Kyykky- ja mavekyssäreitä

Hyvä pointti, olen samaa mieltä, eli ei kannata. Tuossa ihan mielenkiintoinen artikkeli vyön käyttöä vastaan. Varmasti joku kaivaa puoltavankin artikkelin esiin kohta :rolleyes:

Why You Shouldn?t Wear a Weightlifting Belt | Muscle For Life

Ei tää ollut mikään pointti vaan yritin oikeasti kysyä että kannattaako sitä vyötä käyttää kyykyssä ja maastavedossa jos keskikroppa on rajoittava tekijä, mutta kukaan ei vastannut mulle :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jaa-a, tajusin että mulla on melkeen koko ajan kyykyn kanssa ongelmia, ja voimaa ei tartu jalkoihin.
Tehny Strating Strengthiä varmaan 2-3kk ja tulokset on aika mitättömät, kyykky lähti 50 kilosta tekniikan opettelulla, parhaimmillaan päästy 77.5kg paskalla tekniikalla, suht ok tekniikalla 75kg.
Mutta tuosta ylöspäin tuntuu mahottomalta yltää, ja lisäks aina ku tuntuu että nyt on hyvä tekniikka nii tätä kestää viikon pari ja sitte tekniikka romahtaa täysin. Tänään oli jo niin heikko tilanne etten päässy tyhjän tangon kanssa kunnolla alas vaan tuntu että seinä tulee vastaan reilusti ennen 90 astetta.
Nyt mietityttää että miten tästä eteenpäin? Aina ku tekniikka menee persiilleen tuntuu ylitsepääsemättömän ahistavalta koittaa vääntää sitä kyykkyä :D tuntuu että tässä on junnattu paikallaan jo varmaan 1kk..
Toisaalta mietein että jos kerran viikossa tai parissa pyhittäis päivän vain tekniikoiden hiomiselle..

Tänään oli jo niin heikko tilanne etten päässy tyhjän tangon kanssa kunnolla alas vaan tuntu että seinä tulee vastaan reilusti ennen 90 astetta.
Kuulostaa vähän samalta probleemalta, mikä kaverilla oli joku aika sitten. Eli lähti viemään polvia eteenpäin ja vei painoa päkiöille ja nopeastihan siinä nilkoissa tulee raja vastaan. Eli pitäisi lähteä ennemminkin viemään persettä taaksepäin ja taipua lantiosta ja pitää paino kantapäillä. polvien taipuminen seuraa sitten perässä.

Moro!
Teen tota g6sta. Kotisalilla treenaan ja sali on autotalliin tehty jossa kaivo keskellä. Eli lattia kaataa jokakohdasta. Noin vaakatasoon yrittänyt reiden saada(ei oo peiliä vielä).. Etureisiin ottaa aikalailla. Toisinpäin en oo edes koittanu. 90kgllä tein viimeks. Taitaa olla paree ku tekee jollain levyllä suoraksi ton lattian? Takareisiin en oo saanu tuntumaa ollenkaan. Kerran kokeilin kaverin vyöllä tehä tuntu kyl paljon tukevammalta ja paljon kevyemmältä. En tiä pitäskö vaan hommata itellekki.

Meneekö tekniikka ihan perseelleen, jos teet ilman vyötä painolla, jossa olet tottunut vyötä käyttämään?
No ei. Enemmän tulee pyllistystä korkeintaan. Ei mulla selkä juurikaan pyöristy ilman vyötäkään.
Mutta kuten sanottua, hyppäykset oli pieniä ja harvinaisia. Varsinkinkin ylöspäin. Ja sit kun tuli joskus enkkoja niin seuraavassa treenissä taas nousi myös vyön " aloituspaino ".
Mun mielestä kyykky, ja mavekin, nousee kahden erillisen osoittajan välillä. Toisessa reunassa hieno, mallisuoritus ja toisessa semmoinen väkinäinen runttaus. Uusi paino tulee ekan kerran väkinäisesti ja kehityksen kautta muuttuu eka helpommaksi ja nätimmäksi. Kunnes taas laitetaan lisää rompetta tankoon. Näiden välissä taiteillen luovitaan pikuhiljaa ylöspäin.
Syvyys kuitenkin vakio. Saatana. Joku roti sentään!

Viimeksi muokattu:
Moro!
Teen tota g6sta. Kotisalilla treenaan ja sali on autotalliin tehty jossa kaivo keskellä. Eli lattia kaataa jokakohdasta. Noin vaakatasoon yrittänyt reiden saada(ei oo peiliä vielä).. Etureisiin ottaa aikalailla. Toisinpäin en oo edes koittanu. 90kgllä tein viimeks. Taitaa olla paree ku tekee jollain levyllä suoraksi ton lattian? Takareisiin en oo saanu tuntumaa ollenkaan. Kerran kokeilin kaverin vyöllä tehä tuntu kyl paljon tukevammalta ja paljon kevyemmältä. En tiä pitäskö vaan hommata itellekki.

Laittia kannattaa tehdä tasaiseksi, jos vaan mahdollista. Kyykyssä ei takareisiin kyllä tuntumaa kannata edes hakea – jos kyykyssä nyt ylipäätään kannattaa mitään tuntumaa hakea. Vyön voit hankkia, jos haluat.

Mavessa huomannu että painojen mennessä +110kg tuntuu alaselässä pistävä kipu, tai tunne, se ei sinänsä satu lainkaan, mutta se pisto tuntuu kuitenki.
Paikka on siis todella alhalla, ihan persposkien alussa. Tämä siis tuntuu ala-asennossa, kapeessa mavessa.
Oon koittanu muuttaa lähtöasentoa mutta tuloksetta.
Miettiny samaten että alkaako vetää sumona sillä se tuntuu luontevammalta, tosin en oo siinä 60kg isompia painoja koittanu.
Mitähän tässä pitäisi tehdä?

Asiaan muuten ottamatta kantaa niin jos sumo tuntuu luontevammalta niin mikset jo lähtökohtaisesti vedä sillä?
Miksikö?
Sain sen selville vasti pari treeniä sitte :face:

Uskaltaako sitä koittaa +100kg vetää sumona jos ei oo ennen tätä tehny?
Voiko kapeaa ja sumoa vaihdella vaikka vuoroviikoittain? Teen siis Starting Strengthiä.

Miksikö?
Sain sen selville vasti pari treeniä sitte :face:

Uskaltaako sitä koittaa +100kg vetää sumona jos ei oo ennen tätä tehny?
Voiko kapeaa ja sumoa vaihdella vaikka vuoroviikoittain? Teen siis Starting Strengthiä.
Lähde treenin alussa vaikka nostamaan tasaisesti painoja ja makustele sitä sumoa. Löydät kyllä sellaset sopivat sarjapainot ja niillä lähdet työstään.

Kannattaako painonnostokengät low bar kyykyssä, vai muuttaako ne mekaniikkaa juuri etureisipainoitteisiksi ja pystymmäksi? olisko tasapohjaset paremmat nimenomaan tohon voimannostokyykkyyn?

Kannattaako painonnostokengät low bar kyykyssä, vai muuttaako ne mekaniikkaa juuri etureisipainoitteisiksi ja pystymmäksi? olisko tasapohjaset paremmat nimenomaan tohon voimannostokyykkyyn?

Makuasia kummat kengät, mutta etureisipainotteisuus on kiinni vaan siitä miten eteen polvet matkustaa eli miten pieneksi polvikulma menee pohjassa.

- - - Updated - - -

Voiko olla että nää kyykyt on kasvattanu pohjetta ku tuntuu että siitä tullu hiukka isompi ja jämäkämpi? :D

Jossain nettiartikkelissa mitattiin näitä pohkeiden lihasaktiivisuuksia eri liikkeillä ja hieman yllättäen takakyykky veti pisimmän korren.

Mikä neuvoksi, kun takakyykky ei yksinkertaisesti luonnistu? Olen tässä 4 vuotta treenannut aktiivisesti ja takakyykkyä olen vähän väliä yrittänyt ängetä ohjelmaani mukaan, mutta aina kun etenen sarjapainoissa sinne 120kg paikkeille niin kipu olkapäissä ja ranteissa äityy niin sietämättömäksi, että se johtaa takakyykyn pudottamiseen pois ohjelmistosta. Olkapääkipu on varmaan tarkemmin tuolla kiertäjissä, mutta missään muussa liikkeessä ei ole niiden kanssa ongelmia. Rannekipuihin olen kokeillut pitää rannesiteitä kyykätessä, mutta niistä ei hirveästi ole apua. Olen kokeillut venytellä ja kotona harjoitella kyykkyä puukepin kanssa, mutta ei ole ollut mitään apua. Vituttaa kun jaloissa riittäisi kyllä tehoja, mutta joutuu jättämään sarjat kesken noiden kipujen takia. Mavessa kuitenkin nousee 2 markkaa.

Mikä neuvoksi, kun takakyykky ei yksinkertaisesti luonnistu? Olen tässä 4 vuotta treenannut aktiivisesti ja takakyykkyä olen vähän väliä yrittänyt ängetä ohjelmaani mukaan, mutta aina kun etenen sarjapainoissa sinne 120kg paikkeille niin kipu olkapäissä ja ranteissa äityy niin sietämättömäksi, että se johtaa takakyykyn pudottamiseen pois ohjelmistosta. Olkapääkipu on varmaan tarkemmin tuolla kiertäjissä, mutta missään muussa liikkeessä ei ole niiden kanssa ongelmia. Rannekipuihin olen kokeillut pitää rannesiteitä kyykätessä, mutta niistä ei hirveästi ole apua. Olen kokeillut venytellä ja kotona harjoitella kyykkyä puukepin kanssa, mutta ei ole ollut mitään apua. Vituttaa kun jaloissa riittäisi kyllä tehoja, mutta joutuu jättämään sarjat kesken noiden kipujen takia. Mavessa kuitenkin nousee 2 markkaa.

Sen tangon pitäisi levätä täysin hartioilla eikä käsille pitäisi edes tulla mitään painetta. Jos kovin alhaalla pidät niin sitä kiertäjät toki voi ärtyä, se on varsin tavallista.

Sen tangon pitäisi levätä täysin hartioilla eikä käsille pitäisi edes tulla mitään painetta. Jos kovin alhaalla pidät niin sitä kiertäjät toki voi ärtyä, se on varsin tavallista.

Kyllä se tanko on mielestäni ihan hyvällä kohtaa siellä selässä. Low-bar mutta ei nyt mitenkään erikoisen alhaalla. Joudun ottamaan tangosta niin leveän otteen kuin vain mahdollista ja silti ranteet vääntyvät ihan mutkalla, jotta saan pidettyä tangosta ylipäätään kiinni kun laitan sen sinne selän taakse. Tuosta olkapäiden liikkuvuudesta se on ilmeisesti vain kiinni. Rintapäivän jälkeen en saa tankoa selän taakse laisinkaan.

Kyllä se tanko on mielestäni ihan hyvällä kohtaa siellä selässä. Low-bar mutta ei nyt mitenkään erikoisen alhaalla. Joudun ottamaan tangosta niin leveän otteen kuin vain mahdollista ja silti ranteet vääntyvät ihan mutkalla, jotta saan pidettyä tangosta ylipäätään kiinni kun laitan sen sinne selän taakse. Tuosta olkapäiden liikkuvuudesta se on ilmeisesti vain kiinni. Rintapäivän jälkeen en saa tankoa selän taakse laisinkaan.

Käytätkö apinaotetta? Minä en varsinaisesti edes pidä kiinni tangosta kyykätessä, vaan tanko on selässä ja kädet about niin että keskisormet on merkkien kohdalla ja kämmenen alaosa on tankoa vasten ja estää sitä lähinnä pyörimästä selästä pois. Sormet lepäilee siinä tangon päällä, ei varsinaisesti tartte puristaa.

Mulla ainakin tuon apinaotteen löytyminen toi elämään valon. Sitä ennen tangon paikan löytyminen oli viittä vaille vitun vaikeaa, olkapäät vääntyivät ja ranteet huusi hoosiannaa.

jos liikkuvuus on noin älyttömän huono, voi olla olkapääleikkaus edessä, ellet tee asialle jotain. ei kyykkyä käsillä nosteta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom