Crossfit toimii paremmin kuin bodauksessa - kaikkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sihvi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kaikki liikunta on hyvä asia mutta tuli mieleen että kuinka moni nuori aloittaa "uransa" tällä ja sitten lopettaa kokonaan salilla käymisen ?En tykkää tästä ollenkaan.

Miten se sit eroaa siitä kun tammikuussa salit täyttyvät porukasta joilla on paha olo kun on tullut syötyä niin paljon kinkkua ja lopettavat ensimmäisen kuukauden jälkeen. Ja miks joku lopettais salilla käymisen sen takia et kokeilee crossfittä? Ei tossa sun postissa ole mitään järkeä. Eiks se nyt ole parempi et kokeilee jotain kun et istuu kotona pelaamassa videopelejä jos nyt nuorista olet niin huolissasi. Kukin tallatkoon tavallaan jos crossfit tuo ihmisiä liikunnan pariin niin mua ei haittaa yhtään se monen kiroama kaupallisuus...

- - - Updated - - -

Kaikki liikunta on hyvä asia mutta tuli mieleen että kuinka moni nuori aloittaa "uransa" tällä ja sitten lopettaa kokonaan salilla käymisen ?En tykkää tästä ollenkaan.

Miten se sit eroaa siitä kun tammikuussa salit täyttyvät porukasta joilla on paha olo kun on tullut syötyä niin paljon kinkkua ja lopettavat ensimmäisen kuukauden jälkeen. Ja miks joku lopettais salilla käymisen sen takia et kokeilee crossfittä? Ei tossa sun postissa ole mitään järkeä. Eiks se nyt ole parempi et kokeilee jotain kun et istuu kotona pelaamassa videopelejä jos nyt nuorista olet niin huolissasi. Kukin tallatkoon tavallaan jos crossfit tuo ihmisiä liikunnan pariin niin mua ei haittaa yhtään se monen kiroama kaupallisuus...

Kirjoitampa osani minäkin vaikken crossfittiä itse harrastakkaan. Aiheesta olen kuitenkin vähän lueskellut ja joitain harrastajiakin jututtanut. Taisi tulla tässä ketjussa ehkäpä jo aiemminkin esille, mutta olen jäänyt semmoseen käsitykseen, että crossfitissä kehitystä hakevat ja tavoitteellisesti liikkuvat jaksottavat omaa treeniään kuten muutkin urheilijat. Maksmivoimasta kuitenkin tulee se pohja kestovoimallekin ja sen huiput tietävät jolloin crossfitissä kuitenkin oleellisessa asemassa olevan kestovoima vain piikkaillaan lähellä kisoja kuntoon (muutoinkin toki mukana vähintään ylläpidolla). Olen tullut siihen päätelmään, että "perinteisen" kuvan crossfittiä harrastavat lähinnä laihdutus/hyvänolon liikkujat.

Jos kerran Crossfit toimii paremmin kuin bodauksessa - kaikkeen, niin voisiko se tulla tänään illalla imuroimaan mun himan? Mielellään toki heti. Itse en nyt juuri salin jäljiltä jaksaisi.

Tästä nyt on jankutettu monet kerrat mut käytännössä tehdään 5/3/1 periatteella voimatreeniä alkuun. Liike vaihtuu aina kierron päätteksi vaikka takakyykystä etukyykkyyn, pystypunnerruksesta push pressiin jne... Jos tämä ei ole periodisointia niin en sitten tiedä mikä on.

Mua vituttaa kun kaiken maailman spedet jotka ei ole tutustunut crossfittiin sen kummemmin piipittävät siitä miten tyhmää treenaamista se on. Ja ennen kun ammutte alas mun sanoman niin en itse ole mkään crossfit fanaatikko mutta ainakin mulle laji on tuonut uusia ideoita treenaamiseen.
:face: No ei ole tuo periodisointia, joten kuten sanoit et sitten tiedä mitä se on. Tai ainakaan periodisointia sanan siinä merkityksessä jota itse tarkoitin.

Pointti siis oli, että kannattaisi ehdottomasti jaksottaa nuo treenit selviin perus-, maksimi- ja kestovoimakausiin. Lisäksi arkikielessä "aerobista" eli juoksukuntoa, ts. keuhkoja kannattaa varmaan sopivina annoksina treenata koko ajan. Sekin toki suunnitelmallisesti.

:face: No ei ole tuo periodisointia, joten kuten sanoit et sitten tiedä mitä se on. Tai ainakaan periodisointia sanan siinä merkityksessä jota itse tarkoitin.

Pointti siis oli, että kannattaisi ehdottomasti jaksottaa nuo treenit selviin perus-, maksimi- ja kestovoimakausiin. Lisäksi arkikielessä "aerobista" eli juoksukuntoa, ts. keuhkoja kannattaa varmaan sopivina annoksina treenata koko ajan. Sekin toki suunnitelmallisesti.

Ok myönnän et sun tarkoittamaa periodisointia ei välttämättä ole mutta tarkoitin progressiivisuutta... Tsori my bad. Jos toisalta sun pointti on et crossfit on turhaa sen takia että ei ole periodisointia niin saman tien 95 % salilla kävijöistä vois lopettaa samasta syystä. Toivotan sulle hyvää uutta vuotta ja sitä ettei kukaan crosfittaaja kusis sun muroihin ensi vuonna sun juoksulenkkis aikana...

Jos kerran Crossfit toimii paremmin kuin bodauksessa - kaikkeen, niin voisiko se tulla tänään illalla imuroimaan mun himan? Mielellään toki heti. Itse en nyt juuri salin jäljiltä jaksaisi.

eikös siivoominen oo vähän niinkuin naisten hommaa?

Ok myönnän et sun tarkoittamaa periodisointia ei välttämättä ole mutta tarkoitin progressiivisuutta... Tsori my bad. Jos toisalta sun pointti on et crossfit on turhaa sen takia että ei ole periodisointia niin saman tien 95 % salilla kävijöistä vois lopettaa samasta syystä. Toivotan sulle hyvää uutta vuotta ja sitä ettei kukaan crosfittaaja kusis sun muroihin ensi vuonna sun juoksulenkkis aikana...

Hyvää uutta vuotta sullekin! :) Ja oikeassa olet, suurin osa salillakävijöistä tekee ihan ilman mitään suunnitelmia. En ole muuta väittänytkään. Nyt ensi kertaa itsekin ihan oikeasti yritän periodisoida. Tulostakin on kyllä nyt tullut. Kevennyksiäkin olen ottanut suuresta henkisestä tuskasta huolimatta. Ihan uusi maailma taitaa aueta.

Mutta ota huomioon, että nuo treenit on jonkun "ammattilaisen" tekemiä. Eli niissä pitäisi näkyä suunnitelmallisuus. Nyt niissä ei näy. Siksi kritisoin niitä vahvaksi. Edelleen minusta crossfitin idea on ihan älyttömän hieno mutta toteutus ontuu ja pahasti. Toki on annettava hieman anteeksi myös koska noin monipuoliset tavoitteet on vaikea ohjelmoida mutta nykyiset wodit ovat kyllä sellainen rimanalitus ettei mielestäni tarvitse kritiikissä paljoa säästellä.

Itse ajattelen että crossfit on monipuolista voima-kestävyysurheilua. Saa hyvän kropan ja rautaisen kunnon, melkein kuin harrastamalla tosissaan painia. Bodailu ja voimailu on yksinkertaisempaa, ei samanlaista rääkkiä kuin ns oikea urheilu. Sopii siksi minulle hyvin :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
3c09d14adcdd6626599b630020298af374a0fd836295a829a62c17c45770fd64.jpg

Mutta ota huomioon, että nuo treenit on jonkun "ammattilaisen" tekemiä. Eli niissä pitäisi näkyä suunnitelmallisuus. Nyt niissä ei näy. Siksi kritisoin niitä vahvaksi. Edelleen minusta crossfitin idea on ihan älyttömän hieno mutta toteutus ontuu ja pahasti. Toki on annettava hieman anteeksi myös koska noin monipuoliset tavoitteet on vaikea ohjelmoida mutta nykyiset wodit ovat kyllä sellainen rimanalitus ettei mielestäni tarvitse kritiikissä paljoa säästellä.

Noinhan se juuri on, jos aihetta lähestyy voimailijan silmin. Ainakin näin omien kokemusten pohjalta Suomessa tavoitteena on kehittää crossfit-harrastajasta keskitason painonnostaja, voimistelija ja yleisurheilija. Noihin peilaten ohjelmointi on mielestäni ihan ok. Jos oikeasti haluaa painonnostajaksi, voimanostajaksi tai kehonrakentajaksi, niin valinta on selvä - niitä kannattaa silloin harrastaa ja niihin keskittyä. Puolesta on kuitenkin sanottava, että 5-3-1 progressio, vaikka onkin yksinkertainen, kuitenkin toimii aika monilla ainakin tiettyyn pisteeseen asti. Vaikka ei kummoinen tulos olekaan, niin olen aikoinaan hilannut noin yksinkertaisella progressiolla raakavoimanostossa yhteistuloksen (salitulos) 500kg:n nurkille.

Omien kokemusten mukaan crossfitissä saa treenien puolesta atleettisen formin, kehittää liikkuvuutta, yleisvoimaa ja kuntoa sekä todennäköisesti oppii uusia liikkeitä. Edellä mainitut saa myös muilla tavoin, tässä ne vain on nivottu yhteen helposti ostettavassa paketissa.

Itselleni kuitenkin on iskenyt crossfitin myötä kipinä painonnostoon ja vaikka valmennus onkin hyvää keskitasoa, niin ohjelmointi ei kuitenkaan tähtää maksimaalisiin olympianostoihin. Siispä aion itse sen takia siirtyä painonnostoseuraan hinkkaamaan niitä liikkeitä.

Tuo videohan on ihan yhtä asialinjoilla kuin kaikki hehkutus Crossfitin puolestakin :) Niinhän se metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jostain syystä samanlaista läppää ei ihan noin paljoa heitetä esim. kultaisesta kuusikosta... miksiköhän...

Tuo videohan on ihan yhtä asialinjoilla kuin kaikki hehkutus Crossfitin puolestakin :) Niinhän se metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jostain syystä samanlaista läppää ei ihan noin paljoa heitetä esim. kultaisesta kuusikosta... miksiköhän...

Koska Arska joi kaljaa. Ja silloin kun kovat jätkät juo kaljaa niille ei vittuilla.

Btw, tuota "kultaista kuusikkoa" ei maailmalla kovin tunneta. Koska ei varmaankaan ollut juuri merkittävä ohjelma muihin verraten. Noh, kyllähän sen ymmärtää :). Mä voisin kyllä heittää läppää siitä, käviskö?

Mutta Dom Mazzetin klipit on hyviä! ;D

No saattaisin siinä tapauksessa jopa olla taipuvainen ajattelemään, että tason nostaminen voisi olla paikallaan. Noh, meitä on niin moneen junaan - toisten junat liikkuu ja toisten ei.

Aina on joku, joka linkittää youtubesta huisin hauskan pätkän. En edes tiedä miksi yritin asiallisesti keskustelua jatkaa, mutta onneksi toit sen taas sopivalle tasolle.

Kyseinen kaveri juutuupisa tekee kaikesta salitouhusta pilkkaa...relaa ny...vai eikö cf:ää saa pilkata...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom