Ojentajat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jonna21
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
toolate sanoi:
Mä ole Akkelin kanssa suunilleen samaa mieltä, että lihas ei kuitenkaan tiedä käytetystä painosta vaan siitä vastuksen kovuudesta. Puhun nyt kuitenkin asiasta saman liikkeen sisällä, eli en tarkoita että on sama tehdä kickbackejä kuin esimerkiksi ranskalaista punnerusta ojentajille. Ainoahan joka kuitenkin merkkaa lihaksen kasvatuksessa on progressiivisesti nousevat treenipainot, ei itse painot millä liikettä tehdään. Esim itselläni progressio on ollut todella hyvä viimeisen vuoden aikana vaikka treenityyli on "täysin" puhdas, käytän täyttä ROMia ja en tsiittaa missään vaiheessa. Tosin ymmärrän kyllä noiden tsiittatus toistojen käytön tietyssä rajoissa, kunhan siinä ei loukkaantumisriskiä nostetat. Samoin on oikeastaan tekniikan ja painojen kanssakin.

Mutta mietitäänpäs seuraava asetelmaa. Herra A ja B ovat samassa lähtökohdassa. Voimat ja geenit ovat samat. Valitaan nyt scotti esimerkkiliikkeeksi. Herra A tekee täyttä ROMia ja B vajaata. Tällä tyylillä *A voi käyttää 20 kg ja B 40 kg (itse epäilen tosin noin suurta heitto, ellei ROM lyhene reilusti, mutta sillä ei ole nyt väliä). 6 kk päästä herra A pystyy tekemään scottia 40 kg ja herra B 60 kg. Miten epäilette, että on lihaskasvun kanssa. Tuossa tapauksessa itse arvioisin, että lihaskasvu olisi ollut suunnilleen samanlaista. Tosin tässähän se meidän ongelma piileekin, että useat väittävät että tuolla herra A täydellä ROMilla ei voida sarjapainoja kasvattaa noin nopeaa, itse olen erimieltä tästä. Ei se puhdas tekniikka ole mikään rajoittava tekijä lihaskasvulle. Miksi olisi? Loppujen lopuksi uskon, että lihaksesta tulee vahvempi kun on tahkottu tätä raskastakin kohtaa. Ja toisin kun Powerhousu sanoo, että se pieni pätkä alusta on pienemmillä painoilla hankala ja, että loput tulevat itsestään, niin se ei ainakaan omalla kohdalla pidä paikkansa. Ainakin siinä Scotissa mitä itse käytän se taistelu yleensä jatkuu vähintään puoleenväliin liikettä.

Huoh, olipas taas väsynyt postaus.
lihas kasvusta en tiedä, mutta herra b pystyisi tekemään täysin puhtaita toistoja 52,5-55kg(jos 60kg on se "fusku" paino) kun herra a nysväisi vielä tuon 40kg:n parissa. tosin haluaisin oikeassa elämässä nähdä kun joku tekee kyseistä liikettä 60kässäreillä:D

neutraali sanoi:
lihas kasvusta en tiedä, mutta herra b pystyisi tekemään täysin puhtaita toistoja 52,5-55kg(jos 60kg on se "fusku" paino) kun herra a nysväisi vielä tuon 40kg:n parissa. tosin haluaisin oikeassa elämässä nähdä kun joku tekee kyseistä liikettä 60kässäreillä:D
No hemmetti ja joku vielä meni väittämään että scottia pystyy tekemään hieman vajalla liikeradalla tuplapainoilla verrattuna täyteen ROM. Ja tangollahan tuota pystyy myös tekemään...

neutraali sanoi:
millä selität sen että sillä pikku "fuskulla" tehdessä saa paikat todella hyvin reeni kipeiksi?

Voisko olla vaan, että repivä tyyli aiheuttaa enemmän niitä mikrorepeämiä lihaksessa jotka tuon DOMSin aiheuttaa?

treenailun alussa (noin 2 ensimmäisenä vuonna) tein monissa liikkeissä tekniikan kustannuksella raskailla painoilla eriliikkeitä ja painot senkun kasvoivat.
sitten aloin kiristämään tekniikkaa yhä puhtaammaksi painojen pysyessä samoina.
nyt painot ovat yhä lähes samat, mutta tekniikka on hyvä siis sellainen joka ei tee turhia kipuja. tuolloin alussa väkisin runttaamalla tuli kyllä ylimääräisiä kolotuksia vähän joka puolelle.

oma kokemus
-puhtaalla tekniikalla = kehitys hidasta, todella hidasta. paikat hyvässä kunnossa!
-heilureilla ja väkisin väännöllä = painoissa selvää kehitystä. olkapää, kyynerpää, polvi kipuja!

Paljonhan suoritustekniikoita on tutkittukin, koekaniineina tuhannet kynä- ja kyrmyniskat idässä ja lännessä. Lihasmassan hankintaan parhaimmaksi on yleensä havaittu lihasten jännittäminen, rauhallinen lasku täydellä liikeradalla (esim. 4 sekuntia) ja tasapainoinen nosto (esim. 2 s). Laskuvaiheeseen panostetaan yleensä liian vähän, se on lihaskasvulle jopa tärkeämpi kuin nostovaihe. Nostovaihe voi olla räjähtävyyteenkin pyrkivä, mutta jos lihakset oikealla tavalla jännitettyinä pitää, niin kyllä etenkin pidempien liikeratojen liikkeissä ja raskaammilla kuormilla tuppaa usein se 2 s menemään.

MKM sanoi:
Paljonhan suoritustekniikoita on tutkittukin, koekaniineina tuhannet kynä- ja kyrmyniskat idässä ja lännessä. Lihasmassan hankintaan parhaimmaksi on yleensä havaittu lihasten jännittäminen, rauhallinen lasku täydellä liikeradalla (esim. 4 sekuntia) ja tasapainoinen nosto (esim. 2 s). Laskuvaiheeseen panostetaan yleensä liian vähän, se on lihaskasvulle jopa tärkeämpi kuin nostovaihe. Nostovaihe voi olla räjähtävyyteenkin pyrkivä, mutta jos lihakset oikealla tavalla jännitettyinä pitää, niin kyllä etenkin pidempien liikeratojen liikkeissä ja raskaammilla kuormilla tuppaa usein se 2 s menemään.
Tämä on kyllä omien kokemuksien mukaan tehokas tapa. Tosin yritän itse tehdä positiivisen vaiheen nopeaa, mutta käytännössä se tarkoittaa useinkin tuota 2 sekunttia. Alun parit nostot voivat tulla nopeampaa.

Monesti ihmetyttää kun täällä tuntuu olevan enemmistöllä sellainen mielipide, että puhtaalla tekniikalla ei voi kehittyä tai kehittyy hitaampaa kun repivämmällä ja epäpuhtaammalla treenillä.

Itselläni on pituutta 193, joten raajatkin ovat aika pitkät ja hanska on pumppamatta n. 48 cm. Itse treenaan hauiksia melko laiskasti nykyään. Treenaan hauiksen kerran viikossa pyramidin ja superin sekoituksena käsipainoilla seisten eli menen lämmittelyiden jälkeen viiden toiston sarjoilla ylös päin niin, että teen esim.

5*10kg + 5*12,5kg + 5*15kg pieni hengähdys tauko
5*20kg + 5*25kg tauko
5*30kg tauko
5*35kg tauko
X*37,5/40kg pieni tauko
Tämän jälkeen pudotan painoja n. 50%
X*20kg + X*15kg + X*10kg

X = tehdään niin monta kuin menee

Joskus jään esim. tuohon 35kg painoon ja teen 2-3 sarjaa sillä.

toolate sanoi:
Monesti ihmetyttää kun täällä tuntuu olevan enemmistöllä sellainen mielipide, että puhtaalla tekniikalla ei voi kehittyä tai kehittyy hitaampaa kun repivämmällä ja epäpuhtaammalla treenillä.
Johtuu varmaan siitä, että monella on selainen käsitys puhtaasta treenistä, että siinä hinkataan todella pienillä painoilla pitkää sarjaa. Kiitos tehokas kehonrakennus -kirjan. Ja tollaisia treenitapoja saleilla näkee liikaakin. Hetaan vaan sitä tuntumaa tooodella rauhallisesti viiden kilon painot kädessä. Pitää siinä liikkeessä vastusta olla, mutta ei liikaa, ettei ihan repimiseksi mene.

Powerhousu sanoi:
Johtuu varmaan siitä, että monella on selainen käsitys puhtaasta treenistä, että siinä hinkataan todella pienillä painoilla pitkää sarjaa. Kiitos tehokas kehonrakennus -kirjan. Ja tollaisia treenitapoja saleilla näkee liikaakin. Hetaan vaan sitä tuntumaa tooodella rauhallisesti viiden kilon painot kädessä. Pitää siinä liikkeessä vastusta olla, mutta ei liikaa, ettei ihan repimiseksi mene.
Näinhän se voi olla. Varmaan osa luulee myös, että ne jotka treenaavat hieman epäpuhtaammin tekevät sitten kaiken päin helvettiä.

Powerhousu sanoi:

toolate sanoi:
Näinhän se voi olla. Varmaan osa luulee myös, että ne jotka treenaavat hieman epäpuhtaammin tekevät sitten kaiken päin helvettiä.

Nämä pitävät varmasti molemmat paikkansa. Lisäksi vielä sekoitetaan lahjakkaasti käsite volyymitreeni, jota pidetään jonain kevyenä pumppailuna, kuten siitä viparipeijaiset ketjusta saatiin lukea.

Itse treenaan pääosin todella puhtaasti kuitenkin, eli mitään järkyttävää tsiittaamista en harrasta ja näin minulle on sanottukin salilla. Eli panostan siihen negatiiviseen vaiheeseen ja teen aikalailla täysillä liikeradoilla. Joissakin kohdassa olen vain havainnut hyväksi vähän poiketa kaavasta ja tehdä eritavalla, kuten just tuo scott käsipainoilla.

Eikä se meidän salin scott muuten niin loiva ollutkaan kun sitä muistelin, mutta mä istun siinä aika matalalla, eli jos nostasin istuinta, niin saisin ehkä tehtyä vähän alemmaksikin, mutta enpä ole tosta ajatellut mitään oleellista hyötyä olevan. Jos nostaa istuinta niin pystyy sitten huijaamaan vartalolla kun nyt sen rasituksen saa pysymään siellä hauiksessa ja treeni menee perille hiton hyvin.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Tosta scotti kp hauiksesta vielä... olen nähnyt aika riskejäkin sällejä, jotka ovat tehneet hauista suht isoilla muissa liikkeissä mutteivat scottia kp:lla ja kun ovat sitten tätä kokeilleet niin painot ovat olleet yllättävän pienet alkuun. Itseä tämä ei yllätä, koska scotissa hauis joutuu kerrankin tekemään koko liikeradalla töitä ja tämän hermottaminen vie oman aikansa.

Eli siis joillakin käy varmasti niin, että hups onpas tämä alkuosa nostosta ybervittumainen ja mehut vievä, joten jätänpä sen pois saman tein. Kyllä se painaa kaikilla alkuun tässä liikkeessä, joten pienellä vaivalla ja nöyryydellä treenipainoissa voi saada hauiksen alaosankin kasvamaan paksuutta :evil:

_RAIDER_ sanoi:
Itselläni on pituutta 193, joten raajatkin ovat aika pitkät ja hanska on pumppamatta n. 48 cm. Itse treenaan hauiksia melko laiskasti nykyään. Treenaan hauiksen kerran viikossa pyramidin ja superin sekoituksena käsipainoilla seisten eli menen lämmittelyiden jälkeen viiden toiston sarjoilla ylös päin niin, että teen esim.

5*10kg + 5*12,5kg + 5*15kg pieni hengähdys tauko
5*20kg + 5*25kg tauko
5*30kg tauko
5*35kg tauko
X*37,5/40kg pieni tauko
Tämän jälkeen pudotan painoja n. 50%
X*20kg + X*15kg + X*10kg

X = tehdään niin monta kuin menee

Joskus jään esim. tuohon 35kg painoon ja teen 2-3 sarjaa sillä.

Jep eihän noita hauiksia tarvii väkisin tappaa kun epäsuoraa rasitusta tulee sitten myös selkätreeneissä. Itse pyrin noin kerran 10pvään pitämään oman käsipäivän. Kovat painot jo!

Edit: toki toi pätee kaikkiin liikkeisiin kuten Raider sanoi, mutta scot kp:ssa tämä korostuu, koska niin moni tekee aina pienellä cheatilla alun hauisliikkeissä ja tästä scott hauis rankaisee huolella.

foo sanoi:
Tosta scotti kp hauiksesta vielä... olen nähnyt aika riskejäkin sällejä, jotka ovat tehneet hauista suht isoilla muissa liikkeissä mutteivat scottia kp:lla ja kun ovat sitten tätä kokeilleet niin painot ovat olleet yllättävän pienet alkuun.

Toi nyt on mielestäni aika normaalia, jos ottaa uuden liikkeen treeneihinsä, että alotus on kevyempi. Itse alotan uudessa liikkeessä aina varovaisesti, mutta nostan painoja heti, kun liike rupeaa tuntumaan omaksutulta.

foo sanoi:
joten pienellä vaivalla ja nöyryydellä treenipainoissa voi saada hauiksen alaosankin kasvamaan paksuutta :evil:
Ai joo. Ilmankos mun hauiksen alaosa onkin paljon kapeampi kuin yläosa. :jahas:
Ei siihen muotoon voi edelleenkään vaikuttaa.

Pisti silmään mullakin tuo hauiksen alaosan paksuntuminen. En sitten todellakaan huomaa mitään eroa missä kohtaa hauista se liike tuntuu vaikka miten alas tekisin. Eli ei todellakaan se siihen muotoon vaikuta vaikka liike muuten jotenkin tehokkaampi oliskin koko liikeradalla tehtynä. Vai pystyykö joku nyt ihan oikeasti väittämään jotain muuta tähän? Ja jos pystyy niin mitkä on perustelut että siihen muotoon tuolla voisi vaikuttaa.

Timba79 sanoi:
Vai pystyykö joku nyt ihan oikeasti väittämään jotain muuta tähän? Ja jos pystyy niin mitkä on perustelut että siihen muotoon tuolla voisi vaikuttaa.
No onhan se nyt ihan itsestään selvää, että liikkeen yläosa ottaa hauiksen yläosaan ja liikkeen alaosa hauiksen alaosaan. Sama juttu, kun leuanvedot ym. ylätaljat leventää selkää ja soudut paksuntaa. :jahas: :anssi:

Powerhousu sanoi:
No onhan se nyt ihan itsestään selvää, että liikkeen yläosa ottaa hauiksen yläosaan ja liikkeen alaosa hauiksen alaosaan. Sama juttu, kun leuanvedot ym. ylätaljat leventää selkää ja soudut paksuntaa. :jahas: :anssi:

Ja eikös keskitetyllä hauiskäännöllä saa hauikseen mahtavan HUIPUN?

Powerhousu sanoi:
Ai joo. Ilmankos mun hauiksen alaosa onkin paljon kapeampi kuin yläosa. :jahas:
Ei siihen muotoon voi edelleenkään vaikuttaa.

S225T sanoi:
Kyllä kaikki tahot ja tutkimukset on todistaneet että eri liikekulmilla pystytään vaikuttamaan lihaksen muotoon.
Vaikutus on toki marginaalinen eikä siihen kannata liikaa takertua.

En malttanut olla ottamatta tätä pätkää esille. On hiukan hassua, että FAQ kokoelmasta löytyy tällaista faktaa ja silti yleinen mielipide on ihan kateissa.

Kyllä ihan tosissani uskon, että lihaksen eri osiin voi saada tuntumaa ja ehkä jopa hiukan sitä lihaksen kasvuakin. Hauiksessa se on todella marginaalista natulla muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Esim. huonolla kontrollilla ikänsä treenannut kaveri voi saada ihan selvää kehitystä vaikkapa scot kp:lla hauiksen alaosaan.

Tiettyjä anatomian lakeja ei voi silti ohittaa. Useimmat lihakset tykkäävät kasvaa eniten paksuimmasta kohdastaan. Siksi jokin hauiksen alaosan kasvaminen on nyt aika marginaalista ylipäätään. Kyllä sinne silti paremman mallin saa vuosien mittaan jos haluaa. Pituutta ei voi hauikseen lisätä ja se on sitten hiukan eri asia.

Lisää S225T: tä lainaten, jotta kokonaiskuva kirjoituksesta on oikeampi:

S225T sanoi:
En ole riittävän tieteilijä mennäkseni sen syvemmälle asiaan: itse treenissä kannattaa pitää järki kädessä eikä kulkea nenä kirjassa ja pää teorian pilvissä, eikä näillä asioilla varmasti rakenneta lättämallisesta hauiksesta mitään peak-masterpiecea tai roikkuvista rintalihaksista arnoldin vesilasinpidikkeitä mutta hyvä niistä on tietää ja ennen kaikkea _faktojen tyrmääminen yksinkertaistamisen nimissä_ on silti kyseenalaista.

Eli käytännössä kun hyöty on marginaalinen niin sitä ei ole! Eli ennemmin sanon että siihen ei pysty vaikuttamaan, kuin että joku marginaalinen mahdollisuus on saada alaosaa kasvamaan tekemällä jonkun liikkeen eritavalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom