Pikkutoiston Pakkojättiläinen - Ylikunto

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Tämän viikon tiistaina treenin loppuun vieminen oli todella tuskallista, voimat vain yksinkertaisesti lopussa ja tänään keskiviikkona illalla oli lämpöä 37,0 flunssasta ei kuitenkaan tunnu olevan kyse, koska sen oireita ei ole.

Onkohan kyse ylikunnosta? Ja jos on niin pitäisikö pitää aluksi heti joku päivä taukoa treeneistä?

Yritetäänpä käänteistä tsykolokiaa.

- Yksi treeni menny vituiks.
- Keskiviikkona illalla "lämpöä" 37,0.

Mitä sä ajattelet, että sun pitäis tehdä?

Yritetäänpä käänteistä tsykolokiaa.

- Yksi treeni menny vituiks.
- Keskiviikkona illalla "lämpöä" 37,0.

Mitä sä ajattelet, että sun pitäis tehdä?

No enpä tiedä siksi kysyin. Jatkuva väsymys myös painaa. Tässä ei ole ku kuukausi treenattu kovaa joten nopeaa olisi ylikuntoon menossa.

Onko liikaa treeniä jos vetää tällä ohjelmalla:

1 selkä hauis epäkkäät

2 rinta ojentaja olkapäät

3 etu- ja takareidet, pohkeet

sitten lepopäivä jonka jälkeen taas alusta.

No enpä tiedä siksi kysyin. Jatkuva väsymys myös painaa. Tässä ei ole ku kuukausi treenattu kovaa joten nopeaa olisi ylikuntoon menossa.

Lisäät "jatkuvan väsymyksen" siihen edelliseen listaan. Yritän vielä uudestaan: mitä ajattelet, että sun pitäis tehdä, jos sua väsyttää?

1 selkä hauis epäkkäät

Ehkä on, ehkä ei.

1 selkä hauis epäkkäät

Itte teen melkein samallaisella treenijaolla 3 kertaa viikossa eikä ittelle ainakaan oo liikaa. Ainakaan tähänmennessä.:D

Edelleen. Onko tärkeämpää se aika joka on tästä päivästä eteenpäin hautaan asti, vai se aika mikä on tästä hetkestä seuraavaan kuukauteen tai kahteen kuukauteen?

Lepo on ainut oikea ratkaisu. Ei tuossa tilanteessa muuta ratkaisua olekaan. Jos olet tyhmä, kuten täällä niin moni - minä mukaan lukien - niin yrität aina jotenkin rimpuilla sen treenin kanssa. Et millään malta pysyä salilta poissa, vaan yrität edes jotain pientä kevyttä tehdä, ja kun tuntuu olotila paremmalta, niin jatkat taas samalla, entisellä ja niin hyväksi havaitulla tavalla.

Ei.

Kuten aikaisemminkin jollekin sanoin: kävele. Syke pysyy alle 130. Elä mieti sitä lenkkien määrää viikossa. Koko määräajattelusta pitää päästä pois. Sä kävelet nyt ensalkuun kuukauden putkeen. Yhtään reeniä et vedä kovempaa. Etkä kerää kymmentä kävelylenkkiä viikkoon. Mä käyn itse kolme kävelyä viikossa. Se tuntuu aluksi hankalalta, kun ei treenaa, mut siihen tottuu. Siihen on pakko tottua ja saattaa jopa oppia sen, että levon kautta kehittyy.

Teen pienen oman tilannepäivytyksen. Nyt oon tosiaan asiantuntevan lääkärin ohjeistuksessa tämän, suoraansanottuna, vitun-ylikunnon-kanssa. On ollut käsittämättömän hankalaa alussa uskoa häntä, mutta vihdoin ja viimein meen hänen neuvojensa mukaan ja vaan kävelen. En oo yli kuukauteen käynyt salilla ja olen jo tottunut siihen, että en harrasta oikein mitään liikuntaa. Kävin vastedes viimeksi lääkärissä taas sykeseurannan tuloksia katsomassa ja se oli kannustava hetki.

Palautuminen on parantunut tuon kävelyn ja levon myötä. Jokin aika sitten nukuin 8h yöllä ja palautumista siitä oli 4-6h huonolla tasolla. Nyt viimeksi kun kävin, niin 8h yöunista 8h oli palautumista, paljon paremmalla tasolla, ja jopa pieni pilkahdus päiväsaikaan tapahtuvasta palautumisesta.

Toivossa on hyvä elää ja oli mahtavaa huomata, että jotain oikeasti tapahtuu. Nyt kävelen lisää. Kuukausi taas ja sen jälkeen katsotaan uudestaan, onko palautumista jo nähtävissä valveilla.

Olen niin pitkällä projektilla tämän tilanteen saanut itselleni aikaan ja luulen, että korjaaminen tulee viemään todella kauan aikaa. Olen koko ajan tehnyt sitä virhettä, että en heti alusta asti tehnyt niinkuin mulle sanottiin: kävele. Nyt sitä teen ja ensimmäisen kerran tuntuu olevan valoa tunnelin päässä. Ehkä jopa pääsen tästä aaltoilevasta paskatilastani eroon.

Enää ei ole mitään tunnontuskia treenaamattomuudesta. Tein kyllä jonkin verran ison ruokaremontinkin ja heitin bodyruokatyylisellä menulla vesilintua. Luulen, että sekään ei välttämättä ole paras ruokavaihtoehto maailmassa, eikä ole välttämättä paras ihmiskeholle. Paino ei ole noussut laiskotellessa yhtään. Jonkin verran itseasiassa laskenut. Ei myöskään romahtanut. Mukava ettei nämä niin hienot ja massiivisen pyöreät lihakset heti katoaisi.

Riittävän pitkälle kun homma menee, niin ei kiinnosta enää kyllä pätkääkään painot, suuret, pyöreät lihakset, vaan toivoo ainostaan, että pystyisi harjoittelemaan normaalisti ja muutkin elämän osa-alueet olisivat sitä myöten kunnossa. Pahempi ylikunto vaikuttaa muuhunkin elämään.

Tuli pitkä tarina, mutta ehkä joku muukin, jolla erityisesti vakavampia ylikunto-ongelmia on, kuten 3CPO ja yliurheilija, koittaisivat tätä.

Mukavaa tässä on myös se, että mun peruskunto tuntuu paranevan. Sykkeet kävellessä laskee ja leposykkeetkin ovat tainneet laskea.

Tiivistelmänä:
- Kävele.
- Syke alle 130. (Mä pyrin 100-120.)

No niinhän siinä kävi että enhän mä malttanut ja taas oltiin takasin samassa pisteessä. Nyt se vihdoin meni sitten perille että ei.. Näillä mennään. Katsotaan nyt kuinka kauan tarvitsee, mutta luulen että kauan. Koitan pitäytyä kävelyissä ja salille ei oo menemistä..

Seuraava potilas - ylikuntoa vai jotain muuta?

Onpas pelottavan tuttua tekstiä. Olen nyt koittanut lukea tästä aiheesta mutta tarvii kysyä täällä mielipidettä.

Elikkä, pohjatietona se, että jälkeenpäin katsottuna viime vuonna itselläni oli melkein noin 5 viikon välein jonkinsortin flunssaa (epäilin että olen vain infektioille herkkä), niistä selvisi noin viikon parin tauoilla. Tyhmä kun olen en ymmärtänyt juurikaan ylimääräisiä kevyitä viikkoja siitä huolimatta laittaa suunnitelmaan.

No, sitten ennen joulua tuli taas "flunssa". Otin viikon pari lepoa, mutta tauti ei lähtenytkään. Nyt on mennyt noin 9 viikkoa pilalle. Treenejä on tuossa ajassa ehkä 5 kappaletta yritetty tehdä. Eli käytännössä aika on ollut taukoa. Venyttelyjä olen yrittänyt ottaa voinnin mukaan.

Oireita
*lämpöily aluksi n 36,7-37,2, nyt ehkä noin 36,7-36,9 (kainalosta mitattu)
*aluksi oli kurkku kipua, se on aikalailla lähtenyt, nenä vähän väliä vuotaa (toisaalta minulla on allergiaa)
*olo vaihtelee hyvän ja huonon välillä
*välillä tulee "kylmähiki" tai muuten vaan hiki yhtäkkiä
*syke nousee pienestäkin (portaiden kävely)
(*henkinen olo varmasti yhtä paha kuin muillakin täällä, ahdistaa kun halu kehittyä on kova, mutta asian eteen ei voi tehdä mitään vieläkään)

Lisäksi yhden todella kummallisen asian huomasin. Viime viikolla jouduin siivoomaan paikkoja ja kävelemään koululla jonkin verran ja olo huononi niin että oli vaan pakko kotona maata sängyssä. Ajattelin että nyt on kuumetta ainakin 38. Ja kun mittasin niin lämpö oli LASKENUT alle 36.:wtf: Mistä ihmeestä tämä voi johtua?

Olo on jo vähän parempaan päin, mutta oireiden pitkä aikaisuuden vuoksi olen käynyt lääkärissä pari kertaa. Saldo:

*CRP on ok
*joku keuhko/puhalluskoe ok
*verenkuva on ok (valkosoluja kuulemma vähän normaalia enemmän)
*sydänfilmi on kai ok

Pitäisikö vielä jossain testeissä käydä?

Stressiä minulla aiheuttaa:
*päivät opiskelen
*arki-illat klo17-21 olen kuntosalinhoitajana paikallisella pikku salilla (treenit voi hoitaa tällä aikavälillä)
*liikunta, joka on käytännössä pelkkää salitreeniä tai siis oli kun vielä oli terveenä
*jonkin sortin univaikeudet
*oikeastaan muita aktiviteettejä/elämää ei ole ollut kuin salilla käyminen

Onkohan tämä ylikuntoa? Toisaalta oireet voisi olla jostain pitkistä viiruksista tai esim. homeesta jossain rakennuksessa missä päivittäin olen (en tiedä onko missään hometta). Miten pitäisi selvittää mikä näistä on todennäköisin?

Motivaatio salihommiin on kova, mutta itselläni ei ole mitään "liikuntavelvoitteita" itseäni kohtaan. Eli pystyn kyllä lepäämään jos voin jäädä kotiin, mutta ongelmia aiheuttaa se että olen töissä salilla. Ja jos en treenaa (niin kuin en ole pariin kuukauteen), niin aika tulee mielettömän pitkäksi. Lisäksi treenikaverit kyselee että ootko sä taas kipee tai vieläkin kipee jne. Lisäks näkee kun muut kehittyy ja ite menee oikeestaan taaksepäin.

Olen käyttänyt aikaa hyödyksi ja lukenut alan eri artikkeleja. Ja nyt on paljon enemmän tietoa FIKSUSTA eikä pelkästään "kovasta" treenistä. Suunnitelmat on paremmat kun koskaan. Haluaisin vaan päästä alottaan homman puhtaalta pöydältä uudestaan.

Niin kuin tekstistä näkee niin pikkusen päätä kiristää täälläkin päin. Niinpä on pakko kysyä että mitä pitäisi tehdä jotta mahdollisimman pienillä vahingoilla selviäisi tästä helvetistä, oli tämä nyt virusta tai ylikuntoa tai jotain muuta?

Onpas pelottavan tuttua tekstiä. Olen nyt koittanut lukea tästä aiheesta mutta tarvii kysyä täällä mielipidettä.

Elikkä, pohjatietona se, että jälkeenpäin katsottuna viime vuonna itselläni oli melkein noin 5 viikon välein jonkinsortin flunssaa (epäilin että olen vain infektioille herkkä), niistä selvisi noin viikon parin tauoilla. Tyhmä kun olen en ymmärtänyt juurikaan ylimääräisiä kevyitä viikkoja siitä huolimatta laittaa suunnitelmaan.

No, sitten ennen joulua tuli taas "flunssa". Otin viikon pari lepoa, mutta tauti ei lähtenytkään. Nyt on mennyt noin 9 viikkoa pilalle. Treenejä on tuossa ajassa ehkä 5 kappaletta yritetty tehdä. Eli käytännössä aika on ollut taukoa. Venyttelyjä olen yrittänyt ottaa voinnin mukaan.

Oireita
*lämpöily aluksi n 36,7-37,2, nyt ehkä noin 36,7-36,9 (kainalosta mitattu)
*aluksi oli kurkku kipua, se on aikalailla lähtenyt, nenä vähän väliä vuotaa (toisaalta minulla on allergiaa)
*olo vaihtelee hyvän ja huonon välillä
*välillä tulee "kylmähiki" tai muuten vaan hiki yhtäkkiä
*syke nousee pienestäkin (portaiden kävely)
(*henkinen olo varmasti yhtä paha kuin muillakin täällä, ahdistaa kun halu kehittyä on kova, mutta asian eteen ei voi tehdä mitään vieläkään)

Lisäksi yhden todella kummallisen asian huomasin. Viime viikolla jouduin siivoomaan paikkoja ja kävelemään koululla jonkin verran ja olo huononi niin että oli vaan pakko kotona maata sängyssä. Ajattelin että nyt on kuumetta ainakin 38. Ja kun mittasin niin lämpö oli LASKENUT alle 36.:wtf: Mistä ihmeestä tämä voi johtua?

Olo on jo vähän parempaan päin, mutta oireiden pitkä aikaisuuden vuoksi olen käynyt lääkärissä pari kertaa. Saldo:

*CRP on ok
*joku keuhko/puhalluskoe ok
*verenkuva on ok (valkosoluja kuulemma vähän normaalia enemmän)
*sydänfilmi on kai ok

Pitäisikö vielä jossain testeissä käydä?

Stressiä minulla aiheuttaa:
*päivät opiskelen
*arki-illat klo17-21 olen kuntosalinhoitajana paikallisella pikku salilla (treenit voi hoitaa tällä aikavälillä)
*liikunta, joka on käytännössä pelkkää salitreeniä tai siis oli kun vielä oli terveenä
*jonkin sortin univaikeudet
*oikeastaan muita aktiviteettejä/elämää ei ole ollut kuin salilla käyminen

Onkohan tämä ylikuntoa? Toisaalta oireet voisi olla jostain pitkistä viiruksista tai esim. homeesta jossain rakennuksessa missä päivittäin olen (en tiedä onko missään hometta). Miten pitäisi selvittää mikä näistä on todennäköisin?

Motivaatio salihommiin on kova, mutta itselläni ei ole mitään "liikuntavelvoitteita" itseäni kohtaan. Eli pystyn kyllä lepäämään jos voin jäädä kotiin, mutta ongelmia aiheuttaa se että olen töissä salilla. Ja jos en treenaa (niin kuin en ole pariin kuukauteen), niin aika tulee mielettömän pitkäksi. Lisäksi treenikaverit kyselee että ootko sä taas kipee tai vieläkin kipee jne. Lisäks näkee kun muut kehittyy ja ite menee oikeestaan taaksepäin.

Olen käyttänyt aikaa hyödyksi ja lukenut alan eri artikkeleja. Ja nyt on paljon enemmän tietoa FIKSUSTA eikä pelkästään "kovasta" treenistä. Suunnitelmat on paremmat kun koskaan. Haluaisin vaan päästä alottaan homman puhtaalta pöydältä uudestaan.

Niin kuin tekstistä näkee niin pikkusen päätä kiristää täälläkin päin. Niinpä on pakko kysyä että mitä pitäisi tehdä jotta mahdollisimman pienillä vahingoilla selviäisi tästä helvetistä, oli tämä nyt virusta tai ylikuntoa tai jotain muuta?

Kuulostaa tutulta.. ainakin toi lämpöily, itsekin sairasti kesästä syksyyn flunssaa n. viiteen kertaan (en oo yleensä ollut ees kipeenä oikeastaan koskaan..) En tietysti malttanut levätä kunnolla sillonkaan vaan kipeenä salille tai viimeistään heti kun olo oli parempi.. kuinka tyhmä voi joo ihminen olla..

Ja inhottavinta on just tuo että kun on se motivaatio saada itsensä kuntoon ja nyt ei vaan jaksa..nimimerkillä tämäkin päivä meni siihen että nukuin 5 tunnin päiväunet käytyäni opiskelemassa pari tuntia.. en vaan yksinkertaisesti meinaa jaksaa mitään normaaleja asioita kunnolla ja kaikki uuvuttaa aivan totaalisesti. Tässä on nyt menty aamulenkeillä (kevyillä) ja päiväkävelyillä kohta viikko.. Jännintä on se, että esim. selkää ja olkapäitä särkee yhä jatkuvasti ja unentarve tuntuu olevan jotain aivan käsittämätöntä luokkaa. Esim.. 12 tuntia unta ja 4-5 tuntia vielä päikkäreitä. Ei tää oikein tunnu ihmisen elämältä.. saati sitten nuoren naisen.

Jännintä on se, että esim. selkää ja olkapäitä särkee yhä jatkuvasti ja unentarve tuntuu olevan jotain aivan käsittämätöntä luokkaa. Esim.. 12 tuntia unta ja 4-5 tuntia vielä päikkäreitä. Ei tää oikein tunnu ihmisen elämältä.. saati sitten nuoren naisen.

No joo, eipä kuulosta sinunkaan tilanteesi kovin mukavalta. Itselläni uniongelmat ovat päinvastaisia. Unta ei meinaa saada tarpeeksi. Onko lihassäryt helpottanu levolla?

Itsellä on nyt onneksi pitkästä aikaa viikon loma koulusta ja töistä. Pääsee siis toivottavasti ottamaan lepoa kunnolla. Vielä kun keksii jotain tekemistä mikä pitää ajatukset pois treenijutuista niin pysyy ajatukset positiivisena. :)

Onkos kenelläkään vinkkejä tuohon että mitä
uskaltaa tehdä ja mitä ei? Tai muita vinkkejä? Kävelystä ulkona meinaa tulla "kipeä olo" ja alkaa nenä vuotaan vieläkin vaikka koittaa ottaa tosi rauhallisesti.

Eipä tähän täällä kukaan osaa vastata. Ei sitä niin vaan todeta, että onko kyseessä ylikunto. Jos olo ei ole normaali niin kannattaa vaan levätä. Kävellä ja venytellä voi, mutta kaiken muun liikunnan jättää pois. Levollahan nuo erinäköset vaivat yleensä paranee.

Se, että kaverit kehittyvät, reenaavat ja ovat muutenkin paljon paremmassa kunnossa, kun sä vaan lihot, tuut heikommaksi ja vanhemmaksi, on vaan kestettävä. Siinä pitää hieman miettiä prioriteetteja elämässä, jos treeni ja kehitys on tärkeämpää kuin oma terveys.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
No joo, eipä kuulosta sinunkaan tilanteesi kovin mukavalta. Itselläni uniongelmat ovat päinvastaisia. Unta ei meinaa saada tarpeeksi. Onko lihassäryt helpottanu levolla?

Itsellä on nyt onneksi pitkästä aikaa viikon loma koulusta ja töistä. Pääsee siis toivottavasti ottamaan lepoa kunnolla. Vielä kun keksii jotain tekemistä mikä pitää ajatukset pois treenijutuista niin pysyy ajatukset positiivisena. :)

Onkos kenelläkään vinkkejä tuohon että mitä
uskaltaa tehdä ja mitä ei? Tai muita vinkkejä? Kävelystä ulkona meinaa tulla "kipeä olo" ja alkaa nenä vuotaan vieläkin vaikka koittaa ottaa tosi rauhallisesti.

No en oo levännyt niin kauaa vielä, että olis ehtineet oikeastaan helpottaa. Selkä on ollut mulla se pahin kohta, särky on ehkä hieman lieventynyt nyt, muttakun se nyt on oireillut jo about vuoden.

Nyt on lepoa reilu viikko takana salilta, kävelylenkeistä nautin kovasti. Semmosta tallusteluahan se on, mutta.. tottakai se halu lähteä salille on ihan huikea ja nyt kun alkaa olokin olla parempi niin saa pitää itseään aisoissa.. mutta toisaalta kun tiedän ettei tää lepomäärä vieläkään riitä niin mikäs tässä sitten. Nyt on olo muuten ollut parempi, jaksaa jopa tehdä asioita ja mieliala on huomattavasti pirteämpi. Toiveena tietysti on ettei joutuisi kovin kauaa lepäämään.. mutta katsotaan nyt kuinka kauan ottaa aikaa.

Ja unesta sen verran, että yöunien laatu on parantunut huomattavasti. En enää heräile parin tunnin välein ja illalla saa unta normaalimmin..

Mitäs mieltä olette tämmöisestä. Treeneissä loppua kohti tuli sikä väsynyt olo, heikotti paljon. Yöunista ei tule melkein mitään. Kaksi tai kolmekin kertaa tulee herättyä yöllä ja uni ei tule helposti takaisin.

Toi treeni kärsii luultavasti tosta sun unenpuutteesta ja unettomuus taas voi johtua lähes mistä vaan ja yleensä se on jotain ihan muuta kun se ylikunto. Nykyään jokanen pikku vaiva leimataan ylikunnoksi ja n. 99% näistä valittajista kärsii jostain aivan muusta kuin ylikunnosta. Kannattaa alkaa miettimään vaan kaikkia muita unta häiritseviä tekijöitä, koska voin melkeen varmuudella sanoa ettet luultavasti ole ylikunnossa. Toisaalta en voi tietenkään täysin varmaa johtopäätöstä tehdä, koska en tiedä treeneistäsi ja ruokavaliostasi mitään.

Sykeseuranta

Joku täällä mainitsi että on pidemmällä aikavälillä mitannut tietyin aikavälein sykettään öisin jollakin lääkäristä saatavalla laitteella.

Onko markkinoilla sellaisia sykemittareita jolla tätä pystyy tekemään omatoimisesti, jos ostaa sellaisen sykemittarin? On muutenkin ollut tarkoitus ostaa sykemittari joskus. Onko suosituksia?

Toi treeni kärsii luultavasti tosta sun unenpuutteesta ja unettomuus taas voi johtua lähes mistä vaan ja yleensä se on jotain ihan muuta kun se ylikunto. Nykyään jokanen pikku vaiva leimataan ylikunnoksi ja n. 99% näistä valittajista kärsii jostain aivan muusta kuin ylikunnosta. Kannattaa alkaa miettimään vaan kaikkia muita unta häiritseviä tekijöitä, koska voin melkeen varmuudella sanoa ettet luultavasti ole ylikunnossa. Toisaalta en voi tietenkään täysin varmaa johtopäätöstä tehdä, koska en tiedä treeneistäsi ja ruokavaliostasi mitään.

Siinä mielessä olen kanssasi samaa mieltä, että suurin osa ylikuntoepäilyistä tosiaan on jotain muuta. Lääkärin mukaan yllättävän moni tapaus paljastuu muun muassa rasitusastmaksi. Ylikunnosta puhutaan myös nykyään usein liian helposti, ylirasitus kuvaa useassa tapauksessa tilannetta paremmin.

Toisaalta en ymmärrä asennettasi, koska mielestäni on hyvä, että tietoisuus ylikunnosta on lisääntynyt (vaikka ei vieläkään tarpeeksi) ja sen oireita on opittu tunnistamaan. Ainakaan itse en ole tällä forumilla tai millään muullakaan huomannut varsinaista valitusmentaliteettia. Mielestäni on aivan normaalia, että ihmiset huolehtivat kunnostaan ja reagoivat siinä tapahtuviin muutoksiin.

Onko markkinoilla sellaisia sykemittareita jolla tätä pystyy tekemään omatoimisesti, jos ostaa sellaisen sykemittarin? On muutenkin ollut tarkoitus ostaa sykemittari joskus. Onko suosituksia?

Onhan noita vaikka kuinka paljon:) Tähän tarkoitukseen ainoa vaadittava ominaisuus on, että tiedot tallentuvat laitteeseen ja ne pystytään tarvittaessa lukemaan siltä jälkeen päin tietokoneelle. Laite, joka itselläni oli lainassa, ei tarvinnut edes vastaanotinta tallennukseen, jolloin pidin pari vuorokautta ainoastaan rinnan ympärille kiinnitettävää pantaa. Ainakin Polarilla ja Suunnolla on hyviä, tosin ei halvimpia laitteita.

Siinä mielessä olen kanssasi samaa mieltä, että suurin osa ylikuntoepäilyistä tosiaan on jotain muuta. Lääkärin mukaan yllättävän moni tapaus paljastuu muun muassa rasitusastmaksi. Ylikunnosta puhutaan myös nykyään usein liian helposti, ylirasitus kuvaa useassa tapauksessa tilannetta paremmin.

Toisaalta en ymmärrä asennettasi, koska mielestäni on hyvä, että tietoisuus ylikunnosta on lisääntynyt (vaikka ei vieläkään tarpeeksi) ja sen oireita on opittu tunnistamaan. Ainakaan itse en ole tällä forumilla tai millään muullakaan huomannut varsinaista valitusmentaliteettia. Mielestäni on aivan normaalia, että ihmiset huolehtivat kunnostaan ja reagoivat siinä tapahtuviin muutoksiin.
Tosta ylikunnosta vaan on tullut nykysin jonkun tapainen trendi ja jokainen pieni flunssan oire tai unihäiriö viittaa heti siihen ylikuntoon. Se on kuitenkin vähän harvinaisempaa kuin moni kuvittelee, sillä saa melkoisen kovaa kroppaansa piiskata ja kauan ennen kuin siihen tilaan joutuu. Lopettakaa se inisemminen, unohtakaa se helvetin ylikunto ja treenatkaa!

Onhan noita vaikka kuinka paljon:) Tähän tarkoitukseen ainoa vaadittava ominaisuus on, että tiedot tallentuvat laitteeseen ja ne pystytään tarvittaessa lukemaan siltä jälkeen päin tietokoneelle. Laite, joka itselläni oli lainassa, ei tarvinnut edes vastaanotinta tallennukseen, jolloin pidin pari vuorokautta ainoastaan rinnan ympärille kiinnitettävää pantaa. Ainakin Polarilla ja Suunnolla on hyviä, tosin ei halvimpia laitteita.

Ok. Onko kenelläkään mitään mallinumeroita kertoa mitkä olisi sopivia? Niitä kun tuntuu olevan miljoona erilaista.

Ok. Onko kenelläkään mitään mallinumeroita kertoa mitkä olisi sopivia? Niitä kun tuntuu olevan miljoona erilaista.

Suunto T6 sisältää ainakin jotain ohjelmistoja harjoittelun analysointiin. Google kertoo enemmän.

Suunto Memory Belt kerää syketietoa ilman sitä kelloa. Google kertoo tästäkin lisää.

First Beatilla on ohjelmistoja, joita käytetään nuiden Suunnon mittareiden kanssa. Olen itse tullut tutuksi vain tuon First Beatin hyvinvointianalyysin kanssa, koska sen avulla mun rasitusta ja palautumista seurataan. En usko, että tuo hyvinvointianalyysi-ohjelmisto on yksityiselle saatavilla vaan se on yrityksille tarjottu palvelu. First Beatilla on jokin Athlete-ohjelmisto, jolla saadaan myös seurattua harjoittelua. First Beatin www-sivuilta löytyy parhaiten tietoa noista eri ohjelmistoista.

Mulla oli taas tuo sykevariaatiomittaus. Palautuminen on entistä parempaa ja koko ajan mennään parempaan suuntaan. Pahasti on ollut yli, mikä nyt oli aika helppo arvata. Tähän mennessä palautumisprosessiin on mennyt noin 4kk. Edelleenkään en saa kovempaa harjoitella, vaan sitä kevyttä treeniä. Kannustavaa kuitenkin, että tietää asioiden menevän koko ajan hieman parempaan suuntaan.

Ehkä kuukauden päästä pääsee normaaliin saliharjoitteluun. Toivottavasti ainakin.

Tosta ylikunnosta vaan on tullut nykysin jonkun tapainen trendi ja jokainen pieni flunssan oire tai unihäiriö viittaa heti siihen ylikuntoon. Se on kuitenkin vähän harvinaisempaa kuin moni kuvittelee, sillä saa melkoisen kovaa kroppaansa piiskata ja kauan ennen kuin siihen tilaan joutuu. Lopettakaa se inisemminen, unohtakaa se helvetin ylikunto ja treenatkaa!

Olen ainakin jossain määrin samaa mieltä!

Tälläkin palstalla kysellään melko usein, että "onko mulla ylikuntoa, kun ei penkki kulkenut tänään normaalisti ja heräsin yöllä kerran..." (vähän nyt liioittelin, mutta kuitenkin...)

Lisäksi ylikunto ja hetkellinen ylirasitustila on käsittääkseni aivan eri juttu. Ja eikös ainakin kokeneemman treenajan tie kehitykseen ole se, että kroppa treenataan kestävyyden äärirajoille, pidetään kevyempi jakso (viikko?), jonka aikana kehitys tapahtuu?

Huippu-urheilijatkinhan joutuvat esim. kilpailukaudella todella koville ja joskus, kun kroppa ei kestä, niin vastustuskyky heikkenee ja urheilija sairastuu esim. flunssaan (tapaus Anssi Koivuranta?). Ylikunnosta ei näissäkään tapauksissa kuitenkaan puhuta.

Tämä kaikki on siis mutuilua, voin olla täysin väärässäkin...

Ja tottakai esim. peruspunttailija voi ajautua ylikuntoon, sitä en epäile.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom