Crossfit toimii paremmin kuin bodauksessa - kaikkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sihvi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itse pähkäilin samaa ongelmaa, ja kaverin avustuksella päädyttiin tälläiseen jakoon:
kierto:
1. Crossfit voimatreeni työntävät(kyykkyt, pressit jne) + 10-15min metcon
2. Bodyreeni vetävät + n.5min metcon
3. Pidempi metcon, joku 20-25min
4. Crossfit voimatreeni vetävät(mave, rive jne.) +10-15min metcon
5. Bodyreeni työntävät + noin 5min metcon
6. pidempi metcon, 20-25min

Voimareeneissä tehdään siis 1 liike. Esim. 3x3 Mave + metcon. Bodyreeni normaali 2 jakonen, mutta riippuen CF reenien liikkeist ni keskitytää ehkä enemmän eristävii liikkeisii. Ei esim. omasta mielestäni tarvitse tehdä bodyreenissä uudestaa pystypunnerrusta jos se on jo CF reenissä tehty, vaan tekee esim. vipareita ja pystysoutua.
Muutama kierto takana ja hyvältä tuntuu, mutta kirjaan kuitenkin kaikki tulokset ylös niin voi helpommin seurata kehitystä muutaman kuukauden päähän.
Kiitos, kerrankin joku esimerkki jostakin eikä pelkästään keskustelua mistä ei ymmärrä mitään. Mutta mikä on metcon? Mitä muita termejä CF:iin liittyy?
Miten yhdistäisin crossfit treenin G6:seen?

Todella ärsyttävä nimi viestiketjulla! Itse oon harrastanut kehonrakennusta 15 vuotta ja viim. kaksi vuotta crossfittiä. Eivät poissulje toisiaan mitenkään, pikemminkin päinvastoin, tukevat toisiaan. Oon huomannut, että lihastasapaino ja mm. keskivartalon hallinta ovat kehittyneet ja vatsalihakset erottuu kesät-talvet, eli polttaa rasvaa tehokkaasti ja ei tartte tuntitolkulla kävellä tuolla mettissä "rasvanpolttosykkeellä". Lisäksi CF-yhteisö on ollut mulle yksinäiselle salitreenarille positiivinen yllätys, oonkin saanut paljon uusia ystäviä boxilta. Suosittelen!:)

Taidat olla melkoinen vitsin vääntäjä 15 vuotta kovaa bodaustreeniä ilman tuloksia ja nyt sitten CF-taivas aukeni.

Et ole kyllä bodaillut kovin intentisiivisesti. Tiedän omalta saliltani SM-tason BF-kisaajia jotka haahuilivat salilla 10-12 vuotta, mutta kun saivat ammattivalmentajan ja aloittivat treenamisen kisa mielessä, niin totesivat että mitähän sitä on tähän asti salilla tehty, kun vuodessa parissa sai 5 x enemmän lihasta kuin ensimmäisen 12- vuoden aikana vaikka aloittelijana pitäisi kehittyä nopeimmin.

Eli on bodausta ja taljojen ja reisiojennusten vemputusta huonolla tekniikalla, joilla on eroa kuin yölllä ja päivällä. Tuo on yleisempää naisilla, mutta todella monet miehetkin sortuvat samaan.
Et ole bodannut vaan olet käynyt kuntosalilla 15 vuotta.

- - - Updated - - -

Itseä ei ainakaan harmita yhtään että siirryin perusbodauksesta crossfittiin + pumppi ja voimatreenit päälle. Varsinkin kun oma alkeiskurssin valmentaja on fysioterapeutti ja omaa painonnostotaustan. Aika monta liikettä on jo korjattu kuntoon kyykystä lähtien ja alaselkäkivutkin ovat täysin lähteneet. Jo kuukaudessa liikkuvuuskin on parantunut huimasti. Meillä painotti valmentaja vielä ihan voimaleuat kippileukojen edelle. :)

Kuulostaa siltä mitä sen pitäisikin olla heti alusta lähtien.

Kiitos, kerrankin joku esimerkki jostakin eikä pelkästään keskustelua mistä ei ymmärrä mitään. Mutta mikä on metcon? Mitä muita termejä CF:iin liittyy?
Miten yhdistäisin crossfit treenin G6:seen?
Metabolic conditioning taitaa olla pidennys. Eli se osuus, miksi niin moni crossfitia hehkuttaa. Eli se osuus, kun vedetään hapoille ja koitetaan saada oksennus tulemaan. Termejähän siihen liittyy vaikka kuinka paljon, mutta monesti viittaavat joihinkin ihan tuttuihin juttuihin, mutta vähän raflaavammin.

Ite en uskalla lähteä tuolle metcon linjalle näissä painonnostoliikkeissä. Treenaan aina elämäntapa perjaatteella ja luulen, että jossain vaiheessa tulee ongelmia esim. olkapäähän. Tietty joku peruskuntopiiritreeni silloin tällöin ei varmaa olisi pahitteeksi turvallisilla liikkeillä.

Maven, riven, penkin, kyykyn, pystärin, leuat, dipit yms. teen mieluusti huolellisesti. Kyllä huolellisestikin tehtynä voi vetää failureen asti, ilman että riuhtoo. Ja kyllä sen oksennuksen saa lentämään ihan perus juoksuintervallitreenillä. Tai vaikka uimalla saatanasti. Huomattavasti turvallisempaa, kun painnonnostoliikkeillä. Pahasti on siis crossfit sotkenut liikkeiden tarkoitusperän.

Oon noita crossfittreenejä vetänyt ja onhan ne helvetin haastavia. Kuten aikaisemmin olen sanonut, niin crossfittreenit soveltuvat mielestäni paremmin kunnon mittaamiseen, eikä itse treeniin. Kyllä mulla ihan varmasti tulokset nousee, kun vedän erikseen voimatreenejä ja aerobisia.

Ja vaikka crossfiti saleilla opetelleen tekniikat kuntoon, niin ei se paketti yksinkertaisesti voi pysyä kasassa kun vedetään viimeisillä mehuilla. Ja sillon kun ollaan sillä alueella, eli ns. crossfit alueella, niin homma muuttuu hulluksi.

En ole lukenut topicin kaikkia sivuja ja voi olla, että meni vähän off topic.

En lukenu muutaku alotuspostin. Itteä ärsyttää tää asenne mikä noilla crossfittiä tekevillä yleensä tuntuu olevan, ''tää on ainoa oikea tapa treenata''... Jumalalle kiitos ettei toi villitys oo rantautunu tänne päin suomea.
Toisekseen mitä noista crossfit salien hinnasta kuullu, niin toi hommahan on ihan helvetin moista rahastusta ihmisten kustannuksella. Katoin tos pari päivää sit videon mis joku kaveri teki noita HIIT treenejä crossfit tyyliin ja mainosti kuinka se on ainut oikee tapa treenata ja ''dissas'' muita samalla salilla kävijöitä. Koko videon ajan toivoin et nurkan takaa tulis joku karhu ja vääntäis sen kaverin semmoseen solmuun et sais olla koko saatanan crossfit klaani aukomassa sitä...

Onpas tää crossfit nyt niin iso ja ihmeellinen juttu. Mitä ite olen ymmärtäny ni sehän on vaan yks tapa treenata ihan siinä missä vaikkapa lenkkeily, bodailu tai voimanostokin. Ihan typerää myös verrata jotain crossfittiä ja kehonrakennusta, kun molemmilla on ihan eri tavoitteet. Kukaan tuskin suosittelee pitkänmatkanjuoksua henkilölle, joka haluaa näyttää Ronnie Colemanilta. Totta kai crossfitillä on myös niitä uskovaisia, joiden mukaan se on ainoa oikea tapa treenata, mutta so what? Varmasti joka lajilla on omat vastaavat kannattajat.

Mitä ite crossfittaamiseen tulee ni tykkään. Viimeset kaks viikkoa treenasin jotakuinkin crossfit-tyyliin ja oli ihan hauskaa. Nyt vaihdan kuitenkin takaisin puhtaaseen voimailuun ja bodailuun, koska tavoitteeni ovat enemmän siellä.

Oon varmaan kirjottanu ihan samanlaisen (samanlaisia?) viestin tähän ketjuun jo aiemminkin.

- - - Updated - - -

Mä en oo vieläkään ymmärtäny tätä crosfittiä...

Mitä ymmärtämistä siinä on? Halutaan olla monipuolisesti hyvässä kunnossa.

Mitä ymmärtämistä siinä on? Halutaan olla monipuolisesti hyvässä kunnossa.

Lähinnä tarkoitin millasia ne crossfit treenit on, mitä niissä tehdään, millasilla sarjoilla/toistoilla, onko se jotain kehonpainolla treenamisen ja bodailun sekoitusta?

Munkin mielestä touhuun on vähän vaikea päästä sisään; ehkä siksi että saataisiin myytyä jäsenyyksiä?
Onko kukaan kokeillut Freeletics -treeniä? Sellaista CF -tyylistä treenaamista kotioloissa. Löytyy appsi sekä androidille että ompulle.

Treeneissä on valmiit skaalaukset ja netissä on on-line yhteisö niille jotka kaipaavat toisilta tsemppiä, ja treenit on pisteytetty joten voi kilpailla toisten kanssa jos kaipaa kirittäjää. Mun mielestäni hyvä juttu, tosin erilaisia treenejä saisi olla enemmänkin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lähinnä tarkoitin millasia ne crossfit treenit on, mitä niissä tehdään, millasilla sarjoilla/toistoilla, onko se jotain kehonpainolla treenamisen ja bodailun sekoitusta?
Joo, tosi vaikeaa löytää mitään kunnollista tietoa Suomeksi. Jotain yksittäisiä ohjelmia vain. Voisiko joku täältä tätä harrastava laittaa vaikka oman ohjelman ja yleensäkin tietoa CF:sta? Ei kai se ole sitä että tehdään silloin tällöin jotain workouteja kun huvittaa? Kai CF:ssakin jotain rutiinia seurataan viikko/kuukausi tasolla?

Voiko joku selvittää tätä Crossfittia vähän tarkemmin? Auttaisi tosi paljon tämän ketjun ymmärtämisessäkin, että onko järkevää tehdä perinteisen bodailun/voimailun rinnalla yms.

No, mä voin yrittää selvittää, oman kahden kuukauden kokemuksella. Kävin siis aloituskurssin ja kohta kuukauden käynyt crossfitsalilla. Eli siis...

Treenit menee silleen, että 3 päivää treeni, 1 lepo, 3 treeni, 1 lepo... Workout of the day eli WOD ainakin meiän salilla paljastettiin vasta samana päivänä, kun se tehtiin. Kai ympäri maailmaa sama WOD samaan aikaan.

WODin alkuun on yleensä (aina?) voimailua, esim. mave 5x 5 tms, tai mitä lie tempausta tai rinnallevetoa, vaihtelee. Sen jälkeen on varsinainen hikitreeni, esimerkkinä 1 tän viikon treeneistä: 100 punnerrusta, 100 kyykkyä, 100 vatsaa ja 100 leukaa. Nää vaihtelee tosi paljon, ja voi olla hyvinkin erilaisia. Tavoitteena tehdä niin nopeasti kun ikinä pystyy, tietty määrä tai niin kauan kuin aikaa riittää.

Samat WODit pyörii sitten ympäri vuoden, en tiedä kuinka usein. Oisko muutama kuukausi ja sitten voi tulla sama treeni uudestaan. Monet merkkaa tuloksensa ylös, voivat sitten seurata kehitystä.

Itse en kadu että kalliin kurssin kävin, mutta taidan kuitenkin jatkaa vaan ihan perus salia. Oli kiva kun tekniikat opeteltiin kunnolla, ryhmähenki oli hyvä, kannustus auttoi jaksamaan loppuun asti jne, mutta ei varmaan kuitenkaan mun juttu. Kävin perus salilla koko ajan crossfitin rinnalla, tuntui ettei ihan riittänyt, tai ainakin vähän eri tavoitteet mitä itsellä.

Sekava sepustus, mutta ehkä jotain hyötyä! :)

Joo, tosi vaikeaa löytää mitään kunnollista tietoa Suomeksi. Jotain yksittäisiä ohjelmia vain. Voisiko joku täältä tätä harrastava laittaa vaikka oman ohjelman ja yleensäkin tietoa CF:sta? Ei kai se ole sitä että tehdään silloin tällöin jotain workouteja kun huvittaa? Kai CF:ssakin jotain rutiinia seurataan viikko/kuukausi tasolla?

Voiko joku selvittää tätä Crossfittia vähän tarkemmin? Auttaisi tosi paljon tämän ketjun ymmärtämisessäkin, että onko järkevää tehdä perinteisen bodailun/voimailun rinnalla yms.

Riippuu salista. Suomessa lähes kaikilla on joku logiikka ohjelmoinnissa, siis voima/taitopuolella ja wodit on sitten jotain tukevaa toimintaa. Suomessa ainakin Crossfit Porin ohjelmointia voi seurata suoraan webbisivuilta, siellä on kunkin päivän voima/taito sekä wod esillä. Yleisimpiä tapoja on tuo 3on/1off tai 5on/2off ohjelmointi.

Tottakai kuntopiirejä voi tehdä minkä lystää. Ei kukaan kiellä tai pakota mihinkään. Jos tavoitteet ovat muutenkin sitä luokka ettei tiedä bodaako vai hankkiiko voimaa, niin crossfit saattaa sopia hyvin. Voimaa crossfitissa hankitaan niin kuin voimaa hankitaan. Voimailulajit osiosta löytyy paljon hyviä voimaohjelmia. Voimaa hankitaan raskailla levytankoliikkeillä. Lähinnä apuliikkeet ovat korvattu näillä metconeilla, joissa tehdään pääasiassa ns toiminnallisia liikkeitä. Näissä kokovartalon liikeissä eniten kyytiä saavat lantion ja keskivartalon lihakset, sekä olkapäät. Liikkeet kannattaa tehdä taitojen ja voimien mukaan. Kuntopiirinä tehtynä voimailuliikkeet pistävät myös hengitys ja verenkiertoelimistön koville. Itse olen mieltynyt tähän tapaan. En tiedä harjoittelenko crossfittia, mutta jotakin toiminnallista kuntopiiriä. Parin vuoden harjoittelun jälkeen tuntee vasta päässeensä sisälle näihin toiminnallisiin liikkeisiin. Kestää aikansa opetella niitä ja taitojen hiomista ja opettelua tulee viellä riittämään. Voiman hankinnassa luotan enemmän yksinkertaiseen ja toiminnalliset kikkailut toimivat apuliikkeinä.

Crossfitti on kaupallista lehmän lantaa. Kaupallisuuden voisi määritellä lailliseksi huijaukseksi. Samat vanhat treeni metodit ja ruokavaliot toimivat nyt ja aina. Kaupallisen lannan seassa (ostos tv roina, zumba) crossfitissa on paljon hyvää ja siihen suosion myös uskon perustuvan. Crossfitti on myös oivaltanut alkaa opettamaan ihmisille kehonpaino ja levytankoliikkeitä. Kuntosaleilla jaettavat ohjelmat ovat usein pelkkiä apuliike kuntosalikone ohjelmia (eivätkö ne ole kaupallista roinaa). Eri asia on kuinka päteviä liikkeiden opettamiseen salien pitäjät ovat.

Hienot lajivalinnat aloittajalla, haluaa kovat tulokset painonnostossa ja voimanostossa, mutta ei harrasta niitä :face:

No ne ei olekkaan muodikkaita!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom