Pikkutoiston Pakkojättiläinen - Ylikunto

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Olen 17-vuotias nuori jalkapalloilija poika, joka pitää itse lajista kovasti ja ylipäätänsä kaikesta urheilusta. Tällä hetkellä asiat ovat toisin..

Todennäköisesti olet syössyt itsesi jonkinasteiseen ylirasitustilaan tuolla luupäisellä toiminnallasi. Se ainut keino parantua on se, että keho korjaa viat. Keho korjaa ne viat pääasiassa levolla.

Suosittelen siis tekemään sen, mitä minulle neuvottiin jo yli kaksi vuotta sitten, ja viimeisimpänä ammattitaitoinen lääkäri, jonka "hoidossa" tilanteeni osalta käyn: kävele.

Kävely on sun ainut liikunnallinen suoritus, sanotaan vaikka, että kuukausi eteenpäin. Kävelet matalalla sykkeellä tunnin lenkkejä muutaman viikossa. Raskaammat fyysiset suoritukset jätät pois. Kuukauden tauosta on hyvä lähteä liikkeelle ja toivot, että se nälkä treenaamiseen herää sillä aikaa. Jos se ei herää, niin sitten sä lepäät lisää. Kuukaudesta tulee kaksi kuukautta jne. Jos se treeni-into palaa, niin silti kävele se kuukausi loppuun ja aloittele sitten pikkuhiljaa.

Nopeuden yms. kärsiminen voi johtua hermoston ylirasittumisesta.

Syntyi eilen keskustelua ylikunnosta ja kysymys kuuluu: voiko ylikuntoon joutua ilman aerobista treeniä? Siis kärjistettynä pelkällä punttitreenillä? (Vaikea tietenkin löytää esimerkkejä tapauksista, joilla ei olisi mitään aerobista treeniä ohjelmassa mukana, mutta jotain sinnepäin.) Itse väitän, että voi. Mites muut?

Ite en oo koskaan joutunu ylikuntoon, mutta kyllä liian kovalla punttitreenillä voi hyvinkii saada ylikunnon aikaan, jos lepo ja ravinnonsaanti ei oo riittävää.

Syntyi eilen keskustelua ylikunnosta ja kysymys kuuluu: voiko ylikuntoon joutua ilman aerobista treeniä? Siis kärjistettynä pelkällä punttitreenillä? (Vaikea tietenkin löytää esimerkkejä tapauksista, joilla ei olisi mitään aerobista treeniä ohjelmassa mukana, mutta jotain sinnepäin.) Itse väitän, että voi. Mites muut?

Eikö ylirasituksessa ole kyse vain riittämättömästä levosta stressiin (urheilu/vähäinen ravinto/riittäämtön lepo/kaikki muu elämä) nähden? Kropalle yhtälailla rasitusta mennä kyykkyyn ja ylös kuin juoksennella.

Eli tietenkin voi.

Eikö ylirasituksessa ole kyse vain riittämättömästä levosta stressiin (urheilu/vähäinen ravinto/riittäämtön lepo/kaikki muu elämä) nähden? Kropalle yhtälailla rasitusta mennä kyykkyyn ja ylös kuin juoksennella.

Eli tietenkin voi.
Juurikin näin.

Tästä nyt voi olla keskusteltu aikaisemminkin ketjussa, mutta kysellään nyt muutenvaan. Kuinka moni yrittää taistella ylikuntoa vastaan oireiden ilmaantuessa. Itse olen nyt kun on ollut vapaata aikaa ottanut uuden asenteen ylikuntoa vastaan.

Ennen kun oireet ilmaantuivat otin yleensä viikon treenit kovaa loppuun ja sitten kevyt/lepo viikko, jos ohjelma oli siinä vaiheessa. Nyt olen puolivuotta tehnyt asiat hieman toisin ja kohtuu hyvin tuloksin. Nykyään kun oireita alkaa ilmaantua pahemmin (lämmön vaihtelua, unettomuutta mm.) olen panostanut vain lisää palautumiseen ja jatkanut tiukasti treeni ohjelman mukaan. Eli nyt kun alkaa oireet alkaa lisään vain kylmästi syötävien kalorien määrää, proteiinin määrää ja unen määrää, siis vedän homman kunnolla yli hetkeksi. Esim. nyt kun on muutaman päivän selvästi ollut oireita ja treeni alkaa olemaan kohta raskaimassa vaiheessa, mutta ei vielä kuitenkaan tauon paikka.

Joten huominen on pyhitetty pelkästään palautumiseen ja lepoon. Eli herään aamulla syön tukevan aamupalan ja sulattelen hetken, sitten vain takasin nukkumaan. Herääminen syömään ja takaisin nukkumaan. Iltapäivällä ehkä kevyttä kevelyä lisää ruokaa ja taas lepoa, joka on siis ihan nukkumista :zzzz: ei mitään TV:n tai elokuvan katselua paikallaan. Yleensä parin päivän jälkeen oireet poissa ja pystyy jatkamaan ohjelmaa edelleen normaalisti. Samaa taktiikkaa olen käyttänyt myös viimeisellä treeni viikolla ennen suunniteltua kevyttä/lepo viikkoa, pystyy ottamaan treenistä huomattavasti enemmän irti. :rock:

Yleensä kun lisää törkeästi lepoa, palautumisen suorastaan "tuntee". Esim. herätessä lihakset on hieman kuin pumpissa ja on aivan törkeän raukea olo. Tunne on vähän sama kuin olisi juuri vetänyt törkeän kovan treenin. :kuola:

Mites muilla treenaajilla yritättekö päästä ensin palautumisessa paremmalle tasolle, vai kevennättekö suosiolla treeniä. Itse olen huomannut että pahoistakin ylikunto tiloista pääsee vielä eroon yli vedetyllä syömisellä ja levolla. Tosin muu elämä siinä ehkä vähän hetkellisesti kärsii. :D

Joten huominen on pyhitetty pelkästään palautumiseen ja lepoon. Eli herään aamulla syön tukevan aamupalan ja sulattelen hetken, sitten vain takasin nukkumaan. Herääminen syömään ja takaisin nukkumaan. Iltapäivällä ehkä kevyttä kevelyä lisää ruokaa ja taas lepoa, joka on siis ihan nukkumista :zzzz: ei mitään TV:n tai elokuvan katselua paikallaan. Yleensä parin päivän jälkeen oireet poissa ja pystyy jatkamaan ohjelmaa edelleen normaalisti. Samaa taktiikkaa olen käyttänyt myös viimeisellä treeni viikolla ennen suunniteltua kevyttä/lepo viikkoa, pystyy ottamaan treenistä huomattavasti enemmän irti. :rock:

Levon lisäyshän tuohon nimenomaan auttaa, ja tuo varmaan toimii, jos osaat ottaa tuon "extralevon" ajoissa, ennen kuin olet jo pahassa ylikunnossa. Itse en kyllä millään pysty noin paljoa nukkumaan ja ei onnistu ihan töiden ja muiden velvollisuuksienkaan takia. Jos tilanne pääsee pahaksi, niin ei ehkä pelkkä parin päivän nukkuminen auta.

Okei.. olisin halunnut kuulla vähän mielipidettä omaan tilanteeseen.. Viimenen puoli vuotta on tullut treenattua hampaat irvessä. Treenimäärät vaihtelee 6-13 tunnin välillä per viikko ja näin oon treenaillut keväästä asti. Oikeestaan ongelmaks tää muodostu viime kesänä kun diettiä lopettelin.. siitä asti oon kärsinyt lisääntyneestä ruokahalusta ja painonnoususta sen mukana. Päätin sillon tyhmänä vain koventaa treenejä ja mitä enemmän painoa on tullut sitä enemmän oon treenannut. Oon siis aivan oravanpyörässä.

Tilannetta ei suinkaan helpota se, että aloin kesällä kärsiä uniongelmista ja yöhikoiluista.. Eli syksy mentiin niin että en nukkunut yhtenäkään yönä taukoamatta yli 7 tuntia, useimmiten vain 4 ja sitten koitin nukkua päikkäreitä tms..tulos oli että olin ihan sekasin.. välillä koitin dietata, mutta väsymys tuli viikon jälkeen dietillä niin kamalaksi että ei mitään rajaa.

Okei eli lopputulos tästä häröilystä on 10 kiloa lisää painoa, jatkuva väsymys ja pakkotreenaaminen. En oikeasti tiedä miten tästä pitäis jatkaa ja mihin suuntaan? Eli otanko totaalilepoa, vai voinko tehdä esim kevyitä kävelyitä vaikka 4 kertaa viikko? voinko vetää kalorit miinukselle vai pitäiskö syödä vielä plussalla (en haluais kylläkään..)

Okei eli lopputulos tästä häröilystä on 10 kiloa lisää painoa, jatkuva väsymys ja pakkotreenaaminen. En oikeasti tiedä miten tästä pitäis jatkaa ja mihin suuntaan? Eli otanko totaalilepoa, vai voinko tehdä esim kevyitä kävelyitä vaikka 4 kertaa viikko? voinko vetää kalorit miinukselle vai pitäiskö syödä vielä plussalla (en haluais kylläkään..)
Tiedät varmaan itekin, että miinuskalorit ei tuota tilannetta sen ainakaan auta (joskaan ei plussatkaan mitenkään dramaattisesti), joten olisko hyvä vaihtis jonkunlainen stressaamattomuus niistä kaloreista suurin piirtein +/-0 tilanteessa, mielummin pikkasen päälle.

Kokeiles lepoilla ainakin se viikko-pari (tai kunnes olo normalisoituu ja unet palailee yms.) ja vasta sitten edes alat miettimään jotain lepposta paluuta treenailujen pariin - siis todella überlepposta ja loivalla nousevalla kaarella.

Jos nuo kävelyt pysyy sellaisina tunnin lepposteluina, niin ei varmasti haittaa.

Tiedät varmaan itekin, että miinuskalorit ei tuota tilannetta sen ainakaan auta (joskaan ei plussatkaan mitenkään dramaattisesti), joten olisko hyvä vaihtis jonkunlainen stressaamattomuus niistä kaloreista suurin piirtein +/-0 tilanteessa, mielummin pikkasen päälle.

Kokeiles lepoilla ainakin se viikko-pari (tai kunnes olo normalisoituu ja unet palailee yms.) ja vasta sitten edes alat miettimään jotain lepposta paluuta treenailujen pariin - siis todella überlepposta ja loivalla nousevalla kaarella.

Jos nuo kävelyt pysyy sellaisina tunnin lepposteluina, niin ei varmasti haittaa.

Täytyy yrittää.. on vaan niin vaikea olla menemättä ja tekemättä kun elämä on ton ympärillä pyörinyt sen viimesen pari vuotta.. Tuntee itsensä niin epäonnistujaksi jos ei treenaa.. mutta pakko kai yrittää..

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
On kyllä jännä juttu tuo pakkotreenaminen.. Itellä en sanois sitä pakkotreenamiseks vaa pikemminkin treenihimoksi. Lähteny liikkeelle kaiketi siitä, kun on harrastanut adrenaliinipitoisia lajeja pitkään ja niiden puutteesa täytyy adrenaliinit kaivaa jostain muualta - treenamisesta. Päivisin tulee treenattua 2,5h keskimäärin. 17,5h viikossa. Välipäivät puolelta vuodelta mahtuu yhen käden sormiin. Nyt tuntuu, että tulee enemmän oireita, jos lopettaa. Pientä uupumista havaittavissa, mutta treenijaottelun ansioista ei oo haitannut tuloksiin vielä. Heti jos yöunet menee, ruoka ei maistu, treenimotivaatio menee tai tulee sydänkipuja alan hellittää, mutta en ihan vielä :P
Oon ennenkin kokeillut tätä tyhmää tapaa treenata päivittäin ja silloin se on kahdesti päätynyt siihen, että hengästyessä alkaa pistämään sydämeen tai keuhkoon - en ole varma kumpaan. Tiiä sitten mistä noi on johtuneet? Kipu kadonnut levolla alle viikossa. Mitään ylikuntoon viittaavia oireita ei ole ollut.
Pelastus on yleensä se, kun saa palata takaisin omien harrastusten pariin. Järjetön kierre kyllä syntyy. Tätä vielä pahentaa ainaskin mulla se, et jokaisen treenin pitää olla vähintään yhtä kova kuin edellinen, jotta siitä saa jotain tyydytystä. Teidän muiden kokemusten jälkeen osaa kuitenkin nyt aika hyvin hellittää ajoissa.

Täytyy yrittää.. on vaan niin vaikea olla menemättä ja tekemättä kun elämä on ton ympärillä pyörinyt sen viimesen pari vuotta.. Tuntee itsensä niin epäonnistujaksi jos ei treenaa.. mutta pakko kai yrittää..
No varmasti, mutta isompi epäonnistuminen se on, jos treenaat ittes lasaretin kautta jollekin oikeasti pitkäkestoselle pakkolevolle, eikös? Ja ethän sä nytkään ole saanut toivottua kehitystä aikaan, right?

Joten, kohti uusia tavotteita - lepojakson kautta vaan. Ens kierroksella fiksusti, ei pelkästään kovaa. :whip:

Tsemppiä!

Edelleen. Onko tärkeämpää se aika joka on tästä päivästä eteenpäin hautaan asti, vai se aika mikä on tästä hetkestä seuraavaan kuukauteen tai kahteen kuukauteen?

Lepo on ainut oikea ratkaisu. Ei tuossa tilanteessa muuta ratkaisua olekaan. Jos olet tyhmä, kuten täällä niin moni - minä mukaan lukien - niin yrität aina jotenkin rimpuilla sen treenin kanssa. Et millään malta pysyä salilta poissa, vaan yrität edes jotain pientä kevyttä tehdä, ja kun tuntuu olotila paremmalta, niin jatkat taas samalla, entisellä ja niin hyväksi havaitulla tavalla.

Ei.

Kuten aikaisemminkin jollekin sanoin: kävele. Syke pysyy alle 130. Elä mieti sitä lenkkien määrää viikossa. Koko määräajattelusta pitää päästä pois. Sä kävelet nyt ensalkuun kuukauden putkeen. Yhtään reeniä et vedä kovempaa. Etkä kerää kymmentä kävelylenkkiä viikkoon. Mä käyn itse kolme kävelyä viikossa. Se tuntuu aluksi hankalalta, kun ei treenaa, mut siihen tottuu. Siihen on pakko tottua ja saattaa jopa oppia sen, että levon kautta kehittyy.

Teen pienen oman tilannepäivytyksen. Nyt oon tosiaan asiantuntevan lääkärin ohjeistuksessa tämän, suoraansanottuna, vitun-ylikunnon-kanssa. On ollut käsittämättömän hankalaa alussa uskoa häntä, mutta vihdoin ja viimein meen hänen neuvojensa mukaan ja vaan kävelen. En oo yli kuukauteen käynyt salilla ja olen jo tottunut siihen, että en harrasta oikein mitään liikuntaa. Kävin vastedes viimeksi lääkärissä taas sykeseurannan tuloksia katsomassa ja se oli kannustava hetki.

Palautuminen on parantunut tuon kävelyn ja levon myötä. Jokin aika sitten nukuin 8h yöllä ja palautumista siitä oli 4-6h huonolla tasolla. Nyt viimeksi kun kävin, niin 8h yöunista 8h oli palautumista, paljon paremmalla tasolla, ja jopa pieni pilkahdus päiväsaikaan tapahtuvasta palautumisesta.

Toivossa on hyvä elää ja oli mahtavaa huomata, että jotain oikeasti tapahtuu. Nyt kävelen lisää. Kuukausi taas ja sen jälkeen katsotaan uudestaan, onko palautumista jo nähtävissä valveilla.

Olen niin pitkällä projektilla tämän tilanteen saanut itselleni aikaan ja luulen, että korjaaminen tulee viemään todella kauan aikaa. Olen koko ajan tehnyt sitä virhettä, että en heti alusta asti tehnyt niinkuin mulle sanottiin: kävele. Nyt sitä teen ja ensimmäisen kerran tuntuu olevan valoa tunnelin päässä. Ehkä jopa pääsen tästä aaltoilevasta paskatilastani eroon.

Enää ei ole mitään tunnontuskia treenaamattomuudesta. Tein kyllä jonkin verran ison ruokaremontinkin ja heitin bodyruokatyylisellä menulla vesilintua. Luulen, että sekään ei välttämättä ole paras ruokavaihtoehto maailmassa, eikä ole välttämättä paras ihmiskeholle. Paino ei ole noussut laiskotellessa yhtään. Jonkin verran itseasiassa laskenut. Ei myöskään romahtanut. Mukava ettei nämä niin hienot ja massiivisen pyöreät lihakset heti katoaisi.

Riittävän pitkälle kun homma menee, niin ei kiinnosta enää kyllä pätkääkään painot, suuret, pyöreät lihakset, vaan toivoo ainostaan, että pystyisi harjoittelemaan normaalisti ja muutkin elämän osa-alueet olisivat sitä myöten kunnossa. Pahempi ylikunto vaikuttaa muuhunkin elämään.

Tuli pitkä tarina, mutta ehkä joku muukin, jolla erityisesti vakavampia ylikunto-ongelmia on, kuten 3CPO ja yliurheilija, koittaisivat tätä.

Mukavaa tässä on myös se, että mun peruskunto tuntuu paranevan. Sykkeet kävellessä laskee ja leposykkeetkin ovat tainneet laskea.

Tiivistelmänä:
- Kävele.
- Syke alle 130. (Mä pyrin 100-120.)

Moksu, miten/millä tämä palautumishomma mitataan? Siis tuo 8h unta, 8h palautumista ja päiväsaikaan pieni pilkahdus jne.

Sykeseuranta. Saan lekurilta sykevariaatiomittausta varten perinteikkään näkösen sykemittausremmin (kuten ne Polarin-välineet) ja sitten pidän sitä kolme vuorokautta ja pidän päiväkirjaa tekemisistäni tuona aikana. Sit ne ajaa sen johonki ohjelmaan, josta tulee hienoja käppyröitä ja niistä näkee eri stressitasot, levot, miten hyvää palautuminen on yms.

Jep jep. Voisi laittaa omanki 'tarinan' tähän, kun on tullut tätä ketjua seurailtua..

Elikkä itselläkin ylikuntoa kohta vuoden päivät ollut. Ylikunto ei yhtä paha ole kuin ketjun pahimmat tapaukset, mutta todella rasittavaa ja jo muutakin elämää rasittavaa/rajoittavaa. Oireina lämpöily n. asteen normaali lämpöä ylempänä ~37 pinnassa. Toisinaan outo puristus tms. rinnassa, tätä todella vaikea kuvailla. Hidas palautuminen jne. Keho tuntuu olevan välillä alikierroksilla, jolloin nukuttaa, paleltaa, kädet/jalkaterät jäässä, väsyttää jne. Toisinaan taas ylikierroksilla, jolloin olo lähes maaninen -> vauhtia piisaa, syke n. 20 lyöntiä normaalia korkeampi, vaikea olla paikallaan, keskittyminen kateissa jne jne. Henkisesti tila on mielestäni jopa fyysistä tilaa pahempi. Mielialat pomppivat laidasta laitaan, epätoivoa, ahdistusta, välinpitämättömyyttä jne. Ja toisessa laidassa tuo mania, joka on tavallaan kyllä toisinaan ihan hauskaakin :D. Ja tosiaan se, kun haluaisi treenata, mutta ei vain pysty. Nakertaa hyvin miestä..

Tähän tilaan reenaaminen alkoi jo tammikuussa 2007, kun pääsin armeijasta. Treenasin kovaa koko kevään/kesän 2007 ja tein samalla varastotyötä 40h viikossa. Lajina kamppailulajit, ja treenikertoja 8-10 viikossa, mikä sisälsi lajitreenin, juoksua ja painoharjoittelua. Hölmöyksissäni myös rajuja vkl silloin tällöin eli pe tai la kovat kännit tai välillä jopa molempina. Ja heti kun krapula oli poissa, niin sama treeni jatkui. Tänä aikana en myöskään pahemmin pitänyt mitään kevyitä viikkoja tai vastaavia. Treenaamista ei oltu jaksoteltu. Kunnosta mainittakoon, että juoksin cooperin testissä heinäkuussa ~3500m ja lihaskunto samaa tasoa eli esim. leukoja 30 jne. Loppukesästä 2007 tunsin väsymystä ja mielenkiinnon heikkenemistä lajia kohtaan. Sitten selkä jumahti aivan täysin muutamaksi päiväksi. Samaan aikaan myös lopetin toistaiseksi kilpailun.

Treenasin kuitenkin pari kuukautta kuutisen kertaa viikossa juoksua, lajitreeniä ja lihaskuntoharjoittelua. Juoksin myös syksyllä 2007 30km aikaan 3h 4kg reppu selässä. Peruskunto oli kova. Päätin kuitekin vielä osallistua viimeisen kerran kisoihin ja vuoden 2008 sm-kisat olivat tähtäimessä. Rupesin niitä varten treenaamaan marraskuussa. N.10 viikkoa kovempaa treeniä kuin koskaan. Harjoittelu sujui kohtuu hyvin vaikka välillä oli hivenen flunssaa ja toisinaan ei juuri huvittanut ja väsytti. Samaan aikaan töissä oli todella paljon hommia, joulusesonki..

Kisojen jälkeen pein vain viikon tauon(!) Jos tässä vaiheessa olisin höllännyt, niin olisin luultavasti välttänyt pahimman. Mielessä oli kuitenkin jo uudet tavoitteet: Helsinki city marathon. Viikon levon jälkeen pari juhlimisviikonloppua täydessä tuubassa ja samaan aikaan taas reenin aloitus mm. yksi 20km lenkki. Tällöin keho ei enää kestänyt. Selviä ylikunnon oireita oli jo aiemmin, mutta en niitä silloin tajunnut. Mm. tuo 'urheilija kestää mitä vaan ja ainoastaan treenit mielessä' mistä onkin jo tässä ketjussa mainittu. Koko aikana söin myös liian vähän suhteessa kulutukseen, vaikka ruokavalio muuten olikin hyvällä mallilla. Yritin vielä epätoivoisesti treenata, mutta ei auttanut enää. Myös muu elämä kärsi kovin tästä esim. parisuhde. Alkukesästä 2008 tajusin lopettaa kaikki tavoitteet ja treenata vain pari kertaa viikossa kevyesti. Olo alkoi olla jo kohtuu hyvä loppukesästä ja syksyllä 2008. Tällöin alotin taas treenaaman n. 6 kertaa viikossa juoksua, lajitreeniä ja lihaskuntoharjoittelua. Sain treenattua kohtuu hyvin n. 12 viikkoa. Tämän jälkeen tila taas romahti. Ja tässä nyt ollaan.

Ylikunnossa mielestäni kannattaa unohtaa kaikki vanha, tavoitteet ja muu vastaava. Treeniä kannattaa kuitekin jatkaa KEVYESTI muutaman kerran viikossa esim. täällä mainittu kävely. Myös henkinen puoli on tärkeä, jotta pääsee irti ylikunnosta. Turha kuumottelu ja itsensä tarkkailu kannattaa lopettaa. Myös rutiineista irtipääsy on hyvä keino, lomailu jne. Mutta turhahan näitä on toistella. Aika hyvin tuntuisi olevan jo täällä kaikki tarvittava. Lopuksi voisin sanoa ytimekkäästi näin: ylikunto on perseestä :david:

ylikunto on perseestä :david:

Siinä oli hyvin kiteytettynä.

[avautuminen]
Voisin itse siihen lisätä, että vihaan koko ylikuntoa ihan vitusti. Oon ääriä myöten täynnä koko paskaa ja ei oikein sanat riitä kuvaamaan kuin ärsyttävä tila tuo on. Kaikista hienointa siinä on se, että ärsytän itse itseäni, koska olen ainoa syyllinen koko perse-tilaan. Mihinkään muualle ei sormi osoita, eikä kenelläkään muulla nalli napsahda.
Vituttaa olla vitun luupää ja tyhmä, joka ei oo tajunnu kuunnella ketään muuta, vaan aina ajatellu, että kyllä mä ny tän homman tiedän. Voihan sitä ny vähä salilla käydä! Eihä salitreeni oo mitää treeniä! Sen seurauksen oon saanu ihan ite kärsiä tämän paskan kanssa jo kolmatta vuotta. Olisin voinu niin paljon vähemmällä selvitä.

Tiivistettynä vielä: VOIVITUNVITUNVITTU.
[/avautuminen]

Tota saako jonkun kehon osan ylikuntoon ilman että menee koko roppa? mietin vaan että forkuthan on aika kovassa rasituksessa esim kun käydään salilla 4 kertaa viikossa? ja miten nopeasti voi saada ylikuntoon jos reenaa esim tämän 4 kertaa vikkossa 3x3-10 sarjat perliike? tiedän että yksilöllistä, mutta tuntuu että ite jaksais tällässtä ihan 3kk putkeen mutta onko liikaa ilman pitkiä taukojo?

Suivii rajusti joidenkin ihmisten suhtautuminen ylikuntoon. Olen ajatellut käyttää ilmiöstä enimmäkseen nimitystä ylirasitus, koska muuten ei mene jakeluun. Silti kuvitellaan, että viikon tai parin lepo tekee ihmeitä, vaikka eihän se tee, jos on oikein pahasti rikki. Sanoin juuri kaverille ja valmentajalle, että en hetkeen tule treeneihin. Syynä: stressi, vitutus ja käsien hajoaminen. Viesti tulkittiin siten, että jätän vain pari viikon treeneistä väliin. Ärsytti ihan suunnattomasti. Eikö voi tajuta! Onneksi lääkäri kirjoitti käsien vuoksi sairaslomaa ihan virallisesti, ja onneksi ylirasitukseni lienee enimmäkseen henkistä, eikä ehkä vaadi niin pitkää lepoa kuin varsinainen ylikunto.

Toinen asia, mikä suivii ylikunnossa, on täysin vastakkainen edelliselle. Nimittäin se, että mitä tahansa kipua, motivaatiopulaa ja väsymystä on joissain piireissä alettu kutsua ylikunnoksi. Hyvä, että asiasta nykyisin puhutaan enemmän, mutta jotain rotia sentään. Esimerkiksi rasitusvammat ovat mielestäni eri asia kuin ylikunto.

Kaikesta omasta paasauksestani ja näennäisestä asiantuntemuksestani huolimatta itselleni on toisinaan vaikeata muistaa, kuinka paljon raskas fyysinen työ verottaa voimia. Pienenä esimerkkinä viime viikon perjantai. Menin aamuyöksi ja aamuksi töihin, jotka olivat intensiivistä ja liki tauotonta raskasta fyysistä puurtamista. En syönyt sattuneista syistä muruakaan, join onneksi hieman. Tämän jälkeen kotiin, päiväunille ja puntarille, jonka jälkeen jumppasin ja sanoin noin 1,5 kiloa painoa alas. Seuraavana päivänä taas varhainen herätys ja kisamatka. Kylläpä oli hienoa ja kylläpä teki hyvää. Tietenkin myös edeltävänä viikonloppuna oli ollut matsi ja leiri. Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni voisin sanoa, että en ole vieläkään riittävän vahva sanomaan treenikavereille ja valmentajille, että nyt otan kevyemmin. Salilla on ilmapiiri, joka suosii sitä, että rajusti treenataan. Toinen valmentajistani tahtoo vetää KISAVIIKOLLA treenit kahdesti päivässä, mikä on mielestäni täysin järjetöntä hommaa. Kun kieltäydyn kunniasta treenata kahdesti päivässä, minua arvostellaan täysin peittelemättömästi, sekä päin naamaa että selän takana. Tämä johtaa siihen, että niihin vähiinkin kisaviikon treeneihin on ikävä mennä, ja kärsin jatkuvasti tuosta ilmapiiristä. Lisäksi meinaan jo alkaa keksiä tekosyitä kevyille viikoille, millä teen vain itselleni hallaa. Kummallista sinänsä, ettei kakkosvalmentajakaan ymmärrä tilannetta, vaikka on itse erinäisten vammojen - myös rasitusvammojen, ehkä etenkin niiden - vuoksi kärsinyt aika paljon paskaa.

Perustelen tämän avautumisen sillä, että olen henkisesti ylikunnossa. Ei kun siis ylirasittunut.

Voisiko olla ylikunnosta kyse?

Joulukuu oli kokonaan paussia treeneistä. Tammikuussa aloitin käymään taas salilla ja ihan mukavasti lähti kulkemaan sarjapainot nousi joka treenissä. Miinuskaloreilla tässä kyllä on tässä taidettu mennä melkein koko kuukausi.

Tämän viikon tiistaina treenin loppuun vieminen oli todella tuskallista, voimat vain yksinkertaisesti lopussa ja tänään keskiviikkona illalla oli lämpöä 37,0 flunssasta ei kuitenkaan tunnu olevan kyse, koska sen oireita ei ole.

Onkohan kyse ylikunnosta? Ja jos on niin pitäisikö pitää aluksi heti joku päivä taukoa treeneistä?

Edit: niin ja 2 jakoisella olen treenannut 4 kertaa viikossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom