Kyykky- ja mavekyssäreitä

Päädyin itse samasta tilanteesta erilaiseen päätelmään. Kyykky jumitti aikansa paikallaan kunnes otin vyön käyttöön pitkin hampain, ja siltä istumalta tankoon on saanut latoa suht hyvin rautaa. En kuitenkaan oikein usko, että kyseessä on voimanpuute vaan ongelmat voiman kanavoinnissa noston aikana, eli tekniikkavika ilman vyötä.
"These data suggest that the use of a weight belt during the squat exercise may affect the path of the barbell and speed of the lift without altering myoelectric activity. This suggests that the use of a weight belt may improve a lifter's explosive power by increasing the speed of the movement without compromising the joint range of motion or overall lifting technique."
The Effects of a Weight Belt on Trunk and Leg Muscle Activit... : The Journal of Strength & Conditioning Research

Itse käytän vyötä kaikissa takakyykyn työsarjoissa. Suoritustekniikan kannalta jos tavoite kyykätä ja vetää mahdollisimman suuri rauta yhden toiston verran, en näe syytä harjoitella ko. liikettä tavalla mikä ei vastaa ykkösnoston suoritusta. Kyseessä on kuitenkin tekniikkaakin vaativa suoritus mitä voi parantaa ilman että patti on kasvanut. Ilman vyötä voi erikseen tehdä apuliikkeinä stoppikyykkyjä, vetoa tempausotteella yms.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jostain syystä jengi piipittää vyön käytöstä ihan liikaa, niinku se olis joku fuskausjuttu. se kuuluu raskaaseen nostamiseen ja ehkäsee vammoja myös.

Ei kai kukaan oo nyt piipittänyt? Itsekin oon nostellut ilman vyötä nyt useamman vuoden, mutta enimmäkseen siksi, että olin liian laiska hommaamaan kyseistä viritystä. Nyt tosin on tilauksessa Saksasta. Edelleenkin kyllä tykkään siitä miten ilman vyötä nostelu on raskaampaa vatsoille ja tuo hyvin pitoa sinne, mutta kun tarkoitus on nostaa mahdollisimman paljon rautaa niin eipä sen poisjättämiselle ole mitään perusteita.

yleistin. en tän keskusteluketjun perusteella, vaan yleensä täällä sivustolla.

Mulla se on ihan määrittelykysymys, eli haluan vaan itsepäisesti treenata vyöttömiä nostoja. Varmaan tietyllä tavalla saisi lisää kovuutta treeniin vyöllä, mutta silti se on apuväline jota en halua käyttää toistaiseksi. Kyykkykengät on mulla ainut nostovaruste, ilman niitä ei tulis kyllä lasta eikä paskaa kyykyistä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mistä johtuu repivä kipu olkapäässä kyykätessä? Onko vain jotain lihasjumia vai mitä? Tuntuu jo melko pienillä painoilla kun painon ottaa harteille.

Kyllä mäkin vyötä käytän aina työsarjoissa kyykkyjä ja mavea tehdessä koska silloin nousee enemmän rautaa ja sehän se on tarkoitus, keskikroppa reenataan sitten erikseen omilla liikkeillä... Tekniikan kustannuksella tietenkään vyön käyttöä ei kannata perustella.

pilikki: varmaan joku lihasjumi vaan, venyttele olkapäitä kunnolla ja seuraa tilannetta.

Mistä johtuu repivä kipu olkapäässä kyykätessä? Onko vain jotain lihasjumia vai mitä? Tuntuu jo melko pienillä painoilla kun painon ottaa harteille.

Voisko se tanko painaa jotain niskassa, joka säteilis olkapäähän? Tuntuuko sitä mitenkään muuten, olkapäätä liikuttaessa esim?

Kuulostaa siltä, että kiertäjissä on jotain häikkää. Tuo on aika tavallista low bar tyylillä, kun sinne tulee enempi venytystä. Vois olla hyvä idea ottaa tanko korkeammalle ja leventää vähän otetta niin ettei kipua tule kunnes vaiva menee ohi. Kiertäjäjumppaa myös ja sisä/ulkokierron liikkuvuustreeniä.

Olkapäässä tuntuu kipua muutenkin joten voi olla että kiertäjissä on jottai. Se kipu tuntuu vaan täysin erilaisena kyykätessä mitä muissa liikkeissä. Kiertäjäjumppaa oon tehenykki jokaisen treenin alkuun, mutta täytyy niihin panostaa vielä enemmän.

Maastavedossa tanko raapaisee aina oikeaa säärtä, suunnilleen siitä kohtaa, missä tanko on kun painot on maassa. Oikea sääri aina naarmuilla maastavedon jälkeen. Vasemmassa ei mitään jälkiä. Miksi näin?

Ei sinänsä haittaa, mutta mietin vaan että onko tämä merkki jostain tekniikkavirheestä, tms.

Jos vaan olkapää reistaa niin kannattaa siirtää tanko highbar:ksi tai nyt jälkiviisaana lopeta takakyykyt kokonaan ja pelkkää etukyykkyä. Itsellä melkein vuoden nyt kestänyt taistelu vasemman olkapään kanssa, alkuun vain pudotin punnerrusliikkeet ja todennäköisesti kyykkäsin olkapään vaan syvemmälle suohon ennen kuin lopetin takakyykyt. Näistä toipuminen on vaan tajuttoman hidasta touhua kun ei oo enää niin nuori...

Kannattaako apuliikkeissä, esim boxikyykyt, stoppikyykyt, maastaveto korokkeelta jne. keskittyä tiettyyn toistoalueeseen vai pitäiskö vaihdella voima - perusvoima - hypertrofia akselilla?

Kannattaako apuliikkeissä, esim boxikyykyt, stoppikyykyt, maastaveto korokkeelta jne. keskittyä tiettyyn toistoalueeseen vai pitäiskö vaihdella voima - perusvoima - hypertrofia akselilla?

Varmaan tässä nyt tarkoitat perusvoimalla lyhyempiä 4-6 tms. sarjoja? Perusvoimahan on karkeasti 70-85% raudoilla 4-12 toiston sarjoja eli sisältää tuon hypertrofian. Mutta anyways, riippuu bodailetko vai pyritkö nostamaan voimatasoja jossain liikkeessä johon noi on apuina. Jos noi on apuina niin 2-8 on ihan hyvä toistohaarukka. Bodaillessa voi tehdä pidempää aina voimakestävyyden puolellekin. Stoppikyykyt on ehkä enempi voimailupuolen juttu ja en ainakaan itse tekisi siinä kuin 1-4 toiston sarjoja, koska pitkä tut.

Onko kyykkäykseen mitään fiksuja kenkiä halvalla, tuollaista muutamaa satasta kun ei todellakaan ole halua laittaa kenkiin? Tällä hetkellä mennään sisäpelikengillä, jotka nekin kyllä toimivat ihan hyvin lankku kantapäiden alla.

Onko kyykkäykseen mitään fiksuja kenkiä halvalla, tuollaista muutamaa satasta kun ei todellakaan ole halua laittaa kenkiin? Tällä hetkellä mennään sisäpelikengillä, jotka nekin kyllä toimivat ihan hyvin lankku kantapäiden alla.

Halvimpia painonnostokenkiä löytää jopa 70 eurolla, mutta suosittelisin suoraan ivestoimaan esimerkiksi 120 euron Adidaksiin (Power Perfect II) tai vastaaviin, jotka ovat jo paljon laadukkaammat. Mikäli jalat eivät enää kasva, pärjää samoilla kengillä helposti päälle 5 vuotta, joten eivät nuo kengät niin kalliiksi tule. Ja usko pois, ovat joka sentin arvoiset.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom