Ojentajat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jonna21
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
foo sanoi:
Sanoit tehnees viimeset 8v about samalla ohjelmalla ja ihmettelet miksei kehitystä tapahdu? Ehkä taas sit ne aivot käyttöön? Pieni piikki ;)
Tähän on pakko puuttua. Sillä ohjelman vaihdolla ei ole lihasten kasvun kannalta mitään merkitystä. Lihas nyt vaan on niin tyhmä, ettei se tiedä mitä liikkeitä teet ja missä järjestyksessä. Ainoa minkä lihas tietää, on se rasitus. Eli rasitustasoa kun nostaa, ja jonkin verran vaihtelee, niin riittää. Itsellänikin on melkeinpä koko ajan sama ohjelma, mutta mitään tiettyä rutiinia ei toistojen kohdalla ole. Jollakin viikolla teen hauikselle tässä liikkeessä kutosen ja toisessa kympin, seuraavalla viikolla voin tehdä vaikka 12 ja 8 toistoa. Liikket kyllä vaihtuu sitä mukaa kun mieltymyksetkin. Lihasten takia en ala liikkeitä vaihtelemaan, vaan pään takia.

Ja siitä eri kulmien miettimisestäkin olen eri mieltä. Siis pitäähän kulmia vaihdella jos se on tarpeen, usein se vain ei ole tarpeen. Jos aletaan miettimään, että onko parempi tehdä alataljaa vähän vinolla otteella, vai suoraan peukalot ylöspäin, niin ei mitään järkeä. Sama juttu siinä, kun kaveri tohkeissaan selitti salilla, että hauiksia pitää treenata kolmesta eri kulmasta, tavallisilla hauiskäänöillä, vasarakäännöillä ja myötäotteella. Myötäotteella tehtynä liike ei ota hauikseen enää juurikaan, ja vasarakäännötkin aika vähän. Ja näillä eri kulmilla se hauis ei rasitu mitenkään eri tavalla, vaan jokaisessa samalla tavalla. Eroa on siinä mitkä muut lihakset näissä liikkeissä rasittuu. Hauiksen muotoa ei siis pysty muuttamaan.

NGV sanoi:
Tämmöinen ksymys heräsi minulle, että kannataako samassa treenissä tehdä ranskalaisen tangolla ja käsipainoilla?
eipä oikeastaan. ennemmin kannattaa panostaa punnerruksiin, eli dippiin ja kapeaan penkkiin ja sitten vääntää loput mehut pois jollain eristävämällä liikkellä. vähän toki riippuu jaostakin tämä asia.

Powerhousu: kukin tyylillään, enpä jaksa vääntää asiasta, jossa kukaan ei ole muuttamassa käsityksiään - kaikki vain pönkittää omia uskomuksiaan. Turhaa jauhaa tällä asenteella. Kärjistykset on kivan kuulosia, muttei sitten kauheesti vie asioita eteenpäin.

foo sanoi:
Powerhousu: kukin tyylillään, enpä jaksa vääntää asiasta, jossa kukaan ei ole muuttamassa käsityksiään - kaikki vain pönkittää omia uskomuksiaan. Turhaa jauhaa tällä asenteella. Kärjistykset on kivan kuulosia, muttei sitten kauheesti vie asioita eteenpäin.
Mitäs uskomuksia ne on, kun katsot ihmisen anatomian kirjasta hauiksen rakennetta ja kiinnityspisteitä, ja siitä jo melkein selviää, ettei käden kulmalla ole merkitystä siinä miten hauis rasittuu?

Rintalihaksen kanssa on eri juttu, koska olkanivel sallii liikkeen moneen suuntaan, ja rintalihaksen hermotus sallii sen, että eri osia voi jännittää jossain määrin erikseen. Tässä tapauksessa on hyötyä eri kulmista.

Powerhousu sanoi:
Mitäs uskomuksia ne on, kun katsot ihmisen anatomian kirjasta hauiksen rakennetta ja kiinnityspisteitä, ja siitä jo melkein selviää, ettei käden kulmalla ole merkitystä siinä miten hauis rasittuu?

Rintalihaksen kanssa on eri juttu, koska olkanivel sallii liikkeen moneen suuntaan, ja rintalihaksen hermotus sallii sen, että eri osia voi jännittää jossain määrin erikseen. Tässä tapauksessa on hyötyä eri kulmista.

Ensinnäkin hauis on kaksiosainen lihas, joten jo se tekee asiasta monisyisemmän(hyvä sananvalinta heh). Itse esim. kykenen ajoittain supistamaan hauiksen pitkän pään sisäosaa erikseen muun hauiksen ollessa lähes rentona. Tämän olen huomannut jo kauan ennen kuin törmäsin tutkimustuloksiin, jotka tukee lihaksen selektiivistä supistumista. Tästä on jauhettu ennenkin ja on vähintäänkin epävarmaa voiko lihasta kehittää alueellisesti. Sinä sen sijaan tunnut olevan vuosia alan tutkijoita edellä kun väität varmaksi toista. Itsekin uskon, että lihaksen muotoa ei kykene ainakaan natuna kovin paljoa muuttamaan, mutta siitä on vielä pitkä matka tilanteeseen, jossa rasitetaan lihasta yksipuolisilla kulmilla ja ihmetellään miksei muoto parane vuosien myötä. En ole ihan yksin näiden väittämieni kanssa ja ihmettelen kuinka kerrasta toiseen sinäkin jaksat mustavalkoisesti esittää asioita vaikkei asia selvästikään ole selvä.

Jhulmihan tossa toi mielenkiintoisen tutkimuksen esille. Eli jauhetaan tätä samaa kehää sitten.

Nonuniform Response of Skeletal Muscle to Heavy Resistance Training: Can Bodybuilders Induce Regional Muscle Hypertrophy
Antonio, J. 2000. Journal of Strength and Conditioning Research 14, 1, 102-113.

"Lihas voidaan jakaa neuromuskulaarisiin osastoihin, jotka ovat erityisiä osia lihaksissa ja joille moristen yksiköiden hermottamat alueet antavat omat ominaisuutensa. Lihasten eri osat voivat toimia eri tavalla riippuen tilanteen vaatimuksista. Lihasten tasaisen supistumisen takaamiseksi, täytyy lihasten eri osastojen välillä olla yhteistyötä. Mutta koska jokaiselle osastolle on olemassa oma hermotuksensa ja motoriset yksikkönsä, on mahdollista, että yksi alue voi valikoidusti rekrytoida vain tietyn osan lihaksesta toimimaan.

Esimerkiksi hoikkalihas (gracilis) ja räätälinlihas (sartorius) ovat muodostuneet suhteellisen lyhyistä sarjassa olevista lihassoluista. Tämä havainto on ristiriidassa sen käsityksen kanssa, että lihassolut ulottuisivat koko matkan lihaksen kiinnittymiskohdasta toiseen. Kiinnittymiskohtien perusteella lihasten eri osat voivat saada aikaan erilaisia liikkeitä (esim. epäkäslihas). Toisaalta joissakin lihaksissa ei ole anatomisesti erityistä järjestäytymistä, joka viittaisi erityiseen toimintamalliin jossain lihaksen kohdassa, mutta silti nämä lihakset reagoivat alueellisilla eroilla (esim. hauislihas)....

Lihasaktiivisuus (EMG) ei ole samanlainen tietyssä liikkeessä lihaksen eri kohdissa. Tämä tosiasia tukee väitettä, että on olemassa lihaksen alueellisia eroja vastata akuuttiin harjoitukseen. On todennäköistä vaikkakaan ei vielä todistettua, että tämä voisi aiheuttaa alueellista hypertrofiaa saman lihaksen eri kohdissa. "

Tähän voidaan lisätä vielä se, että osa lihaksista on sellaisia, että niissä lihassyyt menee poikittain voimantuoton suuntaan = pennaatio. Tämä kulma suurenee kun lihas kasvaa.

Esim. etureidessä nelipäinen reisilihas koostuu neljästä lihaksesta, jotka kaikki kasvavat eniten hieman eri alueilta: reunimmaisin osa ylempää, sisimmäisin alempaa jne. Häkkisen 2001 tutkimuksen mukaan. Yleinen trendi tämän tutkimuksen mukaan näyttäisi olevan, että lihas kasvaa absoluuttisesti eniten poikkipinta-alaltaan paksuimmasta kohdasta. Kaikilla lihaksilla tämä ei pätenyt.

Lähde edelliseen: Selective muscle hypertrophy, changes in EMG and force, and serum hormones during strength training in older women. Keijo Häkkinen, Arto Pakarinen, William J. Kraemer, Arja Häkkinen, Heli Valkeinen, and Markku Alen. J Appl Physiol 91: 569-580, 2001.

Edelleen omia mutuja. Jos olen treenannut hauista erittäin kovalla kontrollilla keskitetyn hauiksen(olkavarsi ilmassa) tapaan on hauis tullut kipeäksi "yläosastaan". Muutaman kerran olen hiukan huonosti palautuneena koittanut treenata uudestaan hauista samaan tapaan ja olen tuntenut kuinka lihassyyt puristuvat ikäänkuin päällekkäin kipua tuottaen ja tätä samaa en tuntenut muissa hauisliikkeissä. Epäilen vahvasti, että lihassyyt järjestäyvät eri tavoin riippuen rasituskulmasta ja näin ollen taas homma vaikeutuu. Pelkät kiinnityskohdat ei tässä yhtälössä riitä. Muuttujia on paljon ja niiden tutkimus on luultavasti kesken(en tiedä tutkimuskenttää ko. asiasta).

En lähtisi tässä asetelmassa kovin varmaksi mitään julistamaan. Eli siis nyt puhutaan marginaalisista asioista, mutta ei silti pidetä silmiä kiinni ja kantoja liian lukittuna.

foo sanoi:
...Itse esim. kykenen ajoittain supistamaan hauiksen pitkän pään sisäosaa erikseen muun hauiksen ollessa lähes rentona...

...Muutaman kerran olen hiukan huonosti palautuneena koittanut treenata uudestaan hauista samaan tapaan ja olen tuntenut kuinka lihassyyt puristuvat ikäänkuin päällekkäin kipua tuottaen...
Tsvittu mikä Fakiiri! Kunnon back to basics meisinkiä! :lol2: Ei saatari mitä touhua, vetää kyllä sanattomaksi. Näissä hauis-peijaisissa ei hormonaaliset vasteet ja testosteronireseptoritkaan ole enää mitään!

Ootko muuten ihan tosissas näitten juttujes kanssa? Eritoten noiden mitä tuossa ylhäällä quottasin?

No joo ohan se totta kun kadunmies alkaa tällasia mutuilemaan niin hauskaahan siitä seuraa :D No mut koitin tolla (rohkealla itseni likoonlaittamisellakin) vain valottaa sitä, että supistuminen ei ole niin yksiselitteinen asia kuin että lihassyyt supistuvat samalla tapaa riippumatta rasituskulmassa. Enhän mä tollasia väittämiä aivan tosissani voi sanoa kun en alan osaaja ole. Pääasia, että ajatuksia herää ja keskustelua syntyy. Toi nyt oli aivan sivuheitto ja arvasin, että siihen sitten tartutaan kun ei ole heti tutkimustulosta back-upina.

Näitä foorumeita kun lukee, ei koskaan jää kyllä ilman tietoa. Monasti sitä vaan laiskuudessaan googlettaa ja lopulta päätyy aina tänne, kuten nytkin kävi.
Noista foon kommenteista tuli vaan mieleen ja muistui lukion biologian tunnilta semmoinen juttu että toiset ihmiset saavat kielensä rullalle ja toiset eivät. Tarkkaa syytä en nyt äkkiseltään muista. Joko syy oli hermostollinen tai kyseessä oli jokin lihas jota toisilla ei ollut. Voisiko moista olla sitten -riippuen syystä- muissakin lihaksissa?

Muutama vuosi sitten minuakin riivasi nuo niin pahansisuiset keretteliäis-riivaajat nimeltä Hifistely ja Turhapohdinta. Luojalle kiitos, sellaiset manaajat kuin Hulkki, Jylli81, Neutraali ja monet muut härkämäiset jässikkät lauloivat nuo pahat henget suohon ja vihdoin on omassa kehityksessäni havaittavissa valoa tunnelin päässä.

Kyllähän moisia asioita on kiva pohtia aikaa tappaakseen mutta eipä niillä juurikaan ole tekemistä lihaskasvun kanssa. Lue posti #2 ja mene jumppaamaan. Ugh!

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Pystyykö kättä kasvattamaan sivusuunnassa? Meinaan vaikka itsellä tullu muutamassa kuukaudessa nyt pari senttiä hauberiin lisää (36-38cm) kiitos Pakkiksen uusien neuvojen :) Silti käsi näyttää hemmetin kapealta, mulla muutenkin hauis on sellanen että "kääntynyt" vähän sisäsyrjälle päin, vaikka ojentajat muuten ihan ok.

Pulla sanoi:
Muutama vuosi sitten minuakin riivasi nuo niin pahansisuiset keretteliäis-riivaajat nimeltä Hifistely ja Turhapohdinta. Luojalle kiitos, sellaiset manaajat kuin Hulkki, Jylli81, Neutraali ja monet muut härkämäiset jässikkät lauloivat nuo pahat henget suohon ja vihdoin on omassa kehityksessäni havaittavissa valoa tunnelin päässä.

Kyllähän moisia asioita on kiva pohtia aikaa tappaakseen mutta eipä niillä juurikaan ole tekemistä lihaskasvun kanssa. Lue posti #2 ja mene jumppaamaan. Ugh!

Hmm ei kai tarvitse aina ajatella, että hifistely on samalla pois jostain perusasioiden tekemisestä. Kyllä vasta-alkaja voi hyvinkin mennä väärille poluille kun näitä jorinoita lueskelee ja unohtaa mikä sen perusmassan lopulta tekee. Kova treeni perusliikkeillä, sopiva treenitiheys, ravinto ja lepo.

Aika alentavaa silti naureskella sivusta ja heittää näitä vitsejä turhanpohdinnasta. Käsittääkseni juuri tällainen pohdinta on keskustelufoorumin essentiaalia. Muilla voimailuforumeilla saa sitten jauhaa täyttä potaskaa ja vittuilla sydämmensä kyllyydestä, mutta jospa pakkis olisi hieman tasokkaampi? Tässähän ei nyt puhuta peruslihasmassan kasvatuksesta, joten asia kerrallaan. Ymmärrän pointtisi silti ja kovaa asiaa juurikin mainitsemasi jäpät puhuu, ei siinä mitään.

Juu haluan vain tuoda oman osani taisteluun turhaa häsläämistä vastaan. On suorastaan surkuhupaisaa seurata ihmismassan treenausta pari viikkoa Musclemagin ja Flexin ilmestymisen jälkeen kun on luettu pro-bodareiden brachialis posterioksen räjäytysvinkkejä. Veivataan 14 sarjaa keskittämätontä talja-ojentaja-soutua seläntakaa kulmassa, puhutaan miten vihdoin saadaan se pumppi sinne viimeiseenkin yläneljännekseen ja seuraavana päivänä suorastaan suhina kuuluu kun ojentaja kasvaa.

Siinä olit oikeassa, että keskustelun taso kunniaan ja lisäinformaatio aiheesta kuin aiheesta on aina hyvästä. Pahoittelen sarkastista suhtautumistani postiisi. :piis: Pidetään silti kiinni siitä oleellisesta eikä lähdetä häsläämään turhia!

Saakeli kun sais unta :) Joo kyllä mä Pulla ihan lepposasti tuon sun heiton otin...
Joskus vain tuntuu, että pakkotoistolla vois olla hiukan avoimempi keskustelukulttuuri. Jos joku on eri mieltä niin sehän on vain rakentavan keskustelun eduksi. Harva täällä kuitenkaan niin pätevä on, että voi suoralta kädeltä tyrmätä toisten ajatuksia. Mitä tohon häsläämiseen tulee... parempi häslätä netissä kuin salilla :)

foo sanoi:
Saakeli kun sais unta :) Joo kyllä mä Pulla ihan lepposasti tuon sun heiton otin...
Joskus vain tuntuu, että pakkotoistolla vois olla hiukan avoimempi keskustelukulttuuri. Jos joku on eri mieltä niin sehän on vain rakentavan keskustelun eduksi. Harva täällä kuitenkaan niin pätevä on, että voi suoralta kädeltä tyrmätä toisten ajatuksia. Mitä tohon häsläämiseen tulee... parempi häslätä netissä kuin salilla :)

Mä olen ainakin ihan helvein eri mieltä kaikesta teidän kanssa!:D ja että miten jotain jaksaa kiinnostaa niinkin pienet ja mitättömät lihakset, kuin ojentaja, tai joku hauis - hyi helvetti1:curs: :D :david:
Ja kaikkea paskaa päälle..

P.S. Tehkää keskitettyä kulmasoutua vinopenkissä puolinelson-otteella, ja ranskali-italialaista kulmavipupunnerrusvääntöa ojentajalle, varrrmasti :david: kehitytte! Saatana! !:david:

Johtuu vaan siitä tää mun purkaus. kun ojentaja ei vaan kasva/vahvistu..

Kyllä ne hanskat kuitenkin luo kaiken pohjan tälle salillakäymiselle. Mä oon sen moneen kertaan sanonut, että naisia ei kato kiinnosta paljo sä kyykkäät tai vedät maasta. Lisäks sä et voi nostaa reisiä baaritiskille.

:jahas:

Lisätään nyt vielä että saadaan edes jotain informaatiota tähän viestiin, että dippi ja kapea penkki rokkaa. Niitä pohjille ja sitten jotain hifi hifiä jos puhtia riittää.

Isoarska83 sanoi:
Pystyykö kättä kasvattamaan sivusuunnassa? Meinaan vaikka itsellä tullu muutamassa kuukaudessa nyt pari senttiä hauberiin lisää (36-38cm) kiitos Pakkiksen uusien neuvojen :) Silti käsi näyttää hemmetin kapealta, mulla muutenkin hauis on sellanen että "kääntynyt" vähän sisäsyrjälle päin, vaikka ojentajat muuten ihan ok.

En nyt laita päätäni vadille, mutta scothissa tehdyt hauiskäännöt käsipainoilla vois olla se juttu. Tällä liikkeellä saa paitsi raakaa perusmassaa niin myös oikein tehtynä varsin kokonaisvaltaisen tuntuman hauikseen(joka siis voi antaa kasvuärsykettä paremmin jopa sivusuuntaan). Pari juttua liikkeen suorittamisesta:

1. olkavarsi ja kyynärvarsi pitää olla samassa linjassa koko liikkeen ajan. Tyypillinen virhe on, että positiivisessa liikesuunnassa kyynärvarsi "karkaa" sisäänpäin ja näin rasitus siirtyy hauiksilta kyynärvarsille liikkeen alkuvaiheessa. Painoja saa aluksi pudottaa, mutta lopulta hermotus paranee ja
alkaa syntyä papua.
2.täydellisen pitkä liikerata. Jälleen painot putoaa, mutta vain hieman jos on sisukas. Myöhemmin kun oppirahat on maksettu voi liikettä tehdä isommilla romuilla ja hiukan vajaalla liikeradalla(mm. loukkaantumisriskin takia, ei tästä nyt enempää). Jos haluaa yli 40cm hauperit niin ensin koko liikeradalla :)
3.hidastettu negatiivinen ja kontrolloitu liikesuunnan vaihto. Liike on sen verran vittumainen, ettei mielellään hidastaisi negatiivista osaa. Jälleen hapa kasvaa paremmin jos tekee vittumaisella tavalla- hidastaen. Sopiva kombinaatio vastuksen ja hidastelun väliltä löytyy kyllä ajan myötä. Ei mitään uberpuhdasta tarvitse vääntää. Alakohdassa jänteet on kovilla, joten mitään repimisiä ei kannata kokeilla.

Pulla sanoi:
Kyllä ne hanskat kuitenkin luo kaiken pohjan tälle salillakäymiselle. Mä oon sen moneen kertaan sanonut, että naisia ei kato kiinnosta paljo sä kyykkäät tai vedät maasta. Lisäks sä et voi nostaa reisiä baaritiskille.

:jahas:

Oi niin totta :) PMMP:kin sen sanoo jo: kovemmat kädet :D

Lisätään nyt vielä että saadaan edes jotain informaatiota tähän viestiin, että dippi ja kapea penkki rokkaa. Niitä pohjille ja sitten jotain hifi hifiä jos puhtia riittää.

Ai niin tää ketjuhan on ojentajista... :hyper:

Ei saakeli ei nää nukahtamislääkkeet muhun pure :rolleyes:

Hulkki sanoi:
Ojentaja (triceps brachii) on yksittäinen lihas, jolla on kolme kiinnityskohtaa. Yksittäisen lihaksen massan jakautumiseen lihaksen sisällä ei käytännössä (eikä yleensä teoriassakaan) pystytä vaikuttamaan, vaan lihaksen muoto määräytyy geenien mukaan.

Parhaimpia ojentajaliikkeitä ovat omasta mielestäni:
- Dippi (lisäpainoilla, mikäli mahdollista)
- Kapea penkki
- Ranskalainen punnerrus (tasa-, alavino- ja vinopenkillä sekä istuen tai seisten)
- Ojentajapunnerrus taljassa

mutua tulee. kuvitellaan että tekee ojentajille vain sellaista treeniä joka kohdistuu esim. keskimmäiseenpäähän. seuraavana päivänä poltetta tuntuu erityisesti siinä osassa, eikö näin ollen kasvuärsyke menisi myös siihen kohtaan ja kasvu keskittyisi keskimmäiseenpäähän?

Mniska sanoi:
mutua tulee. kuvitellaan että tekee ojentajille vain sellaista treeniä joka kohdistuu esim. keskimmäiseenpäähän. seuraavana päivänä poltetta tuntuu erityisesti siinä osassa, eikö näin ollen kasvuärsyke menisi myös siihen kohtaan ja kasvu keskittyisi keskimmäiseenpäähän?

Juuri näin. Itse olen koittanut joka treenissä antaa ojentajan ulkosyrjälle erityishuomiota, jotta balanssi parantuisi. Aikaisemmin hevosen kengän muoto oli täysin toispuoleinen, nyt lyhyen pään kehittyminen on tasoittanut tilannetta. Muutamassa kuukaudessa huomaa jo eron.

Hyvä esimerkki siinäkin mielessä, että jos ojentajien päiden kehitykseen ei kiinnitä huomiota voi tilanne käydä hankalaksi. Esimerkiksi lyhyt pää jää niin paljon jälkeen, että siihen on vaikeampii kohdistaa enää rasitusta muiden osien vahvistuttua suhteessa enemmän ja tästä seurauksena ne tavallaan hoitaa jo osin lyhyenkin pään työt.

Asiaa on käsitelty hienosti aikaisemmassa ketjussa. Tähän kannattaa tutustua uudestaankin vaikka olisi lukenut joskus. Arvo paperilta todella mahtavaa tekstiä ja paljon fiksuja pohdintoja.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=9100&=ojentajan+anatomia

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom