Kyykky- ja mavekyssäreitä

Halvimpia painonnostokenkiä löytää jopa 70 eurolla, mutta suosittelisin suoraan ivestoimaan esimerkiksi 120 euron Adidaksiin (Power Perfect II) tai vastaaviin, jotka ovat jo paljon laadukkaammat. Mikäli jalat eivät enää kasva, pärjää samoilla kengillä helposti päälle 5 vuotta, joten eivät nuo kengät niin kalliiksi tule. Ja usko pois, ovat joka sentin arvoiset.

Oon vetäny nyt 2 vuotta PP II:set jalassa kaikki maholliset salireenit sisältäen pn-liikkeitä, kyykkyjä, vetoja, hyppimistä. Käytän myös yläkroppaa reenatessa. Oon käyny kesäsin asvalttialustalla työntelemässä autoa ja kääntelemässä rengasta yms. minkä voisi luulla kuluttavan kenkää. Ei niin mitään kulumisen merkkejä noissa monoissa. En ole pessyt kertaakaan, mutta eivät haise millekkään. Vertailun vuoksi kaverin 60€ dowineista irtos kumpikin pohja vuoden sisään hankinnasta. Addut, 120€, 5/5.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikäli jalat eivät enää kasva, pärjää samoilla kengillä helposti päälle 5 vuotta, joten eivät nuo kengät niin kalliiksi tule.
No jos mä haluun niinQ tosi isot jalat, ni eihän mun sit kannata noit ostaa, ku mun jalat kasvaa koko ajan :david:

Oon peilistä katsomalla huomannut, että mun perse lähtee dippaamaan heti sen jälkeen, kun reidet ovat yhdensuuntaiset lattian kanssa. Haluaisin tietenkin päästä syvemmälle ottamatta välilevynpullistuman riskiä, eli mitäs hyviä harjoitteita tähän olisi, kun lihaskireyksistä (ylätakareidet, lonkankoukistajat?) on vissiin kyse.

No jos mä haluun niinQ tosi isot jalat, ni eihän mun sit kannata noit ostaa, ku mun jalat kasvaa koko ajan :david:

Oon peilistä katsomalla huomannut, että mun perse lähtee dippaamaan heti sen jälkeen, kun reidet ovat yhdensuuntaiset lattian kanssa. Haluaisin tietenkin päästä syvemmälle ottamatta välilevynpullistuman riskiä, eli mitäs hyviä harjoitteita tähän olisi, kun lihaskireyksistä (ylätakareidet, lonkankoukistajat?) on vissiin kyse.

Monipuolista venyttelyä ja liikkuvuusharjotteita. En uskalla tietotasoni vuoksi neuvoa mitään tarkempia, mutta ainakin youtubesta löytyvät Kelly Starretin liikkuvuushommat ovat tunnetusti hyviä. Esim: Super Squat Hip Sequence pre-workout | Feat. Kelly Starrett | MobilityWOD - YouTube

Mulla tuo liikkuvuus lähti parantumaan perusteellisilla alkulämmittelyillä, keppijumpalla, ja tekemällä nimenomaan niitä syviä kyykkyjä. Keskivartalolle monipuolista treeniä, ettei ainakaan sieltä jää vajaaksi kyykyn ala-asennossa.

Toi mitä kierojalka sanoi ja sitten se, että taivut vain lonkkanivelestä, kun lähdet alas kyykkyyn. Jos yliojennat selästäkin vähän, dippaa perse helposti.

Kireä perse. Vahvista pakaroita ja opettele aktivoimaan niitä paremmin. Tuskin muustakaan lantion alueen liikkuvuusharjoittelusta haittaa on. DeFranco's agile 8 on hyvä setti vetästä vaikka päivittäin jos himassa vaan onnistuu.

Hyvä pointti, olen samaa mieltä, eli ei kannata. Tuossa ihan mielenkiintoinen artikkeli vyön käyttöä vastaan. Varmasti joku kaivaa puoltavankin artikkelin esiin kohta :rolleyes:

Why You Shouldn?t Wear a Weightlifting Belt | Muscle For Life

Tossa ei noi tutkimukset liity mitenkään treenaamiseen tai urheilijoihin. Loput artikkelista on vaan yhden ihmisen mielipiteitä ja toi tohtori tuskin edes treenaa, koska täysin typeriä argumentteja. Se pysyykö lanneranka neutraalina on kiinni vatsaontelon paineesta eli riippuu siitä miten hyvä pito vatsalihaksissa on. Vyö helpottaa vatsalihasten duunia tossa--> parempi paine--> parempi tuki. Ei oo vaikeeta.

Tossa ei noi tutkimukset liity mitenkään treenaamiseen tai urheilijoihin. Loput artikkelista on vaan yhden ihmisen mielipiteitä ja toi tohtori tuskin edes treenaa, koska täysin typeriä argumentteja. Se pysyykö lanneranka neutraalina on kiinni vatsaontelon paineesta eli riippuu siitä miten hyvä pito vatsalihaksissa on. Vyö helpottaa vatsalihasten duunia tossa--> parempi paine--> parempi tuki. Ei oo vaikeeta.

Juu. Ei se kuitenkaan posta tuota artikkelin ehkä tärkeintä pointtia, eli aina ku käytät vyötä se on pois sun omalta keskikropalta(tai se oli se jonka itse tulkitsin "punaiseks langaks"). Kehohan on täysin kykenevä tuohon keskivartalon stabilointiin ilman mitään välineitä. Ymmärrän toki, että jotkut vaan haluaa nostaa enemmän rautaa, ja näinollen ehkä sitte tulee vahvemmaks ja pysyy motivoituneina.

Jonkun suht pätevän ihmisen mietteet tästä jokunen viesti takaperin:

"sen käyttö ei ehkäise kovinkaan dramaattisesti keskivartalon voiman kehitystä ja sitä on turha sinänsä dissailla. ihan turha sitä vyötä on kuitenkaan pitää joka ainoassa liikkeessä ristitaljoista lähtien, mitä kyllä näkee..."

"jostain syystä jengi piipittää vyön käytöstä ihan liikaa, niinku se olis joku fuskausjuttu. se kuuluu raskaaseen nostamiseen ja ehkäsee vammoja myös."

Joo, no turha kai tästäki o vääntää jotai väittelyä. Vyö nyt vaan on aika tuore keksintö, kyl sitä ennenki oli äijät vahvoja ilman kaikenmaailman remmejä yms. Mut eikai siinä, nostaa vyöllä tai ilman, eipä juuri vaikuta mun hapensaantiin.

Jonkun suht pätevän ihmisen mietteet tästä jokunen viesti takaperin:

"sen käyttö ei ehkäise kovinkaan dramaattisesti keskivartalon voiman kehitystä ja sitä on turha sinänsä dissailla. ihan turha sitä vyötä on kuitenkaan pitää joka ainoassa liikkeessä ristitaljoista lähtien, mitä kyllä näkee..."

"jostain syystä jengi piipittää vyön käytöstä ihan liikaa, niinku se olis joku fuskausjuttu. se kuuluu raskaaseen nostamiseen ja ehkäsee vammoja myös."

Jeps. tos on vähän sama ku remmeissä. Eli vinkkejä:
- Vaikka vyö ois käytössä, älä lopeta keskivartalon jännittämistä.
- Vaikka remmit ois käytössä, älä lopeta puristamista.

Joo, no turha kai tästäki o vääntää jotai väittelyä. Vyö nyt vaan on aika tuore keksintö, kyl sitä ennenki oli äijät vahvoja ilman kaikenmaailman remmejä yms. Mut eikai siinä, nostaa vyöllä tai ilman, eipä juuri vaikuta mun hapensaantiin.

"Ennen kaikki oli paremmin" [sic] on tosi huono argumentti. Sitä paitsi joo, on ennenkin ollut vahvoja ihmisiä, mutta ei koskaan ole ollut yhtä vahvoja kuin nyt. Maastavedon uusin maailmanennätys tehtiin ihan tossa about kuukausi sitten.

- Vaikka remmit ois käytössä, älä lopeta puristamista.
Juu ei kannata kun muuten ne lähtee irti tai katkee. Mutta se mikä on varmaa, on että remmit tekee puristusvoimalle pahoja asioita. Tosi pahoja. Terveisin: Vituttaa vieläkin kun nuoruudessani käytin jatkuvasti remmejä.

Varmaan sanottu jo sataan kertaan muiden toimesta, mutta ite käytän vyötä painoissa jotka ylittää n.75-85% maksimista. Riippuu vähän päivästä.
Näin keskivartalo vahvistuu ja loukkaantumisriski pysyy pienempänä.

Varmaan sanottu jo sataan kertaan muiden toimesta, mutta ite käytän vyötä painoissa jotka ylittää n.75-85% maksimista. Riippuu vähän päivästä.
Näin keskivartalo vahvistuu ja loukkaantumisriski pysyy pienempänä.

Meneekö tekniikka ihan perseelleen, jos teet ilman vyötä painolla, jossa olet tottunut vyötä käyttämään?

Pakko tuoda taas esille tämä Rippetoen näkemys vyön käytöstä T Nation | The Belt and the Deadlift

Vyö vain lisää vatsalihasten duunia antamalla niille jotain, jota vasten puristaa. Se ei korvaa vatsalihasten duunia mitenkään.

Se on juuri näin, vyötä vasten on hyvä puristaa keskivartalon lihaksia, sen tuntee niin paljon paremmin koska puristus on kunnossa kuin ilman vyötä. Jos ei itse saa tuntumaan niin kannattaa kokeilla vyötä ylemmäs, ja/tai eri korkeudelle vartalon etu-ja takapuolille. Itse pidän vyötä melko ylhäällä.

Toi vyö on hiton hyvä, jos a) tahtoo väkisten repiä treenipainoja ylös, b) tahtoo tehdä sen turvallisesti, ja treenata vattoja ja selkiä turvallisemmin sitten kevyemmillä liikkeillä. Ite jätin vyön pois ihan sillä ajatuksella, että se kropan heikoin osakin joutuu tekemään työnsä ja sopeutumaan. Kehittyy sitä näinkin. En tiedä olisko iso ero sitten vyöllä koheltaa, maksimeja kun saa tehtyä hyvin häkissä kyykkäämällä. Toki.. keskivartalo on mulla ehkä yks kropan vahvimpia kohtia, kiitos aktiivisen kuulatreenin.

Tuo vyö tekee turhan herkästi sen, että se keskivartalo jää liian vähälle huomiolle, mutta on todellakin erinomainen apuväline. Jos ken tarviaa apuvälineitä.

Tänään tein "pitkästä" aikaa SJMV jalkatreenissä eli jalat mahdollisimman suorana muttei lukittuna (aloitin liikkeen tanko maassa ja jokaisella toistolla tanko hipaisi lattiaa).
Huomasin siis saavana SJMV:ssä enemän toistoja kuin normi MAVE:ssa samalla raudalla (ja suurempi 1RPmax) myös.
onko tämä siis normaalia, pitäisikö minun käyttää tätä "sjmv" tekniikkaa maves et liikuttelisin suurempia rautoja?

Tänään tein "pitkästä" aikaa SJMV jalkatreenissä eli jalat mahdollisimman suorana muttei lukittuna (aloitin liikkeen tanko maassa ja jokaisella toistolla tanko hipaisi lattiaa).
Huomasin siis saavana SJMV:ssä enemän toistoja kuin normi MAVE:ssa samalla raudalla (ja suurempi 1RPmax) myös.
onko tämä siis normaalia, pitäisikö minun käyttää tätä "sjmv" tekniikkaa maves et liikuttelisin suurempia rautoja?

Sun normaalin maastavedon tekniikassa lienee parantamisen varaa. Kuoletatko joka toiston normimavessa? Jos, niin turha vertailla johonkin touch n go sarjoihin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom