Ojentajat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jonna21
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
foo sanoi:
Juuri näin. Itse olen koittanut joka treenissä antaa ojentajan ulkosyrjälle erityishuomiota, jotta balanssi parantuisi.
Just joo. Nyt tekis mieli nauraa, mutta ennemminkin itkettää. Ei mun oo tarvinnu ikinä miettiä tollasia asioita, ja ihan kivat on hevosenkengät. Jospa sullakin on käynyt niin, että ne ojentajat on vaan yht´äkkiä ottanut ja kasvanut. Siinähän lihaksen muoto vähän muuttuu kun se kasvaa, ei se ihan samanlaisena pysy. Siis onhan ojentajan rasittaminen osa kerrallaan teoriassa mahdollista, mutta käytännössä turha toivo.

Ja kyllä, voin sanoa, että olen myös omalla kropallani joitakin tutkimuksia tehnyt. Koittanut esim. tehdä ojentajille ainoastaan yhtä liikettä, jonka pitäisi vaikuttaa tiettyyn osaan. Kyllä ne on silti olleet seuraavana päivänä ihan kokonaan kipeät. Nää sun jutut menee samaan sarjaan, kuin vanhat uskomukset siitä, että täydellä liikeradalla saa pitkät hauikset, ja lyhyellä liikeradalla lyhyet. Huomattavasti suurempaa osaa tässä asiassa näyttelee kylläkin genetiikka. Itseasiassa en usko, että liikerada pituudella on lihaksen muotoon mitään merkitystä.

Ja siihen hauiksen leventämiseen ei kyllä auta mikään tietty liike. Kun hauis kasvaa, se kyllä levenee ajan myötä samalla. Ja tässäkin genetiikka vaikuttaa paljon. Toi käsipainolla scotissa on kyllä yksi parhaista liikkeistä hauiksille, sitä en kiistä. Mutta sen kyllä sanon, että ihan suoraksi en kättä päästäisi, koska sillä ei oikeasti ole mitään merkitystä. Jänteet ainoastaan tykkää kyttyrää jos lasket alas asti. Lisäksi painoja joutuu tiputtamaan liikaa, jotta sen painon saisi edes alhaalta liikkeelle, ja muulla liikeradan kohdalla ei joudu puristamaan ollenkaan. Rasitus siis jää liian pieneksi.

Powerhousu sanoi:
Toi käsipainolla scotissa on kyllä yksi parhaista liikkeistä hauiksille, sitä en kiistä. Mutta sen kyllä sanon, että ihan suoraksi en kättä päästäisi, koska sillä ei oikeasti ole mitään merkitystä. Jänteet ainoastaan tykkää kyttyrää jos lasket alas asti. Lisäksi painoja joutuu tiputtamaan liikaa, jotta sen painon saisi edes alhaalta liikkeelle, ja muulla liikeradan kohdalla ei joudu puristamaan ollenkaan. Rasitus siis jää liian pieneksi.

Juuri näin. Mä oon jo kesästä asti tahkonnut hauisti lähes pelkästää scotissa käsipainoin. Sarjapainot kasvaneet mukavasti ja varmaan se hauiksin siinä sivussa. En voisi todellakaan kuvitella laskevani kättä läheskään suorkasi, ottaa tosiaan kipeästi osumaa jänteisiin ja painot putoaa niin olemattomiksi ettei treenit tunnu missään. Olenkin hoitanut tuon täyden liikeradan pumppailun ristitaljassa, eli tekemällä sitä "posehauis" liikettä. Tuon kun voi tehdä ihan täydestä venytyksestä ja hauikset tykkää (ainakin mulla) vain hyvää tuosta. Tämä "posehauis" liike tehdään siis treenin lopussa ydellä tiukalla sarjalla.

mä en oo koittanu mitään tiettyyn osaan ojentajaa treeniä, mutta treeni tuntuu aina eniten ojent. pitkässäpäässä.

e: en väitä että lihaksenmuoto johtuu geeneistä, en väitä sitä oikeaksi enkä vääräksi.
mutta moni täällä näyttää aina kärkkäästi sanovan että se johtuu geneistä. ovat varmaan itse tutkimukset tehneet!

ja tosta hauiksestä, oma mutu on että treenaten selvästi lyhyttä ja pitkääpäätä eriliikkeillä saa leveyttä hauberiin.

Powerhousu sanoi:
Toi käsipainolla scotissa on kyllä yksi parhaista liikkeistä hauiksille, sitä en kiistä. Mutta sen kyllä sanon, että ihan suoraksi en kättä päästäisi, koska sillä ei oikeasti ole mitään merkitystä. Jänteet ainoastaan tykkää kyttyrää jos lasket alas asti. Lisäksi painoja joutuu tiputtamaan liikaa, jotta sen painon saisi edes alhaalta liikkeelle, ja muulla liikeradan kohdalla ei joudu puristamaan ollenkaan. Rasitus siis jää liian pieneksi.
:jahas: Tästä oon just ihan päinvastaista mieltä. Sehän helpottaa huomattavasti liikettä jos eksentristä vaihetta ei tee loppuun asti ja kyynärpää jää koukkuun. Lihaksen jännitys tietty pitäisi säilyttää silti vaikka alas asti päästäisikin. Monesti kyllä näkee tehtävän vajaata liikerataa scotissa ja jos se näin jollekin paremmin sopii niin eihän siinä mitään.

Mniska sanoi:
mutua tulee. kuvitellaan että tekee ojentajille vain sellaista treeniä joka kohdistuu esim. keskimmäiseenpäähän. seuraavana päivänä poltetta tuntuu erityisesti siinä osassa, eikö näin ollen kasvuärsyke menisi myös siihen kohtaan ja kasvu keskittyisi keskimmäiseenpäähän?

no niin tulee...sinulta. Lihas ei pysty supistumaan osittain. Se joko supistuu tasaisesti tai sitten ei. Tasan näin yksinkertaista.

foo sanoi:
Juuri näin. Itse olen koittanut joka treenissä antaa ojentajan ulkosyrjälle erityishuomiota, jotta balanssi parantuisi. Aikaisemmin hevosen kengän muoto oli täysin toispuoleinen, nyt lyhyen pään kehittyminen on tasoittanut tilannetta. Muutamassa kuukaudessa huomaa jo eron.

Jos porukka vaan unohtaisi tällaiset jutut ja keskittyisi olennaiseen, raskaisiin perusliikkeisiin ja progressiiviseen kehitykseen niissä, olis moni salilla kävijä huomattavasti tyytyväisempi itseensä ja tuloksiinsa.

Inkeri sanoi:
:jahas: Tästä oon just ihan päinvastaista mieltä. Sehän helpottaa huomattavasti liikettä jos eksentristä vaihetta ei tee loppuun asti ja kyynärpää jää koukkuun.
Niin helpottaa, mutta siihen auttaa painojen lisääminen, joka onkin välttämätöntä jos haluaa, että se jossain tuntuu. Ihan alhaalta asti tehtynä liike ei tunnu muualla kuin siellä ala-asennossa, ja loppu liikerata tulee kuin tyhjää vaan, johtuen liian pienistä painoista. Painoa ei voi paljoa laittaa, koska käsi suorana hauiksen voimantuotto on ihan olematonta, liikkeen keskivaiheilla se taas on suurimmillaan, ja vastus on auttamattomasti tässä kohtaa liian pieni, jos se ala-asennossa on sopiva.

Powerhousu sanoi:
Niin helpottaa, mutta siihen auttaa painojen lisääminen, joka onkin välttämätöntä jos haluaa, että se jossain tuntuu. Ihan alhaalta asti tehtynä liike ei tunnu muualla kuin siellä ala-asennossa, ja loppu liikerata tulee kuin tyhjää vaan, johtuen liian pienistä painoista. Painoa ei voi paljoa laittaa, koska käsi suorana hauiksen voimantuotto on ihan olematonta, liikkeen keskivaiheilla se taas on suurimmillaan, ja vastus on auttamattomasti tässä kohtaa liian pieni, jos se ala-asennossa on sopiva.
Edelleen olen eri mieltä :D Ite saan ihan järkyttävän poltteen hauiksiin kp scotissa ja painoja olen pyrkinyt mahdollisuukdien mukaan myös lisäämään. Tässä on mulla tärkeetä juuri se lihaksen oma jännitys koko liikkeen ajan ja jarrutus alas. Myös negatiivisia ollaan joskus ex-treenikaverin kanssa tehty tässä liikkeessä ja kävi kyllä tumppuihin.

Akkeli sanoi:
Jos porukka vaan unohtaisi tällaiset jutut ja keskittyisi olennaiseen, raskaisiin perusliikkeisiin ja progressiiviseen kehitykseen niissä, olis moni salilla kävijä huomattavasti tyytyväisempi itseensä ja tuloksiinsa.
No silloin meillä ei olisi koskaan mielenkiintoisia keskusteluja tällä palstalla. Minusta nämä keskustelut ovat tämän foorumin helmi. Itsestäni on ainakin mukavaa lukea ja välillä itsekkin kirjoittaa omia mutu-tutkimuksia. Mitäs sen parempaa kun yksi esittää tutkimuksia, toinen puhuu omalla kokemuksella, osa kumoaa väitteitä ihan ärsyttävyyttään jne.
Eiköhän täällä kaikelle väännölle ole tilaa.

Powerhousu sanoi:
Just joo. Nyt tekis mieli nauraa, mutta ennemminkin itkettää. Ei mun oo tarvinnu ikinä miettiä tollasia asioita, ja ihan kivat on hevosenkengät. Jospa sullakin on käynyt niin, että ne ojentajat on vaan yht´äkkiä ottanut ja kasvanut. Siinähän lihaksen muoto vähän muuttuu kun se kasvaa, ei se ihan samanlaisena pysy. Siis onhan ojentajan rasittaminen osa kerrallaan teoriassa mahdollista, mutta käytännössä turha toivo.

Ja kyllä, voin sanoa, että olen myös omalla kropallani joitakin tutkimuksia tehnyt. Koittanut esim. tehdä ojentajille ainoastaan yhtä liikettä, jonka pitäisi vaikuttaa tiettyyn osaan. Kyllä ne on silti olleet seuraavana päivänä ihan kokonaan kipeät. Nää sun jutut menee samaan sarjaan, kuin vanhat uskomukset siitä, että täydellä liikeradalla saa pitkät hauikset, ja lyhyellä liikeradalla lyhyet. Huomattavasti suurempaa osaa tässä asiassa näyttelee kylläkin genetiikka. Itseasiassa en usko, että liikerada pituudella on lihaksen muotoon mitään merkitystä.

Ja siihen hauiksen leventämiseen ei kyllä auta mikään tietty liike. Kun hauis kasvaa, se kyllä levenee ajan myötä samalla. Ja tässäkin genetiikka vaikuttaa paljon. Toi käsipainolla scotissa on kyllä yksi parhaista liikkeistä hauiksille, sitä en kiistä. Mutta sen kyllä sanon, että ihan suoraksi en kättä päästäisi, koska sillä ei oikeasti ole mitään merkitystä. Jänteet ainoastaan tykkää kyttyrää jos lasket alas asti. Lisäksi painoja joutuu tiputtamaan liikaa, jotta sen painon saisi edes alhaalta liikkeelle, ja muulla liikeradan kohdalla ei joudu puristamaan ollenkaan. Rasitus siis jää liian pieneksi.

Taidat olla aika varma asiastas? Miten sun ojentajan lyhyen pään kehitys liittyy mun vastaavaan? Geneettiset eroavaisuudet ovat isoja ja toisella kasvaa jokin osa helpommin kuin toisella... jopa mun muijalla on puolen vuoden treenillä paremman malliset ojentajat(joskin hiukan pienemmät) kuin mulla. Itselle on vain osunut nuo surkeat ulkosyrjät jotka vaatii todella paljon työtä kehittyäkseen. Luulisin kyllä itse 16v treenitaustalla tietäväni, koska jokin osa on kehittynyt ja millä keinoin.

Sitten tuo lihaksen pituus... olenko väittänyt, että lihaksen pituutta voi muuttaa? Silti lihaksen muotoon voi marginaalisesti ehkä vaikuttaa. Eri asiat.

Scotissa tosiaan saa kokonaisvaltaisen tunteen lihakseen kun oikein keskittyy. Tuntuu kuin hauis supistuisi kokonaan mitä tunnetta ei saa joka liikkeessä todellakaan... kokemuspohjasesti on vain tuntunut, että hauis kasvaa joka suuntaan parhaiten tällä liikkeellä. Omaa mutua, mutta siihen mulla on kai oikeus siinä missä sinullakin.

Ja siitä liikeradasta... taisin sanoa kyllä, että ajan myötä voi hiukan ottaa lyhyempää liikerataa juurikin loukkaantumisriskin takia... osaako jengi lukea huokaus... ensin hermotus, sitten progressio.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Inkeri sanoi:
Edelleen olen eri mieltä :D Ite saan ihan järkyttävän poltteen hauiksiin kp scotissa ja painoja olen pyrkinyt mahdollisuukdien mukaan myös lisäämään. Tässä on mulla tärkeetä juuri se lihaksen oma jännitys koko liikkeen ajan ja jarrutus alas. Myös negatiivisia ollaan joskus ex-treenikaverin kanssa tehty tässä liikkeessä ja kävi kyllä tumppuihin.
Itse olen tässä asiassa aika samoilla linjoilla, paitsi ihan suoraksi (ei lukitusta) en kyllä käsiä missään vaiheessa laske. Liikeen raskas osa on kuitenkin hauiskäännössä scotissa kohtuullisen lyhyt ja tämän pisteen ylitettyä liike tulee automaattisesti ylös. Itsellä on tapana ottaa todella hidas negatiivinen ja sitten pysäytyksestä lähdetään ylös. Vaikka liike helpottuu tietyssä vaiheessa en kiskaise painoa ylös vaan annan sen tulla hitaasti yläasentoon jännityksen säilyessä hauiksessa. Eli en tuo liikettä kovin ylös, koska hauikset ovat totaalisessa levossa aika aikasin. Ymmärsiköhän tuosta nyt kukaan yhtään mitään.

Powerhousu sanoi:
Niin helpottaa, mutta siihen auttaa painojen lisääminen, joka onkin välttämätöntä jos haluaa, että se jossain tuntuu. Ihan alhaalta asti tehtynä liike ei tunnu muualla kuin siellä ala-asennossa, ja loppu liikerata tulee kuin tyhjää vaan, johtuen liian pienistä painoista.

Toi riippuu pikemminkin siitä missä kulmassa sun olkavarret on vaakatasoon nähden. Eli missä vaiheessa painon vipuvarsi on pisimmillään. Ja jos on tottunut aina tekemään hauisliikkeet siten, että jättää liikkeen vajaaksi alkuvaiheesta, muodostuu siitä vajaaksi jätetystä osuudesta se heikko kohta jossa hauiksesi ei osaa tuottaa voimaa kovin hyvin.

Korostetun hidas negatiivinen alaslaskun lopussa ja (tällä tavoin) jännityksen säilyttäminen tuo myös räjähtävyyttä liikkeen alkuun.

Teen kerran kahdessa viikossa scott-kääntöjä mutkatangolla, täydellä liikeradalla ja heikoin kohta on juurikin se missä kyynärvarsi on vaakatasossa (eli vipuvarsi pisimmillään).

toolate sanoi:
No silloin meillä ei olisi koskaan mielenkiintoisia keskusteluja tällä palstalla. Minusta nämä keskustelut ovat tämän foorumin helmi. Itsestäni on ainakin mukavaa lukea ja välillä itsekkin kirjoittaa omia mutu-tutkimuksia. Mitäs sen parempaa kun yksi esittää tutkimuksia, toinen puhuu omalla kokemuksella, osa kumoaa väitteitä ihan ärsyttävyyttään jne.
Eiköhän täällä kaikelle väännölle ole tilaa.

Niin no joo, mut nää keskustelut vaan toistaa aina itseään. Nykyään ei vaan aina oikein jaksa ottaa osaa keskusteluihin, kun niissä aina jauhetaan samoja iänikuisia aiheita: "lihaksen muotoon vaikuttaminen", "miksi ei massaa tule?", "miten saada penkki nousuun", "miksi isi kosketteli minua sinne kun olin pieni?"...

Mut toisaalta pakkotoisto ei ois pakkotoisto ilman näitä lätinöitä.:kippis1:

Akkeli sanoi:
Niin no joo, mut nää keskustelut vaan toistaa aina itseään. Nykyään ei vaan aina oikein jaksa ottaa osaa keskusteluihin, kun niissä aina jauhetaan samoja iänikuisia aiheita: "lihaksen muotoon vaikuttaminen", "miksi ei massaa tule?", "miten saada penkki nousuun", "miksi isi kosketteli minua sinne kun olin pieni?"...

Mut toisaalta pakkotoisto ei ois pakkotoisto ilman näitä lätinöitä.:kippis1:

Kumma homma vain, että näillä aiemmilla keskusteluilla ei tunnu olevan mitään vaikutusta joidenkin näkemyksiin. Edelleen ollaan julistamassa, ettei lihas voi supistua kuin kokonaisena, tai että eri rasituskulmilla ei voida saavuttaa mitään eroja lihaksen kehityksessä. Jos tässä saataisiin lopulta jokin konsensus aikaiseksi niin voisi keskustelut mennä eteenpäin sen sijaan, että jauhetaan samat asiat yhä uudelleen.

toolate sanoi:
Itse olen tässä asiassa aika samoilla linjoilla, paitsi ihan suoraksi (ei lukitusta) en kyllä käsiä missään vaiheessa laske. Liikeen raskas osa on kuitenkin hauiskäännössä scotissa kohtuullisen lyhyt ja tämän pisteen ylitettyä liike tulee automaattisesti ylös. Itsellä on tapana ottaa todella hidas negatiivinen ja sitten pysäytyksestä lähdetään ylös. Vaikka liike helpottuu tietyssä vaiheessa en kiskaise painoa ylös vaan annan sen tulla hitaasti yläasentoon jännityksen säilyessä hauiksessa. Eli en tuo liikettä kovin ylös, koska hauikset ovat totaalisessa levossa aika aikasin. Ymmärsiköhän tuosta nyt kukaan yhtään mitään.
Näin. Ja lukkoasentoon ei voikaan päästää jos meinaa sen lihaksen jännityksen ylläpitää kaikissa liikkeen vaiheissa. Tää on sellainen liike,jossa monesti tulee kovat jalkatreenipoltot mieleen mutta pienemmällä alueella eli hauiksessa.

toolate sanoi:

Itse suoritan liikkeen penkin selkänojaa vasten, joten kp:n levyt jo itsessään estää käden tikkusuoraksi laittamisen. Tätä eroa en tullut ajatelleeksi, joten siis mainitaan se nyt vielä. Samoilla linjoilla ollaan tässä.

foo sanoi:
Kumma homma vain, että näillä aiemmilla keskusteluilla ei tunnu olevan mitään vaikutusta joidenkin näkemyksiin. Edelleen ollaan julistamassa, ettei lihas voi supistua kuin kokonaisena, tai että eri rasituskulmilla ei voida saavuttaa mitään eroja lihaksen kehityksessä. Jos tässä saataisiin lopulta jokin konsensus aikaiseksi niin voisi keskustelut mennä eteenpäin sen sijaan, että jauhetaan samat asiat yhä uudelleen.

Jotkut jopa edelleen väittävät, että kulmat ym. sivulihaksien jännitykset kasvattavat tiettyä kohtaa lihasta. Eli kyllä näitä keskusteluja täytyy näköjään käydä.

Powerhousu sanoi:

Juuri näin!:kippis1:

Inkeri sanoi:
: Lihaksen jännitys tietty pitäisi säilyttää silti vaikka alas asti päästäisikin. Monesti kyllä näkee tehtävän vajaata liikerataa scotissa ja jos se näin jollekin paremmin sopii niin eihän siinä mitään.
ronniella ja ruhlilla näyttäis ainakin toimivan:).

powerhousun kanssa samaa mieltä ettei sitä aivan suoraksi kannata päästää, tosin mulla tulee jänne kipuja vaikken aivan suoraksi päästäkään, ainakin silloin kun runttaillaan semmosella sopivan kokosella hanttelilla.

Inkeri sanoi:
:jahas: Tästä oon just ihan päinvastaista mieltä. Sehän helpottaa huomattavasti liikettä jos eksentristä vaihetta ei tee loppuun asti ja kyynärpää jää koukkuun. Lihaksen jännitys tietty pitäisi säilyttää silti vaikka alas asti päästäisikin. Monesti kyllä näkee tehtävän vajaata liikerataa scotissa ja jos se näin jollekin paremmin sopii niin eihän siinä mitään.

Tähän vaikuttaa ihan helvetisti se missä kulmassa tuo scott on. Meidän salilla on tosi loiva kulma siinä, eikä tule lasta eikä paskaa jos laskee alas asti, sarjapainot saa puolittaa. Mutta jos se kulma on reilusti pystympi, voi huoletta laskea paljon alemmaksi ja silti pystyy käyttämään riittävän isoja painoja. Eli tämä(kään) liike ei ole verrattavissa keskenään jos ei ole samanlaiset penkit.

Battle sanoi:
Jotkut jopa edelleen väittävät, että kulmat ym. sivulihaksien jännitykset kasvattavat tiettyä kohtaa lihasta. Eli kyllä näitä keskusteluja täytyy näköjään käydä.

Teoreettinen pohja on olemassa. Itse olen tämän todennut omakätisesti. Vaikea tässä on hiljaa pysyäkään kun asioita koitetaan yksinkertaistaa oikein urakalla. Monet ei varmaan edes uskalla enää ottaa kantaa asioihin kun ollaan heti nauramassa ja itkemässä kuinka tyhmiä muut ovat(lue eri mieltä olevat).
Luultavasti asia jää taas auki, mutta kehitystä olisi jos jatkossa sallittaisiin eriävät mielipiteet tähän, koska perusteita on molemmille näkökulmille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom