Akkeli sanoi:
Sun kannattaa oikeasti ottaa lopputili...
En ees enää jaksa väitellä tästä asiasta sun kanssa.
Itse olen insinööri ja lasken työssäni vähän muutakin kuin vipuvarsia.
Luepa vielä kertaalleen se mun posti siitä lipputangosta...ihan ajatuksen kanssa...ehkä se asian sisältö vois lopulta aueta sulle...toivottavasti...
Jaa, että sä väität, että mun laskut oli väärin? Mitäs lopputilejä tässä muuten ottamaan. Kyllä mä olen ajatellut sun lipputankoasi aika paljon. Mieti säkin nyt vaan mitä mä tarkoitin. Jos sen lipputangon laskee ihan maahan asti, on sen nostaminen sieltä todella vaikeaa, koska vektorin kulma on melkein 180 astetta. Tästä kun aletaan nostamaan, helpottuu nostaminen aika radikaalisti jo heti alussa.
Jos tangon maasta liikkeelle saamiseksi käytettävä voima on maksimivoima jota voidaan käyttää, niin väitän, että on tehokkaampaa laittaa tangon päähän vähän painoa niin, että voiman tarve 10 asteen kulmassa on sama, kuin ilman lisäpainoa vaakatasosta lähdettäessä. Koko matka tästä eteenpäin on voiman tarve suurempi tällä vajaalla liikeradalla lisäpainosta johtuen. Ja väitän, että tästä johtuen keskimääräinen voima jota käytetään, on suurempi vajaassa liikeradassa. Jos nostat sen lipputangon ihan maasta asti, tulee se ylös asti kuin tyhjää vaan, kunhan olet saanut sen vähän liikkeelle.
Ja vaikka näin ei olisi, on mielestäni hauiksen kannalta järkevämpää vajaa liikerata. Juuri siitä johtuen, koska täysi liikerata kuormittaa ainoastaan siinä liikkeen alaosassa.
Ai niin. Jos mun pitäis ottaa lopputili, niin sun pitäis muuttaa tota vihamielistä suhtautumista näihin väittelyihin. Näähän on keskustelupalstojen suola.
Ps. Jos sä teet kaikkea muuta, ja mä oon keskittyny lähinnä vipuvarsiin, niin kumpikohan meistä luulisi olevan sen suhteen pätevämpi? ;) Teen tarkistuslaskelmat ja laitan ne tänne kun ehdin. Jos olen väärässä, niin voin sen kyllä myöntää. Voitko sinä?