Ojentajat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jonna21
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
toolate sanoi:
Kun paino on kontrollissa koko ajan, eli tehdään kontrolloitu negatiivinen vaihe ja pysäytetään paino ennen liikkeen suunnan vaihtoa niin ei luulis nivelten huutavan hoosianna varsinkin kun painot ovat pienemmät kuin tuossa 3/4 osa liikkeessä. Jätätkö muissakin vastaavissa liikkeissä suorituksen vajaaksi, esim reisikoukistuksessa? Enkä nyt ole missään vaiheessa sanonut, että liike kannattaisi täysin suoraksi päästää.
itse asiassa reisikoukistus ottaa sika hyvin kun sen jättää hivenen vajaaksi.

Powerhousu sanoi:
Mutta tota sunkin kaavaa sekoittaa se, että mietit ainoastaan maan vetovoimaa liikken eri vaiheissa. Toi siis pätee ainoastaan sille, jossa aloitusasennossa kyynärvarret ovat vaakatasossa. Jos kulma on vaikkapa 45 astetta, on vaikein vaihe sun kaavan mukaan siinä kohtaa, kun kyynärvarret ovat vaakatasossa, mutta sehän ei ole täysin totta. Liike on silti vaikein siinä kohtaa kun kädet ovat täysin suorana. Tossa sun kaavassa siis luvut A ja C kohdissa olisivat samat, ja B kohdassa suurimmillaan. Ja tässä tapauksessa taitaapi olla tehokkaampaa tehdä hieman vajaita.

Ja yritä nyt ymmärtää, että näitä pitää yksinkertaistaa, että joku muukin ne tajuaa kuin sinä. Siksi otin esimerkiksi liikken jossa vastus on sama koko ajan.
Itse asiassa en miettinyt sitä maanvetovoiman näkökulmasta vaan siitä kuinka hankalalta liike oikeasti tuntuu eri kohdissa. Sanoinkin tuossa aikasemmin että ymmärsin tuon laskutavan liikeessä jossa vastus tuntuu samalta koko liikkeen ajan. Mutta ei tätä tosiaan kannata vääntää, enkä ole missään vaiheessa tarkoittanut että oma tapa olisi parempi. Voisin taas pitkästä aikaa kokeilla tuota vajaata liikerataa ja verrata kehitystä tuohon kokonaiseen liikerataan.

Hyvä tapa kokeilla minne liikkeet menee on voidella kohdelihas linimentillä. Esimerkiksi yrttilinimenttiä sai ainakin ennen apteekista ja se potkii mukavasti lämpöä sinne missä verenkierto kiihtyy :)

Ojentajan alaosa on hyvä kokeilupaikka selektiiviselle supistumiselle. Voitele koko ojentaja linimentillä. Aloita tekemään suoraan ilman muita lämmittelyliikkeitä jm's pressiä. Mutta huom.! Teetkin vain sitä pelkkää ees-taas liikettä rinnan ja naaman välillä 15-20 toistoa sopivan mukavalla painolla. Ei siis sitä punnerrusta mukaan ollenkaan. Näin teen itse silloin tällöin kyseistä liikettä, koska se punnerrus IMO on ihan turha vastuksen mennessä ojentajan heikon alueen ehdoilla. Punnerrukset sitten omanaan. No joka tapauksessa, jos kuumotus ei tunnu selvästi ojentajan alaosassa kovempana suhteessa muuhun ojentajaan niin johan on kumma. Samaa voi kokeilla hauisliikkeissä, joskin efekti ei tule yhtä selvänä. Kokeilemalla selviää:)

toolate sanoi:
Kun paino on kontrollissa koko ajan, eli tehdään kontrolloitu negatiivinen vaihe ja pysäytetään paino ennen liikkeen suunnan vaihtoa niin ei luulis nivelten huutavan hoosianna varsinkin kun painot ovat pienemmät kuin tuossa 3/4 osa liikkeessä. Jätätkö muissakin vastaavissa liikkeissä suorituksen vajaaksi, esim reisikoukistuksessa? Enkä nyt ole missään vaiheessa sanonut, että liike kannattaisi täysin suoraksi päästää.
Itse asiassa jätän. Siinä sama homma kuin tässä scottihauberissa. Kaikkein vaikein siinä liikkeessä on saada se ensimmäinen toisto sieltä liikkeelle kun siinäkin tuntuu, että polven alue nivelineen hajoaa sirpaleiksi, eikä takareidessä tunnu mitään vaikka kuinka vetäisi.

Ja tuosta liikeradan vajauden määrästä nyt en osaa älyttomän tarkasti sanoa kun en ole niitä radiaaneja astelevyllä mitannut ;) mutta fiilispohjalta sen verran vajaaksi jätän ettei ihan siellä tapissa käy ja tapahdu em. perin ilkeää paikkojen vihlomista.

Edittiä: Nyt kun ollaan vauhtiin päästy niin ottakaas muuten joku tästäkin aihesta klippiä niin päästään paremmin analysoimaan.

toolate sanoi:
Itse asiassa en miettinyt sitä maanvetovoiman näkökulmasta vaan siitä kuinka hankalalta liike oikeasti tuntuu eri kohdissa. Sanoinkin tuossa aikasemmin että ymmärsin tuon laskutavan liikeessä jossa vastus tuntuu samalta koko liikkeen ajan. Mutta ei tätä tosiaan kannata vääntää, enkä ole missään vaiheessa tarkoittanut että oma tapa olisi parempi. Voisin taas pitkästä aikaa kokeilla tuota vajaata liikerataa ja verrata kehitystä tuohon kokonaiseen liikerataan.
Juu, ei kannata. Molemmat on osaltaan oikeassa. Mun esimerkki on liikaa vajaan liikeradan eduksi, sun esimerkki kokonaisen liikeradan eduksi. Tässä siis vaikuttaa se, mistä kulmasta liike aloitetaan. Jos kulma on oikea, on A ja B samat, eli 10, jolloin vajaalla liikeradalla on tehokkaampi tapa. Siis laskujen mukaan.

Pulla sanoi:
Itse asiassa jätän. Siinä sama homma kuin tässä scottihauberissa. Kaikkein vaikein siinä liikkeessä on saada se ensimmäinen toisto sieltä liikkeelle kun siinäkin tuntuu, että polven alue nivelineen hajoaa sirpaleiksi, eikä takareidessä tunnu mitään vaikka kuinka vetäisi.
Tuo onkin eriasia kun liike aloitetaan. Samalla tavalla se eka nollista lähdetty toisto tuntuu, mutta sitten se on huomattavsti helpompaa kun lihas on jännitettynä valmiiksi. Mutta eiköhän tämä ollut tässä. molempi parempi.

Btw hienoja laskuja..
Ja nyt olis kiva nähdä niitä :kuvia: kaikkien hauiksista :D
Ihmettelen vaan yhtä asiaa; onko vaikea ymmärtää sitä, että kyynärpään suoristamisella ainakaan minä en tarkoita lukkoasentoa? Negatiivinen vaihe itselläni päättyy siihen, kun kyynärpää on mahd. suorana -mutta vielä pystyn jännittämään hauislihasta. Sama juttu yläasennossa; kun lihasjännitys loppuu niin loppuu liike.
Lisälaskelmia ja kuvia odotellessa :)

Onkos porukka mitenkä tehnyt hammer-kääntöä? Eikös se kunnolla puristettuna ota olkavarteen ja sehän saa käden näyttämään paksulta? Samoin ojentajaliike jossa menet vinopenkille selälteen käsipainot rinnalla, siitä ojennat käsiä ulos ja ylöspäin, tuntuu ainakin kovasti ojentajissa milloin joskus sitä tein. Fuskaaminen on vaikeaa ja samoin liian isojen painojen käyttö. Yleensä tulee pyöritettyä itsellä ojentajapenkki,dippi,ranskalainen tangolla/kp:llä

toolate sanoi:
No silloin meillä ei olisi koskaan mielenkiintoisia keskusteluja tällä palstalla. Minusta nämä keskustelut ovat tämän foorumin helmi. Itsestäni on ainakin mukavaa lukea ja välillä itsekkin kirjoittaa omia mutu-tutkimuksia. Mitäs sen parempaa kun yksi esittää tutkimuksia, toinen puhuu omalla kokemuksella, osa kumoaa väitteitä ihan ärsyttävyyttään jne.
Eiköhän täällä kaikelle väännölle ole tilaa.

Todellakin näin. Menee liian helpoksi jos kaikki muu kuin raskaat perusliikkeet ja lepo-reeni-ravinto on kaikki mitä pitää tietää -ja mistäs v****sta me lässytetään ja luetaan sitten...

Inkeri sanoi:
Btw hienoja laskuja..
Musta on netti pullollaan pullistelukuvia. :D Tossa profiilissa yksi, lisää vip-forumilla ja irc-galleriassakin. Siitä saa valita.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Powerhousu sanoi:
Musta on netti pullollaan pullistelukuvia. :D Tossa profiilissa yksi, lisää vip-forumilla ja irc-galleriassakin. Siitä saa valita.
Kiitos, jos sitä klippiä vielä olis...:D :D Mutta vaikka sulla on hyvät kädet en edelleenkään aio vaihtaa treenifilosofiaani -ei kipua, ei kehitystä. Sen verran toki myönnyn, et kokeilen ens treenissä vajaata scottia ja tuun sit kertomaan, että paljonko sain lisätä rautaa vrt normaalitreeniin (ja yritän olla objektiivinen et mikä fiilis jäi liikkeestä). Mutta veikkaan että jonninverran saan lisätä sitä painoo.

Inkeri sanoi:
.
Lisälaskelmia ja kuvia odotellessa :)
1+1=2:)

ja tässä kuva mun käestä. ei se kovin hääppönen ole, mutta ei se olisi edes tuollainen jos oisin aina tehnyt kaikki viimeisen päälle "oikein". välillä pitää antaa kunnon runtua lihaksille tekniikankin kustannuksella. ja vaikka vähän heikommalla tekniikalla silloin tällöin runttailee niin ei se tarkoita sitä että heilutaan ku hullun mulkku tuulessa liikkeitä tehdessä, vaan heilutaan/huijataan sopivasti ja silti pyritään tekemään kovasti töitä sillä lihaksella mitä ollaan reenaamassa. näin minä sen ajattelen. klippiä ei oo.

ja niile jotka mittaa kysyvät, niin alle puolimetriä on kuvassa olevan käden mitta.

Liitteet

• käsi.webp
    käsi.webp
    78,3 KB · Katsottu: 241
Palaan vielä osaltani tuohon liikerataan. Eli olen täysin samaa mieltä Pullan kanssa siitä, että se viimeinen neljännes tai oikeastaan viidennes ei kyllä ota enää hauikseen ollenkaan. Eli kipeetä se tekee, mutta ei todellakaan hauiksessa ja se ei varmaan ole kuitenkaan liikkeen tarkoitus? Saahan sen kivuttomasti tehtyä, mutta pikkupainoilla ja tällöin ei kyllä hauiksen treenauksesta tule yhtään mitään.

Pitäisi joskus päästä kokeilemaan tätä reilummin pystyssä olevalla scotilla, ehkä tilanne olisi siinä toisenlainen ja pystyisi tekemään Inkerin kuvaamalla tavalla. Meidän salilla saa olla aika fakiiri joka tekee itselle isohkolla painolla puhtaan kympin niin että laskee käden alas asti.

Timba79 sanoi:

Tässä yksi tuohon otokseen lisää, näin minäkin teen. Tosin mä puhuisin viimeisestä kuudesosasta. ;)

Editoidaas: mun mielestä sen vaan tuntee siellä ala-asennossa missä kohtaa se rasitus ikäänkuin hajoaa -> käsi menee liian suoraksi. Silloin kyynärpää on jo lähes lukossa tosin, eli ihan niin pitkälle edes en päästä, vaan ihan siihen rajalle.

Pitääpäs nyt kerran vielä ottaa kantaa tähän. Tässä on itselläkin pieni ristiriita. Oma treenifilosofiani (tai no oikeastaan Danten, mutta samaa mieltä ollaan koska muuten en DC tekisi) on treenata niin suurilla painoilla kuin mahdollista. Toki todella kontrolloitu negatiivinen rajoittaa jo itsessään painoja. Silti olen omaksunut saliurallani sellaisen tekniikan, että käytän täyttä ROMia. Siis siinä suhteessa kun se on järkevää. Esimerkiksi tuossa scotissa niin pitkälle kun Inkerikin sanoi laskevansa, eli ei nyt sentään suoraksi saakka.
Tekniikan pidän liikkeissä aina samana, eli tekniikan kustannuksella en ala toistoja lisää ottamaan. Voipi olla, että treenaan jopa liian puhtaalla tekniikalla. Toisaalta taas DC treeni pitää huolen siitä, ettei tarvi suorituksien loppuun ottaa "huijaus" toistoja, koska käytössä on RP+kontrolloidut negatiiviset. Mutta tämän ketjun innoittaman tulen kyllä lähiaikoina koittamaan lyhyempää ROMia esim. 1-2 hauisliikkeessä ja vertailen tuloskehitystä tuohon täyteen ROMiin verrattuna. Tässä rajoitetussa ROMissa on vain se ongelma, että tuleeko sitä tiukan paikan tullen tehtyä vielä lyhyempää liikettä jolloin saisi muka-kehitystä aikaiseksi. Tuossa täydessä liikkeessä on se hyvä asia, että se liike on takuu varmasti aina samanlainen. Mutta pidemmällähän aikavälillä tuon oikean progressiivisuuden sitten huomaa.

Niin ja kuvat mun surkeasta hauiksesta (niin koollisesti, kuin muodollisesti) löytyy VIP kuva puolelta.

neutraali sanoi:
...
ja niile jotka mittaa kysyvät, niin alle puolimetriä on kuvassa olevan käden mitta.
Komea on käsi!
Kiitos kuvista kaikille. (Munhan ei tarvi laittaa koska oon tyttö :D )
Tuli mieleen tästäkin keskustelusta et kaikkitietävyys on vaarallista.Toisille ja (itsellekin) on joskus yllättävän hankala hyväksyä sitä ,että kovaan kuntoon voi päästä treenaamalla eri tavoin eikä yhtä oikeaa patenttia ole kaikille. Yleensä ne jotka väittävät, että "on vain tämä minun oikea tapani" , ovat niitä vasta muutaman vuoden treenanneita (siis <10v). Sitten tyypit jotka ovat vuosia, vuosia tehneet hommia eivät välitä paskaakaan väitellä, koska tietotaitomäärä on niin valtava. Ja näitä tyyppejä tääkin keskustelu huvittaa I bet. Mutta toisaalta, pitäähän näitä jauhaa, jotta keskustelua olisi ja oppisi itekin nöyrtymään hieman :)

Inkeri sanoi:
Kiitos, jos sitä klippiä vielä olis...:D :D Mutta vaikka sulla on hyvät kädet en edelleenkään aio vaihtaa treenifilosofiaani -ei kipua, ei kehitystä.
Sama filosofia mulla on, vaikka vähän eri tyylillä vetelenkin.

toolate sanoi:
Tässä rajoitetussa ROMissa on vain se ongelma, että tuleeko sitä tiukan paikan tullen tehtyä vielä lyhyempää liikettä jolloin saisi muka-kehitystä aikaiseksi. Tuossa täydessä liikkeessä on se hyvä asia, että se liike on takuu varmasti aina samanlainen. Mutta pidemmällähän aikavälillä tuon oikean progressiivisuuden sitten huomaa.
En mä ainakaan tollasta oo huomannu. Tietyssä liikkeessä kun aina tekee samalla tavalla, niin siihen tulee sellainen rutiini, että laskee aina yhtä alas.

On suht harvinaista nähdä saleilla miehiä (erityisesti miehiä) tekemässä hauiskääntöjä täydellä liikeradalla. Miettikääpä jos vaikka tekisitte aina lattiapenkkiä normipenkin sijaan...rinnalta lähtö ois varmaan kuin nato-ohjuksella (tai sitten ei). Tai pukeiltaveto vrt. maastaveto. Liikkeen alkuvaihe jää ilman kehitystä, lihakset ei osaa tuottaa voimaa kyseisessä asennossa, käsi ei osaa koordinoidaa liikkeeseen vaikuttavien lihasten supistusjärjestystä, -nopeutta jne.

Te jotka teette niitä vajaita liikeratoja kokeilkaa joskus ihan huviksenne tehdä täydellä liikeradalla kyseisiä liikkeitä pitemmän aikaa (eli tyyliin 3+ kk) ja voin vaikka vannoa että liikkeen alku alkaa sujua huomattavasti paremmin ja pääsette hyvin nopeasti lähelle niitä aiempia sarjapainoja tai jopa ylikin niiden (mikä mulla tapahtui scott- käännöissä reilussa kuukaudesa).

Akkeli sanoi:
Miettikääpä jos vaikka tekisitte aina lattiapenkkiä normipenkin sijaan...rinnalta lähtö ois varmaan kuin nato-ohjuksella (tai sitten ei).
Mihin mä tarviin räjähtävää voimaa hauiskäännön ala-asennossa. En mihinkään. Enemmän mua ainakin kiinnostaa vaan se lihaskasvu.

Te jotka teette niitä vajaita liikeratoja kokeilkaa joskus ihan huviksenne tehdä täydellä liikeradalla kyseisiä liikkeitä pitemmän aikaa (eli tyyliin 3+ kk) ja voin vaikka vannoa että liikkeen alku alkaa sujua huomattavasti paremmin ja pääsette hyvin nopeasti lähelle niitä aiempia sarjapainoja tai jopa ylikin niiden (mikä mulla tapahtui scott- käännöissä reilussa kuukaudesa).
En muuten kokeile. :D Syy ylempänä. Sulla taitaa olla aika vammaiset kiinityspisteet hauiksissa, jos hauiksien voimantuotto on sama kädet suorana ja vähän koukussa. Kyllä mäkin olen jo piiiitkään tehnyt yhtä liikettä jossa olen päästänyt kädet suoraksi. Eli hauiskääntöä yhdellä kädellä taljassa. Ei puhettakaan, että painot olisi edes lähellä sitä tyyliä jossa jätän vähän koukkuun.

Edit: Ei kun joo, nyt mä tiedän miksi sulla on ala asento niin vahva. Se ei "oikeasti" ole vahva, vaan suhteessa liikkeen keskivaiheeseen vahva. Jos olet aina ottanut alhaalta asti, on kuormitus liikkeen keskivaiheella liian heikkoa kasvattaakseen voimaa sillä alueella niin paljon kuin mahdollista. Silloinhan näiden liikkeen eri vaiheiden voimantuottokyvyt lähenevät toisiaan. Ala-asento vahvistuu enemmän suhteessa keskivaiheeseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom