Crossfit toimii paremmin kuin bodauksessa - kaikkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sihvi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mihin tää perustuu?

Johtuu eroista testosteronin määrässä ja siitä miten se rasituksen vaikutuksesta eri sukupuolilla käyttäytyy.

Naisella on alempi testotaso joten hän ei saa revittyä niin paljoa tehoja irti kropastaan, kun mitä taas mies pystyy korkeammalla testotasollaan... joten naiset pystyvät tekemään enemmän voluumia koska yksi yksikkö voluumia ei ole niin rasittava kuin mitä miehen kohdalla.

Nainen kun treenaa paljon ja kovaa useamman viikon putkeen niin keho alkaa tuottaa enemmän testosteronia, jotta palautuminen harjoittelusta tehostuu. Mies jos treenaa yhtä monta viikkoa ja suhteessa määrällisesti yhtä kovaa niin testotaso lähtee tippumaan ja päästään hormonaaliseen ylirasitustilaan. Toisin sanoen rasituksen kasaantuessa naisen kroppa alkaa palautumaan paremmin ja miehen kroppa huonommin. Joten naisille vaatii enemmän kovempaa ja pidempään treeniä jotta ylirasitustilaan edes joutuu.

Sälli kertoo kokemuksiaan kun on vaihtanut bodauksen crossfittiin pari vuotta sitten

Johtuu eroista testosteronin määrässä ja siitä miten se rasituksen vaikutuksesta eri sukupuolilla käyttäytyy.

Naisella on alempi testotaso joten hän ei saa revittyä niin paljoa tehoja irti kropastaan, kun mitä taas mies pystyy korkeammalla testotasollaan... joten naiset pystyvät tekemään enemmän voluumia koska yksi yksikkö voluumia ei ole niin rasittava kuin mitä miehen kohdalla.

Nainen kun treenaa paljon ja kovaa useamman viikon putkeen niin keho alkaa tuottaa enemmän testosteronia, jotta palautuminen harjoittelusta tehostuu. Mies jos treenaa yhtä monta viikkoa ja suhteessa määrällisesti yhtä kovaa niin testotaso lähtee tippumaan ja päästään hormonaaliseen ylirasitustilaan. Toisin sanoen rasituksen kasaantuessa naisen kroppa alkaa palautumaan paremmin ja miehen kroppa huonommin. Joten naisille vaatii enemmän kovempaa ja pidempään treeniä jotta ylirasitustilaan edes joutuu.
Jotain tälläistä vähän uumoilinkin, mutta kiitos selvennyksestä.

Joo-o, eli vaihtoi treenityyliä, niin tulokset nousivat. Olipa kumma. Sai kehonrakennuksesta hyvät pohjat perusliikkeisiin ja sit hermotti, ni ohoo crossfit toimii paremmin kaikkeen kuin mikään muu.
Minähän en mistään mitään tiedä mutta niinkun luulen että kyse on ennemminkin siitä kun ei enää tarvinnut kiduuttaa itseään millään kisadieeteillä yms. niin pää alkoi toimia paremmin ja sitä myöten sitten tulokset nousivat näennäisesti, eli enemminkin henkinen juttu kuin se että vaihtoi lajia. Muutenkin kun BB ja CF nyt tähtäävät ihan eri asioihin loppupeleissä niin minusta varsin kummallista vertaistaa näitä lajeja ylipäätään. No nää on näitä.

Tänään ohjelmassa oli 40/20 intervalleja fillarilla, eli 2x10min niin että 40sek kovaa ja 20sek kevyttä, yleensä nämä ovat loppua kohden tosi hapottavia. Tänään päätin fillaripaidan päälle laittaa vielä roguen t-paita, joten fillaritreeni muuttui crossfit treeniksi, heti huomasin että sain enemmän vauhtia itsestäni irti ja loppuun asti jaksoin hyvin, eli selvästi crossfit treeni kulkee paremmin kun fillaritreenit ;)

Päätin tuossa reilu pari kuukautta sitten hakea vihdoin hieman vaihtelua "ryhmäliikunta-crossfittiin", vaihdoin salia ja otin ohjelmaksi The Systemistä "yksi treeni päivässä, viidesti viikossa" -version. Koin olevani tähän vihdoin valmis, kun parin vuoden aikana oli turvalliset suoritustekniikat yms tarvittavat taidot opittu, ja alkoi kaipaamaan hieman suurempaa treenivoluumia.

On kyllä ollut aika kovaa jyräystä. Ensimmäisen kuukauden aikana jokaisen treenikerran jälkeen oli kaikki mehut puristettu. Nyt kolmannella kuukaudella on kroppa alkanut hieman tottumaan rääkkiin ja on aivan jumalattoman hyvä fiilis. Tuntuu, että aikaa ei mene yhtään hukkaan, vaan treenikerran jokainen osio kehittää aivan helvetisti. Tässäkin täytyy tietty käyttää järkeä ja skaalata tarvittaessa painoja ja toistomääriä, sillä ohjelma lienee suunnattu sellaisenaan vähän kovatasoisemmille treenaajille kun minä.

Saanut todella paljon ohjelman myötä treenata kaikkia omia heikkouksia. Joka viikko tulee runsaasti tiukkoja veto ja työntö/dippiliikkeitä yleensä EMOM-muodossa tai supersetteinä, ja aika mukavasti on alkanut etenkin vetovoima lyhyessä ajassa kehittymään, eikä esimerkiksi entinen inhokkini köysi ilman jalkalukkoa tuota enää mitään ongelmia.

Täytyy suositella. Ohjelmassa mennään kolme viikkoa kovaa ja neljäs on aina deload jolloin kevennellään reippaasti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mikä toi Systemin juttu on, eli mistä noita reenejä vois silmäillä?
The System
The System is a training template designed by Mikko Salo.

"I'm using my experience and knowledge about CrossFit and training in generally to provide The System."
eli Mikko Salon tekemä ohjelma maksaa 45e/kuukausi

Morjensta,

Haluan aloittaa crossfit harrastuksen ja etsin Helsingin keskustasta salia. Ajattelin kirjautua tänään sisään Stadicrossfit (www.stadicrossfit.com) nimiseen saliin, koska se sijaitsee niin lähellä kotiani. Onko muilla suosituksia hyvistä crossfit saleista Helsingissä?

Kiitti vinkeistä (y)

Saatan tässä nyt ruokkia trollia, mutta sanonpa nyt silti, että oman kokemukseni perusteella, jos CF pitäisi jommallekummalle sukupuolelle paremmin sopivaksi nimetä niin nimenomaan NAISILLE se sopii paremmin kuin miehille verrattuna ns. perinteiseen salitreenaamiseen (mitä se nyt sitten ikinä onkaan), koska naisten kroppa kestää paremmin / enemmän CF-tyyppistä treeniä / voluumia kuin miesten.
.
Kyllä, johtuen tuon alemman lainauksen infon lisäksi; naisten luontaisesti (suhteellisesti) heikommasta anaerobisesta kapasiteetista, ja vastaavasti aerobinen kapasiteetti suhteessa parempi. Eli samantyyppinen treeni suhteellisesti aerobisempaa.

Meidän salilla näkee sen, että naiset selvästi jaksavat paremmin. Monet taitaa käydä sen 4-6x viikossa treeneissä ja aina ne vaan jaksaa painaa :)
Itse olen nyttemmin rajoittanut 3-4x viikkoon, kun muuten menee ihan puhki. Päälle sit 2-3 salitreeniä. Vähintään yksi lepopäivä tulee aina viikkoon.

Tosin meidän salin naiset tekee melkein aina turhan pienillä painoilla (ja ite teen turhan suurilla :)). Eli naisilla tuntuu olevan pääosin aerobista ja miehillä myös voimaa.
Usein naiset kun lopettaa jotain Metconia, niin itse olen vasta puolivälissä...

Meidän salilla näkee sen, että naiset selvästi jaksavat paremmin. Monet taitaa käydä sen 4-6x viikossa treeneissä ja aina ne vaan jaksaa painaa :)
Itse olen nyttemmin rajoittanut 3-4x viikkoon, kun muuten menee ihan puhki. Päälle sit 2-3 salitreeniä. Vähintään yksi lepopäivä tulee aina viikkoon.

Tosin meidän salin naiset tekee melkein aina turhan pienillä painoilla (ja ite teen turhan suurilla :)). Eli naisilla tuntuu olevan pääosin aerobista ja miehillä myös voimaa.
Usein naiset kun lopettaa jotain Metconia, niin itse olen vasta puolivälissä...

Tähän voin vaan sanoa että KYLLÄ. Moni nainen todellakin treenaa vajailla painoilla, JOS tavoitteena on lihasten kasvattaminen. Mutta kaipa taustalla on osittain se pelko epäonnistua(??). En tiedä.

Minä kehtaan mave paikalla esim ladata sen 100kg tankoon ja epäonnistua, ihan vaan siksi että haluan tietää joko se nousee. Sama penkissä, tosin ei todellakaan tuolla paknolukemalla. Mutta yleensä se testailu päättyy siihen että pujottelen itseni pois sieltä tangon alta.

Mutta moni nainen saisi todellakin lisää tulosta jos olisi rautaa enemmän.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom