Mä ole Akkelin kanssa suunilleen samaa mieltä, että lihas ei kuitenkaan tiedä käytetystä painosta vaan siitä vastuksen kovuudesta. Puhun nyt kuitenkin asiasta saman liikkeen sisällä, eli en tarkoita että on sama tehdä kickbackejä kuin esimerkiksi ranskalaista punnerusta ojentajille. Ainoahan joka kuitenkin merkkaa lihaksen kasvatuksessa on progressiivisesti nousevat treenipainot, ei itse painot millä liikettä tehdään. Esim itselläni progressio on ollut todella hyvä viimeisen vuoden aikana vaikka treenityyli on "täysin" puhdas, käytän täyttä ROMia ja en tsiittaa missään vaiheessa. Tosin ymmärrän kyllä noiden tsiittatus toistojen käytön tietyssä rajoissa, kunhan siinä ei loukkaantumisriskiä nostetat. Samoin on oikeastaan tekniikan ja painojen kanssakin.
Mutta mietitäänpäs seuraava asetelmaa. Herra A ja B ovat samassa lähtökohdassa. Voimat ja geenit ovat samat. Valitaan nyt scotti esimerkkiliikkeeksi. Herra A tekee täyttä ROMia ja B vajaata. Tällä tyylillä *A voi käyttää 20 kg ja B 40 kg (itse epäilen tosin noin suurta heitto, ellei ROM lyhene reilusti, mutta sillä ei ole nyt väliä). 6 kk päästä herra A pystyy tekemään scottia 40 kg ja herra B 60 kg. Miten epäilette, että on lihaskasvun kanssa. Tuossa tapauksessa itse arvioisin, että lihaskasvu olisi ollut suunnilleen samanlaista. Tosin tässähän se meidän ongelma piileekin, että useat väittävät että tuolla herra A täydellä ROMilla ei voida sarjapainoja kasvattaa noin nopeaa, itse olen erimieltä tästä. Ei se puhdas tekniikka ole mikään rajoittava tekijä lihaskasvulle. Miksi olisi? Loppujen lopuksi uskon, että lihaksesta tulee vahvempi kun on tahkottu tätä raskastakin kohtaa. Ja toisin kun Powerhousu sanoo, että se pieni pätkä alusta on pienemmillä painoilla hankala ja, että loput tulevat itsestään, niin se ei ainakaan omalla kohdalla pidä paikkansa. Ainakin siinä Scotissa mitä itse käytän se taistelu yleensä jatkuu vähintään puoleenväliin liikettä.
Huoh, olipas taas väsynyt postaus.