Kyykky- ja mavekyssäreitä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sanokaas nyt jotain sit taas tuosta Rippetoen tyylistä. Se opettaa, että kyynärpäät vedetään taakse ja se taas on ihan päinvastoin kuin mitä monet muut opettaa. Ja mullekin on opetettu, että kyynärpäät pitää olla tangon alla ja lähellä kylkiä. Ja sillä tavalla saakin kyllä paljon tiukemman paketin aikaan. Eikä mulla kyllä ole paino silti ranteilla. Oikeastaan kaikki mitä Rippetoe opettaa, on ihan omanlaistaan, eikä sovi kyllä ainakaan mulle ja kritiikistä päätellen ei monelle muullekaan. Kaveri nimittäin saa noista neuvoistaan kasoittain kritikkiä ympäri internetiä.

Mun mielestä kyynärpäillä ei ole väliä kunhan se perusote on niin ettei yritä kannatella painoa käsillä, rippetoen videolle oleva tapa asettaa kädet on aika toimiva. Vaatii kyllä tietynverran enemmän liikkuvuutta vs tapa missä kämmenpohja tulee tangon alle ja ranne taipuu.

Sanokaas nyt jotain sit taas tuosta Rippetoen tyylistä. Se opettaa, että kyynärpäät vedetään taakse ja se taas on ihan päinvastoin kuin mitä monet muut opettaa. Ja mullekin on opetettu, että kyynärpäät pitää olla tangon alla ja lähellä kylkiä. Ja sillä tavalla saakin kyllä paljon tiukemman paketin aikaan. Eikä mulla kyllä ole paino silti ranteilla. Oikeastaan kaikki mitä Rippetoe opettaa, on ihan omanlaistaan, eikä sovi kyllä ainakaan mulle ja kritiikistä päätellen ei monelle muullekaan. Kaveri nimittäin saa noista neuvoistaan kasoittain kritikkiä ympäri internetiä.

Tietysti tuo kyynärpäiden vieminen taakse (niillä joilla liikkuvuus antaa periksi) tuo "paremman" paikan tangolle. Jostain myös joskus kuulin että mitä taaemmaksi ne kyynärpäät työntää niin perse alkaa menemään helpommin taaksepäin eli tavallaan kyynärpäät ohjaa minne se perse liikkuu kyykätessä.

Käytätkö apinaotetta? Minä en varsinaisesti edes pidä kiinni tangosta kyykätessä, vaan tanko on selässä ja kädet about niin että keskisormet on merkkien kohdalla ja kämmenen alaosa on tankoa vasten ja estää sitä lähinnä pyörimästä selästä pois. Sormet lepäilee siinä tangon päällä, ei varsinaisesti tartte puristaa.

Mulla ainakin tuon apinaotteen löytyminen toi elämään valon. Sitä ennen tangon paikan löytyminen oli viittä vaille vitun vaikeaa, olkapäät vääntyivät ja ranteet huusi hoosiannaa.

En käytä. Olen joskus kokeillut, mutta tuntui siltä, että se tanko pian pyörähtää pois sieltä selästä. Pitää ensi kerralla kokeilla.

jos liikkuvuus on noin älyttömän huono, voi olla olkapääleikkaus edessä, ellet tee asialle jotain. ei kyykkyä käsillä nosteta.

No en nyt tiedä, kun ei missään muussa liikkeessä tai lajissa ole olkapäiden kanssa ongelmia. Pystypunnerrus niskantakaa, ylätalja niskantaakse, pystysoutu jne. ei mitään ongelmaa tai kipuja olkapäissä.

Mul ainakin loppu tollaset ku tajusin vaan yksinkertaisesti olla rennosti käsien osalta.. Siis itellä menee silleen, että kädet voi jopa irroittaa tangosta halutessaan ja se lepää pelkästään siinä selän/hartioitten päällä, ku ennen tuli varmaan tiedostamatta "yritettyy pystärii" samalla... :)

löylyttäjä: niskantakaapunnerruksessa lasket tangon hartioille asti? tarkka vika siellä sit on. se sun asento pitäs nähä livenä. käsillä ei muutenkaan tankoa voida pitää missään. sen verran kuormaa siellä on. käsien asennolla rakennetaan sinne yläselkään tangolle parempi asento ja paikka. kyllä sen koko liikkeen tulis liikkua painopisteineen sillai, ettei se käsillä pitämisestä juuri mitenkään oo kiinni.

Ehkä yleisesti ennemmin suosittelisin osoittamaan kyynerpäillä suht alas, mutta käytännössähän se ei ole ihan niin tarkkaa. Pointtina on kuitenkin vaan saada yläselkä mahdollisimman tiukaksi. Itekkin pystyisin osottamaan kyynerpäitä vaikka eteenpäin, mutta silloin takaolkapäät painuis liikaa "alle" enkä sais tankoa pysymään selässä kunnolla. Siksi kyynerpäät osoittaa pikkusen taaksepäin. Enemmän kannattaa keskittyä siihen, että saa yläselän todella tiukaksi. Samasta syystä ote ei saa olla liian leveä.

Oikeastaan kaikki Rippetoen tekniikkaneuvot on todella kyseenalaisia. Varsinkin kyykkyyn ja vetoon. Sen omat kyykytkin on minusta melkoisen rumia.

Oikeastaan kaikki Rippetoen tekniikkaneuvot on todella kyseenalaisia. Varsinkin kyykkyyn ja vetoon. Sen omat kyykytkin on minusta melkoisen rumia.

Minä en tietenkään ole mikään kommentoimaan, mutta jollen tietäisi tässä videossa kyykkää niin sanoisin että "omituinen tyyli".

https://www.youtube.com/watch?v=FVKEl4Wxoqc

Ihmettelen vain josko tuo on sitten muka THE kyykkytyyli joka sopii kaikille parhaiten sellaisenaan. Riippumatta välityksistä ja henkilökohtaisesta anatomiasta.

Minä en tietenkään ole mikään kommentoimaan, mutta jollen tietäisi tässä videossa kyykkää niin sanoisin että "omituinen tyyli".

https://www.youtube.com/watch?v=FVKEl4Wxoqc

Ihmettelen vain josko tuo on sitten muka THE kyykkytyyli joka sopii kaikille parhaiten sellaisenaan. Riippumatta välityksistä ja henkilökohtaisesta anatomiasta.

Jep, niinkuin sanoin niin rumia. :)

Tiesittekö muuten, että valakyykky ja takakyykky ovat tismalleen samat liikkeet ihan joka tavalla muuten paitsi, että valakyykyssä tanko on suorilla käsillä?

Kyllä – uskokaa tai älkää – Rippetoe on sitä mieltä.

Tiesittekö muuten, että valakyykky ja takakyykky ovat tismalleen samat liikkeet ihan joka tavalla muuten paitsi, että valakyykyssä tanko on suorilla käsillä?

Kyllä – uskokaa tai älkää – Rippetoe on sitä mieltä.

Ainakin painonnostajilla tankolinja on käytännössä sama suhteessa takakyykkyyn, tarkoittaen että jos tanko lasketaan alas, niin se on samassa paikassa selässä/niskassa kuin takakyykyssä. Tosin yleensä tempauksessa jalat ovat hieman leveämmällä ala-asennossa kuin takakyykyssä.

mqdefault.jpg

snatch1.jpg

snatch-side-view-Tom-Goegebuer.jpg

Sillä ei tosin ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä ikinä Rippetoe tekeekään tuossa videolla.

Vähän aihetta sivuten: miten teette tai suosittelette, että reverse hyperiä tekis? Ei missään selkäranganpalauttelumielessä vaan ihan oikeana treeninä esim. vahvempaa mavea varten. Minkä mittasta sarjaa? Entä laittaakko vähän reilummin painoa ja käyttää heiluria apuna vai tehdä pienemmällä painolla ja hitaammin nostaa sekä laskea painoja?

- - - Updated - - -

Mun mielestä ihan siisti kymppi 140 kg:lla 52-vuotiaalta millä oli muistaakseni molemmissa polvissa vikaa ja yläselässäkin joku juttu. Joku muu saman ikäluokan edustaja voi tietty esittää siistimmän sarjan.

Mutta kuinkas hyviä kyykkyjä ne sitten onkaan, jos on molemmat polvet ja selkä rikki?

Mutta kuinkas hyviä kyykkyjä ne sitten onkaan, jos on molemmat polvet ja selkä rikki?

Paikkojen hajoaminen on kaikkien lajien peruskauraa vai tunnetko montakin ex-aktiiviurheilijaa millä olisi kaikki paikat kunnossa eikä mitään ole leikattu/liitetty takaisin paikailleen/pultattuna/tekonivelinä/tms ? Vaikka olisi maailman täydellisin kyykkytekniikka, kyllä joku paikka voi ja todennäköisesti hajookin jossain vaiheessa jos vaan treenaa kovaa, vammat kuuluu urheiluun.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom