Ojentajat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jonna21
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Akkeli sanoi:
.

Te jotka teette niitä vajaita liikeratoja kokeilkaa joskus ihan huviksenne tehdä täydellä liikeradalla kyseisiä liikkeitä pitemmän aikaa (eli tyyliin 3+ kk) ja voin vaikka vannoa että liikkeen alku alkaa sujua huomattavasti paremmin ja pääsette hyvin nopeasti lähelle niitä aiempia sarjapainoja tai jopa ylikin niiden (mikä mulla tapahtui scott- käännöissä reilussa kuukaudesa).
minä otan ronskimmalla tekniikalla silloin tällöin ja se tekee hyvää. tulee kunnolla paikat kipeiksi verrattuna tikkusuorassa/täydellä liikeradalla ähertämiseeen joita kuitenkin teen kyllä paljon enemmän(ehkä n,70-80% kaikesta reenamisesta), kun nuita ronskimmalla tekniikalla tehtäviä. sillä ronskilla tekniikalla tekeminen on äärimmäisen kuluttavaa touhua. minä suosittelen kaikkia(paitsi en aloittelijoille missään nimessä) kokeilemaan aina silloin tällöin vähän raisumpaa tyyliä, mutta sillain että se tuntuu kuitenkin reenattavassa lihaksessa(sen pitäis olla jo sanomattakin selvää), sillä saa mukavan ärsykkeen/paikat kunnolla reeni kipeiksi jostain syystä. pumppeja sillä tyylillä ei juurikaan tule, mutta paikat menee kunnolla jumiin. minulla ainakin kehitys selvästi nopeutui kun olen ottanut ronskimmalla tekniikalla välillä verrattuna siihen kun tein kaikki lähes heilumatta/fuskaamatta tai mitä sanaa nyt haluaa käyttääkään.

ei oo muuten pahasti mennyt off topikiksi tää tredi:D

edit: ja mitä nuilla kaupallisilla saleilla katselee niin ei se mun "fuskaus" kyllä mitään kovin pahaa ole jos vertaa monen ns normaali reenaamiseen:), on jos jonkin näköstä heilujaa.

Powerhousu:
Ensinnäkin, se miten sä teet sun hauis- treenisi ei ole välttämättä se oikea ja toimivin metodi...kaikille. Kyllä ne hauikset kasvaa vaikka sen täyden liikeradan tekisi, jolloin tulee myös venytystä.

Ja jos nyt ruvetaan pilkkua nussimaan niin, kuvitteleppa itsesi ulkona. Maassa makaa lipputanko joka on toisesta päästään kiinnitetty nivelellä maahan. Eli tällöin lipputanko voidaan vetää pystyyn ja siitä vielä yli, eli 180 asteen kulmassa voi kääntyä. Lipputankoon noin metrin korkeuteen kiinnitetään köysi. Lipputanko on kyynärvarsi, nivel on kyynärnivel, köysi on jänne ja sinä olet lihas. Jos lähdet vetämään köydestä lipputankoa pystyyn, kun lipputanko makaa maassa on vaaditaan enemmän tehoa liikeradan alussa, kuin että lipputanko nojaisi pukkia vasten jolloin se olisi aina vähintään 30 asteen kulmassa. Näin ollen, jotta tarvittava teho tulisi yhtä raskaaksi pukeilta vedettynä (jolloin se siis on kevyempi) on lisättävä jotain painoa lipputankoon.

Eli ymmärrätkö? Tarvittavan tehon määrä on silti sama. Joudut rutistamaan itsestä yhtä paljon saadaksesi lipputangon maasta liikkeelle, kuin että pukeilta lisäpainon kanssa.

Ei se hauis tiedä onko sulla 20 vai 30 kg:n rojut kädessä, se vaan tietää milloin sitä kuormitetaan.

Sama pätee myös fuskaamista, heijarilla vaan pienennetään tarvittavaa tehoa liikkeen suorittamiseen.

En osaa selittää lyhyemmin.

ps. kyllä se lihaskasvu muakin kiinnostaa

Akkeli sanoi:
Sama pätee myös fuskaamista, heijarilla vaan pienennetään tarvittavaa tehoa liikkeen suorittamiseen.
millä selität sen että sillä pikku "fuskulla" tehdessä saa paikat todella hyvin reeni kipeiksi? jos teen esim ranskalaisia otsalta tiukan 6toiston sarjan täysin kyynärpäitä heiluttamatta en saa ojentajia kunnolla reeni kipeiksi, jos taas teen ranskalaiset tuosta pääntakaa pikku heiluri liikkeellä saan ojentajat todella kipeiksi, silloin pystyn myös hivenen isommalla painolla tekemään. vastaava pätee todella monessa muussakin liikkeessä. kyllä siinä jotain ihmeellistä vain on.

Saman olen mä huomannu. Esim. hauiskääntö tangolla. Kun tankoon laittaa 5 kiloa "liikaa" painoa niin puolessavälissä sarjaa joutuu väkisinkin alkaa vähän heijaamaan ruumilla eli fuskata. Viimeset sitten runtataan väkisin. Tämä varmasti on raskaampi sarja kuin se 5 kiloa pienemmillä painoilla joka vasta viimeisellä runtataan (jos edes tekee sarjoja loppuun)

Tärkeä pointti: Otetaan vielä huomioon myös liikkeen negatiivinen vaihe, jonka kyllä PYSTYY kontrolloimaan myös tällä raskaammallakin painolla. Nämä kontrolloidut negatiiviset liian suurilla painoilla totuttavat lihasta niihin suurempiin painoihin.

Akkeli sanoi:
Ei se hauis tiedä onko sulla 20 vai 30 kg:n rojut kädessä, se vaan tietää milloin sitä kuormitetaan.

Kakkaa.

Sitten kun olet vastannut tuohon Neutraalin kysymykseen niin perusteleppas miten turhaa on isommalla romulla saavutettu huomattavasti raskaampi ja tehokkaampi liikkeen negatiivinen vaihe?

Omakohtaisella kokemuksella pienellä raudalla heilutellessa pumppi on kyllä infernaalisen kova ja verta lihaksessa enemmän kuin laki sallii mutta en usko sitä kautta saatavan tehokasta kasvua natikkana rykiessä. Isolla romulla kun heiluttelee ja xiittaa sopivasti niin lihakset ovat kyllä totaalisen romuna seuraavat päivät ja tulosta on tullut ihan eri tahtiin kuin tuolla yyberhifistelyllä ja maksimaalisen tuntuman hakemisella.

Pienellä tsiitillä saa ne parit mukavat viimeiset toistot sieltä esiin jotka täysin puhtaalla tekniikalla jäisi varmasti ottamatta. Mä oon Akkeli joskus vannonut henkeen ja vereen tuon tyylin nimeen samalla tavalla kuin sinä nyt. Vieläkin hävettää... :nolo:

Todettakoon nyt vielä tuhannetta kertaa fakta jotain on vaikea kieltää:Tuskinpa olisi Neutraalin selkä tai tumppu tuollainen jos sitä yyberhienoa pumppia ja tuntumaa siellä viimeisessäkin lihassäikeessä olisi haettu reeni toisensa perään.

ultrapuritaanit jäävät junnaamaan paikoilleen ja saavat katsoa sivusta kun puolet vähemmän treenannut pojankloppi menee tuloksissa ohi niin että heilahtaa. Sitten katsotaan paheksuvasti (en tarkoita välttämättä ketään pakkislaista) toisen treeniä ja sanotaan että ei tota lasketa koska liikerata oli 1cm vajaa molemmista päistä.
Mielestäni paras tyyli treenata on sellainen ikäänkuin repivä tyyli joka sallii suurien painojen käytön, mutta silti kohdistaa rasituksen sinne minne pitääkin.

Akkeli sanoi:
Eli ymmärrätkö? Tarvittavan tehon määrä on silti sama. Joudut rutistamaan itsestä yhtä paljon saadaksesi lipputangon maasta liikkeelle, kuin että pukeilta lisäpainon kanssa.
Juu juu. Kyllähän mä ton ymmärrän, samoja asioita olen selittänyt koko ajan. Mutta sä unohdat nyt sen, että kun se lipputanko on saatu sieltä maasta vähän ylös (joka on ehdottomasti vaikein vaihe), on loppu matka jo todella helppo. Joudun tekemään suuremman työn jos en laske lipputankoa ihan alas asti, mutta laitan sen päähän lisäpainoa. Painoa saa lastata suhteessa enemmän, kuin mikä on siihen alhaalta asti nostamiseen tarvittava voima.

Ja tuossa lipputankoesimerkissä kusee mielestäni se, että jos sitä nyt se ihmisen käsi vetäisi ylös ja tarkoitus olisi hauista käyttää, ei se rasitus siellä elimmassa asennossa edes menisi kunnolla hauikselle. En mä ainakaan saa hauista kunnolla peliin jos alotin SCOTT-käännön ihan alhaalta, tuntuu edelleen ihan muualla ja tuntuu pahasti. Jos taast tekee vaikkapa kässäreillä seisten, ei ole mitään ongelmaa aloittaa ihan käsi suorana asennosta. No meni jo kertaamiseksi, mutta menkööt.

Mä ole Akkelin kanssa suunilleen samaa mieltä, että lihas ei kuitenkaan tiedä käytetystä painosta vaan siitä vastuksen kovuudesta. Puhun nyt kuitenkin asiasta saman liikkeen sisällä, eli en tarkoita että on sama tehdä kickbackejä kuin esimerkiksi ranskalaista punnerusta ojentajille. Ainoahan joka kuitenkin merkkaa lihaksen kasvatuksessa on progressiivisesti nousevat treenipainot, ei itse painot millä liikettä tehdään. Esim itselläni progressio on ollut todella hyvä viimeisen vuoden aikana vaikka treenityyli on "täysin" puhdas, käytän täyttä ROMia ja en tsiittaa missään vaiheessa. Tosin ymmärrän kyllä noiden tsiittatus toistojen käytön tietyssä rajoissa, kunhan siinä ei loukkaantumisriskiä nostetat. Samoin on oikeastaan tekniikan ja painojen kanssakin.

Mutta mietitäänpäs seuraava asetelmaa. Herra A ja B ovat samassa lähtökohdassa. Voimat ja geenit ovat samat. Valitaan nyt scotti esimerkkiliikkeeksi. Herra A tekee täyttä ROMia ja B vajaata. Tällä tyylillä *A voi käyttää 20 kg ja B 40 kg (itse epäilen tosin noin suurta heitto, ellei ROM lyhene reilusti, mutta sillä ei ole nyt väliä). 6 kk päästä herra A pystyy tekemään scottia 40 kg ja herra B 60 kg. Miten epäilette, että on lihaskasvun kanssa. Tuossa tapauksessa itse arvioisin, että lihaskasvu olisi ollut suunnilleen samanlaista. Tosin tässähän se meidän ongelma piileekin, että useat väittävät että tuolla herra A täydellä ROMilla ei voida sarjapainoja kasvattaa noin nopeaa, itse olen erimieltä tästä. Ei se puhdas tekniikka ole mikään rajoittava tekijä lihaskasvulle. Miksi olisi? Loppujen lopuksi uskon, että lihaksesta tulee vahvempi kun on tahkottu tätä raskastakin kohtaa. Ja toisin kun Powerhousu sanoo, että se pieni pätkä alusta on pienemmillä painoilla hankala ja, että loput tulevat itsestään, niin se ei ainakaan omalla kohdalla pidä paikkansa. Ainakin siinä Scotissa mitä itse käytän se taistelu yleensä jatkuu vähintään puoleenväliin liikettä.

Huoh, olipas taas väsynyt postaus.

Timba79 sanoi:
Ja tuossa lipputankoesimerkissä kusee mielestäni se, että jos sitä nyt se ihmisen käsi vetäisi ylös ja tarkoitus olisi hauista käyttää, ei se rasitus siellä elimmassa asennossa edes menisi kunnolla hauikselle. En mä ainakaan saa hauista kunnolla peliin jos alotin SCOTT-käännön ihan alhaalta, tuntuu edelleen ihan muualla ja tuntuu pahasti. Jos taast tekee vaikkapa kässäreillä seisten, ei ole mitään ongelmaa aloittaa ihan käsi suorana asennosta. No meni jo kertaamiseksi, mutta menkööt.
Mä luulen, että sun tapauksessa ton asian aiheuttaa se huonosti suunniteltu scott-penkki.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Ennen tätä en tiennyt kuinka paljon vääntöä scott-hauiskäännöstä saataisiin aikaan Ojentajat-nimisessä ketjussa. Nyt tiedän. :D

Timban suosituksesta teen nykyisin scott-hauiskääntöä ja käyhän se vähän itsetunnolle, kun joutuu sarjapainoja pudottamaan reilu 5 kg. Tuntuu kuitenkin tehokkaalta, ja jahka toivun tästä flunssasta ja vasemman keskisormen alimman nivelen tärähtämisestä, niin kova vääntäminen salilla jatkuu. En muuten ole aiemmin edes tiennyt että scottia voi tehdä muulla kuin yhdellä tavalla: Kp menee alas - kp tulee ylös. :lol2:

Pari kuukautta sitten tutustutin ojentajani uuteen ystävään nimeltä r.p.p.t.M-t.m. (vihkiytymättömille: ranskalainen punnerrus pään takaa M-tangolla maaten). Alussa kyynärpääni vierastivat tätä uutta kumppania, mutta pitkillä rauhallisilla sarjoilla sain ne tottumaan toisiinsa. Treenipäiväkirjani ei tosin koskaan toipunut tuon nimihirviön tuottamasta järkytyksestä...

toolate sanoi:
Mä luulen, että sun tapauksessa ton asian aiheuttaa se huonosti suunniteltu scott-penkki.

Paljon mahdollista ja mä odotankin että bongaan jostain salilta jonkun paremman ja teen pienet testaukset siinä. Kun edelleenkään nämä hauiksäännön muut käsipainoversiot ja esim. taljassa tehdyt käännöt eivät tuota yhtään tuskaa tehdä käsi lähes suoraksi asti. Ja on meidän salilla sellainen talja-scott ja siinäkin pystyy hyvin päästämään suoraksi asti, mutta se kulma suhteessa siihen vaijeriin vastaisi aikalailla pystyä perinteistä scottia.

No loppupelistä ihan vitun sama kunhan se hauis kasvaa, mutta mielenkiintoista näistä on vääntää ja asioita pohtia. Aina jää jotain kikkoja omaan treeniinkin.

neutraali sanoi:
millä selität sen että sillä pikku "fuskulla" tehdessä saa paikat todella hyvin reeni kipeiksi? jos teen esim ranskalaisia otsalta tiukan 6toiston sarjan täysin kyynärpäitä heiluttamatta en saa ojentajia kunnolla reeni kipeiksi, jos taas teen ranskalaiset tuosta pääntakaa pikku heiluri liikkeellä saan ojentajat todella kipeiksi, silloin pystyn myös hivenen isommalla painolla tekemään. vastaava pätee todella monessa muussakin liikkeessä. kyllä siinä jotain ihmeellistä vain on.

Isompia painoja liikutellessa pikkuheijarilla kuitenkin joudut käsittelemään raskaampia painoja, eli negatiivinen vaihe on raskaampi. Itsellänikin lemppariliike ojentajille on ranskalaiset ja teen ne myös pienellä heijauksella. Toimii myös mulla helvetin hyvin.

En oo missään vaiheessa väittänyt, että ainoa oikea tapa treenata on tehdä liikkeet kuin jollain fitness- videolla. Se mikä toimii jollakulla, ei välttämättä toimi toisella.

Pulla sanoi:
Kakkaa.

Sitten kun olet vastannut tuohon Neutraalin kysymykseen niin perusteleppas miten turhaa on isommalla romulla saavutettu huomattavasti raskaampi ja tehokkaampi liikkeen negatiivinen vaihe?

En oo väittänyt että fuskaaminen on turhaa, nimenomaan oikein tehtynä sopivaan väliin se on oiva keino shokeerata lihasta. Itsekin kyllä fuskailen joskus. Tuo mitä sanot niin sehän on se koko idea fuskaamisessa (silloin kun ei vain egoilla).

Powerhousu sanoi:
Juu juu. Kyllähän mä ton ymmärrän, samoja asioita olen selittänyt koko ajan. Mutta sä unohdat nyt sen, että kun se lipputanko on saatu sieltä maasta vähän ylös (joka on ehdottomasti vaikein vaihe), on loppu matka jo todella helppo. Joudun tekemään suuremman työn jos en laske lipputankoa ihan alas asti, mutta laitan sen päähän lisäpainoa. Painoa saa lastata suhteessa enemmän, kuin mikä on siihen alhaalta asti nostamiseen tarvittava voima.

Kaks sanaa: opiskele mekaniikkaa

Ihan yhtälailla se liike kevenee lähestyttäessä pystyasentoa, vaikka sen vetäisikin pukeilta. Se kumman liikkeen suorittamiseen tarvitaan enemmän TYÖTÄ pitäisi vaan laskea (pitäisi tietää tangon paino, pituus, lisäpainon määrä jne.), mutta se vaadittu max TEHO (selkokielellä: vaadittu max voima) on sama silti.

Huomaa siis että TYÖ ja TEHO on kaksi eri asiaa.

Pulla sanoi:
Todettakoon nyt vielä tuhannetta kertaa fakta jotain on vaikea kieltää:Tuskinpa olisi Neutraalin selkä tai tumppu tuollainen jos sitä yyberhienoa pumppia ja tuntumaa siellä viimeisessäkin lihassäikeessä olisi haettu reeni toisensa perään.

Ihan vaan tiedoksi, että en treenaa kovin pumppihakuisesti (jos nyt ollenkaan). Satun vaan tekemään hauisliikkeeni täydellä liikeradalla ja hitailla negatiivisilla.

Pulla:
Henk.kohtasesti esim. pyrin parantamaan aika ajoin tuntumaa lihakseen, koska hermotus ei pysy itsellään hyvänä, vaan vaatii hiukan sitä pahaapahaa tuntumahakuista treeniä. Sitten kun ottaa jaksoa isommalla romulla niin silloinkin lihaksen tuntee paremmin. Jos joku vielä vastakkainasettelee tohon tapaan simppeleitä asioita niin niin... noh mut siis ei se, että keskittyy treenaamaan MYÖS TUNTUMAA TARKOITA ETTEI VOISI TREENATA MUILLAKIN
TAVOILLA. Ps. ok mulla on vain 46cm hanska pumpissa, että jotain on kyllä vituillaan myönnän.

Pss. Jos tää ei vakuuta niin kohta katotaan kellä o isoin pili :D

foo sanoi:
Pulla:
Henk.kohtasesti esim. pyrin parantamaan aika ajoin tuntumaa lihakseen, koska hermotus ei pysy itsellään hyvänä, vaan vaatii hiukan sitä pahaapahaa tuntumahakuista treeniä. Sitten kun ottaa jaksoa isommalla romulla niin silloinkin lihaksen tuntee paremmin. Jos joku vielä vastakkainasettelee tohon tapaan simppeleitä asioita niin niin... noh mut siis ei se, että keskittyy treenaamaan MYÖS TUNTUMAA TARKOITA ETTEI VOISI TREENATA MUILLAKIN
TAVOILLA.

:thumbs: x :5:

Eiköhän me kaikki olla yhtä mieltä siitä, että myös sitä tuntumahakuista treeniä tarvitaan ja monipuolisuus on hyväksi. Jokaiselle vain muotoutuu se oma tapa treenata, toisilla se on tosi puhdas ja toisilla vähän ronskimpi, mutta pääasia että ukot kasvaa! :thumbs:

Akkeli sanoi:
Kaks sanaa: opiskele mekaniikkaa
WHAT? :hyper: Mekaniikalla mä oon tota koko ajan koittanu selittää. Esimerkki vain oli vähän huono. Pistän kohta niin saatanan tarkat laskukaavat, että kellään ei ole mitään sanomista. Tai onpa. Sen jälkeen valitetaan, ettei ne painot noin paljoo nouse kun tekniikkaa vaihdetaan.

Ihan yhtälailla se liike kevenee lähestyttäessä pystyasentoa, vaikka sen vetäisikin pukeilta.
Ja oon koittanu selittää ihan omaa hauistanikin kuunnellen, että PAINOA VOI LISÄTÄ SUHTEESSA ENEMMÄN KUIN MITÄ TYÖN LISÄYS ON TÄYDELLÄ LIIKERADALLA. Tällöin työn määrä nousee. Se kyllä riippuu ihan ihmisestäkin. Sä oot vammaillu oman hauiken keskialueen voimantuoton ihan paskaks, mä oon vammaillu hauikseni voimantuoton ala-asennossa ihan paskaks. Tai en sittenkään. Teen myös yhdessä liikkeessä alhaalta asti, se ei tosin täysin korvaa sitä puuttuvaa osaa muissa liikkeissä.

mutta se vaadittu max TEHO (selkokielellä: vaadittu max voima) on sama silti.
Kaksi sanaa: Opiskele mekaniikkaa.
Teho on (F*s)/t, eli (VOIMA*voiman suunnassa kuljettu matka)/ajalla. Tää kertoo vain sen, että mitä nopeammin nostat painon ylös, sitä suurempi on teho. Toisaalta myös sen, mitä nopeammin teet koko sarjan, sitä suurempi on teho. Hidas alaslasku siis vähentää tehoa. Siksi parempi yksikkö tässä on TYÖ, koska painon nostamiseen käytettyä aikaa ei huomioida. Sillä ei ole merkitystä. Laskemalla työ, saadaan ihan yhtä vertailukelpoisia tuloksia.

Ja sun on turha tulla mulle selittään mekaniikkaa. Käytän sitä töissä päivittäin, kun lasken kuntosalilaitteiden vipuvarsia.

Juu, editoidaan nyt vielä ettei tule sanomista: Ei se hidas alaslasku oikeasti teha vähennä, koska alaslaskussa tehdään myös työtä. Se oli kärjistetty. Mutta olen olettanut, että alaslasku on molemmissa yhtä nopea, jolloin sen voi jättää pois.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom