Ojentajat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jonna21
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
timse sanoi:
Hauislihas eli m. biceps brachii toimii seuraavasti:
Pitkä pää:
- kyynärnivelen flexio
- kyynärnivelen supinaatio
- olkanivelen abductio (lievä)
Lyhyt pää:
- kyynärnivelen flexio
- kyynärnivelen supinaatio
- olkanivelen flexio (lievä)

Eli vastaus on: kyynärnivelen koukistus, kyynärnivelen ulkokierto ja auttaa olkanivelen liikkeissä (nosto eteen).

Siinähän se tulikin sitten "latinaksikin" :thumbs:

Nää ei oo nyt mitään mielipideasioita, valitettavasti

Hyvä kuitti :lol2:

Inkeri sanoi:
Nää ei oo nyt mitään mielipideasioita, valitettavasti :)
joo, sen takia sanoinkin mielestäni koska fakta tietoa mulla ei ole. yritin käyttää maalaisjärkeä:)

neutraali sanoi:
joo, sen takia sanoinkin mielestäni koska fakta tietoa mulla ei ole. yritin käyttää maalaisjärkeä:)

Käytäntöön -->

Eli hauiskääntöähän pystyy "tehostamaan" (tai muuttamaan) tekemällä liikkeen käsipainolla kiertäen, kuten varmasti on kaikilla tiedossakin, tai sitten vaikkapa tangolla viemällä tangon aina "suulle" asti jolloin tuo nosto tulee mukaan...

Nuissahan nuo kaikki toteutuvatkin...

Voi jumalauta. Mä en sano enää yhtään mitään. Yrittää yksinkertaistaa asioia, niin heti tulee sanomista. Korjataanko? Hauislihaksessa lihassyyt ovat vain yhteen suuntaan, ja hauis supistuu vain yhteen suuntaan. Kelpaako?

Gdane sanoi:
Käytäntöön -->

Eli hauiskääntöähän pystyy "tehostamaan" (tai muuttamaan) tekemällä liikkeen käsipainolla kiertäen, kuten varmasti on kaikilla tiedossakin, tai sitten vaikkapa tangolla viemällä tangon aina "suulle" asti jolloin tuo nosto tulee mukaan...

Nuissahan nuo kaikki toteutuvatkin...
kierrot +suulle viennit rassaa aika paljon olkapäitä. toki ne tuntuvat erillaiselta kuin ilman kiertoa tehtynä. mutta en käsitä miten se kierto tai suulle nosto sinne hauis lihakseen vaikuttaa/tehostaisi liikettä.

Powerhousu sanoi:
Voi jumalauta. Mä en sano enää yhtään mitään. Yrittää yksinkertaistaa asioia, niin heti tulee sanomista. Korjataanko? Hauislihaksessa lihassyyt ovat vain yhteen suuntaan, ja hauis supistuu vain yhteen suuntaan. Kelpaako?

Elä nyt riemastu. Ja yksinkertaista vain.

Tuossa nyt vain haettiin sitä että se missä tilanteissa joku lihas toimii riippuu siitä mihin lihaksen eri osat ovat kiinnittyneet. Silloin lihasta voidaan rasittaakkin eri tavoin.

Yksinkertaistaminen silti kunniaan :thumbs:

Eeditti:
neutraali sanoi:
kierrot +suulle viennit rassaa aika paljon olkapäitä. toki ne tuntuvat erillaiselta kuin ilman kiertoa tehtynä. mutta en käsitä miten se kieto sinne lihakseen vaikuttaa/tehostaisi liikettä.

Siksihän minä juuri lainausmerkkeihin ton "tohostaa" laitoinkin kun IMO se hauis rasittuu kaikista parhaiten kun unohtaa kaikenlaiset kiertelyt ja hilavitkutukset ja eristää lihaksen mahdollisimman tehokkaasti!

Varmasti kuitenkin eri liikkeet vaikuttavat eri tavalla (lihassupistus on erilainen).

Powerhousu sanoi:

Mä jätin jo vastaamatta näille jästipäille, kun ei mene kaaliin.
Eikös hauislihaksen alla ole lihaksia, jotka hoitaa kaiken maailman kierrot sun muut.

En mä jaksa

Battle sanoi:

Mä jätin jo vastaamatta näille jästipäille, kun ei mene kaaliin.
Eikös hauislihaksen alla ole lihaksia, jotka hoitaa kaiken maailman kierrot sun muut.

En mä jaksa
Voi jestas. ei tarvis vääntää tätäkään jos kaikki täällä tuntis anatomian.
Kyllä voidaan jostain liikesuorituksista ym. alkaa väittelemään, mutta anatomiasta on turha alkaa jossitteleen ja mutuileen. On ihan hyväkin yksinkertaistaa asioita, mutta ei voida heittää et "hauislihas tekee vain yhtä asiaa" kun se ei faktana pidä paikkaansa.

Kauas on menty threadin alkuperäiskysymyksestä joten vedetään hieman taaksepäin. Nyt pari viikkoa ojentajatreeneissä ollut mukana kaverin "auttamat" etunojapunnerrukset. Eli esim penkkiä vasten 45 asteen kulmassa normaaleja ojentajapunnerruksia. Ainoana lisänä se että kaveri estää liikettä painamalla staattisesti selästä. En muista milloin viimeksi olisi saanut ojentajat niin paskaksi kuin tällä tekniikalla:worship:

Inkeri sanoi:
On ihan hyväkin yksinkertaistaa asioita, mutta ei voida heittää et "hauislihas tekee vain yhtä asiaa" kun se ei faktana pidä paikkaansa.
Se, että hauislihas kiertää myös kättä, ei muuta sitä asiaa mitä siinä ajoin takaa, joten siihen on aika turha takertua. Mä en jaksais aina miettiä, että mistäköhän tässäkin lauseessa nyt tulisi sanomista. Ajattelin, että se kuitenkin ymmärretään, mutta ei, kun pitää alkaa jeesustelemaan. Ja kyllä, mulla oli jo aiemmin tiedossa ne hauiksen tehtävät, mutta kun niillä ei ole merkitystä ton asian suhteen. Siinähän olis kaikki asiasta tietämättömät menny totaalisen sekaisin, kun olisin alkanut selittään, että: olisiko siinä edes mitään järkeä, koska hauiksen pitkällä päällä on vain kolme tehtävää: - kyynärnivelen flexio, kyynärnivelen supinaatio ja olkanivelen abductio; ja lyhyellä päällä kolme tehtävää: - kyynärnivelen flexio, kyynärnivelen supinaatio ja olkanivelen flexio."

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Powerhousu sanoi:
Se, että hauislihas kiertää myös kättä, ei muuta sitä asiaa mitä siinä ajoin takaa, joten siihen on aika turha takertua. Mä en jaksais aina miettiä, että mistäköhän tässäkin lauseessa nyt tulisi sanomista. Ajattelin, että se kuitenkin ymmärretään, mutta ei, kun pitää alkaa jeesustelemaan. Ja kyllä, mulla oli jo aiemmin tiedossa ne hauiksen tehtävät, mutta kun niillä ei ole merkitystä ton asian suhteen. Siinähän olis kaikki asiasta tietämättömät menny totaalisen sekaisin, kun olisin alkanut selittään, että: olisiko siinä edes mitään järkeä, koska hauiksen pitkällä päällä on vain kolme tehtävää: - kyynärnivelen flexio, kyynärnivelen supinaatio ja olkanivelen abductio; ja lyhyellä päällä kolme tehtävää: - kyynärnivelen flexio, kyynärnivelen supinaatio ja olkanivelen flexio."
Joo mä ymmärrän pointin kyllä:piis: . Mutta nää keskustelut menettää merkityksensä jos täällä aletaan mutuilla ihan kaikesta. Ne asiasta tietämättömät ei saa koskaan luotettavaa infoa täältä jos anatomia ja muu heitetään musta tuntuu asenteella. Jos kyse olis sun ammatista niin ajattelisit aivan samoin ja korjaisit virheellisiä oletuksia, siitä oon varma.:)

Scott-penkin merkityshän on siinä, että se eristää hauiksen. Kyynärpäät ei liiku, eikä muukaan osa kehosta ole mukana nostosuorituksessa kuten vaikka normaalissa hauiskäännössä tangolla. Eristettynä hauis joutuu tekemään kaiken työn (tai ainakin suuremman osan), josta nimenomaan luulisi olevan jonkin verran hyötyä lihaksen kehityksen kannalta.
Normaali hauiskääntö tangolla on sitten tekniikasta riippuen enemmän tai vähemmän tehokas hauiksen kannalta, mutta se ei kyynärpäiden liikkuvuuden vuoksi voi olla niin eristävä kuin vaikka scott-hauis. Joka näkyy tietysti siinä, että voi käyttää enemmän painoja (vipuvarsi (tai oikeastaan painopiste)-efekti ja muut lihakset mukana nostosuorituksessa).

Toisaalta scott-penkki tarjoaa oivan keinon fuskata. Helposti näkee että liian suuria romuja käyttäessä perse nousee penkistä ja käytetään painovoimaa apuna nostovaiheessa. Se kumpi on tehokkaampi riippuu oikeastaa vain siitä, kuinka puhtaasti ko.liikkeen teet

Tanssiva Rosvo sanoi:
Se kumpi on tehokkaampi riippuu oikeastaa vain siitä, kuinka puhtaasti ko.liikkeen teet
Ei se periaatteessa siitä puhtaudestakaan kiinni ole, vaan siitä kummalla liikkeellä saa hauiksen työskentelemään enemmän. Huijauksessa on se etu, että lihas työskentelee täysillä aikaisemmassa vaiheessa sarjaa, ja loput toistot tehdään hiukan huijaamalla muilla lihaksilla, jolloin kohdelihaksen jännitys pysyy silti huipussaan. Kaikki eivät tosin tätä osaa, vaan kohdelihaksen jännitys tippuu kun rasitusta siirretään.

Se on vähän sama juttu kuin se, että laitat tankoon painon jolla saat yhden toiston, ja kaveri auttaa 7 pakkotoistoa. Jokainen toisto on tehty maksimaalisesti, ja on varmasti tehokkaampi tapa kuin se, jossa vasta viimeinen toisto on vaikea. Ei vaan kannata kovin usein tota tehdä. Shokeerauksena toimii varmaan parhaiten.

Oli niin komiasti nusastu pilkkua että täytyy myöntää että hyvin sanottu ;)

Emmä ainakaan huijaa jos teen tangolla, se fuskaaminen on ihan perseestä. Mulle tärkeintä ei ole suuret painot vaan liikkeiden puhtaus ja painot että saa tehtyä maksimissaan 10 toistoa, ja viimenen on pakotettu. Mites itse, otatteko joka treenissä vastaotteella?:rock:

Bodaaja sanoi:
Mites itse, otatteko joka treenissä vastaotteella?:rock:
Riippuu liikkeestä. Ojentajia en oikeastaan ikinä, hauista aina...

Edit: Saanko muuten tiedustella miksi fuskaaminen on niin perseestä? Musta se on jossain määrin jopa perusteltua. Ja ei, en perustele sitä egoilulla.

Powerhousu sanoi:
Edit: Saanko muuten tiedustella miksi fuskaaminen on niin perseestä? Musta se on jossain määrin jopa perusteltua. Ja ei, en perustele sitä egoilulla.
Koska löytyy parempiakin erikoistekniikoita :D
No onhan tuollekkin paikkansa.

toolate sanoi:
Koska löytyy parempiakin erikoistekniikoita :D
No onhan tuollekkin paikkansa.
Pakkotoistoja ei voi aina tehdä yksin, pudotussarjat ajaa saman asian jos ne tekee oikein. Monet tekee ensin 8 toistoa, tiputtaa painoa, seuraavat 8 toistoa... Sarjasta tulee tuhottoman pitkä. Jos sitä haluaa käyttää pakkotoistojen korvaajana, olisi parempi tehdä vaikka 4 toistoa, tiputtaa painoa ja taas 4 toistoa. Siinä on kasassa 8 toiston sarja joka on vähän kovempi kuin suora sarja.

Powerhousu sanoi:
Pakkotoistoja ei voi aina tehdä yksin, pudotussarjat ajaa saman asian jos ne tekee oikein. Monet tekee ensin 8 toistoa, tiputtaa painoa, seuraavat 8 toistoa... Sarjasta tulee tuhottoman pitkä. Jos sitä haluaa käyttää pakkotoistojen korvaajana, olisi parempi tehdä vaikka 4 toistoa, tiputtaa painoa ja taas 4 toistoa. Siinä on kasassa 8 toiston sarja joka on vähän kovempi kuin suora sarja.
No mä vannon RP-sarjojen nimeen. Tarkkahanan noiden erikoistekniikoiden kanssa pitää olla käytti sitten mitä tahansa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom