Crossfit toimii paremmin kuin bodauksessa - kaikkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sihvi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jokaisella saa olla oma mielikuva, että miten ja mitä varten treenataan. Mulle on pääasia, että pysyn kunnossa ja jos välillä hieman näkisi kehitystä omassa perusjaksamisessa, tuloksissa, pelikentillä tai sitten siinä peilikuvassa.

Vajaan vuoden asiakkuuden jälkeen olen tyytyväinen tuotteeseen ja edellä mainittuja tavoiteasioita onkin hyvin saavutettu. Pari jatkuvasti itseään kouluttavaa valmentajaa on auttanut ja ohjannut aktiivisesti ohjannut väkeä kiinnittämään huomiota tekniikan puhtauteen, eikä vain kannusta lisäämään vauhtia tai rautaa tankoon. Jos joku paikka suoritustekniikassa näyttää ottavan kiinni (esimerkkinä lantion liikkuvuusrajoitteet) niin sitä on sitten kyykkysarjojen alle otettu vähän lisää yksilötasolla lantionavausjumppaa.

Ohjelmoinnissa on selkeä kaava, eikä mitään pelkkiä crossfit.comista napsittuja jumppia. Kilpailuihin tähtääville harrastajille on muokattu oma ohjelmansa, mutta perusohjelmarunko kyllä palvelee perusaktiivista harrastajaurheilijaa tai vähemmän aktiivista omasta kunnostaanhuolehtivaa tallaajaa.

Ja se hinta. Aivan samalla tasolla kuin kaupungin hyvinvointikeskuslaitehelveteissä, joissa ei ole edes paikkoja nostaa rautaa (puhumattakaan mistään ohjauksesta/valmennuksesta). Eli ei sinänsä suurta lovea tuo lompakkoon, kun joku muu voisi sen saman rahan tunkea tupakkaan, baariin tai mihin vaan. Itse koen sen verran tiheästi käyvän salilla, että saan rahoille vastinetta. Kertakäynnille jää vähemmän hintaa kuin esim harrastejääkiekkovuorolle. Treenaamisesta tulee parempi mieli, kuin entisillä perinteisillä kuntosaleilla, joissa ei ihmiset puhuneet toisilleen tai edellämainituissa hyvinvointikeskuksissa, joissa hikoilukin on käytännössä kiellettyä. Eikä salille mennessä ole niin puuduttanut valmiiksi, että "taas penkkihauis-päivä".

Nettikommenttien luomien mielikuvien perusteella arvostelun sijaan suosittelen käymään kokeilemassa kaikkea uutta, olipahan se crossfit, hiihto tai juoksu. Minun puolesta saa jokainen etsiä maksimaalista supistusta tai maratonin juoksemista. Pääasia, että se perse nousee sohvalta pois ja hommasta saa itselle iloa.

Jouluja.:joulu4:

Niin no kyllä crossfitilläki luulis timmiin kuntoon pääsevän ja mikä tahansa urheilu voittaa sohvalla löhöämisen.

Sitä en ole vielä ymmärtänyt, että miksi levypainojen pitää olla crossfistingissä niin tajuttoman kokoisia vaikka paino olisi vain 5 kg? Onko se siistin näköistä kun levytangossa on puolimetriä limppuja kummassakin päässä?

Miksi levypainojen pitää olla crossfistingissä niin tajuttoman kokoisia vaikka paino olisi vain 5 kg?
Lattiat tykkää enemmän kumireunaisten kuin teräksisien piparien tiputtelusta. Isku kohdistuu isommalle pinta-alalle. Olynostoreeneissä/muissa tanko pään yläpuolella tapahtuvissa liikkeissä kuitenkin on ihan terveellistä/tarpeellista joskus tiputtaa painoja lattiaan vrt. hauiskääntö.
Onko se siistin näköistä kun levytangossa on puolimetriä limppuja kummassakin päässä?
On tietenkin. Kannattaa yrittää järjestää rougen linttejä omallekkin salille, että näyttäisi edes siltä, että rautaa liikkuu paljon.

Yleensäkin jos liike lähtee siitä että tanko on maassa niin onhan se kiva että se on standardikorkeudella riippumatta painosta.

Mulla ei yleisesti ole mitään crossfittiä vastaan, tuo hyvin lisää harrastajia painonnostoon ja lisää tietoisuutta siitä, lisäksi monet kuntoa parantavat vaikutukset jne. MUTTA, kaksi asiaa jotka ärsyttävät omaa mieltä yli kaiken:

1. Vetoremmien puute, jos haetaan maksimaalista suorituskykyä tai sitä että pystyy treenaamaan mahdollisimman paljon ja niin usein kuin mahdollista, niin miksei käytetä remmejä esim. tempauksissa, leuoissa, c2b:ssa, mavessa jne. Tällä hetkellä melkein kaikki painaa treenit ilman remmejä, välillä hanskoilla, ja sitten itketään ja valitetaan kun on taas känsät auenneet tai kädet muuten vaan paskana. Käyttäisivät remmejä niin voisi tekniikkakin parantua, kädet säästyy ja kaikki on kivempaa.

2. Olylifting, olylifters, OLYNOSTOT (tätä en ollut aikasemmin kuullut), kaikki väännökset mitä saa tehtyä sanoista "olympic weightlifting/weightlifter" ja "painonnosto", painonnostajana nämä väännökset iskevät silmiin ja korviin pahemmin kuin mitkään muut asiat.

Kiitos

Aika paljon varmaan syö aikaa kun alkaa virittelemään remmejä kun crossfitissä kisataan aikalailla aikaa vasten. Ja niin pelaa kuin treenaa.

1. Vetoremmien puute, jos haetaan maksimaalista suorituskykyä tai sitä että pystyy treenaamaan mahdollisimman paljon ja niin usein kuin mahdollista, niin miksei käytetä remmejä esim. tempauksissa, leuoissa, c2b:ssa, mavessa jne. Tällä hetkellä melkein kaikki painaa treenit ilman remmejä, välillä hanskoilla, ja sitten itketään ja valitetaan kun on taas känsät auenneet tai kädet muuten vaan paskana. Käyttäisivät remmejä niin voisi tekniikkakin parantua, kädet säästyy ja kaikki on kivempaa.
:david: :david: :david:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla ei yleisesti ole mitään crossfittiä vastaan, tuo hyvin lisää harrastajia painonnostoon ja lisää tietoisuutta siitä, lisäksi monet kuntoa parantavat vaikutukset jne. MUTTA, kaksi asiaa jotka ärsyttävät omaa mieltä yli kaiken:

Eikai siinä muuta kun että ne on kielletty virallisissa tapahtumissa, toki painonnostossa yleensä käytetään esim riipputempauksissa.

Eikös crossfittiin kuulu, että sitten niistä vereslihalla olevista käsistä laitetaan kuva instagramiin ja sitten odotellaan kehuja siitä, miten kova treenaaja on? ;)

Yksi asia, jota en ole vielä ymmärtänyt on, että jos lajin tarkoitus on tehdä urheilijasta sekä vahva että lihaskunnoltaan kestävä, niin miksi suurin osa niistä wodeista on sellaisia että 100 sitä, 100 tätä jne. ja puhtaasti voimantuottoon tähtäävää treeniä ei käsittääkseni juurikaan ole? Kuten Rippetoekin tuossa yhdessä artikkelissaan totesi, ei tempauksia tarvitse (eikä kannata) tehdä montaa kymmentä putkeen, jotta tulisi niissä paremmaksi, vaan päinvastoin: lisää voimaa + tekniikkaharjoitteet. Sarjakestävyys tulee siinä sivutuotteena.

Mielikuva lajista on vähän sellainen, että kaikki mulle heti nyt - opetellaan vähän kaikkea, muttei mitään kunnolla. Ja kyllä, oli tahallaan provosoivasti kirjoitettu :)

Eikös crossfittiin kuulu, että sitten niistä vereslihalla olevista käsistä laitetaan kuva instagramiin ja sitten odotellaan kehuja siitä, miten kova treenaaja on? ;)

Yksi asia, jota en ole vielä ymmärtänyt on, että jos lajin tarkoitus on tehdä urheilijasta sekä vahva että lihaskunnoltaan kestävä, niin miksi suurin osa niistä wodeista on sellaisia että 100 sitä, 100 tätä jne. ja puhtaasti voimantuottoon tähtäävää treeniä ei käsittääkseni juurikaan ole? Kuten Rippetoekin tuossa yhdessä artikkelissaan totesi, ei tempauksia tarvitse (eikä kannata) tehdä montaa kymmentä putkeen, jotta tulisi niissä paremmaksi, vaan päinvastoin: lisää voimaa + tekniikkaharjoitteet. Sarjakestävyys tulee siinä sivutuotteena.

Mielikuva lajista on vähän sellainen, että kaikki mulle heti nyt - opetellaan vähän kaikkea, muttei mitään kunnolla. Ja kyllä, oli tahallaan provosoivasti kirjoitettu :)

no nyt ei selvästikään ole paljoa lajiin perehdytty. tuon kuvanhan noista monista netissä pyörivistä videoista saa ja pahimmillaan noinhan se meneekin, mutta normaalisti noihin cf-treeneihinkin kuuluu jokin voimaliike ainakin treenin alkuun. myöskin kisoissa näyttäisi olevan usein esim. työnnön maksimi yhtenä osana kilpailua. parhaimmillaanhan tuo on varmasti juurikin tuollaista juhin kuvaamaa toimintaa ja pahimmillaan sitä mitä näkee youtubevideoissa. kyllä sen voimatreenin voi tehdä yhtä lailla päin vittua ja naurettavan näköisesti, mutta crossfitissä on omaan makuun eniten vastenmielistä juurikin tuo hirveä hypetys ja kaupallisuus. miltei joka lajin urheilija harrastaa sitä, mutta sitä sanotaan vain monipuoliseksi liikunnaksi, lajia tukeviksi harjotteiksi ja kuntopiiriksi, eikä siihen edes tarvita päälle reebokkia.

Treenit menee silleen, että 3 päivää treeni, 1 lepo, 3 treeni, 1 lepo... Workout of the day eli WOD ainakin meiän salilla paljastettiin vasta samana päivänä, kun se tehtiin. Kai ympäri maailmaa sama WOD samaan aikaan.

siis mitä ?? Pidetäänkö jonkinlainen worldwide live press release ja pojat lähtee treenaamaan ?? ei helvetti ...:D

no nyt ei selvästikään ole paljoa lajiin perehdytty. tuon kuvanhan noista monista netissä pyörivistä videoista saa ja pahimmillaan noinhan se meneekin, mutta normaalisti noihin cf-treeneihinkin kuuluu jokin voimaliike ainakin treenin alkuun. myöskin kisoissa näyttäisi olevan usein esim. työnnön maksimi yhtenä osana kilpailua. parhaimmillaanhan tuo on varmasti juurikin tuollaista juhin kuvaamaa toimintaa ja pahimmillaan sitä mitä näkee youtubevideoissa. kyllä sen voimatreenin voi tehdä yhtä lailla päin vittua ja naurettavan näköisesti, mutta crossfitissä on omaan makuun eniten vastenmielistä juurikin tuo hirveä hypetys ja kaupallisuus. miltei joka lajin urheilija harrastaa sitä, mutta sitä sanotaan vain monipuoliseksi liikunnaksi, lajia tukeviksi harjotteiksi ja kuntopiiriksi, eikä siihen edes tarvita päälle reebokkia.

Niitä voimatreenejä kyllä kovin suunnitelmallisesti ole mukana. Muutenkin hermosto tukotetaan heti perään kestovoimapaskalla joka tehdään failureen tai vähintään sen rajalle. Nuokin kannattaisi periodisoida.

Joo ei mun mielestä ole ainakaan järkevää voimatreeniä, jos tehdään "jokin voimaliike ainakin treenin alkuun." Ei tällä ole vielä mitään tekemistä treenin kanssa, jossa kasvatetaan maksimivoimaa, kun tosiaan perään tehdään kuitenkin älytön määrä niitä painonnostoliikkeitä, jolloin tekniikka kusee jossain kohtaa 100% todennäköisyydellä. Tämän allekirjoittaa kaikki maailmanluokan painonnostajat ja voimanostajat - superpitkät sarjat eivät paranna tekniikkaa, eivätkä voimaa. Ihan sama mitä siellä kisoissa tehdään, mutta valtaosalla crossfit saleja treenataan "väärin". Olen kaksi kertaa käynyt seuraamassa Turussa kahdella eri salilla treenejä ja yhtä älyvapaata oli molemmissa.

siis mitä ?? Pidetäänkö jonkinlainen worldwide live press release ja pojat lähtee treenaamaan ?? ei helvetti ...:D

Käsittääkseni lajin viralliselle nettisivuille tulee joka päivä kyseisen päivän WOD, samaan tapaan kuin esimerkiksi Bodypumpissa on joku virallinen kuukauden treeni joka vedetään kaikkialla maailmassa samanlaisena ja se vaihtuu kaikkialla samaan aikaan.

Ymmärtääkseni kaikki CF-salit eivät kuitenkaan noudata tätä virallista treeniä vaan voidaan käyttää vanhempia treenejä tai jopa laatia niitä itse.

Nämä kommentit kummankin lajin ulkopuolelta; bodypumppia olen kerran kokeillut firman tyky-päivänä, ja virallista CF:ää en ole ikinä treenannut vaikka saman tapaista treeniä tulee vedettyä.

Niitä voimatreenejä kyllä kovin suunnitelmallisesti ole mukana. Muutenkin hermosto tukotetaan heti perään kestovoimapaskalla joka tehdään failureen tai vähintään sen rajalle. Nuokin kannattaisi periodisoida.

Tästä nyt on jankutettu monet kerrat mut käytännössä tehdään 5/3/1 periatteella voimatreeniä alkuun. Liike vaihtuu aina kierron päätteksi vaikka takakyykystä etukyykkyyn, pystypunnerruksesta push pressiin jne... Jos tämä ei ole periodisointia niin en sitten tiedä mikä on.

Mua vituttaa kun kaiken maailman spedet jotka ei ole tutustunut crossfittiin sen kummemmin piipittävät siitä miten tyhmää treenaamista se on. Ja ennen kun ammutte alas mun sanoman niin en itse ole mkään crossfit fanaatikko mutta ainakin mulle laji on tuonut uusia ideoita treenaamiseen.

Kaikki liikunta on hyvä asia mutta tuli mieleen että kuinka moni nuori aloittaa "uransa" tällä ja sitten lopettaa kokonaan salilla käymisen ?En tykkää tästä ollenkaan.

Käsittääkseni lajin viralliselle nettisivuille tulee joka päivä kyseisen päivän WOD, samaan tapaan kuin esimerkiksi Bodypumpissa on joku virallinen kuukauden treeni joka vedetään kaikkialla maailmassa samanlaisena ja se vaihtuu kaikkialla samaan aikaan.

Ymmärtääkseni kaikki CF-salit eivät kuitenkaan noudata tätä virallista treeniä vaan voidaan käyttää vanhempia treenejä tai jopa laatia niitä itse.

Nämä kommentit kummankin lajin ulkopuolelta; bodypumppia olen kerran kokeillut firman tyky-päivänä, ja virallista CF:ää en ole ikinä treenannut vaikka saman tapaista treeniä tulee vedettyä.

Ja hyvillä saleilla jokaiselle harrastajalle tehdään ihan omat wodit joissa keskitytään parantamaan ihmisen heikkouksia ennen kuin edes päästään tekemään noita yleiswodeja . (ei ole kuin kahdesta salista kokemusta toinen on harrastajamaista räpellystä ja toinen on hyvä sali jossa salin omistaja ei tee muuta kuin ohjaa liikunta harjoituksia).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom