 3 kertaa viikossa ja päivinä jolloin ei ole harjoituksia, teen lihaskuntoa. Ei ole siis lepopäiviä mutta, en luule että minulla olisi ylikuntoa tai en ainakaan ole huomannut mitään sellaisia vaikutuksia. Suorituskyky on edistynyt melko tasaseen tahtiin. Joskun ei kyllä huvittaisi aloittaa treenejä mutta luulen sen olevan aika pitkälti kiinni omasta laiskuudestani.

Luin tätä threadia ja ajattelin että voisiko mahdollisesti mun suorituskyky parantua enemmän jos tekisin "palauttavia harjoituksia" kovien treenien välissä, sen sijaan että aina vedän kovempaa ja kovempaa? Ja siis kaikki neuvot on tervetulleita :)

Viimeksi muokattu:
Luin tätä threadia ja ajattelin että voisiko mahdollisesti mun suorituskyky parantua enemmän jos tekisin "palauttavia harjoituksia" kovien treenien välissä, sen sijaan että aina vedän kovempaa ja kovempaa? Ja siis kaikki neuvot on tervetulleita :)

Tuo sun kysymys on vähän väärässä threadissa, mutta vastaan nyt jotain.

Kuulostaa siltä, että treenaat kuten tyypillinen kamppailulajien harrastaja Suomessa: päin persettä. Poikkeuksena sääntöön ovat painijat, jotka ovat hiton hyvillä fyysisillä ominaisuuksilla varustettu urheilijoita. Huomaa, että valmennustoiminta on huomattavasti pidemmällä kuin monessa muussa lajissa.

Jos olet nuori mies, niin se voi kyllä onnistua ihan hyvin edellyttäen, että sitä pohjaa on. Palautumiskyky on kuitenkin huomattavasti parempaa nuorella iällä ja useasti sitä pystyy treenaamaan kovaa ja paljon sekä vielä kehittymäänkin.

Ajattelisin, että optimaalisin kehitys kuitenkin kamppailulajeissa ja missä tahansa urheilussa, tulee jaksottamalla harjoitukset peruskuntokauteen, kisoihin valmistavaan kauteen ja kisakauteen. Riippuen kisakausista, nuita eri jaksoja saattaa olla sitten 1-2 vuodessa.

Henkilökohtaisen valmentajan tehtävänä on rakentaa urheilijalle nuo eri kaudet. Siihen taas tarvitaan valmennusosaamista.

Harjoittelun pitäisi sisältää määrällisesti eniten peruskuntoharjoittelua. Sen toteuttaminen parhaiten käy lajiharjoitteluna, mutta toteutus on siinä hieman hankalampaa. Siksipä onkin helpompi juosta.

Potkunyrkkeilyä ajatellen sulla pitää olla tekniikkaa, ottelusilmää, nopeutta, voimaa ja sitä kestävyyttä. Mielestäni vielä tuossa järjestyksessä. En tiedä, mitä haluat sillä lihaskuntojumpalla saavuttaa.

Joten kyllä: sinun pitäisi tehdä niin palauttavia harjoituksia kuin peruskuntoharjoituksia.

Ainainen sata lasissa vauhkoaminen on niin perinteisen tyhmää touhua. Niillekin on kyllä paikkansa, sitä en kiellä, mutta suhteessa muuhun harjotteluun, niitä pitää olla vähemmän. Kamppailulajeihin pesii niin ihmeellinen masokismia ihannoiva mentaliteetti, ettei sitä voi käsittää. Kaikilla on se sama TÄYSII-ajattelutapa, jota vielä ihaillaan.

Enkä itsekään ollut yhtään sen erilaisempi.

Sitten on mielenkiintoista käydä joissain fyysisissä voima-, nopeus- ja kestävyystesteissä ja huomata olevansa niissä mittareissa ihan paska. Mut ei ku kovempaa ajoa vaan!

Kiitos neuvoista.

Selvennetään viellä että harrastan potkunyrkkeilyä ihan vain harrastus mielessä eli todennäköisesti en tule paljoa otteluissa käymään. Voisitko viellä selventää minkälainen on palauttava harjoitus? Varmaan rennosti vedetään mutta onko se sitten kuinka rentoa?

Palauttava harjoitus riippuu tietysti henkilön kuntotasosta, eli mikä huippu-urheilijalle on palauttava harjoitus ei ole palauttava harjoitus aloittelijalle jne. Yleistäen voisi kuitenkin sanoa, että palauttava harjoitus on teholtaan ja kestoltaan kevyt. Eli esim. hölkäten/kävellen 100-120 sykkeellä 30min (maks. 50min) ja venyttelet päälle. Lajitreenissä palauttava harjoitus voisi olla esim. kevyt tekniikkatreeni. Ohjatut harjoitukset harvoin kevyistä menevät. Eli siis tärkeää on, ettei syke nouse korkealle ja kevytkin teho muuttuu rasittavaksi jos harjoitus kestää liian kauan.

mulla vähän samanlainen tilanne. kevät ja kesä tullut harrastettua kamppailua 3 kertaa viikossa ja lisäksi normaalia punttitreeniä 3 kertaa viikossa. Ja treenit oli kovia tietenkin, vaikka punttia kevensinkin välillä viikoksi. Ekan kerran hainäkuussa tuntui että voimat ei oo ihan huipussaan eikä salilla saa itsestään irti niin hyvin kuin normaalisti, ja palautuminenkin tuntui vähän tavallista hitaammalta.
elokuussa liikuntaa tuli vielä lisää ja lisäksi rasittava työ mistä ei hyvää seurannut. syyskuussa oon yrittänyt ottaa kevyemmin ja nyt on mennyt kohta kaksi viikkoa ilman mitään treenejä. Levon alottamisen jälkeen olo paheni vaan, olo on tosi voimaton ja levoton. Jo portaat noustessa lihakset menee hapoille ja sydän hakkaa ja aamulla syke pahimmillaan käynyt 120/min vähän ylös nousemisen jälkeen ihan kävellessä vaan. normaali leposyke on mulla noin 50. Pikkusen on sykkeet laskenut tuosta jo onneksi mutta täytynee lepoa jatkaa vielä toiset pari viikkoa. Osaako täällä kokeneemmat arvioida miten paha tilanne on ja mistä tietää että uskaltaa alottaa treenit uudestaan, tavallista vähemmän ja kevyemmin tietenkin. Sittenkö kun on vahva ja virkeä olo taas ja syke käyttäytyy normaalisti?

En tiedä vaivaako minua ylikunto vai krooninen väsymysoireyhtymä, kun näillä kahdella sairaudella on samankaltaisia oireita, mutta koska olen lenkkeilijä ja bodari niin olettaisin että kyseessä on ylikunto. Minulla on päällimmäisenä oireena jatkuva uupumus. Olen niin totaalisen väsynyt etten kykene muuta kuin kattomaan elokuvia ja lepäämään. That's it. Ja tätä on jatkunut yli kuukauden. Välillä olo alko jo helpottua mutta palasi taas kun kävin vetäseen kevyen lenkin, kun erehdyin luulemaan että nyt on voimat tullu takasin. Lisäksi on sykkeen nousua, hikoilua ja aamuisin helvetin kova jano, samanlainen ku krapulassa- aivan hirveetä. En ole kyennyt käymään koulussakaan kuukauteen koska olen täysin invalidi. Onko muilla samanlaista että on täysin työkyvytön?

En tiedä vaivaako minua ylikunto vai krooninen väsymysoireyhtymä, kun näillä kahdella sairaudella on samankaltaisia oireita, mutta koska olen lenkkeilijä ja bodari niin olettaisin että kyseessä on ylikunto. Minulla on päällimmäisenä oireena jatkuva uupumus. Olen niin totaalisen väsynyt etten kykene muuta kuin kattomaan elokuvia ja lepäämään. That's it. Ja tätä on jatkunut yli kuukauden. Välillä olo alko jo helpottua mutta palasi taas kun kävin vetäseen kevyen lenkin, kun erehdyin luulemaan että nyt on voimat tullu takasin. Lisäksi on sykkeen nousua, hikoilua ja aamuisin helvetin kova jano, samanlainen ku krapulassa- aivan hirveetä. En ole kyennyt käymään koulussakaan kuukauteen koska olen täysin invalidi. Onko muilla samanlaista että on täysin työkyvytön?

Tuo kuulostaa ehkä jo hieman jonkin sortin masennukselta? Kuulostaa jo hieman vakavammalta, joten suosittelisin lääkäriin menoa niin ainakin poissulkevat mahdollisia sairauksia.

mulla vähän samanlainen tilanne. kevät ja kesä tullut harrastettua kamppailua 3 kertaa viikossa ja lisäksi normaalia punttitreeniä 3 kertaa viikossa. Ja treenit oli kovia tietenkin, vaikka punttia kevensinkin välillä viikoksi. Ekan kerran hainäkuussa tuntui että voimat ei oo ihan huipussaan eikä salilla saa itsestään irti niin hyvin kuin normaalisti, ja palautuminenkin tuntui vähän tavallista hitaammalta.
elokuussa liikuntaa tuli vielä lisää ja lisäksi rasittava työ mistä ei hyvää seurannut. syyskuussa oon yrittänyt ottaa kevyemmin ja nyt on mennyt kohta kaksi viikkoa ilman mitään treenejä. Levon alottamisen jälkeen olo paheni vaan, olo on tosi voimaton ja levoton. Jo portaat noustessa lihakset menee hapoille ja sydän hakkaa ja aamulla syke pahimmillaan käynyt 120/min vähän ylös nousemisen jälkeen ihan kävellessä vaan. normaali leposyke on mulla noin 50. Pikkusen on sykkeet laskenut tuosta jo onneksi mutta täytynee lepoa jatkaa vielä toiset pari viikkoa. Osaako täällä kokeneemmat arvioida miten paha tilanne on ja mistä tietää että uskaltaa alottaa treenit uudestaan, tavallista vähemmän ja kevyemmin tietenkin. Sittenkö kun on vahva ja virkeä olo taas ja syke käyttäytyy normaalisti?

Ei nuita tilanteita oikein osaa arvioida. Leposykkeestäkään ei voi mitään sanoa, jos se on vain yksittäinen kokeilu. Leposykettä mitatessa pitäisi myös mitata ortostaattinen syke. Leposykettä ja ortostaattista sykettä pitäisi olla seurannut pidempään, että siitä pystyisi jotain arvioimaan.

Kevyttä liikuntaa, lepoa ja sitä sykeseurantaa. Fiilis kertoo ehkä parhaiten siitä tilanteesta ja se, että homma alkaa kulkeen.

No niin, nyt on semmoinen tilanne että kolmisen viikkoa oltu lähes totaalilevossa lihasten kroonisen voimattomuuden takia. Reagoin luonnollisestikin erittäin kovasta treeni-innosta johtuen liian myöhään kropan antamiin merkkeihin, ja nyt edelleen on sitkeästi voimattomuutta vielä vasemmassa etureidessä, etuolkapäässä ja hauiksessa (heikommalla puolella siis). Kysyisin, että koska niin moni lihasryhmä on jo valmiina töihin, niin olisiko järkevää lähteä ensi viikolla tekemään esim. takareisiä, pohkeita ja rintaa kovaa? Eli haittaisiko tämä ylirasittuneiden lihasten palautumista?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom