Ojentajat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jonna21
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
toolate sanoi:
No mä vannon RP-sarjojen nimeen. Tarkkahanan noiden erikoistekniikoiden kanssa pitää olla käytti sitten mitä tahansa.
Toi muuten toimii myös. Tulee harvemmin käytettyä, ja silloinkin kun käytän, on se pumppihakuista.

Powerhousu sanoi:
(kaikki läpät)

Sun kannattaa oikeasti ottaa lopputili...

En ees enää jaksa väitellä tästä asiasta sun kanssa.

Itse olen insinööri ja lasken työssäni vähän muutakin kuin vipuvarsia.

Luepa vielä kertaalleen se mun posti siitä lipputangosta...ihan ajatuksen kanssa...ehkä se asian sisältö vois lopulta aueta sulle...toivottavasti...

foo sanoi:
Tosta scotti kp hauiksesta vielä... olen nähnyt aika riskejäkin sällejä, jotka ovat tehneet hauista suht isoilla muissa liikkeissä mutteivat scottia kp:lla ja kun ovat sitten tätä kokeilleet niin painot ovat olleet yllättävän pienet alkuun. Itseä tämä ei yllätä, koska scotissa hauis joutuu kerrankin tekemään koko liikeradalla töitä ja tämän hermottaminen vie oman aikansa.

Tätä mäkin tarkoitin alunperin kun otin osaa tähän keskusteluun.

Ihanaa on ollut seurata tätä kun fysiikkakin vedettiin mukaan. :curs:

Nim. "Lukiossa yksi kurssi fysiikkaa ja siitäkin tuurilla kuutonen"

Akkeli sanoi:
Sun kannattaa oikeasti ottaa lopputili...

En ees enää jaksa väitellä tästä asiasta sun kanssa.

Itse olen insinööri ja lasken työssäni vähän muutakin kuin vipuvarsia.

Luepa vielä kertaalleen se mun posti siitä lipputangosta...ihan ajatuksen kanssa...ehkä se asian sisältö vois lopulta aueta sulle...toivottavasti...
Jaa, että sä väität, että mun laskut oli väärin? Mitäs lopputilejä tässä muuten ottamaan. Kyllä mä olen ajatellut sun lipputankoasi aika paljon. Mieti säkin nyt vaan mitä mä tarkoitin. Jos sen lipputangon laskee ihan maahan asti, on sen nostaminen sieltä todella vaikeaa, koska vektorin kulma on melkein 180 astetta. Tästä kun aletaan nostamaan, helpottuu nostaminen aika radikaalisti jo heti alussa.

Jos tangon maasta liikkeelle saamiseksi käytettävä voima on maksimivoima jota voidaan käyttää, niin väitän, että on tehokkaampaa laittaa tangon päähän vähän painoa niin, että voiman tarve 10 asteen kulmassa on sama, kuin ilman lisäpainoa vaakatasosta lähdettäessä. Koko matka tästä eteenpäin on voiman tarve suurempi tällä vajaalla liikeradalla lisäpainosta johtuen. Ja väitän, että tästä johtuen keskimääräinen voima jota käytetään, on suurempi vajaassa liikeradassa. Jos nostat sen lipputangon ihan maasta asti, tulee se ylös asti kuin tyhjää vaan, kunhan olet saanut sen vähän liikkeelle.

Ja vaikka näin ei olisi, on mielestäni hauiksen kannalta järkevämpää vajaa liikerata. Juuri siitä johtuen, koska täysi liikerata kuormittaa ainoastaan siinä liikkeen alaosassa.

Ai niin. Jos mun pitäis ottaa lopputili, niin sun pitäis muuttaa tota vihamielistä suhtautumista näihin väittelyihin. Näähän on keskustelupalstojen suola.

Ps. Jos sä teet kaikkea muuta, ja mä oon keskittyny lähinnä vipuvarsiin, niin kumpikohan meistä luulisi olevan sen suhteen pätevämpi? ;) Teen tarkistuslaskelmat ja laitan ne tänne kun ehdin. Jos olen väärässä, niin voin sen kyllä myöntää. Voitko sinä?

Olen kyllä Powerhousun kanssa tässä samoilla linjoilla. Piirsin pikaisesti kuvan havainnollistamaan tilannetta. Akkelin menetelmällä toistoista jää ehkä pari viimeistä tekemättä, koska tankoon ei enää saada kohdistettua tuota alun tarvitsemaa voimaa. Powerhousun tyylillä taas saadaan sarja tehtyä loppuun, koska voimaa tarvitaan tasaisemmin koko liikeradalla.

Minä en ainakaan tykkää tehdä liikkeitä joissa on tuollainen piikki jossain kohdassa. Kun voi puristaa tasaisesti koko liikeradan ajan, mielestäni lihaksesta saa otettua kaiken mahdollisen irti.

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa...vaikka tämä kuva ei ehkä kerro mistään muusta kuin tekijän taiteellisista lahjoista :nolo:

Korjatkaa tai tarkentakaa jos kuva on väärin. Varsinkin tuo käppyröiden loppuosa ei välttämättä mene noin, mutta ehkä tuosta saa jonkunlaista käsitystä.

Liitteet

• voimaa.webp
    voimaa.webp
    3,8 KB · Katsottu: 431
Powerhousu sanoi:
Jos sen lipputangon laskee ihan maahan asti, on sen nostaminen sieltä todella vaikeaa, koska vektorin kulma on melkein 180 astetta. Tästä kun aletaan nostamaan, helpottuu nostaminen aika radikaalisti jo heti alussa.

:offtopic:

Keskustelun mentaliteetin nojalla uskallan kommentoida vähän nusnussia. :D

Todellisuudessa lipputangon nostamisessa ensimmäiset asteet ovat helpoimpia eli silloin, kun ote on tangon päässä ja voidaan suoritaa maastavetomainen liike. Jos tanko halutaan pystyyn asti, joutuu nostaja ensin pystypunnertamaan tangon ilmaan ja liikkumaan kohti maahankiinnittävää niveltä. Puoliväli prosessissa onkin kaikista vittumaisin, koska nostajan sijainti on tangon keskivaiheilla ja painoa siirtyy jo momenttipisteen ohi nostajan taakse. Käytännössä viimeiset 10 astetta ovat suht easyt, kun tangon paino on suurimmaksi osaksi nivelen varassa.

Mitä järkeä on edes tehdä sitten enemmän kuin yhtä liikettä ojentajille, jos rasitus on aina sama liikkeestä tai asennosta riippuen.:david:

Wildemar sanoi:
:offtopic:

Keskustelun mentaliteetin nojalla uskallan kommentoida vähän nusnussia. :D
Toi ei kuvaa yhtään hauiskääntöä. Tarkoitus tossa on siis se, että lipputanko on nivelöity toisesta päästään maahan. Tästä nivelestä joku metri-pari, riippuen lipputangon pituudesta, on kiinni köysi. Köyttä vetämällä niveltä kohti saadaan lipputanko nousemaan.

Edit: Lipputanko on kyynärvarsi, nivel on kyynärpää, köysi on jänne, nostaja on hauis.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Wildemar sanoi:
Todellisuudessa lipputangon nostamisessa ensimmäiset asteet ovat helpoimpia eli silloin, kun ote on tangon päässä ja voidaan suoritaa maastavetomainen liike. Jos tanko halutaan pystyyn asti, joutuu nostaja ensin pystypunnertamaan tangon ilmaan ja liikkumaan kohti maahankiinnittävää niveltä. Puoliväli prosessissa onkin kaikista vittumaisin, koska nostajan sijainti on tangon keskivaiheilla ja painoa siirtyy jo momenttipisteen ohi nostajan taakse. Käytännössä viimeiset 10 astetta ovat suht easyt, kun tangon paino on suurimmaksi osaksi nivelen varassa.
Eikös tuossa lipputankoesimerkissä yritetty havainnollistaa hauiksen tekemää työtä niin, että lipputangon päähän kiinnitetään köysi ja vedetään tankoa pystyyn lipputankon varren suuntaisesti nivelen toiselta puolelta. Ei siis mennä suorittamaan mitään maastavetomaisia liikkeitä. En nyt nopeasti selaamalla löytänyt alkuperäistä tekstiä kun se on jo hautautunut jonnekin.

stealth sanoi:
Mitä järkeä on edes tehdä sitten enemmän kuin yhtä liikettä ojentajille, jos rasitus on aina sama liikkeestä tai asennosta riippuen.:david:
No eipä siinä välttämättä mitään hyötyä olekkaan jos puhutaan eristävistä liikkeistä. Jotkut vaan treenaavat suurella volyymillä jolloin on varmaankin mielekkäämpää treenata useammilla liikkeillä.

Moninivelliikkeiden vaihtelu on sitten järkevämpää koska siinä osallistuvat muutkin lihakset kuin primääri lihas työhön. Eli jos useampi liike tehdää, niin olisi suotavaa ottaa ainakin yksi moninivellliike mukaan (mikäli mahdollista) ja sitten vaikka eristäv(i)ä päälle.

stealth sanoi:

No vaikka ketjun nimi onkin ojentajat, niin tässä jauhettiin hauiksista. Eikä nimenomaan hauisten kohdalla olekkaan merkitytä sillä montako liikettä tekee, vaan miten sen lihaksen saa rasittumaan tarpeeksi. Enpä mä 2-jakoisessa tee kuin yhtä liikettä hauiksilla ja yhtä ojentajille ja hyvin tulee treenistä kipeiksi ja kehitystä tapahtuu koko ajan. Pieniä lihaksia ei niin kovin monesta kulmasta tartte rasittaa, toki siitä ei mitään haittaakaan ole jos näin tekee.

EDIT: Toolate oli nopeampi ja selitti asian mua paremmin. :thumbs:

NoPain sanoi:
Eikös...

Kyllä tottakai, mutta mä saivartelin. Ja selostin miten lipputangon nostaminen tapahtuu. Toki sillä köydellä voi silloinkin jeesiä. :)

Momenttihan = voima x voiman varsi. Jos aloitusasento onkin kymmenen astetta lähtötasosta niin päästäkseen samaan momentin arvoon tulee painoa olla vastaavasti enemmän, jota vastaisi tuo Pauverhousun malli. Tilanteesta eteenpäin voiman varsi vähenisi normaalilla tavallaan, mutta lisäkilot tangossa säilyisivät eli tehty työ tuolta matkalta olisi suurempi. Ainoa missä voi mättää on se, että ne liikkeen alusta poisjätetyt asteet muodostaisivat alkuperäisessä, kevyemmällä painolla suoritetussa tilanteessa niin suuren työn määrän, että kokonaistyössä tapa veisi edelleen voiton yhtä toistoa tarkasteltaessa. Dojoo, lyhyemmällä liikeradalla säästytään kuitenkin niiltä jänteiden venymisiltä.

Wildemar sanoi:
Ainoa missä voi mättää on se, että ne liikkeen alusta poisjätetyt asteet muodostaisivat alkuperäisessä, kevyemmällä painolla suoritetussa tilanteessa niin suuren työn määrän, että kokonaistyössä tapa veisi edelleen voiton yhtä toistoa tarkasteltaessa.
Sitähän tässä koitetaan selvittää, kunhan pääse kotiin "rakkaan" TI-92:n kimppuun, että viekö se silti voiton vai ei.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom