- Ikä
- 42
Just joo. Nyt tekis mieli nauraa, mutta ennemminkin itkettää. Ei mun oo tarvinnu ikinä miettiä tollasia asioita, ja ihan kivat on hevosenkengät. Jospa sullakin on käynyt niin, että ne ojentajat on vaan yht´äkkiä ottanut ja kasvanut. Siinähän lihaksen muoto vähän muuttuu kun se kasvaa, ei se ihan samanlaisena pysy. Siis onhan ojentajan rasittaminen osa kerrallaan teoriassa mahdollista, mutta käytännössä turha toivo.foo sanoi:Juuri näin. Itse olen koittanut joka treenissä antaa ojentajan ulkosyrjälle erityishuomiota, jotta balanssi parantuisi.
Ja kyllä, voin sanoa, että olen myös omalla kropallani joitakin tutkimuksia tehnyt. Koittanut esim. tehdä ojentajille ainoastaan yhtä liikettä, jonka pitäisi vaikuttaa tiettyyn osaan. Kyllä ne on silti olleet seuraavana päivänä ihan kokonaan kipeät. Nää sun jutut menee samaan sarjaan, kuin vanhat uskomukset siitä, että täydellä liikeradalla saa pitkät hauikset, ja lyhyellä liikeradalla lyhyet. Huomattavasti suurempaa osaa tässä asiassa näyttelee kylläkin genetiikka. Itseasiassa en usko, että liikerada pituudella on lihaksen muotoon mitään merkitystä.
Ja siihen hauiksen leventämiseen ei kyllä auta mikään tietty liike. Kun hauis kasvaa, se kyllä levenee ajan myötä samalla. Ja tässäkin genetiikka vaikuttaa paljon. Toi käsipainolla scotissa on kyllä yksi parhaista liikkeistä hauiksille, sitä en kiistä. Mutta sen kyllä sanon, että ihan suoraksi en kättä päästäisi, koska sillä ei oikeasti ole mitään merkitystä. Jänteet ainoastaan tykkää kyttyrää jos lasket alas asti. Lisäksi painoja joutuu tiputtamaan liikaa, jotta sen painon saisi edes alhaalta liikkeelle, ja muulla liikeradan kohdalla ei joudu puristamaan ollenkaan. Rasitus siis jää liian pieneksi.