Kyykky- ja mavekyssäreitä

Vähän aihetta sivuten: miten teette tai suosittelette, että reverse hyperiä tekis? Ei missään selkäranganpalauttelumielessä vaan ihan oikeana treeninä esim. vahvempaa mavea varten. Minkä mittasta sarjaa? Entä laittaakko vähän reilummin painoa ja käyttää heiluria apuna vai tehdä pienemmällä painolla ja hitaammin nostaa sekä laskea painoja?

Mä nostan tämän nyt jo.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^Ekan videon perusteella ihan hyvännäköisiä. Eniten pisti silmään toi jalkaterien noin selvä ulosvienti. Kavenna vaan pikkasen, koska tossakaan sulla polvet ei tosiaan pysy mukana vaan jää keskemmälle, pyri siihen että polvet oikeasti menisi sinne varpaita kohti.

Tuli mieleen kysymys tuosta toisesta kyykkyketjusta, jossa oli se lapsosen kuva kyykkytangon kanssa. Kuinka paljon lonkan sisä- ja ulkokierron rajoittuneisuus vaikuttaa syväkyykkyyn pääsemiseen?

Tuli mieleen kysymys tuosta toisesta kyykkyketjusta, jossa oli se lapsosen kuva kyykkytangon kanssa. Kuinka paljon lonkan sisä- ja ulkokierron rajoittuneisuus vaikuttaa syväkyykkyyn pääsemiseen?

Kummankin puute voi vakuttaa paljonkin. Ulkokiertoa (lonkan ollessa koukistuksessa) täytyy olla, jotta polvet saa painettua hyvin ulos ja sisäkierto fleksiossa auttaa ehkäisemään buttwinkiä ja semmosta kipua lonkan etupuolella.

Minkä on kun sattuu lantioon/perseeseen vasemmalle puolelle kun yrittää kyykätä? Yleensä alkaa tuntumaan just ala-asennossa ja kipu muistuttaa hieman kramppia muttei taida kramppi olla. Ei ole koskaan ennen ollut moista ongelmaa mutta nyt olen ollut pari kk kipeänä ja sitä ennen muutenvain sali tauolta ettei se salillakaan ole rikki mennyt... :/

Minkä on kun sattuu lantioon/perseeseen vasemmalle puolelle kun yrittää kyykätä? Yleensä alkaa tuntumaan just ala-asennossa ja kipu muistuttaa hieman kramppia muttei taida kramppi olla. Ei ole koskaan ennen ollut moista ongelmaa mutta nyt olen ollut pari kk kipeänä ja sitä ennen muutenvain sali tauolta ettei se salillakaan ole rikki mennyt... :/

Ihan normaalia noin pitkän tauon päälle, etenkin sairastelun jälkeen. Rauhassa vaan liikkeelle ja kevyillä painoilla niin keksii ne pienet rangan tukilihaksetkin taas tehtävänsä eikä kiristä. Voi olla ihan perus jumikin.

Mä nyt oletan ettei kyse ole mistään välilevykivusta, vihlonnasta ja tunnottomuudesta joka säteilee reiteen saakka.

https://www.dropbox.com/sh/awxt4zbypn9i1tk/AADd6bkM2W_bGxplpXMSLi8Ya?dl=0

Joo elikkäs takakyykkyä olen treenannut jotain puoli vuotta (salitreeniä aktiivisesti jotain 8kk). Mutta alaselkä se aina vaan pyöristyy kun menen yhtään tosta kuvassa näkyvästä ala-asennosta syvemmälle. Etukyykyssä taas tuntuu helpommalta pitää selkä suorassa, vaikken sitä ole koskaan harjoitellutkaan. Pitääkö selän olla kyykätessä täysin ns lukittu?
Ylätakareidet kuulemma rajoittaa liikkuvuutta, mutta kun keskityn pitämään selkää suorassa, niin nimenomaan selkä tuntuu ottavan vastaan. Onko kellään kokeneemmalla kyykkääjällä vinkkejä?

https://www.dropbox.com/sh/awxt4zbypn9i1tk/AADd6bkM2W_bGxplpXMSLi8Ya?dl=0

Joo elikkäs takakyykkyä olen treenannut jotain puoli vuotta (salitreeniä aktiivisesti jotain 8kk). Mutta alaselkä se aina vaan pyöristyy kun menen yhtään tosta kuvassa näkyvästä ala-asennosta syvemmälle. Etukyykyssä taas tuntuu helpommalta pitää selkä suorassa, vaikken sitä ole koskaan harjoitellutkaan. Pitääkö selän olla kyykätessä täysin ns lukittu?
Ylätakareidet kuulemma rajoittaa liikkuvuutta, mutta kun keskityn pitämään selkää suorassa, niin nimenomaan selkä tuntuu ottavan vastaan. Onko kellään kokeneemmalla kyykkääjällä vinkkejä?

Harjanvarrella tehtyä kyykkyä ei voi verrata tankokyykkyyn kovinkaan hyvin. Tanko niskassa painopiste on erilainen. Lisäksi sulla on selkä pahasti notkolla, eikä suorassa tossa jälkimmäisessä kuvassa. Selässä ei saisi tapahtua minkäänlaista liikettä kyykyn aikana eli kyllä, selän pitäisi olla täysin "lukittu" paikalleen. Kokeile ottaa vastaavat kuvat (tai video) silleen, että sulla on tanko selässä ja aloitat liikkeen neutraalilla selkärangalla – ei notkoselällä. "Ruuvaa jalkaterät maahan", purista pakarat ja jännitä vatsat kunnolla niin selän pitäisi olla suorassa. Sitten vaan pidät sen selän asennon koko kyykyn ajan.

Harjanvarrella tehtyä kyykkyä ei voi verrata tankokyykkyyn kovinkaan hyvin. Tanko niskassa painopiste on erilainen. Lisäksi sulla on selkä pahasti notkolla, eikä suorassa tossa jälkimmäisessä kuvassa. Selässä ei saisi tapahtua minkäänlaista liikettä kyykyn aikana eli kyllä, selän pitäisi olla täysin "lukittu" paikalleen. Kokeile ottaa vastaavat kuvat (tai video) silleen, että sulla on tanko selässä ja aloitat liikkeen neutraalilla selkärangalla – ei notkoselällä. "Ruuvaa jalkaterät maahan", purista pakarat ja jännitä vatsat kunnolla niin selän pitäisi olla suorassa. Sitten vaan pidät sen selän asennon koko kyykyn ajan.

Ahaa, mä olen vaan kuvitellut että toi on sitä "suorassa" pitämistä että ns vetää selän taakse :D kiitoksia kuvailusta, toi autto enemmän ku arvaatkaan :) Miltä muuten toi etukyykyn asento näytti vaikka onkin kepillä tehty?

Aika monella vaan tuntuu olevan käsittämättömän vaikeaa taipua lonkista ilman että lannerangan asento muuttuu. Itse olen opettanut aika monta ihmistä kyykkäämään paikan päällä 5-10 minuutissa, mutta netin kautta sitä on aika vaikeaa suorittaa. Itse tykkään jakaa sen alasmenon muutamaan selvään osaan mitkä se ihminen painaa muistiinsa. Ensin katsotaan ote, tangonpaikka ja jalkojen asento järkevännäköiseksi ja sitten alaslasku tässä järjestyksessä:

1. keuhkot täyteen happea
2. pakarat jännitykseen(tällä oppii havainnollistamaan neutraalin lannerangan)
3. taivutaan lonkista hieman taakse(hip break, helpompi opettaa ja sopii paremmin useimpien välityksille) huom. rangan asento ei saa muuttua!!!
4. alaslasku suoraan alas
5. polvia ulos

Nuo kun saa ajettua muistiin niin voi hioa yksityiskohtia(painopiste kantapäillä, kyynärpäät suoraan alas, hip drive ja sen tasapainottaminen yläkropalla/päällä jne). Suunnilleen noilla neuvoilla oon saanut kaameannäköisistä niiauksista aika nopeasti kisasyvyisiä, nättejä kyykkyjä.

Avaappa vielä toki tota "polvia ulos".. Et toki tarkoita, että liikkeen aikana polven liikerata muuttuu?

Uskon, että tarkoitat, että polvilinja kulkee varpaiden linjassa, eikä notkahda sisäänpäin, kuten hyvin yleistä on (heikot pakarat, saattaisi fyssari tai joku neropatti sanoa). Mutta tarkennuksena ylläolevaan, ettei sitten tapahdu sitä käänteistä.. Juuri eilen salilla kahtelin, kun nuori mies teki kyykkyä siten, että alas mennessä asetteli jalat hyvin asentoon, sitten jossain kohdin jalkaterät(kin) kääntyi, kun polvilinjaa haki rehdisti ULOSpäin.. Harmittaa niiden polviparkojen kohtalo, mutta ko. sankari rokitti korvanapeilla niin ettei "päivää":tä kuullut.

Avaappa vielä toki tota "polvia ulos".. Et toki tarkoita, että liikkeen aikana polven liikerata muuttuu?

Uskon, että tarkoitat, että polvilinja kulkee varpaiden linjassa, eikä notkahda sisäänpäin, kuten hyvin yleistä on (heikot pakarat, saattaisi fyssari tai joku neropatti sanoa). Mutta tarkennuksena ylläolevaan, ettei sitten tapahdu sitä käänteistä.. Juuri eilen salilla kahtelin, kun nuori mies teki kyykkyä siten, että alas mennessä asetteli jalat hyvin asentoon, sitten jossain kohdin jalkaterät(kin) kääntyi, kun polvilinjaa haki rehdisti ULOSpäin.. Harmittaa niiden polviparkojen kohtalo, mutta ko. sankari rokitti korvanapeilla niin ettei "päivää":tä kuullut.

Siis aktiivisesti painetaan polvia ulos. Sillä välttää sen, että polvet menee reilusti varpaiden yli eli saavutetaan paremmat nivelkulmat voimantuoton kannalta, helpompi päästä syvälle ja osaltaan auttaa myös siihen ettei sitä liikkuvuutta oteta pyöristämällä lannerankaa. Tuo polvien ulosvieminen myös aiheuttaa lonkan ulkokierron mikä antaa sellaista painetta ja tukevuutta pohjassa.

Jalkaterät ei tietenkään saa liikkua kyykkäämisen aikana. Tosta näkee minkä verran itse painan niitä ulos. Ei älyttömästi, mutta kuitenkin. Riippuu välityksistä ja liikkuvuudesta.

Mave mulle vielä melko uusi tuttavuus ja eilisen treenin jälkeen nyt pahiten kipeänä on alaselkä. Onko tämä normaalia vai teenkö liikkeen päin vittua?

Mave mulle vielä melko uusi tuttavuus ja eilisen treenin jälkeen nyt pahiten kipeänä on alaselkä. Onko tämä normaalia vai teenkö liikkeen päin vittua?

Riippuu onko normaalit domssit vai jotain muuta. Jos oot vähänkään kokeneempi niin tiedät eron. Jos et niin muiden on aika vaikea sitä spekuloida,

Kyllähän nuo alaselän lihakset onnistuneesta reenistä kipeytyvät nekin. Tärkeää olisi hahmottaa, tuleeko kipu rangasta/luustosta vaiko lihaksista. Jossei itse liikettä tehdessä sattunut, en usko, että olet hajottanut mitään ja kipu johtuu vaan lihaksista:)

Kyllähän nuo alaselän lihakset onnistuneesta reenistä kipeytyvät nekin. Tärkeää olisi hahmottaa, tuleeko kipu rangasta/luustosta vaiko lihaksista. Jossei itse liikettä tehdessä sattunut, en usko, että olet hajottanut mitään ja kipu johtuu vaan lihaksista:)

Tämä Marinaadin kommentti on aika harhaanjohtava. Lihaskipu ei ole välttämättä harmiton, vaan voi olla myös merkki lihasvammasta (esim. venähdys tai revähdys). Itselleni kävi juuri näin: olin alkanut opettelemaan maven tekemistä - tekniikka snap city - ja venäytin alaselästä lihaksen. Liikettä tehdessä ei tuntunut mitään, eikä heti sen jälkeenkään, vaan huomasin kivun vasta samana iltana kotona. Kävin noin viikon päästä lääkärissä, jossa asia sitten tutkittiin ja sain tuomioni: ei mavea kahteen viikkoon.

Wrathkid: DOMSsien pitäisi kadota muutamassa päivässä. Jos vielä tämän jälkeen on selkäkipuja, niin kannattaa suosiolla mennä lääkäriin.

Vielä loppukaneetti: Itseäni jaksaa aina ihmetyttää, miten moni ihminen välttelee loppuun asti lääkärillä käyntiä. Esim. urheiluvammoissa on tyypillistä, että ensin haetaan netistä tietoa, sitten tehdään ontuvaa itsediagnoosia, sitten käydään hierojalla, avantouinnissa, akupunktuurissa, shamaanin luona, jne. Kun se nopein ja varmin keino olisi vain käydä lääkärillä/erikoislääkärillä.

^Johtunee siitä että nykyään puolet julkisista lääkäreistä on jotain ählämeitä jotka ei puhu suomea ja googlettaa sairauksien/lääkkeiden nimiä koneellaan asiakkaan kysyessä jotain. Lisäksi iso osa ihan kotimaisistakin lääkäreistä on jokseenkin pihalla urheiluun liittyneistä vammoista puhuttaessa.

T: tosijuttu.

Vielä loppukaneetti: Itseäni jaksaa aina ihmetyttää, miten moni ihminen välttelee loppuun asti lääkärillä käyntiä. Esim. urheiluvammoissa on tyypillistä, että ensin haetaan netistä tietoa, sitten tehdään ontuvaa itsediagnoosia, sitten käydään hierojalla, avantouinnissa, akupunktuurissa, shamaanin luona, jne. Kun se nopein ja varmin keino olisi vain käydä lääkärillä/erikoislääkärillä.

Ja sitten se lääkäri tulostaa sulle netistä tietoa ko. vammasta, määrää buranaa ja saikkua. Kyllä kannatti.

Näissä asioissa keskimäärin yksi perus fyssari vastaa kymmentä lääkäriä, mieluummin kannattaa mennä hyvälle fyssarille kuin lääkärille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom